Sivu 1/1

Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: Ma Maalis 09, 2015 7:22 pm
Kirjoittaja naatiskelija
Sain kaksi hyvää Nokialaista 225/50/17 kitkarenkulaa.
Alla on nyt surkeat mutta vanhat 225/55/17 renkaat, jotka tuntuvat taittuvan alle joka mutkassa.
Originaali koko on 235/55/17.

Koon muutos on alle 5%

Onko kenelläkään kokemuksia siitä miten auto muutt jos moiset laitan alle? Siis joka nurkkaan kuitenkin.
Saako ylipäänsä laittaa tuollaiset?

Autohan on siis x350 3 litrainen bensa.

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: Ma Maalis 09, 2015 11:10 pm
Kirjoittaja S-V8
XJ:ssä otteen mukaan pienin koko 235 /55 17
omassa alla nyt 245/50 18 jossa kantavuus riittää ja parempi pito talvella

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: Ti Maalis 10, 2015 8:55 am
Kirjoittaja Kopi
naatiskelija kirjoitti: Saako ylipäänsä laittaa tuollaiset?
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Köpi

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: Ti Maalis 10, 2015 11:55 pm
Kirjoittaja jagge fun
Teoriassa mainitsemasi renkaan alle taittuminen tulisi vähenemään matalammalla profiililla, mutta jos ei kyseessä ole samaa mallia oleva rengas kuin auton alla niin ei voi tietää miten käytännössä menee. Kulutus tulisi todennäköisesti lisääntymään pienemmällä renkaan halkaisijalla - toisaalta kiihtyvyys hitailla nopeuksilla saattaisi jopa hieman parantua. Jos taittuminen alle häiritsee, mutta kovuuden lisääntyminen ei, niin entä jos suosiolla kasvatat vannekokoa?

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2015 7:22 pm
Kirjoittaja Kafor
Renkaan löysyys ja "taittuminen alle" voipi johtua yksinkertaisesti siitä että jos laitat alle kapeammat renkaat kuin kapein orkkisvaihtoehto on niin todennäköisesti tässä kapeammassa renkaassa on liian pieni kantavuus (kantavuus merkitty renkaan kylkeen) eikä rengas selviä mutkissa kantamansa auton painosta kunnialla.

Autonvalmista on automallia lanseeratessa testannut yhdessä rengasvalmistajan kanssa sopivimmat (kustannustehokkuus & ulkonäkö & ajettavuus) kombinaatiot ja jos poikkeat näistä suosituksista (rekisteriotteeseen merkityt sallitut rengaskoot) niin lopputulos voi juuri olla kuvatun kaltainen ja jopa laitonkin.

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: To Maalis 12, 2015 10:45 am
Kirjoittaja naatiskelija
hei,

Ko. renkaat tulivat auton mukana. Niiden kantavuus riittää vallankin kun ajan yksin eikä lastiakaan ole.
Leveydessä menee 10 mm alle vakion, joten lain kirjan tulee siinäkin täytetyksi.

Olen tämän keskustelun ja muualta netistä kaivelemani tiedon perusteella päättänyt myydä nuo kaksi Nuukialaista runflattia ja ostella tilalle koko sarjan valmistajan suosituskoon renkaita.

Onko suosituksia merkiksi?
Koko siis 235/55/17.
Ja siis kitkat.

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: To Maalis 12, 2015 9:24 pm
Kirjoittaja tms
Minulla on (kesä) ajossa XJR -99, alla nyt 245/40-19, olivat ostaessa. Pyöränkulmat säädettiin, auton vetely ja tempominen bäheni muttei loppunut. Koko vuoden ajokkina on MB 300E Hydrid 2013 farkku, siinä 245/45-17 kesärenkaina. Talvella perus nastat koossa 205/55-16. Paras ajettavuus autoissa on juuri noilla talvirenkailla. Ei kulje urissa, ei vetele ajossa, joustaa ja on mukava eikä ole kallis.. Anteeksi nyt, mutta en tajua miksi ostaa yli leveitä renkaita suomeen, tehdas on kokeillut joka malliin optimi koon, he parhaiten tietävät komprimissin renkaiden suhteen.
Isommalla koolla ei ulkonäön lisäksi suomen rajoitukset ja teiden kunnon huomioiden ainakaan kulku parane, päinvastoin.

Re: Renkaan kokoasiaa

Lähetetty: To Maalis 12, 2015 10:28 pm
Kirjoittaja naatiskelija
Olen hyvin paljon samoilla linjoilla.
Korkea profiili on hyvä. Kuitenkin nuo nykyiset renkulat on laadultaan niin huonot ettei niitä saa tasapainotettua.
Ilmeisesti runko rikki.

Tuo 235/55/17 on käsittääkseni tehtaan suosituskoko tähä x350 kissaan.

Kesällä alla on 19 tuumaiset vaanteet ja 255 leveät renkaat. Vetelee hieman, muttei häiritsevästi.

Renkaan olan muoto ja rungon jäykkyys vaikuttaa tuohon vetelyyn todella paljon.