Sivu 1/1

XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Helmi 18, 2015 6:05 pm
Kirjoittaja JokuX
Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä syytä tulisi etsiä kun kierroslukumittari vaeltaa. Nopeus pysyy tasakaasulla vakiona, mutta rinkimittarin neula heiluu 100...200 kierroksen haarukassa. Saattaa moottorin kierroksetkin sen verran vaeltaa, mutta siitä en ole aivan varma, voi olla että oma korva valehtelee kun näkee rinkimittarin samalla. Ilmilö poistuu kun kone on normaali lämpöinen.

Auto on -08 27d

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Helmi 18, 2015 7:12 pm
Kirjoittaja Major
Olisko sama ilmiö kuin XJ:ssä minulla eli ZF:n laatikko vaeltelee kylmänä.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Helmi 18, 2015 7:57 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Terve !
ZF laatikoissa on juu tuota vaeltelua kylmänä. Itsellä auttoi öljynvaihto laatikkoon tuohon ongelmaan.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 21, 2015 10:03 am
Kirjoittaja savijo
Turbiinin lukituksessa vikaa?

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 21, 2015 11:02 am
Kirjoittaja kissaeläin
Moi!
Pitäisi tapahtua myös lämpimällä laatikolla mikäli turbiini olisi menossa. ZF laatikoissa ollut tuota kierrosten heijaamista kylmänä.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 21, 2015 3:34 pm
Kirjoittaja s1jviita
JokuX kirjoitti:Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä syytä tulisi etsiä kun kierroslukumittari vaeltaa. Nopeus pysyy tasakaasulla vakiona, mutta rinkimittarin neula heiluu 100...200 kierroksen haarukassa. Saattaa moottorin kierroksetkin sen verran vaeltaa, mutta siitä en ole aivan varma, voi olla että oma korva valehtelee kun näkee rinkimittarin samalla. Ilmilö poistuu kun kone on normaali lämpöinen.

Auto on -08 27d
Tuskin automaatista on kyse kun ei tosiaan tee lämpimänä tuota. DPF:n lämpötila-anturi (jokin kolmesta) kun näyttää päin honkia niin aiheuttaa kylmänä tuon oireen useasti sekä jos jompi kumpi EGR:stä ei toimi oikein. Jälkimmäinen aiheuttaa myös kylmänä voiman puutetta alakierroksilla ja osakaasulla. Livedataa pitäisi päästä seuraamaan ajon aikana niin selviäisi paremmin.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Pe Helmi 27, 2015 9:32 am
Kirjoittaja naatiskelija
Mahtaako olla kyseessä "surge", jota on käsitelty ulkomaiden foorumeilla.

XJ:ssä joissain tapauksissa korjautuu laatikon ohjelmapäivityksellä, joskus öljynvaihdolla, joskus momentimuunimen vaihdolla.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Pe Helmi 27, 2015 11:14 am
Kirjoittaja kissaeläin
naatiskelija kirjoitti:Mahtaako olla kyseessä "surge", jota on käsitelty ulkomaiden foorumeilla.

XJ:ssä joissain tapauksissa korjautuu laatikon ohjelmapäivityksellä, joskus öljynvaihdolla, joskus momentimuunimen vaihdolla.
Ei pidä sotkea "Lurch" ja "Surge" ilmiötä. Lurch on jaettu kahteen eri kategoriaan: 1. Nykäys kun hitaasti jarrutat pysähdyksiin ja juuri ennen auton pysähdystä vaihteisto vaihtaa nopeasti 2-1 ja tuntuu kuin autoon törmäisi joku takaa. 2. Ilmiö kun hitaasta liikkeestä kevyellä kaasulla nopeammin kaasutettaessa auto reagoi viiveellä kaasuun. Tämä voi korjaantua ohjelmistopäivityksellä, öljynvaihdolla tai molemmilla.http://www.thelurch.com/

Tuo "Surge" on kuvattu moottorin hallitsemattomaksi kierrosten "ryntäykseksi". Tosin tätä surge ilmiötä ei ole pystytty todistamaan kaiketi mekaaniseksi tai sähköiseksi viaksi vaan kyse on mitä ilmeisimmin käyttäjän virheestä eli pedaalien sekoittumisesta tai yhtäaikaa painamisesta.

http://www.jaguarforums.com/forum/xf-xf ... top-88637/

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Pe Helmi 27, 2015 3:40 pm
Kirjoittaja savijo
Tässä tapauksessa ei kirjoitetun mukaan ole kyseessä kumpikaan näistä.

Tasaisella kaasulla ajettaessa kylmänä kierrokset soutaa.
Edelleen epäilisin turbiinin lukitusta. Varmaan ihan ohjelmoimalla korjattavissa.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Pe Helmi 27, 2015 4:43 pm
Kirjoittaja kissaeläin
savijo kirjoitti:Tässä tapauksessa ei kirjoitetun mukaan ole kyseessä kumpikaan näistä.

Tasaisella kaasulla ajettaessa kylmänä kierrokset soutaa.
Edelleen epäilisin turbiinin lukitusta. Varmaan ihan ohjelmoimalla korjattavissa.
Ei suoranaisesti ole kumpikaan noista. ZF otti kantaa 6hp26 laatikon vaelteluun kylmänä muistaakseni nesteen lämpiämisen nopeuttamisella ja ei pitänyt sitä teknisenä vikana tai softaongelmana. Itsellä tekee tuota myös kylmänä ja noin 60-80kmh nopeudella. Kun lämpötila saavuttaa normaalin sitten loppuu.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Pe Helmi 27, 2015 6:48 pm
Kirjoittaja subv1sa
Mulla kans tekee tota jonkun aikaa ennen kuin lämpenee.
Ajelee pakkovaihteilla vähän isommilla kierroksilla niin ei tee.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 1:34 pm
Kirjoittaja savijo
Eli vähän kun lukituksen raja-arvoja muuttaisi niin ei arpoisi.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 2:44 pm
Kirjoittaja JMSC
Tuskin se lukitusta arpoo kun tekee vain kylmällä.
Pieni galluppi: mikä moottori, heijaako kierrokset kylmänä vai ei?

Eli meillä: 3.0 bensa, ei heilu kierrokset.
Kysely koskee siis vain zf laatikolla varustettuja.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 3:17 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Moi !
Eli moottori 4.2l ja ZF6hp26 loota. PCM yms koodattu uudelleen,öljyt vaihdettu. Heijaa edelleen kylmänä hetken nopeudella 60-80kmh kunnes lämpenee normaaliin käyttölämpöön loppuu vaeltelu.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 4:27 pm
Kirjoittaja subv1sa
Eli mulla on tuo 3.0 ZF:än laatikolla. Kierrokset heiluu.
Ei riipu moottorin lämmöistä koska vaikka käytän moottorin pihassa käyntilämpöiseksi silti kierrokset heijaa jonkun aikaa pienemmillä kierroksilla.
Jännä että jos lähtee kylmänä ajelemaan ei heijaa ennen kuin on vähän matkaa ajeltu, sitten se loppuu taas jonkun ajan päästä.
Öljyt vaihdettu. päivityksestä ei tietoa.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 9:20 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Moi !
http://www.jagrepair.com/images/TSB/S-T ... 7-14UK.pdf Ei autanut asiaa omassa kissassa-voi auttaa muita siitä huolimatta.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 10:55 pm
Kirjoittaja Ode
Minulla on S-Type 4,2 l ja 6hp26. Kierrokset vaeltelevat satunnaisesti puolilämpimänä vain vitosella vedättäessä kevyehköllä kaasulla, jolloin koneessa on 1500 paikkeilla kierroksia. Selkeä häiriö se on, kyse ei ole minkään sortin lämmittelystä. Loppuu jos tiputtaa neloselle hetkeksi, keventää kaasua niin että muunnin lukittuu tai polkaisee kovemmin.

Öljyjä olen muutaman satsin valutellut ja ilmiö on ehkä lieventynyt ja harventunut. Ohjelmistoista ei tietoa ole. Kutonen nappaa kiinni 75 km/h paikkeilla ja tasaisella luovuttaa karvaa päälle seitsemässä kympissä. Muistini mukaan tuo edellyttää uudempaa softaa, mutta en tiedä liittyikö se mitenkään humppavaivaan.

O

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 11:02 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Moi !
Tuon TSB:n mukaan juuri silloin tehty uudempi softa pitäisi poistaa tuo epänormaali kierrostelu ja kuulemma se sitä on osalle tehnytkin. Itselläkin se hävisi hetkeksi kunnes tuli taas takaisin. Vaiva on kyllä niin mitätön ja ei haittaa ajoa mitenkään ainakin omassani sen huomaa vaan jos mittaria tuijottaa joten en aio sille enää uutta päivitystä ottaa.
Jos kyseessä nyt olisi momenttimuunnin vika niin olettaisin sen ilmenevän myös lämpimänä mutta näin ei ole.

Jos laukeaa niin uusia saa kaupasta. :mrgreen:

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 11:33 pm
Kirjoittaja JMSC
Kaikilla moottoreilla tuota siis tapahtuu.
Olisi mielenkiintoista yrittää kaivaa SDD:llä tms. softalla tuon syytä, jos vaikka siihen joku oikea syy löytyisi.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 11:40 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JMSC kirjoitti:Kaikilla moottoreilla tuota siis tapahtuu.
Olisi mielenkiintoista yrittää kaivaa SDD:llä tms. softalla tuon syytä, jos vaikka siihen joku oikea syy löytyisi.
Kaipa Jaguar valmistajana on sen sinällään jo datannut koska tuon TSB:n softapäivityksen sen takia laati. Siltikin olisi livedataa mukava katsoa kun tuo tapahtuu. Eikun kyytin laitteiden kanssa tänne !

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 11:42 pm
Kirjoittaja JMSC
Täytyy katsoa sitten kun olen/ollaan tulossa etelään päin.
Pistä viestiä jos olet Tre-Jkl akselilla liikenteessä niin voidaan testata (vaikka silloinhan auto on lämmin).

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 11:46 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Moi vielä !
Ei muuta enempää ole annettavaa tälle kuin se-että käsittääkseni asia ei niinkään ole ollut mitenkään vanhojen autojen tai paljon ajettujen ongelma vaan samaa on ollut ilmiönä kaiketi ihan uusissakin silloin kun 6-lovinen markkinoille tuli. Siksikään en ole usko niinkään mekaaniseen vikaan kuin datapuolen häröön.

Ps. Testataan vaan.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ma Maalis 02, 2015 2:40 pm
Kirjoittaja naatiskelija
Mulla vaeltaa kierrokset siinä 80 km/h tuntumassa kun lämpö on nousemassa ja ajetaan kevyellä kuormalla. Mulla työmatkalla joutuu jonon jatkoksi juurikin siinä vaiheessa.
Laatikon öljyt on vaihdettu
Uusin softa laitettu 2015. Softauksen jälkeen pysyi poissa noin 500 km. Sitten palasi terävämpänä kun aiemmin.

Momentinmuunninta epäillään vialliseksi.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Maalis 04, 2015 12:17 am
Kirjoittaja jmjuho
Sama homma S-Type 3.0 -02 ja 6HP26, lisäksi kierrosten mukana muuttuva huriseva ääni.. kuullostaa että tulisi perästä, mutta veikkaan että lootasta. Öljynvaihto ei auttanut.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Maalis 04, 2015 8:32 am
Kirjoittaja Major
Minulla teki tätä alunperin kaupunkinopeuksissa ja vikakoodeista löytyi "gear load 3-4" eli ei lukittunut 3 ->4 vaihdossa. Siispä vaihdatin ensiksi öljyt kun 100 tonnia tuli mittariin marraskuussa. Käytin BG pesu/vaihtopalvelussa (viewtopic.php?f=2&t=6823) missä laittoivat omat öljynsä laatikkoon. Sen jälkeen on esiintynyt useammin tuota vaeltelua ja muillakin kuin 3-4 vaihteilla. Tuntuu selvästi persuuksissakin kun rpm-neula vaeltaa +-100rpm. Pakkaspäivänä häviää noin 15-20 km ajon jälkeen. Kesää odotellessa jotta näkee miten lämpimällä toimii.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Maalis 04, 2015 11:51 am
Kirjoittaja JMSC
Edelleen olen sitä mieltä että näiden ZF:n laatikoiden kanssa kannattaa olla tarkkana öljyn kanssa.
Liian "hyvä" öljy ei välttämättä olekkaan laatikolle hyvää ja ns. monimerkkiöljyt
(käyvät luokitusten puolesta kaikkiin maailman laatikkoihin) ovat yleensä jopa ihanp*skaa.

Pienenä OT:na: vaimon edellisessä V6 GT mondeossa oli droffin CD4E automaattiloota
ja mitä halvempaa perus MERCONIA laatikkoon laittoi sitä paremmin toimi.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Maalis 04, 2015 3:12 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JMSC kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä että näiden ZF:n laatikoiden kanssa kannattaa olla tarkkana öljyn kanssa.
Liian "hyvä" öljy ei välttämättä olekkaan laatikolle hyvää ja ns. monimerkkiöljyt
(käyvät luokitusten puolesta kaikkiin maailman laatikkoihin) ovat yleensä jopa ihanp*skaa.

Pienenä OT:na: vaimon edellisessä V6 GT mondeossa oli droffin CD4E automaattiloota
ja mitä halvempaa perus MERCONIA laatikkoon laittoi sitä paremmin toimi.

Totta on, että eihän Multivehicle ATF nesteet ole verrannollisia suoraan mihinkään tiettyyn alkuperäisvalmistajan tuotteeseen ja lisäainepaketeissa ja koostumuksessa on eroja varmasti. Luokitukset mitä öljyissä ovat pitänevät paikkansa mutta toimivuus käytännössä juuri tiettyyn laatikkoon on monastikin merkki- ja mallikohtainen.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2015 9:58 pm
Kirjoittaja JMSC
jmjuho kirjoitti:Sama homma S-Type 3.0 -02 ja 6HP26, lisäksi kierrosten mukana muuttuva huriseva ääni.. kuullostaa että tulisi perästä, mutta veikkaan että lootasta. Öljynvaihto ei auttanut.
Meidän ässässä kun laatikko menee vikatilaan (eli aina kun käyttää yleismallin lukijan obd portissa) niin pitää juurikin tuota hurinaa eikä lukitse turbiinia, ennen kuin on "uudelleenkäynnistänyt" auton jolloin myös vikatila poistuu.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: To Maalis 12, 2015 8:32 pm
Kirjoittaja jmjuho
JMSC kirjoitti:
jmjuho kirjoitti:Sama homma S-Type 3.0 -02 ja 6HP26, lisäksi kierrosten mukana muuttuva huriseva ääni.. kuullostaa että tulisi perästä, mutta veikkaan että lootasta. Öljynvaihto ei auttanut.
Meidän ässässä kun laatikko menee vikatilaan (eli aina kun käyttää yleismallin lukijan obd portissa) niin pitää juurikin tuota hurinaa eikä lukitse turbiinia, ennen kuin on "uudelleenkäynnistänyt" auton jolloin myös vikatila poistuu.
Yleismallin lukijaa on kyllä tullut käytettyä.. ei poistu käynnistämällä, mutta kyllä tuo sitten lootan kunnolla lämmittyä pelaa aivan normaalisti. Ulkomaan foorumit kertoi että vaihteiston ohjelmapäivitys voisi auttaa.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: La Maalis 14, 2015 12:29 pm
Kirjoittaja JMSC
Ihan päissäni pohdiskelin asiaa ja ajattelin, että kun tuo ei lukitse kylmänä turbiinia niin olisiko kuitenkin kyse siitä ettei turbiinin paine riitä kylmillä öljyillä joka aiheuttaisi tuota heijaamista. Tähän voi taas olla useita syitä esim. solenoidien kuluminen. (Korjatkaa paremmin tietävät jos/kun olen väärässä)

Eihän tuo meilläkään lukitse kylmänä turbiinia, vaan vasta kun laatikko on lämmennyt (paitsi jos on tarpeeksi nopeutta tai vakkari käytössä),
mutta eivät kierrokset silti myöskään "heijaa" tasakaasulla ts. laatikko ei luista.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ma Elo 31, 2015 5:16 pm
Kirjoittaja Major
Nyt on laatikon megatroniikka korjattu Siekkisen toimesta. Oli tuota kierrosten vaeltelua ja vaihdot välillä tökkääviä ja pari kertaa kiihdyttäessä löi vaihteistohäiriön päälle eikä vaihtanut enään vaihteita ennen kuin auton pysäytti ja sammutti. Siispä vein sen korjaamolle lomamatkan ajaksi. KÄytös parani selvästi varsinkin kun rempan jälkeen laatikko nollattiin ja päivitettiin viimeisimmälle softalle Käyttöautossa. Pientä vaeltelua on edelleen huomattavissa kaupunkinopeuksissa kun kierrokset on 1100-1200 loivassa ylämäessä. Mutta muuten pelaa OK. Kertoi että oli tosi kuleneet solenoidit.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ma Elo 31, 2015 6:11 pm
Kirjoittaja JMSC
Moro,

ihan galluppina, kun pohdittiin tuossa naapureiden kanssa koska nuo zf6hpxx laatikoiden solenoidit kypsyvät. Paljonko oli kilometrejä kun veit siekkiselle?

Ja jos sopii kysyä niin paljonko kustansi?

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ma Elo 31, 2015 6:32 pm
Kirjoittaja Major
JMSC kirjoitti:Moro,

ihan galluppina, kun pohdittiin tuossa naapureiden kanssa koska nuo zf6hpxx laatikoiden solenoidit kypsyvät. Paljonko oli kilometrejä kun veit siekkiselle?

Ja jos sopii kysyä niin paljonko kustansi?
100400 km mittarissa mutta ikää jo 10 vuotta ja ollut meillä pääsääntöisesti taajama-ajossa viimeiset 2 vuotta. Kustannus 1315 korjauksesta (sis kuljetukset Iisalmi - Maaninka mennen tullen eli hyvin pelaa palvelu). Reflash 120€, tosin meni 6 tuntia siihenkin odotteluineen kun eivät saaneet koodia tehtaalta heti alkuun.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ma Elo 31, 2015 9:43 pm
Kirjoittaja Pacer
Tuolla Bemari-yhteisöissä puhuvat myös, että 70000 km kohdalla alkaa solenoideista jo paras terä olla takana. Samoin osa venttiilikoneiston tiivisteistä on jo antautunut hieman. Eli voidaan lisätä siihen suositeltuun ennen sataatonnia tehtävään nesteenvaihtoon suosiolla venttiilikoneiston kunnostus.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ma Elo 31, 2015 10:54 pm
Kirjoittaja JMSC
Ei voi pitää paikkaansa että solenoidit olis järjestäen kypsiä noilla kilometreillä? Kyllähän toi pitäis mennä jo takuuseen jos noin paskia olisivat.

Kuinka monella on solenoidit uusittu ja millä kilometereillä?
Meidän ässässä 166tkm mittarissa eikä ongelmia laatikon kanssa. *koputtaa puuta*

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 01, 2015 10:15 am
Kirjoittaja JNi
Taitaa olla huonoa tuuria jos vaihteiston kanssa tulee ongelmia. Neljässä Jaguarissa on ollut kilometrejä 160 tkm - 260 tkm ilman vaihteisto-ongelmia, samoin vanhan Audin TipTronic-vaihteiston kanssa 230 tkm. Jaguareihin olen vaihdellut suodattimia ja sen osan öljystä mitä pohjan kautta ulos saa, magneeteissa ei ole ollut kuin ohut harmaa kerros. XK8:iin olen vaihtanut öljyä kerran vuodessa, alkaa sekin vanha öljy vaihdettaessa olla aika tuoreen näköistä. S-typeen oli vaihdelaatikko vaihdettu jo alkuvuosina, niiden kanssa on tainnut olla kestävyysongelmia.

Jouko

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 01, 2015 7:07 pm
Kirjoittaja Pacer
Tässä tullaan juuri siihen, minkä kukakin mieltää ongelmaksi. Monelle se ongelma on se kuuluisa porsiminen, mitä se ikinä tarkoittaakaan. Fakta on, että moni alle satkun ajettu laatikko ei vaihda kaikissa tilanteissa enää, kuten linjalta ulos tullessaan. Kaikki ei näitä fiboja edes huomaa ja meno maistuu kun D ja R kytkeytyy. Mutta kuten yllä oli, niin satkun ajetussa laatikossa oli raportoitu kuluneet solenoidit. Samoilla kilsoilla on avattu paljon lootia ja todettu myös tiivisteiden kutistumista, johtaa hydrauliikan paineen laskuun ja vaihtamisen tökkimiseen erilaisissa tilanteissa.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 01, 2015 8:32 pm
Kirjoittaja JMSC
Niin no itse ainakin (ja uskon että suurin osa ihmisistä) pitää ongelmana epämääräisiä vaihtoja, töksähtäviä vaihtoja, yms. asiaan kuulumatonta laatikon käyttäytymistä. Omakohtaista kokemustahan ei ole kuin tuosta omasta ässästä. Luulisi ettei noilla solenoideilla sitten 200tkm ajaisi jos ongelmat alkavat järjestäen jo 100tkm kohdalla? Kuitenkin noita lienee 300tkm ajettuja alkuperäisillä solenoideilla vai onko? Luokatonta tavaraa kuitenkin jos noin nopeasti pilaantuu.

Tuolla itse asiassa aika hyvä "juttu" aiheen vierestä eli zf6:sta.
http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 01, 2015 10:17 pm
Kirjoittaja Major
Olihan auto ihan käyttökunnossa eli toimi hyvin ja kohtuu varmasti. Ainut oli Gear Load 3-4 vikailmoitus mitä muistista löytyi. Mutta tuota vaeltamista esiintyi, samoin liikkeelle lähtö piti tehdä varovasti kaasutellen, muuten tuli äkäinen lähtö sekä vaihdot joskus töksähtäviä. Vaimo kanssa ihmetteli miksi pitää viedä korjaamolle kun ei mitään huomannut. Eli ihan käyttökelpoinen peli. Mutta ajattelin kun tilaisuus tuli korjauttaa nuo pienet ongelmat ennen kuin niistä tulee isoja ongelmia. Ja kilometrit tosiaan mittarilukema. Auto tuotu Saksasta 5 vuotta sitten ja minä hankin sen pari vuotta sitten ollen toinen suomalaisomistaja. Siispä pieni epäluulo on aina paikallaan.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 01, 2015 10:42 pm
Kirjoittaja JMSC
Anteeksi nyt saivarteluni, mutta ei tuo nyt mielestäni ihan kunnossa enää sitten ollut.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Syys 02, 2015 11:57 pm
Kirjoittaja Pacer
Juuri näin. Eli ihan kunnossa, muttei kuitenkaan.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 15, 2015 11:15 am
Kirjoittaja JMSC
Pohdin tuossa "päissäni" tätä laatikkoasiaa ja mietin vain että, kun osassa autoista nuo solenoidit kestävät 200-xxxtkm ja osassa ovat aivan loppu jo 100tkm kohdalla. Niin voisiko olla mahdollista että useat autot joissa solenoidit kypsyvät jo 100tkm mittarilukemilla olisivat mahdolisesti tuontiautoja? :?: :idea:

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ti Syys 15, 2015 4:38 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JMSC kirjoitti:Pohdin tuossa "päissäni" tätä laatikkoasiaa ja mietin vain että, kun osassa autoista nuo solenoidit kestävät 200-xxxtkm ja osassa ovat aivan loppu jo 100tkm kohdalla. Niin voisiko olla mahdollista että useat autot joissa solenoidit kypsyvät jo 100tkm mittarilukemilla olisivat mahdolisesti tuontiautoja? :?: :idea:
Rasittaisiko kaupunkiajo osaa rasseista huomattavasti enemmän jolloin 100tkm tuntuu taajamissa samaa kuin seka-/tai matka-ajo +200tkm autoissa.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Syys 16, 2015 9:03 am
Kirjoittaja JMSC
Onnhan tuokin mahdollista, selailin tuossa beemerifoorumia asian tiimoilta ja tuntui siltä että siellä heijaamiseen oli useimmiten joku muu syy kuin laatikko itsessään.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: Ke Syys 16, 2015 2:58 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JMSC kirjoitti:Onnhan tuokin mahdollista, selailin tuossa beemerifoorumia asian tiimoilta ja tuntui siltä että siellä heijaamiseen oli useimmiten joku muu syy kuin laatikko itsessään.
Syy voi olla varmaan moninainen. Itsellä heijaa kylmänä 60-80KMH vauhdissa hiukan hetken kunnes lämmöt käyttölämmössä. Sen jälkeen ei mitään. En pidä sinällään vakavana ongelmana kun ei häiritse.

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: To Kesä 07, 2018 3:22 pm
Kirjoittaja Gentlemanni
Minun S-Typessä (2003) on samaa vikaa. Eli kierrokset heijaa kylmänä 100-200rpm välillä. Joskus laitan laatikon S asentoon, niin heijaaminen loppuu tai ei ole niin paha. Mutta onko muilla tullut tähän ratkaisua? Laatikkoon vaihdoin uudet öljy huuhtelemalla ja laatikon käyttäytyminen muuten ehkä parani. Mistä noita solenoideja saa ostaa ja kuinka ne vaihdetaan?

Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"

Lähetetty: To Kesä 07, 2018 4:34 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Gentlemanni kirjoitti:Minun S-Typessä (2003) on samaa vikaa. Eli kierrokset heijaa kylmänä 100-200rpm välillä. Joskus laitan laatikon S asentoon, niin heijaaminen loppuu tai ei ole niin paha. Mutta onko muilla tullut tähän ratkaisua? Laatikkoon vaihdoin uudet öljy huuhtelemalla ja laatikon käyttäytyminen muuten ehkä parani. Mistä noita solenoideja saa ostaa ja kuinka ne vaihdetaan?
Solenoideja esim:
Suomesta
https://vaihteistokauppa.fi/product/103 ... shift-gen1
Mualimalta:
http://www.thectsc.com
https://www.europaparts.com/at-solenoid ... 44-zf.html

Ebayssä tietty tarjontaa vaikka kuinka.

Käytännössä solenoidipakka irti vaihteistosta ja solenoidien irroitus ja uusien kiinnitys. Vaihtuuhan siinä öljyt yms ja vaihteiston pohjakin samalla tietty.
https://m.youtube.com/watch?v=gKEeBnB2THQ&t=281s