mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Ajattelin että akussa on ongelma kun tuntuu että Exiden akkulaturi ei lataa sitä, menee aina uudelleen akun tunnistukseen.
laitoin uuden AGM-akun jaggeen ja samalla Arctic Heatin akkulämmittimen.
Latasin akun irrallaan samalla laturilla täyteen. Ei ongelmia.
Sitten pistin akun paikoilleen ja sama rumba kuin entisellä akulla. Valitsen akun ja se lukittuu siihen mutta noin 15 sekunnin päästä taas valintatilanne.
Mistä tämä voi johtua? Onko jollakin kokemusta XF:stä kiinteällä tai irrallisella akkulaturilla? Laturi on kytketty suoraan akun napoihin.
laitoin uuden AGM-akun jaggeen ja samalla Arctic Heatin akkulämmittimen.
Latasin akun irrallaan samalla laturilla täyteen. Ei ongelmia.
Sitten pistin akun paikoilleen ja sama rumba kuin entisellä akulla. Valitsen akun ja se lukittuu siihen mutta noin 15 sekunnin päästä taas valintatilanne.
Mistä tämä voi johtua? Onko jollakin kokemusta XF:stä kiinteällä tai irrallisella akkulaturilla? Laturi on kytketty suoraan akun napoihin.
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Ongelma ei ole välttämättä autossa. Vika voi olla laturin "heikossa älyssä". Meikäläisellä on ollut samantapaisia ongelmia Bilteman automaatti laturin kanssa. C-Tek sen sijaan on toiminut moitteetta. Tosin tässä taloudessa ei ole Jaguar XF:ää.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Moi !
Ääni laturin vaihdolle. Voi olla liian herkkä kun navat kiinni niin ei ymmärrä silloin ladata kun virtaa pakenee samalla.
Ääni laturin vaihdolle. Voi olla liian herkkä kun navat kiinni niin ei ymmärrä silloin ladata kun virtaa pakenee samalla.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Terve!
XF:ää ei tarvinnut koskaan ladata.
C-Tek toimii kuin ajatus XK8:n akun kanssa.
C-Tek oli yllättävän edullinen, taisi olla Motonetista ja muistaakseni 5v takuu.
Voipi käyttää myös akku-perämottorin kanssa vaikka päivittäin kesällä kun Murhaniemessä ei saa ajaa polttomoottorilla!
M
XF:ää ei tarvinnut koskaan ladata.
C-Tek toimii kuin ajatus XK8:n akun kanssa.
C-Tek oli yllättävän edullinen, taisi olla Motonetista ja muistaakseni 5v takuu.
Voipi käyttää myös akku-perämottorin kanssa vaikka päivittäin kesällä kun Murhaniemessä ei saa ajaa polttomoottorilla!
M
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Ajomäärästähän se riippuu täysin jos akku on kunnossa ja laturi lataa. Sullahan ajoa niin paljon että ei huolta käyttöautossa akun latauksesta. Itsellä pakko ladata välillä kun ajomäärät niin pieniä että käynnistysten ja seisonnan tarpeita ei kerkeä saavuttamaan useinkaan ja akku on kulutuksen puolella pääsääntöisesti täten.mikki kirjoitti:Terve!
XF:ää ei tarvinnut koskaan ladata.
M
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
C-Tek kannattaa hankkia kun se osaa ladata AGM:ää oikein, myös kenkien ollessa kiinni. Oliko XF:ssä täysin samankokoinen AGM vai oliko perinteinen lyijyakku? Entä käytitkö testerissä kun vaihdoit akun? Jos et niin ensinnäkin AGM:ää ladataan normaalia korkeammalla jännitteellä eli jos autossasi oli lyijyakku ja nyt AGM niin akku ei koskaan lataudu täyteen. Toiseksi akun koko pitää rekisteröidä autolle oikein, koska taas jos se on väärä niin akku joko yli- tai alilatautuu. Kolmanneksi akun vaihto pitää ilmoittaa autolle, jotta sen järki osaa taas käyttää ja ladata sitä oikein.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Exiden laturin pitäisi testin mukaan olla parempi kuin Ctek. Siinä on valinnat AGM:lle.
Ongelmahan on siinä että Exide lataa akkua loistavasti kun se ei ole autossa kiinni.
Pitääkö jagessakin koodata akku auton järjestelmään? Alkuperäinen oli lyijyakku. Ostin toisen laturin jolla nyt lataan alkuperäistä. Siinä oli jännite 12,5 V ja latautuu normaalisti.
Käytän Eberiä paljon ja kylällä ajelen 3 km:n pätkiä niin ajattelin vain varmistaa latauksen.
Tämä on varmaan joku kytkentäjuttu.
Onko tuohon akun koodaukseen joku työkalu saatavissa että sen voi tehdä itse?
Ongelmahan on siinä että Exide lataa akkua loistavasti kun se ei ole autossa kiinni.
Pitääkö jagessakin koodata akku auton järjestelmään? Alkuperäinen oli lyijyakku. Ostin toisen laturin jolla nyt lataan alkuperäistä. Siinä oli jännite 12,5 V ja latautuu normaalisti.
Käytän Eberiä paljon ja kylällä ajelen 3 km:n pätkiä niin ajattelin vain varmistaa latauksen.
Tämä on varmaan joku kytkentäjuttu.
Onko tuohon akun koodaukseen joku työkalu saatavissa että sen voi tehdä itse?
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Kyllä XF:ään tuli tuo akkuohjainlaite. Merkkitesteri tai kai se jollain Autocomillakin voisi mennä, ei ole tullut kokeiltua, mutta siis mikään yleis-obd ei tue tuota osiota kun niillä pääsee vain moottorinohjaimeen ja sinnekin vain P-koodipuolelle.aryl kirjoitti:Exiden laturin pitäisi testin mukaan olla parempi kuin Ctek. Siinä on valinnat AGM:lle.
Ongelmahan on siinä että Exide lataa akkua loistavasti kun se ei ole autossa kiinni.
Pitääkö jagessakin koodata akku auton järjestelmään? Alkuperäinen oli lyijyakku. Ostin toisen laturin jolla nyt lataan alkuperäistä. Siinä oli jännite 12,5 V ja latautuu normaalisti.
Käytän Eberiä paljon ja kylällä ajelen 3 km:n pätkiä niin ajattelin vain varmistaa latauksen.
Tämä on varmaan joku kytkentäjuttu.
Onko tuohon akun koodaukseen joku työkalu saatavissa että sen voi tehdä itse?
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Löysitkö konehuoneesta niitä apuvirtanapoja mitä kesällä etsit? Jos löysit, oletko jo koettanut kytkeä laturia sinne? Voi toimia sieltä käsin paremmin, jos autossa on "liian" älykäs latausjärjestelmä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Noista lyijyakuista:
AGM ja GEL (hyytelöakku) ovat "tavallisia" lyijyakkuja!
Erona on vain se, missä muodosas happo siellä kennoisa on.
Niiden latauksessa ei ole mitään merkittäviä eroja.
Erot ovat hyvin marginaalisia ja johtuvat lähinnä siitä, että perinteinen avoin (korkillinen) lyijyakku kestää paremmin ylivarausta.
Secifioidut varausjännitteen erot ovat samaa luokkaa, kuin auton varausäätimen saatötarkkuus.
Oleellista akunvaihdossa on akun kapasitetti.
Nykyautoissa akkua ei välttämättä varata täyteen, vain jonnekin 80% varaustasoon.
Loppua kapasiteettia varataan vasta moottorijarrutuksessa.
Senvuoksi autolle pitä ilmoittaa akun kapasiteetti.
Loppu on sitten marginaalista tietoa.
AGM ja GEL (hyytelöakku) ovat "tavallisia" lyijyakkuja!
Erona on vain se, missä muodosas happo siellä kennoisa on.
Niiden latauksessa ei ole mitään merkittäviä eroja.
Erot ovat hyvin marginaalisia ja johtuvat lähinnä siitä, että perinteinen avoin (korkillinen) lyijyakku kestää paremmin ylivarausta.
Secifioidut varausjännitteen erot ovat samaa luokkaa, kuin auton varausäätimen saatötarkkuus.
Oleellista akunvaihdossa on akun kapasitetti.
Nykyautoissa akkua ei välttämättä varata täyteen, vain jonnekin 80% varaustasoon.
Loppua kapasiteettia varataan vasta moottorijarrutuksessa.
Senvuoksi autolle pitä ilmoittaa akun kapasiteetti.
Loppu on sitten marginaalista tietoa.
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Kyllä sillä jokin merkitys on jos autolle pitää kertoa onko AGM vai tavallinen. Jos sillä ei olisi mitään merkitystä niin valikkoa ei olisi, eikö näin?! Bemarissakin latausjännite nousee selvästi kun vaihtaa valikossa AGM:n lyijyakun tilalle, tosin se olettaa samalla, että akku on uusi eli latausmallia on eri kuin vanhalla akulla ja latausjännitekin on tällöin korkeampi. Ja muistaakseni oliko se vielä niin, että AGM:ää ladataan pulssimaisesti kun perinteistä ladataan tasaisesti...Jku kirjoitti:Noista lyijyakuista:
AGM ja GEL (hyytelöakku) ovat "tavallisia" lyijyakkuja!
Erona on vain se, missä muodosas happo siellä kennoisa on.
Niiden latauksessa ei ole mitään merkittäviä eroja.
Erot ovat hyvin marginaalisia ja johtuvat lähinnä siitä, että perinteinen avoin (korkillinen) lyijyakku kestää paremmin ylivarausta.
Secifioidut varausjännitteen erot ovat samaa luokkaa, kuin auton varausäätimen saatötarkkuus.
Oleellista akunvaihdossa on akun kapasitetti.
Nykyautoissa akkua ei välttämättä varata täyteen, vain jonnekin 80% varaustasoon.
Loppua kapasiteettia varataan vasta moottorijarrutuksessa.
Senvuoksi autolle pitä ilmoittaa akun kapasiteetti.
Loppu on sitten marginaalista tietoa.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Niin kun sanoin, erot ovat marginaalisia!
Esimerkiksi tuollainen paikallisakku, jonka tulisi kestää yli 10 vuotta.
Perinteisen "avoimen" akun varausjännite on 2,23 V/kenno, AGM ja GEL-akuilla 2,25 V/ kenno.
Siis 12 V järjestelmässä ero on 0,12V, eli 1%.
Kuten sanoin, auton vaihtovirtalaturin säätimen säätötarkkuus lienee +-1%.
Lämpötilavaihtelut jo aiheuttavat tuollaisen jännite-eron.
Käytännössä siis eroilla ei ole muuta merkitystä, kun ehkä mainosarvo!
Merikittävin vaikutus vaadittuun latausjänitteeseen on akun lyijyristikon lejeeringillä.
Perinteisissä avoimissa akuissa ristikossa käytetään muutama prosentti antimonia valamisen helpottamiseksi.
Antimonilla on itsepurkausta lisäävä vaikutus, joten siitä on pyritty eroon.
AGM ja GEL-akuilla ristikon lejeerinki on seostettu muutamalla promillella hopeaa, arseenia, piitä yms.
Näin pästään hyvin pieneen itsepurkaukseen ja nesteen haihtumiseen.
Siten akku voidaan sulkea ja päästään varauksen aikana tapahtuvan veden hajoamisen rekombinaatioon (vety ja happi yhtyvät takaisin vedeksi, jolloin vapautuu energiaa=lämpöä).
Esimerkiksi tuollainen paikallisakku, jonka tulisi kestää yli 10 vuotta.
Perinteisen "avoimen" akun varausjännite on 2,23 V/kenno, AGM ja GEL-akuilla 2,25 V/ kenno.
Siis 12 V järjestelmässä ero on 0,12V, eli 1%.
Kuten sanoin, auton vaihtovirtalaturin säätimen säätötarkkuus lienee +-1%.
Lämpötilavaihtelut jo aiheuttavat tuollaisen jännite-eron.
Käytännössä siis eroilla ei ole muuta merkitystä, kun ehkä mainosarvo!
Merikittävin vaikutus vaadittuun latausjänitteeseen on akun lyijyristikon lejeeringillä.
Perinteisissä avoimissa akuissa ristikossa käytetään muutama prosentti antimonia valamisen helpottamiseksi.
Antimonilla on itsepurkausta lisäävä vaikutus, joten siitä on pyritty eroon.
AGM ja GEL-akuilla ristikon lejeerinki on seostettu muutamalla promillella hopeaa, arseenia, piitä yms.
Näin pästään hyvin pieneen itsepurkaukseen ja nesteen haihtumiseen.
Siten akku voidaan sulkea ja päästään varauksen aikana tapahtuvan veden hajoamisen rekombinaatioon (vety ja happi yhtyvät takaisin vedeksi, jolloin vapautuu energiaa=lämpöä).
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
niitä virranantopistokkeita en ole löytänyt. Ne taitaa löytyä vasta XJ:stä.
Ei lataus vaan onnistu, BMS eli battery management system taitaa häiritä exiden laturia. En tiedä onnistuisiko jollakin muulla laturilla sitten.
Eipä viitsisi maksaa montaa sataa defan kiinteästä laturista. Nyt kun on akkulämmitin niin alle 6 A:n laturia ei voi laittaa.
Akkua ei saanut koodattua nyrkkipajalla, siellä oli jaggeen vaikka mitä valikoita (autocom) mutta ei akkuun liittyviä.
Taidan antaa olla, uusi akku on saman kokoinen akku kuin entinen.
Ei lataus vaan onnistu, BMS eli battery management system taitaa häiritä exiden laturia. En tiedä onnistuisiko jollakin muulla laturilla sitten.
Eipä viitsisi maksaa montaa sataa defan kiinteästä laturista. Nyt kun on akkulämmitin niin alle 6 A:n laturia ei voi laittaa.
Akkua ei saanut koodattua nyrkkipajalla, siellä oli jaggeen vaikka mitä valikoita (autocom) mutta ei akkuun liittyviä.
Taidan antaa olla, uusi akku on saman kokoinen akku kuin entinen.
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Kytkitkö laturin piuhat suoraan akkun, vai johonkin virranantoliittimeen (en tiedä onko Jagessa sellaista)?
Nykyautoissa on tuo BMS ja se mittaa akkun menevän latausvirran/purkausvirran ja siitä määrittää akun varaustilan.
Se tarkoittaa, että BMS:ssä on jonkinlainen virtashuntti.
Se on pieni vastus, johon syntyy jännitehäviö, kun virtaa kulkee.
Tuosta jännitehäviöstä BMS laskee varatun/kulutetun Ah-määrän.
Joten kytkettäessä varaaja suoraan akun napoihin, jää ainakin tuo yksi häiriötekijä pois.
Nykyautoissa on tuo BMS ja se mittaa akkun menevän latausvirran/purkausvirran ja siitä määrittää akun varaustilan.
Se tarkoittaa, että BMS:ssä on jonkinlainen virtashuntti.
Se on pieni vastus, johon syntyy jännitehäviö, kun virtaa kulkee.
Tuosta jännitehäviöstä BMS laskee varatun/kulutetun Ah-määrän.
Joten kytkettäessä varaaja suoraan akun napoihin, jää ainakin tuo yksi häiriötekijä pois.
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Aiheen sivusta niin c-tekissä tuo pakkaslataus on tarkoitettu ohjekirjan mukaan myös agm akuille.
Latausjännite tosiaan agm/pakkaslatauksessa hieman korkeampi.
Ongelman täytyy liittyä auton virrankulutukseen kun laturi on kiinni.
Mahdollisesti akku on "täynnä" ja lataus loppuu.
Auton virrankulutus aiheuttaa latauksen laskun jonka laturi tulkitsee väärin?
Latausjännite tosiaan agm/pakkaslatauksessa hieman korkeampi.
Ongelman täytyy liittyä auton virrankulutukseen kun laturi on kiinni.
Mahdollisesti akku on "täynnä" ja lataus loppuu.
Auton virrankulutus aiheuttaa latauksen laskun jonka laturi tulkitsee väärin?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Kokeilin laittaa Exiden laturin sekä akun napoihin että sitten miinuksen maihin. Sama tulos, ei toimi.
Nyt saattaa olla toimiva ratkaisu kun tänään laitoin Ctekin MXS 10:N kiinni. Lataus lähti etenemään (siinähän on kätevä indikaattori missä vaiheessa lataussykliä ollaan menossa) eikä keskeytynyt niin kuin exidessä.
Jospa se vaan Exide oli liian herkkä ja luuli, että akku on viallinen. Täysi akku ei ollut.
No aamulla nähdään missä mennään.
Nyt saattaa olla toimiva ratkaisu kun tänään laitoin Ctekin MXS 10:N kiinni. Lataus lähti etenemään (siinähän on kätevä indikaattori missä vaiheessa lataussykliä ollaan menossa) eikä keskeytynyt niin kuin exidessä.
Jospa se vaan Exide oli liian herkkä ja luuli, että akku on viallinen. Täysi akku ei ollut.
No aamulla nähdään missä mennään.
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Hyvä että homma alkoi "pelittää".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Ostin sitten uuden akkulaturin, CTEK CT5 Powersport, eikä näytä lataavan XF:ssä kiinni olevaa akkua. En suurin surminkaan uskalla irrottaa akkua autosta.
Voisiko kysymys olla siitä, että akkua ei ole oikein ilmoitettu autolle? Kyseessä on melko tasan kaksi vuotta vanha FIAMM AGM-akku.
Voisiko kysymys olla siitä, että akkua ei ole oikein ilmoitettu autolle? Kyseessä on melko tasan kaksi vuotta vanha FIAMM AGM-akku.
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
Jaguar XF 4.2 2009
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Sillä ei ole väliä mitä autolle on kerrottu kun sitä ulkopuolisella laturilla ladataan. Nykyautoissa pitää akut ladata ulkopuolisella laturilla virran anto pisteiden kautta. Tai jos voi niin mukailee niitä akun lähettyvillä. Eli jos tunnistus on vain miinuskengässä niin plussan voi laittaa suoraan + kenkään mutta miinus laitettava koriin.
Älylaturit voivat mennä hämilleen kun yhtä-äkkiä virtaa meneekin mitattua enemmän kun auto herää ainakin osittain kun laturi alkaa latailemaan.
Älylaturit voivat mennä hämilleen kun yhtä-äkkiä virtaa meneekin mitattua enemmän kun auto herää ainakin osittain kun laturi alkaa latailemaan.
XJR -00.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Kiitoa tästä neuvosta! Laitoin miinusklipsin korissa olevaan pulttiin ja ainakin laturin virhevalo poistui. Saattaa siis ladatakin.
Ohjekirjassa puhutaan vaan uuden akun ilmoittamisesta auton systeemille eli olisiko sittenkin mahdollista irrottaa akku autosta ilman suurta hässäkkää, kun sama akku kytketään uudelleen? Ohjekirja tosiaan puhuu vaan akun lataamisesta irrotettuna ja uhkailee muussa tapauksessa joillakin vaurioilla.
Ohjekirjassa puhutaan vaan uuden akun ilmoittamisesta auton systeemille eli olisiko sittenkin mahdollista irrottaa akku autosta ilman suurta hässäkkää, kun sama akku kytketään uudelleen? Ohjekirja tosiaan puhuu vaan akun lataamisesta irrotettuna ja uhkailee muussa tapauksessa joillakin vaurioilla.
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
Jaguar XF 4.2 2009
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Yleisesti ottaen ei ne modernit autot syty tuleen eikä galaksit räjähdä kun akku irroitetaan tai se tyhjenee. Jos sitä aletaan irroittamaan niin mielummin niin että auto nukkuu tai lähestulkoon nukkuu. Silloin tulee vähiten akkujännitteestä tulleita vikakoodeja ja virran kulku akusta on pienintä. Sitten vaan normaalisti akku pois irroittamalla kengät kerrasta. Akkua ei tarvitse koodata joka irroituksessa. Mahdollisesti nollautuvat sopeutumat nollaantuvat tässä vaiheessa. Ne hakeutuvat itse ajon aikana takaisin. Rengaspaineen varoittimen voi joutua nollailemaan. Nyky autoissa radio on koodattuna järjestelmään siten että sekään ei pyydä turvakoodia. Ikkunoiden ylä ja alarajat joutunee ajamaan käsin ikkunan napeista.
Akkukenkiä takaisin kytkiessä kenkä pitää laittaa kerrasta paikalleen. Ei missään nimessä hulljutella sitä hennosti siinä kengän päällä tai taputtelemalla kuin hiekkakkakkua että meneekö virtaa kun iskee kipinää. Silloin saa bittejä poikittain ja muuta testeriä vaativaa hommaa. Joissain autoissa etenki yön yli jälkeen alun syöksyvirtaa on melkoisesti ja toisissa taas ei.
Sitten jos akku ladataan perinteisesti kotona irti autosta missä on akun hallinta eli mittausta kengässä niin siinäkohtaa tulee ongelmia. Tässäkohtaa auto luulee että siinä on varausta se minkä se on ennen irroitusta mitannut ja alkaa yrittää lataa sitä aiemman tiedon perusteella. Vaikka akku on täynnä koska se on kotona ladattu. Tästä voi ynnäillä mitä siitä tapahtuu ajan mittaan.
Akkukenkiä takaisin kytkiessä kenkä pitää laittaa kerrasta paikalleen. Ei missään nimessä hulljutella sitä hennosti siinä kengän päällä tai taputtelemalla kuin hiekkakkakkua että meneekö virtaa kun iskee kipinää. Silloin saa bittejä poikittain ja muuta testeriä vaativaa hommaa. Joissain autoissa etenki yön yli jälkeen alun syöksyvirtaa on melkoisesti ja toisissa taas ei.
Sitten jos akku ladataan perinteisesti kotona irti autosta missä on akun hallinta eli mittausta kengässä niin siinäkohtaa tulee ongelmia. Tässäkohtaa auto luulee että siinä on varausta se minkä se on ennen irroitusta mitannut ja alkaa yrittää lataa sitä aiemman tiedon perusteella. Vaikka akku on täynnä koska se on kotona ladattu. Tästä voi ynnäillä mitä siitä tapahtuu ajan mittaan.
XJR -00.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Ei tämä akun lataaminen akkulaturilla kiinni autossa onnistunut. Ei se suostu pysymään latausmoodissa.
Ajoin sitten eilen tunnin lenkin ja sitä ennen akun jännite oli 12,42 V ja sen jälkeen 12,49 V. Pitäisikö huolestua auton laturin kunnosta, kun ei tuo nousu kovin suurelta vaikuta?
Vai kannattaako huolestua mistään, kun auto kuitenkin käynnistyy ja käy?
Ajoin sitten eilen tunnin lenkin ja sitä ennen akun jännite oli 12,42 V ja sen jälkeen 12,49 V. Pitäisikö huolestua auton laturin kunnosta, kun ei tuo nousu kovin suurelta vaikuta?
Vai kannattaako huolestua mistään, kun auto kuitenkin käynnistyy ja käy?
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
Jaguar XF 4.2 2009
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Hommasin CTEK MXS 5.0 Polar akkulaturin viime talvena kun tuli paljon lyhyttä ajoa ja halusin kuitenkin käyttää säännöllisesti webastoa. Latausjohto on kytketty kiinteästi siten, että plussa on akussa ja miinus akun vieressä olevassa maadoituspisteessä, johon akun miinusnapakin on kytketty. Auto on siis -10 XF 3.0DS, jossa ihan normaali akku, muistaakseni Boschin Silver. Tuon kombinaation kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, hyvin latautuu. Itse asiassa alkuperäinen Jaguar-logoilla oleva akkulaturi, joka käsittääkseni on CTEK-valmistetta ohjeistetaankin XF:n osalta kytkemään juuri noin. Ohje tosin Sportbreakille, mutta tuskin noissa sedanin ja farkun osalta eroa on:
http://accessories-instructions.jaguar. ... 0121281329
Samaa laturia olen käyttänyt myös XE:n kanssa, ja hyvin on ladannut siinäkin akkua vaikka se on ollut kiinni autossa ja tuossahan taas on AGM akku. Laturin valitsinkin sen mukaan, että sen pitäisi sopia sekä sekä AGM, että tavallisille akuille.
http://accessories-instructions.jaguar. ... 0121281329
Samaa laturia olen käyttänyt myös XE:n kanssa, ja hyvin on ladannut siinäkin akkua vaikka se on ollut kiinni autossa ja tuossahan taas on AGM akku. Laturin valitsinkin sen mukaan, että sen pitäisi sopia sekä sekä AGM, että tavallisille akuille.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
No voi h:tti! Ei tullut mieleen, että CTEK CT5 Powersportin powersport tarkoittaa moottoripyöriä ja vastaavia härpäkkeitä.
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
Jaguar XF 4.2 2009
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Lord Keystroke kirjoitti:Ei tämä akun lataaminen akkulaturilla kiinni autossa onnistunut. Ei se suostu pysymään latausmoodissa.
Ajoin sitten eilen tunnin lenkin ja sitä ennen akun jännite oli 12,42 V ja sen jälkeen 12,49 V. Pitäisikö huolestua auton laturin kunnosta, kun ei tuo nousu kovin suurelta vaikuta?
Vai kannattaako huolestua mistään, kun auto kuitenkin käynnistyy ja käy?
Kannattaisi mitata latausjännite auton käydessä.
Se kertoo enemmän laturin kunnosta kuin sammuksissa akun varaustilan mittaaminen
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
Akun todellisen kunnonhan saa selville vasta kun se mitataan kuormitettuna, akkuja myyvissä liikkeissä pitäisi olla kuormitus testerit jolla tuon akun todellisen kunnon saa selvitettyä, näin tein itse jokin aika sitten, nyt tärähtää käyntiin todella kilhakkaasti, vanha akku näytti noita n.12,5V jännitteitä ja lataus jännite oli 14,4V, mutta startti pyöri silti hiukan vaivasesti....uusi akku ja jo toimii. Nykyisin jos akku on 4 vuotta vanha niin vaihtoon vaan, eihän nuo niin kauheesti maksa.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 4:25 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: mikä akkulaturin käytössä mättää XF:ssä?
No nyt lataus toimii, kun on oikeanlainen akkulaturi. Auton latausjännite on vielä testaamatta.
Lord Keystroke
Jaguar XF 4.2 2009
Jaguar XF 4.2 2009