Sivu 1/1

Tulppien vaihto. miten onnistuu

Lähetetty: Pe Tammi 02, 2015 8:10 pm
Kirjoittaja tsaaria
Moi,

Miten onnistuu tulppien vaihto x350:n ahdettuun koneeseen? Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Parhaat työtavat?
Näyttää tilaa olevan huomattavasti vähemmän kuin x300:n 6-koneessa.

Re: Tulppien vaihto. miten onnistuu

Lähetetty: Pe Tammi 02, 2015 8:49 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Moi !

Tässä englanniksi:

Plugs: NDK IFR5N10 Laser Iridium
Tools:
• Spark plug socket (with rubber in the tip to pull the plug out, using another plug socket that doesn’t grip so hard is better for putting the new plug in (so when you pull the extension out, it comes with the socket rather than the socket staying on top of the plug)
• 3/8 socket wrench and 3/8 torque wrench (ft/lb) and ¼ torque wrench (in/lb)
• Two short extensions (instead of one long one)
• 8mm wrench/socket for coil bolts
• Compressed air for cleaning out holes prior to removing plugs (not necessary if coils sealed hole well)
• Anti-seize for spark plug threads.

1. Remove top engine cover (Philips screwdriver, four screws that turn 180 degrees). Remove oil fill cap first (replace cap until you are ready to reinstall the engine cover)
2. Remove the left and right coil covers. They snap in/ snap out. The two snap fasteners are evenly spaced, so about 1/3 in from the left and 1/3 in from the right. Pull near these locations and they’ll pop out. You have to maneuver them out, especially on the left side (pull the crankcase recirculation hose from the top of the valve cover, then slide forward and up).
3. Use compressed air to clean the area.
4. Undo connector to each coil. Undo bolt and pull/twist off. Cylinder #4 is very hard due to fuel lines. It can be pulled by moving the fuel lines down. Be careful not to damage fuel lines. Cylinder 8 (rearmost on left side is difficult; cuts into and tears the insulation on the body but it can be maneuvered to get it out).
5. Use compressed air to clean out the spark plug hole.
6. Use 5/8 plug socket to remove plug. In most cases, you’ll need to put the socket on one of the short extensions, lower it in, and then connect the second extension).
7. Use anti-seize on the bottom half of each plug when replacing
8. Install plugs, torque to 18 ft/lb per below chart. However, because of the friction of the anti-seize, it was hard to feel when the plugs seated. I torqued all to 10ft/lb which seemed plenty tight (and someone said to do 30% less if you use anti-seize, so close enough to how I’d do them by feel).
9. Reinstall the coil, torque to 44 inch/lb (I did it by feel; did not use the in/lb wrench)
10. Maneuver in and snap back in each coil cover. You have to look underneath them from over the engine to see the pins that they go into
11. Reinstall the top engine cover.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Re: Tulppien vaihto. miten onnistuu

Lähetetty: La Tammi 03, 2015 8:19 pm
Kirjoittaja Kafor
Moi

Tuossa yllä olevassa ohjeessa kohdassa 4 mainittu sylinteri 8 tuottaa tuskaa...

...eli ainakin vapaastihengittävässä (ja sama varmaankin kompurakoneessa) kaikki muut tulpat ovat suht helposti vaihdettavissa normityönä, paitsi kuskia lähinnä olevan tulpan päästä ei saa puolaa pois ellei ensin löysytä puolan kohdalla olevan tulipellin kotelon kiinnitysruuveja sen verran että kotelon saa liikkumaan sentin verran. Löysyttämisestä huolimattakin kotelon pinnassa oleva karvamainen lämmöneristysmatto irtoilee ja repeilee kun puolaa vääntää ja pyörittelee puoliväkisin ulos kolostaan.

Tämä kuuluu sarjaan "tehtaan suunnittelun kukkasia", sillä sen kotelon sisäpuolella on senttikaupalla tyhjää tilaa niin että sen olisi voinut alun perinkin suunnitella pienemmäksi eli kauemmaksi moottorista :evil:

Re: Tulppien vaihto. miten onnistuu

Lähetetty: Su Tammi 04, 2015 9:53 pm
Kirjoittaja tsaaria
Kiitos tiedoista, kokeillaan !