Avain jäi virtalukkoon

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Terve toverit, nyt on paha paikka, en löytänyt virta-avainta niimpä laitoin virtalukkoon suutarissa teettämäni vara-avaimen ja siittähän puuttui siru ja eihänse startannut , avain jäi lukkoon eikä lähde pois vaikka miten vääntelee ja kääntelee, elikäs auto ei lähde käyntiin eikä avainta saa lukosta pois.
mitähän pitäisi tehdä?
Nimimerkki uus avuton.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Kun hain googlella vastaavia niin löytyi http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... elp-23364/ Tässä myös ostettu uusi leikattu ohjelmoimaton avain. Avaimen ohjelmoinnilla ei ilmeisesti ole väliä vaan leikkauksen laadulla. Avaimeen on todennäköisesti jäänyt liian teräviä ulokkeita ja jumittaa sen vuoksi pesässä. Valitettavasti asia voi tulla kalliiksi jos avain ei lähde irti tai irrotus rikkoo lukkopesän. Ilmeisesti pesä on irroitettava ja vaihdettava/korjattava. Menee ilmeisesti maahantuojatason huollon hommiksi jos ja kun ohjelmointeja pitää tehdä. Tämä vaan luettuna, toivottavasti selviät helpommalla. Soitto alan liikkeeseen selvittänee asiaa vielä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vanhaan, ei koskaan öljyttyyn lukkoon ei kannata laittaa öljyä. Sen ole kantapään kautta oppinut. MUTTA, jos ei muuta keinoa avaimen irrottamiseksi löydy, kokeilisin öljyämistä. Avaimen ohi saa varmasti menemään ohutta spray öljyä, esim. WD40:stä. Oven lukoissa olen itse havainnut parhaiten toimivaksi öljyksi spray öljyn, jossa on teflonia. Teflonia suositellaan kuumiin paikkoinhin, mutta vaikka lukoissa ei kuumuutta ole, lukot ovat toimineet pehmeästi kun olen ajoittain suihkuttanut teflon öljyä.

Avaimen irtoaminen voi olla vähästä kiinni ja silloin öljy saattaisi olla se laukaiseva juttu. Vaarana on, vaikka avain irtoaisikin, että lukko menee jumiin öljyn irrottaman lian seurauksena.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jos se oikea avain vielä löytyy, niin saat vähän miettimisaikaa ja pääset ajamaan
korjaamolle, kun laitat sen sirullisen avaimen mahdollisimman lähelle lukkoa. Niin,
että siru luetaan oikeasta avaimesta ja auto käynnistetään kopiolla.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Laitoitko rasvaa ja irtosiko ? Llytyikö avain ja saitko käyntiin ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tuo Köpin neuvohan on ihan super. Jos toimii noin niin ei väliä.
Antaa sen jumittuneen olla siellä rattilukossa ja näyttää sirua kun käynnistää.Jos ovetkin saa lukkoon.
Veikkaanpa että se jumiavain vielä irtoaa kun joka kerta vähän liikuttaa ja nykii.
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Olen työmaalla ja auto kotona, huomenna kokeillaan.
Iso kiitos taas Aseveljille!
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Hola !
Kuinkas homma etenee ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Täällä uusi Jaguarin omistaja (S-type 2,5 -02) on huuli pyöreänä lueskellut näitä avainongelmia. Mitä tarkoittaa avaimen sirutus yms?
Sain käytettynä ostettuun autooni 2 avainta:
1. avain, jolla kaikki toimii kuten pitääkin
2. avain, jolla kaukosäädöt toimivat, mutta virtalukkoon menevä mekaaninen avain on selvästi erilainen eikä tietenkään toimi.

Voinko nyt teettää suutarilla kopion toimivasta mekaanisesta avaimesta ja vaihtaa sen tuohon väärään avaimeen? Sirutukset pysyvät kunnossa?
Tekeekö näitä avainkopioita kuka tahansa pikasuutari? (aiempi kokemus BMW:stä: avain piti tilata liikkeestä henkilötodistuksen keralla, tilattiin Saksasta ja luovutettiin vain henk.kohtaisesti noutamalla)
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Avaimessa on kolme "osaa", mekaaninen avain, ajoneston transponderi ja kaukosäädön lähetin/vastaanotin. Kaksi jälkimmäistä täytyy koodata autoon.
Mikäli toinen avaimesi avaa napista lukot mutta mekaaninen avain on vääränlainen voit vaihtaa tuohon oikeaksi "sorvatun" avainosan ja koodata pelkän ajoneston transponderin (todennäköisesti koodaamatta jos avainosa on väärä).

En osaa valitettavasti sanoa noiden avainten sorvaamisesta mutta ebaysta saa blankkoja avainosia uskoisin että pikasuutari tuon kopioi ja vaihtaa. Sitten jää vain se koodaaminen joka onnistuu helpoiten IDS/SDD:llä.

Onnistuu muistaakseni myös tietyllä näppäily/kääntelysekvenssillä, paremmin muistavat tarkentakoot.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Kittos JMSC nopeasta ja selkeästä vastauksesta.

Tuo transponderi ja sen koodaaminen ovat minulle ihan uutta. Onko sitten niin, että transponderi ja kaukosäädin koodataan erikseen toisistaan riippumatta?

Ja vielä rautalankakysymys: jos sorvaan uuden mekaanisen avaimen, niin se ei kuitenkaan ala toimia, ellei transponderia ole koodattu?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Juu kaukosäätö ja ajoneston transponderi koodataan erikseen.
En muista kuinka tehdään ilman softaa.

Uusi avain ei toimi ilman ajoneston transponderin koodausta, on toki mahdollista että avaimesi transponderi on jo autoon koodattu ja pelkän avain osan (http://m.ebay.com/itm/Jaguar-XJ-XJR-S-T ... nav=SEARCH) vaihtamalla homma toimii.

Mutta epäilen että transponderia ei ole koodattu koska vaati muistaakseni avaimen kääntämistä virtalukossa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Kittos taas!

Tuossa linkissäsi luvataan: "Free cutting is available if you message us your T-Code"

Tuohan olisi mukava tapa saada valmiiksi.

Mutta mikä on T-Code?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Se on se avaimen "leikkaus". En kyllä osaa sanoa miten se tuosta avaimesta luetaan, ellei ole tullut auton mukana avaimen T-codea. Saa varmaan maahantuojaltakin maksua vastaan.

Edit.
Tuolta löytyy vähän lisätietoa ja linkki t-coden lukemiseen.
viewtopic.php?t=5296
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Kiitos taas neuvoista!

Nythän tuon avainkoodin (T-code) muodostaminen on helppoa kuin heinänteko. Tuleepa mieleen, kun teetin tavallisen vanhanaikaisen abloy-avaimen kopiota, niin suutari pelkästään avainta katsomalla "luki" siitä vastaavan "koodin". (eli rikollisiin tarkoituksiin rosvolle riittää, että hetken aikaa näkee avaimesi ja lukee siitä "koodin" , varmaan kännykällä otettu kuvakin hoitaa saman lopputuloksen, ei siis kannata levitellä avaimiaan pubin pöydässä tms.)

Koska avaimen aihio on sama kuin Fordissa, niin saattaa löytyä "avainsuutariltakin".
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja henu »

joskus tuli tehtyä vanhaan sierraan avaimia nii noita nypylöitähän luetaan syvyyden mukaan, jos on tuon ebay linkin mukainen avain niin se on ihan 0 avain, ensimmäin syvyys 1 seuraava 2 jne... syvin ura fordissa oli muistaakseni 4 ja urarivejä 4, jaggen avaimessa on urarivejä enemmän.
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Jatkokertomusta:
Tein experimentin, vaihdoin mekaaniset avaimet ristiin runko-osiin. Seurauksena toimiva avain lakkasi toimimasta, koska se oli väärässä transponderissa.
Johtopäätös: mekaanisen avaimen vaihto ei riitä, täytyy myös "siruttaa" eli ohjelmoida transponderi.

Jos teen yllämainitut toimet, niin lopputuloksena minulla on 2 eri avainsettiä, jotka "sirutettu" kumpikin omalla tavallaan.

Tikapuukysymys: Toimiiko kumpikin avain sitten itsenäisesti? (vai onko niin, että kumpaankin avaimeen tulee identtinen "sirutus"?)

Lukkomestarilta sain avaimeni T-koodin, joten sen puolesta voisin netistä ostaa oikein leikatun mekaanisen avaimen. Sitten jäisi tehtäväksi se "sirutus".
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Vaihdoitko siis vain sen avaimen metalliosan vai koko etupään.

Siinä metalliosassahan on siis se t-code joka täytyy olla oikea.
Siinä muoviosassa jossa avain"terä" on kiinni joka irtoaa kaukosäädinosasta on transponderi.
Lisäksi on se kaukosäädin.

Voit vaihtaa vaikka kaikki ristiin ja toimivat kunhan transponderi ja kauko on koodattu ajonestolle.

Transponderin koodi ei vaihdu vaan on kiinteä, eli ajonestolle kerrotaan että tällä transponderikoodilla auton saa käynnistää. Eli kun terä on kaiverrettu ja kiinnitetty transponderiin sen voi koodata ajonestolle. Tämän jälkeen sinulla on kaksi avainta jotka toimivat ja joissa on yhteistä vain metallinen avaimen terä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Kiitos JMSC!

Vaihdoin ainoastaan metalliterän. Se siis joutui tekemisiin ei-ohjelmoidun transponderin kanssa eikä toiminut.

Nyt siis hommaan oikeanmallisen mekaanisen avaimen ja sen jälkeen transponderin ohjelmointi.
Se vissiin hoituu jaguar-huollossa? Mikä olisi lähin paikka Keski-Suomessa?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Hoituu huollossa mutta pystyy ehkä tekemään itsekkin.
Tuolta ohjeet: http://www.bluejag.co.uk/S-Type-keyfob- ... amming.php

Lienee turha sanoa että omalla vastuulla. :mrgreen:

Suosittelen mongoose kopion ja ids/sdd hommaamista maksaa saman kuin kerta ohjelmointi liikkeessä, mutta jatkossa kaikki on selvää säästöä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Hoituu huollossa mutta pystyy ehkä tekemään itsekkin.
Tuolta ohjeet: http://www.bluejag.co.uk/S-Type-keyfob- ... amming.php

Lienee turha sanoa että omalla vastuulla. :mrgreen:

Suosittelen mongoose kopion ja ids/sdd hommaamista maksaa saman kuin kerta ohjelmointi liikkeessä, mutta jatkossa kaikki on selvää säästöä.
Paitsi jos onnistuu tyhjentämäån koko auton tietojärjestelmät kuin muuan veikkonen Jenkkilässä...halpaa ohjelmoida koko auto uudelleen.. :mrgreen:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Avain jäi virtalukkoon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Täytyy sanoa, että siinä täytyy olla jo hieman yritystä tai täysi ymmärtämättömyys sen suhteen mitä on tekemässä. :lol: 8)
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin