Sivu 1/1

x300 renkaat

Lähetetty: Ma Helmi 02, 2015 10:04 pm
Kirjoittaja jalkapyörä
Moro, mulla on alkuperäiset vanteet kesäksi 225/55-16" renkailla. Renkaat on vaihtokunnossa ja tarkoitus ois laittaa 225/60-16" tilalle, kysymys kuuluu meneekö liian traktorimaisiksi (suuriksi)? Ois tarkoitus saada mukavuutta lisättyä

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ma Helmi 02, 2015 10:43 pm
Kirjoittaja henu
Renkaan halkaisia kasvaa noin 22mm, melko munkkihan se on. oli se sitten 55 profiililla tai 60.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ma Helmi 02, 2015 11:37 pm
Kirjoittaja kissaeläin
jalkapyörä kirjoitti:Moro, mulla on alkuperäiset vanteet kesäksi 225/55-16" renkailla. Renkaat on vaihtokunnossa ja tarkoitus ois laittaa 225/60-16" tilalle, kysymys kuuluu meneekö liian traktorimaisiksi (suuriksi)? Ois tarkoitus saada mukavuutta lisättyä
Välttämättä samalla leveydellä ja valmiiksi noin suurella profiililla ei tuo ero 55 ja 66 tunnu ajomukavuudessa mitenkään kuten esim rengasmerkkiä vaihtamalla voi saada paljon mukavemman kyydin saman leveyden ja profiilin välillä sekä eri ilmanpaineilla.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ti Helmi 03, 2015 12:27 pm
Kirjoittaja jalkapyörä
Tuntuu oma auto olevan todella herkkä rengastukselle. Esim 2.3bar paineilla hakee melkosesti ja kun nostaa paineet 2.5b niin menee kuin juna nykyisellä talvirengastuksella.

Mitkä kesärenkaat on oikeasti hyvät? Joskus ex käyttiksessä olleet rengasliikkeen suosittelemat continentaalit oli paljon huonommat kuin puolet halvemmat ironmanit samalla rengaskoolla joten ei viiti enään mennä pyytämään niitä "hyviä" renkaita liikkeeseen.

-ajoissa liikenteessä

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ti Helmi 03, 2015 4:34 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Terve !
En osaa kyllä suositella oikeaa kokoa tuohon kun ei kokemusta autosta ja tuntumasta. Totta on kuitenkin että ns hyvissäkin renkaissa Nokia, Michelin, Goodyear,Continental, Pirelli jne on eroja samassakin autossa esim S typessä. Itse en ole kovin ronkeli hakemaan ns parasta ajomukavuutta enää siinä vaiheessa jos alla on ns premium merkki ja hyväksi koetut paineet niin monasti ollaan jo kyseisen auton ajo-ominaisuudet on jo käytetty pitkälti. Saadakseen vakiosta paremman ajettavuudeltaan yms pitääkin sitten vaihtaa rautaa ajomukavuuttalisäävillä tarvikkeilla jne.
Vaikka S type 4.0 oli mielestäni ajomukavuudeltaan hyvää luokkaa niin nykyinen erilaisella ratkaisulla toteutettu jousitus on selkeästi parempi samantasoisilla renkailla. Mutta kuten todettu-en ole kovin kranttu etsimään sitä parasta kokemusta jos olen tyytyväinen omaani.

Samalla mallilla ajavat varmaan laittavat omia vaihtoehtojaan rengasvalinnaksi mielellään tulemaan !

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ti Helmi 03, 2015 5:27 pm
Kirjoittaja kissaeläin
kissaeläin kirjoitti:Terve !
En osaa kyllä suositella oikeaa kokoa tuohon kun ei kokemusta autosta ja tuntumasta. Totta on kuitenkin että ns hyvissäkin renkaissa Nokia, Michelin, Goodyear,Continental, Pirelli jne on eroja samassakin autossa esim S typessä. Itse en ole kovin ronkeli hakemaan ns parasta ajomukavuutta enää siinä vaiheessa jos alla on ns premium merkki ja hyväksi koetut paineet niin monasti ollaan jo kyseisen auton ajo-ominaisuudet on jo käytetty pitkälti. Saadakseen vakiosta paremman ajettavuudeltaan yms pitääkin sitten vaihtaa rautaa ajomukavuuttalisäävillä tarvikkeilla jne.
Vaikka S type 4.0 oli mielestäni ajomukavuudeltaan hyvää luokkaa niin nykyinen erilaisella ratkaisulla toteutettu jousitus on selkeästi parempi samantasoisilla renkailla. Mutta kuten todettu-en ole kovin kranttu etsimään sitä parasta kokemusta jos olen tyytyväinen omaani.

Edit. Välillä kun ajaa vaikka vuoden -87 opel corsaa niin sen jälkeen maistuu meno hiukan eri tavalla itselleni ainakin... :mrgreen:

Samalla mallilla ajavat varmaan laittavat omia vaihtoehtojaan rengasvalinnaksi mielellään tulemaan !

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ke Helmi 04, 2015 12:13 am
Kirjoittaja matsu
225/60x16 on X300:n vakio rengaskoko, jos XJR jätetään pois laskuista.

Jos auto vaeltelee rankasti tuolla rengas koolla, syytä on paras hakea kuluneista puslista ja pyöränkulmista. Myös hamamstangon sivuttaisliike, mikä on tyypillistä X300:ssa, on pyrittävä estämään.

XJR:n 255/45x17 rengaskoolla ja vastaavilla leveillä renkailla X300 vaeltelee urissa aivan liikaa vaikka kaikki paikat olisivat kunnossa. X308:ssa etupää on aivan erilainen ja se ei vetele häiritsevästi leveilläkään renkailla

Re: x300 renkaat

Lähetetty: To Helmi 05, 2015 6:04 pm
Kirjoittaja romunummi
Oma xj parani kun laittoi 215/60/16'' pyörät alle,ei etsi uria ja kyyti silkin pehmeää.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: La Maalis 14, 2015 12:08 am
Kirjoittaja tms
matsu kirjoitti:225/60x16 on X300:n vakio rengaskoko, jos XJR jätetään pois laskuista.

Jos auto vaeltelee rankasti tuolla rengas koolla, syytä on paras hakea kuluneista puslista ja pyöränkulmista. Myös hamamstangon sivuttaisliike, mikä on tyypillistä X300:ssa, on pyrittävä estämään.

XJR:n 255/45x17 rengaskoolla ja vastaavilla leveillä renkailla X300 vaeltelee urissa aivan liikaa vaikka kaikki paikat olisivat kunnossa. X308:ssa etupää on aivan erilainen ja se ei vetele häiritsevästi leveilläkään renkailla
Tuota, kyllä vetelee. Minulla X308 XJR ja alla 245/40-18. Tempoo ja vetelee suomen uraiset ja päällyste vikaiset tiet huomioden. Ei väljää nivelissä/puslissa löydetty ja pyörät suuntaukset on kohdillaan. Alle kapeampaa ja korkeampaa, ja uskon että tämänkin vika korjautuu.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: La Maalis 14, 2015 12:41 am
Kirjoittaja galaxie61
alla on 245/35 19 kumit kesällä, ei mitään huomattavaa uraherkkyyttä tai muuta asiaankuulumatonta liikkumista.
tai mihin nyt sitten vertaa, edellinen auto oli s500 w140 eikä sekään huono ollut. xjr vaan on parempi.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: La Maalis 14, 2015 12:45 am
Kirjoittaja jakuvaari
Terve,

Kannattaa aina seurata valmistajan suositusta. Et sanonut mikä vanne, mikä leveys ja mikä OT. Meillä on kahdet samannäköiset mutta eri- levyiset alkuperäiset 20-spoke vanteet X308:ssa. 16x7J-vanteelle oikea koko on juuri tuo 225/60R16 ja toisille 16x8J-vanteille (kesäpyörät meillä) on oikea koko 225/55R16.

Kaikki selviää auton omista kirjoista.

Ei ole ollut mitään valittamista millään noista em. ohjeiden suosituksista 9 vuoden aikana.

-Jakuvaari

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 6:16 pm
Kirjoittaja jalkapyörä
Päädyin 225/60-16" kumeihin. Tuosta vetelystä, jotkut kehuu ettei oma auto vetele mihinkään leveillä renkailla mutta kyytiin kun menee niin pelkääjän paikalla oikeasti pelkää kun auto vetelee joka suuntaan. Ehkä kaikki ei siittä niin moksis ole että tulisi huomattua että oma auto vetelee :D

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 7:44 pm
Kirjoittaja galaxie61
ihan rauhassa saa sytyttää sikarin rattiin koskematta maantienopeuksissa. :mrgreen:

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 7:51 pm
Kirjoittaja Vemppu
jalkapyörä kirjoitti:Päädyin 225/60-16" kumeihin. Tuosta vetelystä, jotkut kehuu ettei oma auto vetele mihinkään leveillä renkailla mutta kyytiin kun menee niin pelkääjän paikalla oikeasti pelkää kun auto vetelee joka suuntaan. Ehkä kaikki ei siittä niin moksis ole että tulisi huomattua että oma auto vetelee :D
Vähän samanlaisia kokemuksia... Kaveri voi kehua että menee kuin juna mutta kun kokeilee itse niin tuntuu että taitaa raiteet olla vähän mutkaset :-D Lie osin tottumiskysymyskin > jos tuohon tottuu niin eihän se mihinkään vetele, on vaan urheilullisen herkkä :-D

Oma x300 ehjällä alustalla oli 255/40 18" setillä sellainen että sai pitää ratista kyllä kiinni kun uraiselta kaistalta lähti tymäkästi ohittamaan ja palatessa jos jarrutti niin sama homma... 245/45 samalla vanteella vähän pyöreämmällä olalla on jo parempi mutta ettei tuntisi uria? Kyllä tuntee mutta ei niin pahasti että itku tulisi.

Orkkiskoko onkin sitten ylivoimaisesti paras ajomukavuuden ja ajovakauden kannalta. Siltikin alla on edelleen Penta vanteet ja nuo 245/45 kumit. 16" Kiwi muuttaa koko kotteron imagen päällepäin ihan erilaiseksi mitä 18" Penta on. Kun noilla 16" vanteilla on kerran vielä vanhat kovat kumit niin ajelen nuo 18" pois ja katselen sitten mitä tekee.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 8:46 pm
Kirjoittaja JMSC
"Söhäisen soppaan" mistä en mitään tiedä, mutta noiden kulmienkin kanssa täytyy itse olla säädättäessä tarkkana.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 9:28 pm
Kirjoittaja galaxie61
JMSC kirjoitti:"Söhäisen soppaan" mistä en mitään tiedä, mutta noiden kulmienkin kanssa täytyy itse olla säädättäessä tarkkana.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.
kulmien säätöön ja lopputulokseen vaikuttaa myös vanteen offsetit ja renkaan profiileineen. tietysi ylimääräiset väljät alustassa tekee lisäksi kiusaa ajaessa.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 9:57 pm
Kirjoittaja kissaeläin
galaxie61 kirjoitti:
JMSC kirjoitti:"Söhäisen soppaan" mistä en mitään tiedä, mutta noiden kulmienkin kanssa täytyy itse olla säädättäessä tarkkana.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.
kulmien säätöön ja lopputulokseen vaikuttaa myös vanteen offsetit ja renkaan profiileineen. tietysi ylimääräiset väljät alustassa tekee lisäksi kiusaa ajaessa.
Suurin syy lienee edelleenkin huonot uraiset tiet. Itse pyrin ajamaan hieman tien laidemmassa jolloin pääsee pois urista ja vetelystä yleensä. Myös rengasmelun määrä putoaa radikaalisti. Ei hirveästi vetele 275/35/19 takana ja 245/45/19 edessä tällä metodilla. Pienemmälläkin rengastuksella vetelee jos urissa pyörii väkisin vaikka kulmat olisi kuinka asetettu oikein.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: La Maalis 21, 2015 9:52 am
Kirjoittaja galaxie61
ja väärillä kulmilla menee minne tykkää tasaisellakin tiellä.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ma Maalis 23, 2015 1:37 pm
Kirjoittaja tms
Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti. :D

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ma Maalis 23, 2015 1:43 pm
Kirjoittaja galaxie61
tms kirjoitti:Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti. :D
edellisen omistajan ostoksia. hyvin toimivina en poiskaan laita.
:mrgreen:

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ma Maalis 23, 2015 2:52 pm
Kirjoittaja kissaeläin
tms kirjoitti:Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti. :D
Mullakin on edellisen omistajan vanteet ja kumit alla. Toisaalta kun auton oston yksi suurimmista kriteereistä oli ulkonäkö joten samalla linjalla voi jatkaa myös kumien oston kanssa. Tosin ei mulla nyt ole edes mitään ylisuuria munkkeja alla nytkään.

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ma Maalis 23, 2015 9:38 pm
Kirjoittaja Vemppu
tms kirjoitti:Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti. :D
Sama selitys kuin muillakin > tulivat auton mukana ja ovat kuitenkin Jagen omat vanteet eivätkä mitkään ylisuuret bling-bling-home-boy -spesiaalit.

Lisäksi niillä harvoilla mutkapätkillä joilla voi päristellä, ovat sitten kyllä mellevät ajella. Eli "arkipäivän ongelmat" kuittaantuu sitten sopivalla mutkapätkällä. Ai niin, mulle Jagge on harrasteauto joten ei ole noita arkipäivän ongelmia 8)

Mutta voihan se olla että ensi kesän ajan niillä toisilla vanteilla > orkkiskokoiset kiillotetut Kiwi:t. Ne onkin enemmän bling blingiä kuin maalatut Esson vannekuvastosta hankitun näköiset Penta:t :P

Törkeästi ylivedettyjä rengastuksia en ymmärrä mutta eipä minun tarttekaan kun omissa autoissa ei moisia ole :mrgreen:

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ti Maalis 24, 2015 12:36 am
Kirjoittaja S-V8
mulla oli S-typessä 225/45 18 mutta oli vaihdetta 245/40 18 kokoon kun kesälläkin palo luistonestovalo liian usein piti ajella pintakaasulla ettei kumit sulanut tonttiin
vähän olivat kovat Pirellin p-zerot mukulakivillä
nyt kun kelit sallii menee XJ:n alle 235/55 18 Contit saa nähdä miten toimivat
mitäs tykkäätte tästä
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6856503

Re: x300 renkaat

Lähetetty: Ti Maalis 24, 2015 8:31 am
Kirjoittaja kissaeläin
S-V8 kirjoitti:mulla oli S-typessä 225/45 18 mutta oli vaihdetta 245/40 18 kokoon kun kesälläkin palo luistonestovalo liian usein piti ajella pintakaasulla ettei kumit sulanut tonttiin
vähän olivat kovat Pirellin p-zerot mukulakivillä
nyt kun kelit sallii menee XJ:n alle 235/55 18 Contit saa nähdä miten toimivat
mitäs tykkäätte tästä
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6856503
Terve !
Ei ole mielestäni 245 leveä S typessä mitenkään leveä tai epäkäytännöllinen jos profiili on muuten vaikka 40/45.

Tuo XJR on ollut myynnissä jo tovin aikaa ja ennen tätä yksityisellä myyjällä.Varmasti ilmajousitus olisi asiaa siinä ei mitään mutta omaan silmääni vanne- rengasyhdistelmä on jo liian "Show" mallinen käytännöllisyyden kannalta ehkä mutta kokonaisuus on toteutettu mielestäni aika maltilla kuitenkin ja auton alkuperäistä olemusta on kunnioitettu.