Renkaan kokoasiaa
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Renkaan kokoasiaa
Sain kaksi hyvää Nokialaista 225/50/17 kitkarenkulaa.
Alla on nyt surkeat mutta vanhat 225/55/17 renkaat, jotka tuntuvat taittuvan alle joka mutkassa.
Originaali koko on 235/55/17.
Koon muutos on alle 5%
Onko kenelläkään kokemuksia siitä miten auto muutt jos moiset laitan alle? Siis joka nurkkaan kuitenkin.
Saako ylipäänsä laittaa tuollaiset?
Autohan on siis x350 3 litrainen bensa.
Alla on nyt surkeat mutta vanhat 225/55/17 renkaat, jotka tuntuvat taittuvan alle joka mutkassa.
Originaali koko on 235/55/17.
Koon muutos on alle 5%
Onko kenelläkään kokemuksia siitä miten auto muutt jos moiset laitan alle? Siis joka nurkkaan kuitenkin.
Saako ylipäänsä laittaa tuollaiset?
Autohan on siis x350 3 litrainen bensa.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Re: Renkaan kokoasiaa
XJ:ssä otteen mukaan pienin koko 235 /55 17
omassa alla nyt 245/50 18 jossa kantavuus riittää ja parempi pito talvella
omassa alla nyt 245/50 18 jossa kantavuus riittää ja parempi pito talvella
ex S-type v8 03
ex S-type v8 sport
XJ 8
ex S-type v8 sport
XJ 8
Re: Renkaan kokoasiaa
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.phpnaatiskelija kirjoitti: Saako ylipäänsä laittaa tuollaiset?
Köpi
Re: Renkaan kokoasiaa
Teoriassa mainitsemasi renkaan alle taittuminen tulisi vähenemään matalammalla profiililla, mutta jos ei kyseessä ole samaa mallia oleva rengas kuin auton alla niin ei voi tietää miten käytännössä menee. Kulutus tulisi todennäköisesti lisääntymään pienemmällä renkaan halkaisijalla - toisaalta kiihtyvyys hitailla nopeuksilla saattaisi jopa hieman parantua. Jos taittuminen alle häiritsee, mutta kovuuden lisääntyminen ei, niin entä jos suosiolla kasvatat vannekokoa?
Re: Renkaan kokoasiaa
Renkaan löysyys ja "taittuminen alle" voipi johtua yksinkertaisesti siitä että jos laitat alle kapeammat renkaat kuin kapein orkkisvaihtoehto on niin todennäköisesti tässä kapeammassa renkaassa on liian pieni kantavuus (kantavuus merkitty renkaan kylkeen) eikä rengas selviä mutkissa kantamansa auton painosta kunnialla.
Autonvalmista on automallia lanseeratessa testannut yhdessä rengasvalmistajan kanssa sopivimmat (kustannustehokkuus & ulkonäkö & ajettavuus) kombinaatiot ja jos poikkeat näistä suosituksista (rekisteriotteeseen merkityt sallitut rengaskoot) niin lopputulos voi juuri olla kuvatun kaltainen ja jopa laitonkin.
Autonvalmista on automallia lanseeratessa testannut yhdessä rengasvalmistajan kanssa sopivimmat (kustannustehokkuus & ulkonäkö & ajettavuus) kombinaatiot ja jos poikkeat näistä suosituksista (rekisteriotteeseen merkityt sallitut rengaskoot) niin lopputulos voi juuri olla kuvatun kaltainen ja jopa laitonkin.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Re: Renkaan kokoasiaa
hei,
Ko. renkaat tulivat auton mukana. Niiden kantavuus riittää vallankin kun ajan yksin eikä lastiakaan ole.
Leveydessä menee 10 mm alle vakion, joten lain kirjan tulee siinäkin täytetyksi.
Olen tämän keskustelun ja muualta netistä kaivelemani tiedon perusteella päättänyt myydä nuo kaksi Nuukialaista runflattia ja ostella tilalle koko sarjan valmistajan suosituskoon renkaita.
Onko suosituksia merkiksi?
Koko siis 235/55/17.
Ja siis kitkat.
Ko. renkaat tulivat auton mukana. Niiden kantavuus riittää vallankin kun ajan yksin eikä lastiakaan ole.
Leveydessä menee 10 mm alle vakion, joten lain kirjan tulee siinäkin täytetyksi.
Olen tämän keskustelun ja muualta netistä kaivelemani tiedon perusteella päättänyt myydä nuo kaksi Nuukialaista runflattia ja ostella tilalle koko sarjan valmistajan suosituskoon renkaita.
Onko suosituksia merkiksi?
Koko siis 235/55/17.
Ja siis kitkat.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Re: Renkaan kokoasiaa
Minulla on (kesä) ajossa XJR -99, alla nyt 245/40-19, olivat ostaessa. Pyöränkulmat säädettiin, auton vetely ja tempominen bäheni muttei loppunut. Koko vuoden ajokkina on MB 300E Hydrid 2013 farkku, siinä 245/45-17 kesärenkaina. Talvella perus nastat koossa 205/55-16. Paras ajettavuus autoissa on juuri noilla talvirenkailla. Ei kulje urissa, ei vetele ajossa, joustaa ja on mukava eikä ole kallis.. Anteeksi nyt, mutta en tajua miksi ostaa yli leveitä renkaita suomeen, tehdas on kokeillut joka malliin optimi koon, he parhaiten tietävät komprimissin renkaiden suhteen.
Isommalla koolla ei ulkonäön lisäksi suomen rajoitukset ja teiden kunnon huomioiden ainakaan kulku parane, päinvastoin.
Isommalla koolla ei ulkonäön lisäksi suomen rajoitukset ja teiden kunnon huomioiden ainakaan kulku parane, päinvastoin.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Re: Renkaan kokoasiaa
Olen hyvin paljon samoilla linjoilla.
Korkea profiili on hyvä. Kuitenkin nuo nykyiset renkulat on laadultaan niin huonot ettei niitä saa tasapainotettua.
Ilmeisesti runko rikki.
Tuo 235/55/17 on käsittääkseni tehtaan suosituskoko tähä x350 kissaan.
Kesällä alla on 19 tuumaiset vaanteet ja 255 leveät renkaat. Vetelee hieman, muttei häiritsevästi.
Renkaan olan muoto ja rungon jäykkyys vaikuttaa tuohon vetelyyn todella paljon.
Korkea profiili on hyvä. Kuitenkin nuo nykyiset renkulat on laadultaan niin huonot ettei niitä saa tasapainotettua.
Ilmeisesti runko rikki.
Tuo 235/55/17 on käsittääkseni tehtaan suosituskoko tähä x350 kissaan.
Kesällä alla on 19 tuumaiset vaanteet ja 255 leveät renkaat. Vetelee hieman, muttei häiritsevästi.
Renkaan olan muoto ja rungon jäykkyys vaikuttaa tuohon vetelyyn todella paljon.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green