Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Huomenta herrat. Toisella foorumilla on keskustelua levyjarruista myös takana. Kirjoitin että Jaggeissa oli jo 50 luvulla. Oliko ja mikä malli? Lokinsiipi Mersuun tuli maaliskuussa 1961. Koska tarkalleen esiteltiin E-Type. Kiitos vastauksista näin etukäteen.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Tsau Repelli!
E-type Geneven autonäyttelyssä 1961!
M
E-type Geneven autonäyttelyssä 1961!
M
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Taisi olla jo aikaisemmin?
Mulla on XK 150 vm -60 ja siinä on levyjarrut kaikissa pyörissä!
Olettasin, että ne tulivat ensin XK 150:een.
Siis että XK 140:ssä ei ollut vielä takana levyjä!?
Mulla on XK 150 vm -60 ja siinä on levyjarrut kaikissa pyörissä!
Olettasin, että ne tulivat ensin XK 150:een.
Siis että XK 140:ssä ei ollut vielä takana levyjä!?
Viimeksi muokannut Jku, Su Maalis 22, 2015 10:12 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Kiitos nopeista vastauksista hyvät herrat. Kilpamalleja ei lasketa, mutta tuo XK-150 on vahvoilla. Mikey sinä Lentorotta. Tiesin että E-type esiteltiin Genevessä 1961, mutta onko tarkempaa päivämäärää? Ois siistiä kuitata tuo Mersun maaliskuu 1961.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
rebel58 kirjoitti:Kiitos nopeista vastauksista hyvät herrat. Kilpamalleja ei lasketa, mutta tuo XK-150 on vahvoilla. Mikey sinä Lentorotta. Tiesin että E-type esiteltiin Genevessä 1961, mutta onko tarkempaa päivämäärää? Ois siistiä kuitata tuo Mersun maaliskuu 1961.
15.03.1961 Geneven autonäyttelyssä
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
xk 150
1957- 1961.
Autossa on joka renkaassa levyjarrut, mutta sen sai tilattua myös rumpujarruilla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK150
1957- 1961.
Autossa on joka renkaassa levyjarrut, mutta sen sai tilattua myös rumpujarruilla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK150
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Tämän Wikin jutun mukaan XK150:een tuli levyjarrut vakioksi vuonna 1960:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK150
Mutta Mk2:ssa ne olivat vakiona alusta asti vuodesta 1959:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_Mark_2
Ja Mk1:ssa ja muissakin Jageissa (paitsi MK VIII) optiona vuodesta 1957:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_Mark_1
Köpi
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK150
Mutta Mk2:ssa ne olivat vakiona alusta asti vuodesta 1959:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_Mark_2
Ja Mk1:ssa ja muissakin Jageissa (paitsi MK VIII) optiona vuodesta 1957:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_Mark_1
Köpi
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Jaguarin esitteen mukaan XK 150:ssa oli levyjarrut jo ensiesittelyssä toukokuussa 1957.
Samoin Paul Skilleter:n kirjan mukaan (The Jaguar XK's, London 1981).
Lainaan tähän hänen kirjansa tekstiä (en saanut liitettyä kahta liitettä tänne).
" Jaguar's advertising and publicity campaign, which so enthuastically proclaimed the merits of the disc brake, effectively saw to that!"
Ja sitten levyjarrujen kuvateksit:
"This is what Jaguar shouted about when the XK 150 was launched - Dunlop disc brakes, the outcome of much experimentation on both road and track."
Samoin Paul Skilleter:n kirjan mukaan (The Jaguar XK's, London 1981).
Lainaan tähän hänen kirjansa tekstiä (en saanut liitettyä kahta liitettä tänne).
" Jaguar's advertising and publicity campaign, which so enthuastically proclaimed the merits of the disc brake, effectively saw to that!"
Ja sitten levyjarrujen kuvateksit:
"This is what Jaguar shouted about when the XK 150 was launched - Dunlop disc brakes, the outcome of much experimentation on both road and track."
Viimeksi muokannut Jku, Ti Maalis 24, 2015 7:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Juu, kyllä siis kaikissa (paitsi VIII) optiona 1957 alkaen, mutta oliko
vakiovaruste XK150:ssä ennen 1960? Voi ollakin, onhan Wikissä virheitä.
Köpi
vakiovaruste XK150:ssä ennen 1960? Voi ollakin, onhan Wikissä virheitä.
Köpi
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Ei noista oikein selviä satavarmasti, oliko vakiovarusteena!
Minulle oli uusi asia, että 150:ta olisi saanut myös rumpujarrullisena!
Siihen käsitykseen olen päässyt ja optioina oli mm automaattivaihde, levyvanteet ja spatitkin (takapyörien verhouselvyt).
Näistä kahta viimeistä ei kai suuresti tilattu!
Täytyypä selata noita XK-kirjoja vielä....
EDIT:
Katselin paria Jaguar XK-kirjaa ja olihan siellä maininta noista rumpujarruista:
1. Philip Porter: Original Jaguar, The restorer's guide:
-In theory a standard 150 could be supplied with drum braks, but in practice it is questionable whenether any shuch car ws built.
2. Chris Harvey: The Jaguar XK:
-Kertoo sivun verran Dunlopin levyjarruista ja että Jaguarin piti ottaa ne jo 140:een, mutta tehtaan tulipalo 1956 siirsi niiden käyttöönoton seuraavana vuonna esiteltävään 150:een.
Myös "The drum brakes were also listed for the XK 150, but only a few cars were fitted with them".
Minulle oli uusi asia, että 150:ta olisi saanut myös rumpujarrullisena!
Siihen käsitykseen olen päässyt ja optioina oli mm automaattivaihde, levyvanteet ja spatitkin (takapyörien verhouselvyt).
Näistä kahta viimeistä ei kai suuresti tilattu!
Täytyypä selata noita XK-kirjoja vielä....
EDIT:
Katselin paria Jaguar XK-kirjaa ja olihan siellä maininta noista rumpujarruista:
1. Philip Porter: Original Jaguar, The restorer's guide:
-In theory a standard 150 could be supplied with drum braks, but in practice it is questionable whenether any shuch car ws built.
2. Chris Harvey: The Jaguar XK:
-Kertoo sivun verran Dunlopin levyjarruista ja että Jaguarin piti ottaa ne jo 140:een, mutta tehtaan tulipalo 1956 siirsi niiden käyttöönoton seuraavana vuonna esiteltävään 150:een.
Myös "The drum brakes were also listed for the XK 150, but only a few cars were fitted with them".
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Wikipedia sanoo Austin Healeyssa olleen ensimmäisena levyjarrut kaikissa pyörissä jo vuonna 1954!
Reliable caliper-type disc brakes were developed in the UK by Dunlop and first appeared in 1953 on the Jaguar C-Type racing car. The 1955 Citroën DS featuring powered inboard front disc brakes was the first French application of this technology, while the 1956 Triumph TR3 was the first English production car to feature modern disc brakes.[2] The first production car to have disc brakes at all 4 wheels was the Austin-Healey 100S in 1954.[3] The first British company to market a production saloon (sedan) fitted with disc brakes to all four wheels was Jensen Motors with the introduction of a Deluxe version of the Jensen 541 with Dunlop disc brakes.[4] The first German production car with disc brakes was the 1961 Mercedes-Benz 220SE coupe featuring British-built Girling units on the front.[5][6] The next American production automobile equipped with caliper-type disc brakes was the 1963 Studebaker Avanti[7] (the Bendix system was optional on some of the other Studebaker models[8]). Front disc brakes became standard equipment in 1965 on the Rambler Marlin[9] (the Bendix units were optional on all American Motors' Rambler Classic and Ambassador models[10]), as well as on the Ford Thunderbird,[11] and the Lincoln Continental.[12] A four-wheel disc brake system was also introduced in 1965 on the Chevrolet Corvette Stingray.[13]
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake
Reliable caliper-type disc brakes were developed in the UK by Dunlop and first appeared in 1953 on the Jaguar C-Type racing car. The 1955 Citroën DS featuring powered inboard front disc brakes was the first French application of this technology, while the 1956 Triumph TR3 was the first English production car to feature modern disc brakes.[2] The first production car to have disc brakes at all 4 wheels was the Austin-Healey 100S in 1954.[3] The first British company to market a production saloon (sedan) fitted with disc brakes to all four wheels was Jensen Motors with the introduction of a Deluxe version of the Jensen 541 with Dunlop disc brakes.[4] The first German production car with disc brakes was the 1961 Mercedes-Benz 220SE coupe featuring British-built Girling units on the front.[5][6] The next American production automobile equipped with caliper-type disc brakes was the 1963 Studebaker Avanti[7] (the Bendix system was optional on some of the other Studebaker models[8]). Front disc brakes became standard equipment in 1965 on the Rambler Marlin[9] (the Bendix units were optional on all American Motors' Rambler Classic and Ambassador models[10]), as well as on the Ford Thunderbird,[11] and the Lincoln Continental.[12] A four-wheel disc brake system was also introduced in 1965 on the Chevrolet Corvette Stingray.[13]
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Terve,
Kuten yleensä, on Wikipedia ihan yhtä täynnä väärää tietoa kuin ennen vanhaan Esson baari!
Kaikissa XK150:ssä on aina levyjarrut. Jaguar ei koskaan tehnyt yhtään autoa, jossa olisi ollut sekaisin rumpu- ja levyjarruja. XK150 (1957-1961) MK IX (1958-1961) ja E-type (1961-1974) ja kaikki sen jälkeen esitellyt mallit olivat aina levyjarruilla varustettuja, edestä ja takaa!
Mersu ja Bemari kärsivät pitkään "not-invented-here" syndroomasta, kunnes ATE alkoi tehdä lisenssillä Dunlopin levyjarruja. MK1 oli saatavilla rumpujarruilla ja myöhemmin levyjarruilla, jotka olivat siinä aluksi valinnaisvaruste, kunnes ison MK IX:n myötä kaikissa Jaguareissa oli levyjarrut jokapuolella.
Austin Healyn tuotantomallissa ei taatusti ollut levyjarruja tuohon aikaan, kilpa-autot ovat eri juttu, (tosin ehkä tuo 100S sitten oli kuitenkin ennen XK150 mutta niitä ei varmaan tehty yhtä paljon) mutta siinäkin Jaguar vetää pisimmän korren: 1952 ajoivat Stirling Moss ja Norman Dewis (juttelin 94-vuotiaan Normanin kannssa viimeksi tänään! Mille Miglian levyjarrullisella C-typellä, keskeyttivät ohjausakselin vikaannuttua, mutta jarrut toimivat hienosti.
-Jakuvaari
Kuten yleensä, on Wikipedia ihan yhtä täynnä väärää tietoa kuin ennen vanhaan Esson baari!
Kaikissa XK150:ssä on aina levyjarrut. Jaguar ei koskaan tehnyt yhtään autoa, jossa olisi ollut sekaisin rumpu- ja levyjarruja. XK150 (1957-1961) MK IX (1958-1961) ja E-type (1961-1974) ja kaikki sen jälkeen esitellyt mallit olivat aina levyjarruilla varustettuja, edestä ja takaa!
Mersu ja Bemari kärsivät pitkään "not-invented-here" syndroomasta, kunnes ATE alkoi tehdä lisenssillä Dunlopin levyjarruja. MK1 oli saatavilla rumpujarruilla ja myöhemmin levyjarruilla, jotka olivat siinä aluksi valinnaisvaruste, kunnes ison MK IX:n myötä kaikissa Jaguareissa oli levyjarrut jokapuolella.
Austin Healyn tuotantomallissa ei taatusti ollut levyjarruja tuohon aikaan, kilpa-autot ovat eri juttu, (tosin ehkä tuo 100S sitten oli kuitenkin ennen XK150 mutta niitä ei varmaan tehty yhtä paljon) mutta siinäkin Jaguar vetää pisimmän korren: 1952 ajoivat Stirling Moss ja Norman Dewis (juttelin 94-vuotiaan Normanin kannssa viimeksi tänään! Mille Miglian levyjarrullisella C-typellä, keskeyttivät ohjausakselin vikaannuttua, mutta jarrut toimivat hienosti.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Tuosta Wikipediasta olen pitkälti samaa mieltä.
Olen itse tehnyt sinne parikin juttua.
Toinen lähti heti elämään omaa nettielämäänsä: tekstiin tuli valtavasti täydennyksiä, joiden lähteenä on netissä olevat erilaiset artikkelit ja yhtiöiden omat mainosjutut!
Aluksi yritin korjata virheellistä tietoa, mutta se oli toivotonta!
Toinen (Viipurin radiomiinat) on säilynyt kolmei vuotta lähes neitseellisenä, toki jonkun piti sekin jakaa kahteen eri osaan (Viipurin radiomiinat ja Radiomiinat).Itse tukeudun vain kirjallisuuteen tai yliopistojen tms "auktorisoituihin" artikkeleihin.
Olen itse tehnyt sinne parikin juttua.
Toinen lähti heti elämään omaa nettielämäänsä: tekstiin tuli valtavasti täydennyksiä, joiden lähteenä on netissä olevat erilaiset artikkelit ja yhtiöiden omat mainosjutut!
Aluksi yritin korjata virheellistä tietoa, mutta se oli toivotonta!
Toinen (Viipurin radiomiinat) on säilynyt kolmei vuotta lähes neitseellisenä, toki jonkun piti sekin jakaa kahteen eri osaan (Viipurin radiomiinat ja Radiomiinat).Itse tukeudun vain kirjallisuuteen tai yliopistojen tms "auktorisoituihin" artikkeleihin.
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
wiki ei tosiaankaan ole aina läheskään oikeassa, mutta eilen asiaa tutkittuani muualtakin laitoin lopputuloksena tuon linkin. rumpujarruja erikseen tilaamalla on tai ei ole voinut saada, asiaa tuntevammat kertokoot lisää.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Minä tuossa yllä pohdin sitä olivatko levyt XK150:ssa vakiona vai optiona vuosina 1957-60.
Oheinen esite Jag-loversin esitepankista kertoo jarruista:
"12 in. diameter drums"
ja Special Equipment modelissa ja "S"-type modelissa on "extra items" levyjarrut.
Sen kyllä uskon että käytännössä kaikki varmaan tehtiin ja myytiin levyillä, mutta
silti olen sitä mieltä että vakiona oli rummut vuoteen 1960 asti.
Köpi
Oheinen esite Jag-loversin esitepankista kertoo jarruista:
"12 in. diameter drums"
ja Special Equipment modelissa ja "S"-type modelissa on "extra items" levyjarrut.
Sen kyllä uskon että käytännössä kaikki varmaan tehtiin ja myytiin levyillä, mutta
silti olen sitä mieltä että vakiona oli rummut vuoteen 1960 asti.
Köpi
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Terve,
Meillähän oli juuri hiljattain Jaguar-uutisissa tuo sama esiteteksti. Se on voinut olla totta vielä kun esitteitä on kirjoitettu ja autoja ennakkomarkkinoitu, muttei ole enää ollut totta kun niitä on valmistettu.
Tunteehan kirejeenvaihto ja esitteet myös 2-litran nelisylintisen XK120 ja 6-sylinterisen Series 3 4.2L E-typen. Ensinmainittuja ei valmistettu yhtään vaikka koneella kyllä tehtiin mm. maanopeusennätys, ja jälkimmäisiä tehtiin enintään 6 kpl, kaikki prototyyppejä, joista tosin kai pari jopa myytiin ulos maailmalle.
Siitä esitteestä, joka oli lehdessä oli punakynällä vedetty yli kaikki puhe rumpujarruista.
-Jakuvaari
Meillähän oli juuri hiljattain Jaguar-uutisissa tuo sama esiteteksti. Se on voinut olla totta vielä kun esitteitä on kirjoitettu ja autoja ennakkomarkkinoitu, muttei ole enää ollut totta kun niitä on valmistettu.
Tunteehan kirejeenvaihto ja esitteet myös 2-litran nelisylintisen XK120 ja 6-sylinterisen Series 3 4.2L E-typen. Ensinmainittuja ei valmistettu yhtään vaikka koneella kyllä tehtiin mm. maanopeusennätys, ja jälkimmäisiä tehtiin enintään 6 kpl, kaikki prototyyppejä, joista tosin kai pari jopa myytiin ulos maailmalle.
Siitä esitteestä, joka oli lehdessä oli punakynällä vedetty yli kaikki puhe rumpujarruista.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Onko sillä merkitystä, oliko ne vakiovarusteena vai optiona?
Todistettu on, että Jaguarissa oli levyjarrut toukokuussa 1957 esitellyssä XK 150:ssa.
Siis huomattavasti ennemmin, kuin MB:ssa, josta keskutelu lähti käyntiin!
Todistettu on, että Jaguarissa oli levyjarrut toukokuussa 1957 esitellyssä XK 150:ssa.
Siis huomattavasti ennemmin, kuin MB:ssa, josta keskutelu lähti käyntiin!
Re: Koska Jaggeen tuli levyjarrut myös taakse?
Olen kuullut tapauksen jossa 70 luvun Morris Marina oli viety jarru huoltoon,autossa oli sekä levy&rumpujarrut.Tapauksesta teki erikoisen sen,että toisella puolella oli edssä&takana levyjarrut ja toisella puolella rumpujarrut.Liekö ollut kyseessä tehtaan duunarien practical joke.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963