Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

Myynnissä näkee puolen miljoonan kilsan diesel-Mondeoita, mutta ei Jaggeja.

Millaisia kilsoja olette näillä ajaneet, ja mitä ongelmia normaalin kulumisen lisäksi on ollut?

Meillä on 270tkm mittarissa ja puoli metriä helmakotelon pohjaa on pitänyt vaihtaa molemmin puolin, EGR:n ja takajarrujen kanssa pelleillä, niveliä vaihtaa ja muuta pientä.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

220tkm omassa X:ssä mittarissa ja kuluvaa osaa on vaihdeltu:hehkut 1 oli pimeänä, öljyjä + suodattimia ja renkaita vaihdettu ja dieseliä on laitettu tankkiin.
Ylimääräisenä suuttimet on kaikki korjattu ja kaksoismassa vauhtipyörän ja kytkimen vaihdatin kun syksyllä muutaman kerran painelaakeri vinkaisi kylmänä.
Kaiuttimet tuli vaihdettua kun takakajarit olivat pudottaneet magneetit ovien sisään.
Takaluukku ruostuu kromilistan hinkkaamalta kohdalta.

Ohjaustehostimen pumppu oli kyllä "turha vaihto" vanha hieman hikoili, mutta jonkun tällaisen asian kun huomaa niin pakko ne on korjata.
Samoin vaihdatin ihan omaksi ilokseni raidetangon päät kun säädätin aurauskulmat.

Turbo tuskin kestää enää 200tkm.

Vm. 2005 kyseessä ja auto on ruostesuojattu edellisen omistajan toimesta, EGR on tulpattu reikälevyllä.
*koputtaa puupäätä ettei mitään muuta vikaa tulisikaan*

edit. ainiin nuo taka kallistuksenvaimentimen runkokumit ovat ihan kuraa kestävät ~50tkm.
Olen vaihtanut kahdesti kustannus on huimat 10€ + 10min omaa työtä.

Mittarissa 237tkm ja vaihdettu nyt myös kampuran massapyörä. Olin tyhmä ja vaihdatin gatesin mondeoonkin sopivan mallin, enkä sitä Jaggen omaa vahvistettua no katsotaan kuinka kestää. Termostaatti on nyt vaihdettu kolmeen kertaan ja odottaa edelleen kuumempaa mallia. Lisäksi terävissä töyssyissä on alkanut kuulua kolahdus joten jotkin puslat lienevät tulleet tiensä päähän.
Jarrulevyt ja palat tietenkin vaihdettu joka nurkkaan EBC:n black mallia.
Viimeksi muokannut JMSC, Ti Marras 24, 2015 4:41 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Ostin vuosi sitten X-Type 2.0D, jossa 240t mittarissa, nyt on 260t. Tuossa välillä on vaihdettu:

- kaikki jarrujen kuluvat osat
- kampiakselin värinänvaimennin
- toinen takalaakeri, toinenkin joskus ääntelee
- molemmat etuvalo-umpiot
- normaalin huollon yhteydessä piti uusia kaikki suodattimet ja hihnat, olivat ainan kuralla ja rispaantuneita, samoin vaihdettu ohjainrulla, välirulla ja kiristin.
- kuramatot edestä olivat aivan puhki etenkin kuskin puolella
- tavaratilan näkösuoja, joka on näköjään aika heppoista materiaalia

Katsastus meni huomautuksitta läpi.

Edessä ainakin:
- tuulilasinlämmittimen liittim(i)en uusiminen
- takakaiuttimien vaihto (hapertuneet magneetit irti, made in China -laatua), uusiminen maksaa 490e töineen SCC:llä.
- ruostepaikkauksia näkyvillä paikoilla mm. konepellistä ja takaluukusta, sekä ovien ikkunalistoissa paikoin
- ovipahvit nitisevät, luultavasti joskus avattu ja rikottu samalla kiinnikkeitä
- kuljettajan ovenkahva tai lukkomekanismi kuolintoreissaan EDIT: alkanut heräämään kun olen rasvannut useana päivänä peräkkäin, ilmeisesti ei ole vuosiin huollossa rasvattu
- silloin tällöin lähtiessä ykkönen pomppasi pois paikaltaan ellei sitä laittanut huolellisesti päälle. Olen oppinut laittamaan rutiinilla oikein, eikä enää pomppaa, mutta kun kaveri kokeili ajaa oli heti hankaluuksia ykkösen kanssa. Saattaa ennakoida kytkinremppaa (toivottavasti, ettei ole laatikossa vika).

Mutta moottori sinänsä käynnistyy ja kukkuu hienosti kaikilla keleillä, siitä ei mitään valittamista. En pidä tolpassa, eli tosiaan kelillä kuin kelillä.

PS. Jos vielä jostakin olen ollut hieman pettynyt (ensimmäinen Jaggeni, ns. harjoituskappale) niin rengasmelu kuuluu kovasti sisälle. Vaihdoin kesärenkaiksi Hankookin Ventus Primet ja se auttoi jonkin verran siihen ongelmaan, mutta kuulemma nuo pehmeät renkaat kuluvat nopsaan.

EDIT: vuosimalli 2004
Viimeksi muokannut DiltWasney, Ti Marras 24, 2015 2:02 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Itsekin huomannut että, x:ssä, tosin 3.0 bensalla ja manuaalilla on melko tarkkaa vaihteiden 1 ja 2 kanssa verrattuna esim 2008 corsaan. On ns täytynyt opetella ajamaan tuon kanssa. Lisäyksenä vielä, että omaani on vaihdettu kytkin, vauhtipyörä ja vaihdelaatikko (laatikossa oli laakerivika ja laitettiin kerralla kaikki) eikä tuohon vaihteiden ronkeluuteen tullut muutosta. Kannattaa kuitenkin vaihtaa öljyt säännöllisesti, itse 2 vuoden välein.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Joo, itselläni ei ole enää temppuillut alkuviikkojen jälkeen kun oppi ajamaan, eli ehkä se on vain "ominaispiirre". Aluksi ajattelin että olisi ollut öljynvaihdon puutetta ja muuten jäykkyyttä kun auto seissyt liikkeen nurmikolla kuukausia, mutta kun auton oltua minulla 10 kk päivittäisessä ajossa, kaverin kokeillessa oli heti samat ongelmat ykkösen kanssa, tajusin että olen vain oppinut ajamaan sillä. Sen jotenkin "tuntee" näppituntumalla miten vaihdekeppi pitää työntää loveen.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Ohhoh onpahan Diltillä vikalistaa... vaikuttaa että auto on viety vaihtoon syystä (ei ole viitsitty huolehtia).
Onneksi ovat oikeasti pikkuvikoja pl. tuo ruosteongelma.

Tuulilasinlämmittimen liittimet mahdollisesti rikottu lasinvaihdon yhteydessä jolloin kosteus pääsee liittimiin.
Näihin yleensä riittää putsaus ja suojaus tai vaihtaa kosteudenkestävät apicot tilalle.

Takakajarit ovat made in Poland (tms. Eurooppalaiset pihilipsit kuitenkin), älä hyvä mies tuommoisia summia niiden vaihdosta maksa.
Vaihtaa itse kohtuu helposti ja väittäisin että mikä tahansa korjaamo nuo vaihtaa nopeasti. Erittäin hyvä ääniset rainbow audion coaxiaalit
saa esim. reilulla satasella. https://www.powerset.fi/rainbow_dl-x6 Tästä aiheesta on keskusteluja tälläkin foorumilla.

Ruostetta näissä X-typejen näkyvissä pelleissä valitettavasti on useassa autossa ja helmoissa pre-facelift malleissa.
Itselleni on tulossa takaluukku tlindin kautta, raportoin laadusta kun saan luukun käsiini. Palvelun laatu ainakin on ollut 10+++++.
Oli huomattavasti edullisempaa kuin maalauttaa vanha luukku suomessa.

Kannattaa tilata ebaysta noita ovipahvin kiinnikkeitä niin loppuu nitinät, maksavat vajaan kympin/20kpl.
http://www.ebay.com/itm/20x-Jaguar-Trim ... SwxH1UITLw

Lukkomekanismista laitoinkin jo tuonne toiseen ketjuun "vinkin".

Kuvatun kaltaisia vaihteisto-ongelmia en ole kokenut. Itselläni ongelmana on 1 ja 2 vaihteen huono synkronointi kylmänä
ts. toimii noileasti kun käyttää vähän kuin synkronoimatonta eli antaa 1 -> 2 vaihdossa sopivasti välikaasua.
Tähän auttaa ainoastaan päivitetyt syncrorenkaat, ongelma liittyy ymmärtääkseni materiaalien erilaisiin lämpölaajenemiin.

Päivitin vanhaa "vikalistaani".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Suuresti kiitoksia vinkeistä, pistän kaikki talteen.

Juu itsekin tullut siihen tulokseen että edellinen omistaja lakannut pitämästä hyvää huolta ja kun kaikki on ollut lopussa, on viety vaihtoon. No nyt on kaikkea pistetty urakalla kuntoon ja enää jäljellä noita nitinöitä ja muuta pikkujuttua.

Sopiiko nuo Rainbowt suoraan vai tarvitseeko jotain tukia tai kiinnikkeitä lisätä?
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Morjens!
Joo kyllä kuulostaa kalliilta 490€ pelkästään kajareiden vaihdosta. Minullakin pelkästään positiivisia kokemuksia tlindistä joka itseasiassa vaihtoi minun rikkinäisen takakauittimen hyväkuntoiseen käytettyyn samalla, kun laitettiin sähköpenkkien säätömoottorit kuntoon. Sen muistan, että ilman hankaluuksia ei sinne mitä tahansa kaiutinta laiteta jotain erikoista niissä alkuperäisissä oli. Iso homma tuo vaihto ei kuitenkaan ole. Ovimuovien irroitukseen oli käytössä jonkinlainen erityistyökalu eikä ainuttakaan klipisiä mennyt rikki. JMSC osaa varmasti sanoa paremmin, kun on itse tekijä miehiä. :)
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tiedä nyt tekijästä, mutta puuhastelija ehkä :lol:

Orkkiskajareissa on "integroitu" kaulus, jonka takia kannattaa ehdottomasti käyttää adapteria, muuten kajarit eivät toimi oikein ja
lisäksi on riski että kajarin magneetti ottaa ikkunaan kiinni. Tuolla on aiempaa kaiutinkeskustelua.
viewtopic.php?f=2&t=7042&p=38565&hilit= ... met#p38565

Itse laitoin opel astran adapterit, ei ollut ihan yksi-yhteen mutta sopii paikalleen kun tekee yhdelle kiinnitysruuville ylimääräisen reiän adapteriin.
Näitä löytyy myös suomesta samaan hintaan ettei tarvitse tilailla ulkomailta.
http://www.amazon.co.uk/Speaker-Adaptor ... B0030TXZVO

Lisäksi tietenkin kaiutinpiuhat pitää liittää uusiin kaiuttimiin, itse tein vanhojen kajareiden "runkoliittimestä" "liitinadapterit" kajareille,
ettei tarvinnut katkoa auton johtosarjoja.

Tai sitten täältä saa oikein X-typeen tehtyjä laatuadaptereita mutta hinta taitaa karata toimareiden kanssa typeräksi.
http://www.car-speaker-adapters.com/items.php?id=SAK043

Tuolta lontoonkieliset ohjeet ovipaneelin irroittamiseen.
http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... -help-335/
Kannattaa tietenkin varautua muutaman kiinnikkeen rikkoutumiseen varsinkin jos ovat alkuperäiset.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

294 tkm mittarissa ja uudet viat, ruiskupumppu ja kaikki suuttimet. Kallista.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

247tkm mittarissa ja vaihdettiin klonkotuksen vuoksi appari hihnasarja kiristimineen ja kampuran massapyörä. Samalla huomattiin laturin laakereissa hieman kulumaa joten vaihdettu samalla kun oli "paikat auki".

Repsikan puolen etupyörän laakeri oli loppu. Vaihtui muuten asiaan tarkoitetulla prässillä Lempäälässä VM autokorjaamolla todella näppärästi/nopeasti = edulliseti. Ei tarvinnut edes olkakappaletta irroittaa autosta. 8)
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

304 tkm mittarissa ja uudet viat, ilmastoinnin kompuran laakeri jumii. Korjattiin väliaikaisesti vaihtamalla lyhyempi hihna (Gates 6PK1288) ja matka jatkuu.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Sattui huollon mies ohimennen mainitsemaan että vaihdelaatikon etupää oli "märkä" että mahdollisesti jostain vuotaa jotain. Ei jääty asiaa tutkimaan siinä hetkessä, mutta osaisiko joku ehkä sanoa mikä voisi olla vuotopaikka? Diesel 2.0 ja manuaalilaatikko.


"247tkm mittarissa ja vaihdettiin klonkotuksen vuoksi appari hihnasarja kiristimineen ja kampuran massapyörä."

Itsellä oli sama käsillä melko tarkkaan samoissa kilometreissä!
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Moro, tarkoitatko etupäällä moottorin ja laatikon "liitosta"? Mikäli tarkoitat lienee syyllinen moottorin "takastefa".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Itse stefa tuskin on kallis, mutta onko se iso duuni / kallis teettää? (Olettaen että vika olisi siinä) Vaihdatin siis huollon yhteydessä vaihdelaatikon öljyt (ykkönen on joskus vähän rusahdellut, oire nyt katosi kun öljyt vaihdettiin) ja sitä vaihtaessa oli vain huomannut mahdollisen vuodon jälkiä, mutta mainitsi sen siinä autoa luovuttaessa kuin ei olisi kiireinen juttu (aiemmin on aina soitettu jos on havaittu jotain tärkeää kesken huollon).
Viimeksi muokannut DiltWasney, Su Syys 11, 2016 9:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

On kallis työnä, kannattaa laittaa vasta kaksoismassan vaihdon yhteydessä. Tuo yleensä tihkuu hieman kun kilometrejä kertyy, eikä aiheuta toimenpiteitä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Eikös kaksoismassapyörä ole sama asia kuin damper? Se nimittäin vaihdettiin viime vuonna kun kone alkoi kolista rumasti tyhjäkäynnillä. Menisikö tuo samassa sutinassa mahdollisen tulevan kytkinrempan kanssa (kytkin toimii ihan hyvin mutta ei ole tietoa sen iästä ja olen varautunut että kytkinremppa tulee joskus eteen)? Olen aivan lapanen vielä tässä moottoritekniikassa mutta kyselemällä saattaa jotain oppiakin. Teetän oikeat työt ammattilaisilla ja olen valmis maksamaan siitä, mutta haluan silti tietää mitä tapahtuu ja mistä maksan. Koristelistoja olen vaihdellut itsekin, jotain pitää autoon tehdä itsekin. :D
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kaksoismassavauhtipyörä on siellä kytkimen vieressä ja vaihdetaan yleensä pakettina kytkimen kanssa. Tuon kanssa samassa kannattaa vaihdattaa joka tapauksessa se kampuran takastefa (eli menee samalla kytkinrempan kanssa). Dampperilla tarkoitetaan varmaan tässä tapauksessa kampiakselin massavaimenninta/hihnapyörää.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Ok, kovasti kiitoksia tästä infosta.
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

320tkm ja vaihtoon etujouset (poikki) ja joustintukilaakerit, jotka kuulemma aiheuttivat jumimalla jousten poikki menemisen.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja trj »

Niin, unohtui että tulihan sitä vaihdettua tuo kaksoismassapyöräkin. Enklannista täys vaihtosetti kytkimen kanssa, muistaakseni jotain 450 eur? + päivän työ korjaamolla.
Eukolla on pahana tapana ajaa liian isolla vaihteella liian hiljaa. Lähtee 2:lla paikaltaan yms... (aikaisemmin se ajeli automaatilla) Sillähän sen massapyörän saa kaikista nopeiten tuhottua. X-type on ollut nykyään eukon käytössä, kun tulee harrastettua tätä kierrätystä. Eli eukolle jätetään omat vanhat kulkineet.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Moi. Kuulin Ford-mieheltä, että 2,0 tdci koneessa, joka käsittääkseni on (täysin?) sama jota x-typeissä on käytetty, on sellainen tyyppivika, että 300 tkm paikkeilla polttoainepumpusta alkaa irrota silmälle näkymätöntä "möhnää" (=metallia?) mikä ajan kuluessa kulkeutuu kaikkialle polttoainejärjestelmään aiheuttaen lopulta oireita, kuten käyntihäiriöitä, käynnistymis ongelmia, vedon puutetta ym. ja lopulta käytännössä tuhoaa moottorin. Kaverilla joka tästä puhui, oli ~400 tkm ajettu Mondeo johon tuli juuri näitä ongelmia, se oli pajalla pitkään, testattiin ja vaihdettiin suuttimet, käytettiin kahdesti merkkiliikkeessäkin. Lopulta tuomio oli, että polttoaine järjestelmän täysi puhdistus ja uusi polttoainepumppu yms. Lasku olisi ollut 4000€ eikä varmuutta toimivuudesta senkään jälkeen. Parin tonnin autoon ei tuollaista luonnollisesti alkanut enää tehdä.

Kysyisin siis tässä viisaammiltani,
1) onko todella näin että hiljalleen hajoava polttoainepumppu tuhoaa koko moottorin? Koskeekohan tämä vain osaa koneista vai suurinta osaa?
2) onko X-typeissä ja Mondeoissa käytetyt 2,0 turbo dieselit täysin identtiset ja ennen kaikkea, onko polttoainepumppu sama?
3) Millähän kilometreillä polttoainepumppua kannattaisi alkaa vaihdella etukäteen välttääkseen tuon? Kaverin mukaan 300tkm maissa, mutta onko muita mielipiteitä asiasta?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

Tuskimpa se moottori kokonaan kerkiää hajota, käyntihäiriöt tulee "hyvissä ajoin".Meillä 294tkm ajettuna oireet alkoi kuormitettaessa nykimällä ja hehkun merkkivalo syttyi. Dieselkorjaamo vaihtoi kaikki suuttimet, tankin (käytetyn mutta puhtaan) tuon pienen metallihileen vuoksi, p-a-putket putsattiin. Ja se pumppu tietty, 700e, piti ottaa heiltä että sai hommalle takuuta. Iso ja kallis urakka.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JoHu »

lättä kirjoitti:Tuskimpa se moottori kokonaan kerkiää hajota, käyntihäiriöt tulee "hyvissä ajoin".Meillä 294tkm ajettuna oireet alkoi kuormitettaessa nykimällä ja hehkun merkkivalo syttyi. Dieselkorjaamo vaihtoi kaikki suuttimet, tankin (käytetyn mutta puhtaan) tuon pienen metallihileen vuoksi, p-a-putket putsattiin. Ja se pumppu tietty, 700e, piti ottaa heiltä että sai hommalle takuuta. Iso ja kallis urakka.
Aijai.. Uskaltaako kysyä monenko tonnin urakka suunnilleen oli kokonaisuudessaan? :shock:

Mutta eikö kun asian on saanut etukäteen tietoonsa niin kannata polttoainepumppu vaihtaa siis tyyliin 250 tkm paikkeilla, jotta vältyttäisiin tuolta koko polttoainejärjestelmän putsaukselta ym. kalliilta rempalta, jota se hile sitten aiheuttaa? Vai koskeekohan tämä sitten tosiaan kaikkia, suurinta osaa, puolta vai pientä osaa kaikista 2,0 tdci koneista, että kannattaako toimenpiteisiin ryhtyä ennalta käsin?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JoHu kirjoitti:Moi. Kuulin Ford-mieheltä, että 2,0 tdci koneessa, joka käsittääkseni on (täysin?) sama jota x-typeissä on käytetty, on sellainen tyyppivika, että 300 tkm paikkeilla polttoainepumpusta alkaa irrota silmälle näkymätöntä "möhnää" (=metallia?) mikä ajan kuluessa kulkeutuu kaikkialle polttoainejärjestelmään aiheuttaen lopulta oireita, kuten käyntihäiriöitä, käynnistymis ongelmia, vedon puutetta ym. ja lopulta käytännössä tuhoaa moottorin. Kaverilla joka tästä puhui, oli ~400 tkm ajettu Mondeo johon tuli juuri näitä ongelmia, se oli pajalla pitkään, testattiin ja vaihdettiin suuttimet, käytettiin kahdesti merkkiliikkeessäkin. Lopulta tuomio oli, että polttoaine järjestelmän täysi puhdistus ja uusi polttoainepumppu yms. Lasku olisi ollut 4000€ eikä varmuutta toimivuudesta senkään jälkeen. Parin tonnin autoon ei tuollaista luonnollisesti alkanut enää tehdä.

Kysyisin siis tässä viisaammiltani,
1) onko todella näin että hiljalleen hajoava polttoainepumppu tuhoaa koko moottorin? Koskeekohan tämä vain osaa koneista vai suurinta osaa?
2) onko X-typeissä ja Mondeoissa käytetyt 2,0 turbo dieselit täysin identtiset ja ennen kaikkea, onko polttoainepumppu sama?
3) Millähän kilometreillä polttoainepumppua kannattaisi alkaa vaihdella etukäteen välttääkseen tuon? Kaverin mukaan 300tkm maissa, mutta onko muita mielipiteitä asiasta?
Tässä oli juttua Fordin pumpun leviämisestä ja kuvassa näkyy linkissä mitä silppua tulee järjestelmään http://www.talkford.com/community/topic ... p-failure/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

JoHu kirjoitti:
lättä kirjoitti:Tuskimpa se moottori kokonaan kerkiää hajota, käyntihäiriöt tulee "hyvissä ajoin".Meillä 294tkm ajettuna oireet alkoi kuormitettaessa nykimällä ja hehkun merkkivalo syttyi. Dieselkorjaamo vaihtoi kaikki suuttimet, tankin (käytetyn mutta puhtaan) tuon pienen metallihileen vuoksi, p-a-putket putsattiin. Ja se pumppu tietty, 700e, piti ottaa heiltä että sai hommalle takuuta. Iso ja kallis urakka.
Aijai.. Uskaltaako kysyä monenko tonnin urakka suunnilleen oli kokonaisuudessaan? :shock:

Mutta eikö kun asian on saanut etukäteen tietoonsa niin kannata polttoainepumppu vaihtaa siis tyyliin 250 tkm paikkeilla, jotta vältyttäisiin tuolta koko polttoainejärjestelmän putsaukselta ym. kalliilta rempalta, jota se hile sitten aiheuttaa? Vai koskeekohan tämä sitten tosiaan kaikkia, suurinta osaa, puolta vai pientä osaa kaikista 2,0 tdci koneista, että kannattaako toimenpiteisiin ryhtyä ennalta käsin?
Kolme tonnia. Odotettavissahan tuo oli mutta jotenkin sitä ei vaan lähde helposti romuautoon esim tonnia sijoittamaan "varmuuden varalta".

Jälkiviisaana, ehkä paras olisi ollut meidän romun nykimis-oireissa testata suuttimet ensiksi (kaikki oli huonoja) tai kurkistaa tankkiin, hile kimaltelee kyllä valossa tms. Ja sitten tehdä rempan kustannusarvio, hyväksyä tilanne ja työntää auto navetan taakse.
lättä
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 11:51 am

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja lättä »

325 tkm ja nykimistä, useita eri vikakoodeja (useimmat CAN-väylään liittyviä), vikavaloja ja mittariston häviämistä jne.

Vikana oli ECUn lähimmän maadoituspisteen (konehuoneessa) korroosio. Putsaus ja kaikki tuli kuntoon.

Kerrankin halpa vika.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paljon ajetut X-type dieselit ja viat

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Hieno homma, että selvisi noin vähällä! Menikö kauan vian etsintään? :P

Tuosta polttoainepumpusta/korkeapainepumpusta oli vasta juttua toisen X-Type 2,0 D:n omistajan kanssa. Hänellä oli 320 tkm ajettu vuoden 2004 yksilö ja pa-pumppu mennyt rikki, mutta antanut oireita (nykimistä ja vikavaloa) jo alkuvaiheessa eli ennen kuin koko pumppu kilahtanut. Selvinnyt pelkällä pa-pumpun vaihdolla ilman suutinten ja koko pa-järjestelmän puhdistusta/korjausta.

Omallani nyt ajettu 206 tkm. Tehnyt about edellisen 10 tkm aikana silloin tällöin, tyyliin kerran per tankillinen tai joka toisella tankillisella seuraavaa: kevyellä tasakaasulla tai tästä kaasua kevennettäessä, useimmiten 80 vauhdin tietämillä 5-vaihteella, nykinyt parin sekunnin ajan ja tämän jälkeen taas kulkenut aivan normaalisti. Mistähän mahtaa johtua? Joko joku suutin oirehtii vai mikähän? Ostin Halpa-Hallista 26/27€ pullon diesel moottorin polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, joka kaadetaan täyteen tankkiin. Kaadoin tankkiin ja se tankillinen nyt ajettu eikä tämän tankillisen aikana ole oireita ollut. Sattumaa vai ei, nähtäväksi jää.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Vastaa Viestiin