Avain jäi virtalukkoon
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am
Avain jäi virtalukkoon
Terve toverit, nyt on paha paikka, en löytänyt virta-avainta niimpä laitoin virtalukkoon suutarissa teettämäni vara-avaimen ja siittähän puuttui siru ja eihänse startannut , avain jäi lukkoon eikä lähde pois vaikka miten vääntelee ja kääntelee, elikäs auto ei lähde käyntiin eikä avainta saa lukosta pois.
mitähän pitäisi tehdä?
Nimimerkki uus avuton.
mitähän pitäisi tehdä?
Nimimerkki uus avuton.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Avain jäi virtalukkoon
Terve !
Kun hain googlella vastaavia niin löytyi http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... elp-23364/ Tässä myös ostettu uusi leikattu ohjelmoimaton avain. Avaimen ohjelmoinnilla ei ilmeisesti ole väliä vaan leikkauksen laadulla. Avaimeen on todennäköisesti jäänyt liian teräviä ulokkeita ja jumittaa sen vuoksi pesässä. Valitettavasti asia voi tulla kalliiksi jos avain ei lähde irti tai irrotus rikkoo lukkopesän. Ilmeisesti pesä on irroitettava ja vaihdettava/korjattava. Menee ilmeisesti maahantuojatason huollon hommiksi jos ja kun ohjelmointeja pitää tehdä. Tämä vaan luettuna, toivottavasti selviät helpommalla. Soitto alan liikkeeseen selvittänee asiaa vielä.
Kun hain googlella vastaavia niin löytyi http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... elp-23364/ Tässä myös ostettu uusi leikattu ohjelmoimaton avain. Avaimen ohjelmoinnilla ei ilmeisesti ole väliä vaan leikkauksen laadulla. Avaimeen on todennäköisesti jäänyt liian teräviä ulokkeita ja jumittaa sen vuoksi pesässä. Valitettavasti asia voi tulla kalliiksi jos avain ei lähde irti tai irrotus rikkoo lukkopesän. Ilmeisesti pesä on irroitettava ja vaihdettava/korjattava. Menee ilmeisesti maahantuojatason huollon hommiksi jos ja kun ohjelmointeja pitää tehdä. Tämä vaan luettuna, toivottavasti selviät helpommalla. Soitto alan liikkeeseen selvittänee asiaa vielä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Avain jäi virtalukkoon
Vanhaan, ei koskaan öljyttyyn lukkoon ei kannata laittaa öljyä. Sen ole kantapään kautta oppinut. MUTTA, jos ei muuta keinoa avaimen irrottamiseksi löydy, kokeilisin öljyämistä. Avaimen ohi saa varmasti menemään ohutta spray öljyä, esim. WD40:stä. Oven lukoissa olen itse havainnut parhaiten toimivaksi öljyksi spray öljyn, jossa on teflonia. Teflonia suositellaan kuumiin paikkoinhin, mutta vaikka lukoissa ei kuumuutta ole, lukot ovat toimineet pehmeästi kun olen ajoittain suihkuttanut teflon öljyä.
Avaimen irtoaminen voi olla vähästä kiinni ja silloin öljy saattaisi olla se laukaiseva juttu. Vaarana on, vaikka avain irtoaisikin, että lukko menee jumiin öljyn irrottaman lian seurauksena.
Avaimen irtoaminen voi olla vähästä kiinni ja silloin öljy saattaisi olla se laukaiseva juttu. Vaarana on, vaikka avain irtoaisikin, että lukko menee jumiin öljyn irrottaman lian seurauksena.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Avain jäi virtalukkoon
Jos se oikea avain vielä löytyy, niin saat vähän miettimisaikaa ja pääset ajamaan
korjaamolle, kun laitat sen sirullisen avaimen mahdollisimman lähelle lukkoa. Niin,
että siru luetaan oikeasta avaimesta ja auto käynnistetään kopiolla.
Köpi
korjaamolle, kun laitat sen sirullisen avaimen mahdollisimman lähelle lukkoa. Niin,
että siru luetaan oikeasta avaimesta ja auto käynnistetään kopiolla.
Köpi
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Avain jäi virtalukkoon
Moi !
Laitoitko rasvaa ja irtosiko ? Llytyikö avain ja saitko käyntiin ?
Laitoitko rasvaa ja irtosiko ? Llytyikö avain ja saitko käyntiin ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Avain jäi virtalukkoon
Tuo Köpin neuvohan on ihan super. Jos toimii noin niin ei väliä.
Antaa sen jumittuneen olla siellä rattilukossa ja näyttää sirua kun käynnistää.Jos ovetkin saa lukkoon.
Veikkaanpa että se jumiavain vielä irtoaa kun joka kerta vähän liikuttaa ja nykii.
Antaa sen jumittuneen olla siellä rattilukossa ja näyttää sirua kun käynnistää.Jos ovetkin saa lukkoon.
Veikkaanpa että se jumiavain vielä irtoaa kun joka kerta vähän liikuttaa ja nykii.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am
Re: Avain jäi virtalukkoon
Olen työmaalla ja auto kotona, huomenna kokeillaan.
Iso kiitos taas Aseveljille!
Iso kiitos taas Aseveljille!
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Avain jäi virtalukkoon
Täällä uusi Jaguarin omistaja (S-type 2,5 -02) on huuli pyöreänä lueskellut näitä avainongelmia. Mitä tarkoittaa avaimen sirutus yms?
Sain käytettynä ostettuun autooni 2 avainta:
1. avain, jolla kaikki toimii kuten pitääkin
2. avain, jolla kaukosäädöt toimivat, mutta virtalukkoon menevä mekaaninen avain on selvästi erilainen eikä tietenkään toimi.
Voinko nyt teettää suutarilla kopion toimivasta mekaanisesta avaimesta ja vaihtaa sen tuohon väärään avaimeen? Sirutukset pysyvät kunnossa?
Tekeekö näitä avainkopioita kuka tahansa pikasuutari? (aiempi kokemus BMW:stä: avain piti tilata liikkeestä henkilötodistuksen keralla, tilattiin Saksasta ja luovutettiin vain henk.kohtaisesti noutamalla)
Sain käytettynä ostettuun autooni 2 avainta:
1. avain, jolla kaikki toimii kuten pitääkin
2. avain, jolla kaukosäädöt toimivat, mutta virtalukkoon menevä mekaaninen avain on selvästi erilainen eikä tietenkään toimi.
Voinko nyt teettää suutarilla kopion toimivasta mekaanisesta avaimesta ja vaihtaa sen tuohon väärään avaimeen? Sirutukset pysyvät kunnossa?
Tekeekö näitä avainkopioita kuka tahansa pikasuutari? (aiempi kokemus BMW:stä: avain piti tilata liikkeestä henkilötodistuksen keralla, tilattiin Saksasta ja luovutettiin vain henk.kohtaisesti noutamalla)
Re: Avain jäi virtalukkoon
Avaimessa on kolme "osaa", mekaaninen avain, ajoneston transponderi ja kaukosäädön lähetin/vastaanotin. Kaksi jälkimmäistä täytyy koodata autoon.
Mikäli toinen avaimesi avaa napista lukot mutta mekaaninen avain on vääränlainen voit vaihtaa tuohon oikeaksi "sorvatun" avainosan ja koodata pelkän ajoneston transponderin (todennäköisesti koodaamatta jos avainosa on väärä).
En osaa valitettavasti sanoa noiden avainten sorvaamisesta mutta ebaysta saa blankkoja avainosia uskoisin että pikasuutari tuon kopioi ja vaihtaa. Sitten jää vain se koodaaminen joka onnistuu helpoiten IDS/SDD:llä.
Onnistuu muistaakseni myös tietyllä näppäily/kääntelysekvenssillä, paremmin muistavat tarkentakoot.
Mikäli toinen avaimesi avaa napista lukot mutta mekaaninen avain on vääränlainen voit vaihtaa tuohon oikeaksi "sorvatun" avainosan ja koodata pelkän ajoneston transponderin (todennäköisesti koodaamatta jos avainosa on väärä).
En osaa valitettavasti sanoa noiden avainten sorvaamisesta mutta ebaysta saa blankkoja avainosia uskoisin että pikasuutari tuon kopioi ja vaihtaa. Sitten jää vain se koodaaminen joka onnistuu helpoiten IDS/SDD:llä.
Onnistuu muistaakseni myös tietyllä näppäily/kääntelysekvenssillä, paremmin muistavat tarkentakoot.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Avain jäi virtalukkoon
Kittos JMSC nopeasta ja selkeästä vastauksesta.
Tuo transponderi ja sen koodaaminen ovat minulle ihan uutta. Onko sitten niin, että transponderi ja kaukosäädin koodataan erikseen toisistaan riippumatta?
Ja vielä rautalankakysymys: jos sorvaan uuden mekaanisen avaimen, niin se ei kuitenkaan ala toimia, ellei transponderia ole koodattu?
Tuo transponderi ja sen koodaaminen ovat minulle ihan uutta. Onko sitten niin, että transponderi ja kaukosäädin koodataan erikseen toisistaan riippumatta?
Ja vielä rautalankakysymys: jos sorvaan uuden mekaanisen avaimen, niin se ei kuitenkaan ala toimia, ellei transponderia ole koodattu?
Re: Avain jäi virtalukkoon
Juu kaukosäätö ja ajoneston transponderi koodataan erikseen.
En muista kuinka tehdään ilman softaa.
Uusi avain ei toimi ilman ajoneston transponderin koodausta, on toki mahdollista että avaimesi transponderi on jo autoon koodattu ja pelkän avain osan (http://m.ebay.com/itm/Jaguar-XJ-XJR-S-T ... nav=SEARCH) vaihtamalla homma toimii.
Mutta epäilen että transponderia ei ole koodattu koska vaati muistaakseni avaimen kääntämistä virtalukossa.
En muista kuinka tehdään ilman softaa.
Uusi avain ei toimi ilman ajoneston transponderin koodausta, on toki mahdollista että avaimesi transponderi on jo autoon koodattu ja pelkän avain osan (http://m.ebay.com/itm/Jaguar-XJ-XJR-S-T ... nav=SEARCH) vaihtamalla homma toimii.
Mutta epäilen että transponderia ei ole koodattu koska vaati muistaakseni avaimen kääntämistä virtalukossa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Avain jäi virtalukkoon
Kittos taas!
Tuossa linkissäsi luvataan: "Free cutting is available if you message us your T-Code"
Tuohan olisi mukava tapa saada valmiiksi.
Mutta mikä on T-Code?
Tuossa linkissäsi luvataan: "Free cutting is available if you message us your T-Code"
Tuohan olisi mukava tapa saada valmiiksi.
Mutta mikä on T-Code?
Re: Avain jäi virtalukkoon
Se on se avaimen "leikkaus". En kyllä osaa sanoa miten se tuosta avaimesta luetaan, ellei ole tullut auton mukana avaimen T-codea. Saa varmaan maahantuojaltakin maksua vastaan.
Edit.
Tuolta löytyy vähän lisätietoa ja linkki t-coden lukemiseen.
viewtopic.php?t=5296
Edit.
Tuolta löytyy vähän lisätietoa ja linkki t-coden lukemiseen.
viewtopic.php?t=5296
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Avain jäi virtalukkoon
Kiitos taas neuvoista!
Nythän tuon avainkoodin (T-code) muodostaminen on helppoa kuin heinänteko. Tuleepa mieleen, kun teetin tavallisen vanhanaikaisen abloy-avaimen kopiota, niin suutari pelkästään avainta katsomalla "luki" siitä vastaavan "koodin". (eli rikollisiin tarkoituksiin rosvolle riittää, että hetken aikaa näkee avaimesi ja lukee siitä "koodin" , varmaan kännykällä otettu kuvakin hoitaa saman lopputuloksen, ei siis kannata levitellä avaimiaan pubin pöydässä tms.)
Koska avaimen aihio on sama kuin Fordissa, niin saattaa löytyä "avainsuutariltakin".
Nythän tuon avainkoodin (T-code) muodostaminen on helppoa kuin heinänteko. Tuleepa mieleen, kun teetin tavallisen vanhanaikaisen abloy-avaimen kopiota, niin suutari pelkästään avainta katsomalla "luki" siitä vastaavan "koodin". (eli rikollisiin tarkoituksiin rosvolle riittää, että hetken aikaa näkee avaimesi ja lukee siitä "koodin" , varmaan kännykällä otettu kuvakin hoitaa saman lopputuloksen, ei siis kannata levitellä avaimiaan pubin pöydässä tms.)
Koska avaimen aihio on sama kuin Fordissa, niin saattaa löytyä "avainsuutariltakin".
Re: Avain jäi virtalukkoon
joskus tuli tehtyä vanhaan sierraan avaimia nii noita nypylöitähän luetaan syvyyden mukaan, jos on tuon ebay linkin mukainen avain niin se on ihan 0 avain, ensimmäin syvyys 1 seuraava 2 jne... syvin ura fordissa oli muistaakseni 4 ja urarivejä 4, jaggen avaimessa on urarivejä enemmän.
Re: Avain jäi virtalukkoon
Jatkokertomusta:
Tein experimentin, vaihdoin mekaaniset avaimet ristiin runko-osiin. Seurauksena toimiva avain lakkasi toimimasta, koska se oli väärässä transponderissa.
Johtopäätös: mekaanisen avaimen vaihto ei riitä, täytyy myös "siruttaa" eli ohjelmoida transponderi.
Jos teen yllämainitut toimet, niin lopputuloksena minulla on 2 eri avainsettiä, jotka "sirutettu" kumpikin omalla tavallaan.
Tikapuukysymys: Toimiiko kumpikin avain sitten itsenäisesti? (vai onko niin, että kumpaankin avaimeen tulee identtinen "sirutus"?)
Lukkomestarilta sain avaimeni T-koodin, joten sen puolesta voisin netistä ostaa oikein leikatun mekaanisen avaimen. Sitten jäisi tehtäväksi se "sirutus".
Tein experimentin, vaihdoin mekaaniset avaimet ristiin runko-osiin. Seurauksena toimiva avain lakkasi toimimasta, koska se oli väärässä transponderissa.
Johtopäätös: mekaanisen avaimen vaihto ei riitä, täytyy myös "siruttaa" eli ohjelmoida transponderi.
Jos teen yllämainitut toimet, niin lopputuloksena minulla on 2 eri avainsettiä, jotka "sirutettu" kumpikin omalla tavallaan.
Tikapuukysymys: Toimiiko kumpikin avain sitten itsenäisesti? (vai onko niin, että kumpaankin avaimeen tulee identtinen "sirutus"?)
Lukkomestarilta sain avaimeni T-koodin, joten sen puolesta voisin netistä ostaa oikein leikatun mekaanisen avaimen. Sitten jäisi tehtäväksi se "sirutus".
Re: Avain jäi virtalukkoon
Vaihdoitko siis vain sen avaimen metalliosan vai koko etupään.
Siinä metalliosassahan on siis se t-code joka täytyy olla oikea.
Siinä muoviosassa jossa avain"terä" on kiinni joka irtoaa kaukosäädinosasta on transponderi.
Lisäksi on se kaukosäädin.
Voit vaihtaa vaikka kaikki ristiin ja toimivat kunhan transponderi ja kauko on koodattu ajonestolle.
Transponderin koodi ei vaihdu vaan on kiinteä, eli ajonestolle kerrotaan että tällä transponderikoodilla auton saa käynnistää. Eli kun terä on kaiverrettu ja kiinnitetty transponderiin sen voi koodata ajonestolle. Tämän jälkeen sinulla on kaksi avainta jotka toimivat ja joissa on yhteistä vain metallinen avaimen terä.
Siinä metalliosassahan on siis se t-code joka täytyy olla oikea.
Siinä muoviosassa jossa avain"terä" on kiinni joka irtoaa kaukosäädinosasta on transponderi.
Lisäksi on se kaukosäädin.
Voit vaihtaa vaikka kaikki ristiin ja toimivat kunhan transponderi ja kauko on koodattu ajonestolle.
Transponderin koodi ei vaihdu vaan on kiinteä, eli ajonestolle kerrotaan että tällä transponderikoodilla auton saa käynnistää. Eli kun terä on kaiverrettu ja kiinnitetty transponderiin sen voi koodata ajonestolle. Tämän jälkeen sinulla on kaksi avainta jotka toimivat ja joissa on yhteistä vain metallinen avaimen terä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Avain jäi virtalukkoon
Kiitos JMSC!
Vaihdoin ainoastaan metalliterän. Se siis joutui tekemisiin ei-ohjelmoidun transponderin kanssa eikä toiminut.
Nyt siis hommaan oikeanmallisen mekaanisen avaimen ja sen jälkeen transponderin ohjelmointi.
Se vissiin hoituu jaguar-huollossa? Mikä olisi lähin paikka Keski-Suomessa?
Vaihdoin ainoastaan metalliterän. Se siis joutui tekemisiin ei-ohjelmoidun transponderin kanssa eikä toiminut.
Nyt siis hommaan oikeanmallisen mekaanisen avaimen ja sen jälkeen transponderin ohjelmointi.
Se vissiin hoituu jaguar-huollossa? Mikä olisi lähin paikka Keski-Suomessa?
Re: Avain jäi virtalukkoon
Hoituu huollossa mutta pystyy ehkä tekemään itsekkin.
Tuolta ohjeet: http://www.bluejag.co.uk/S-Type-keyfob- ... amming.php
Lienee turha sanoa että omalla vastuulla.
Suosittelen mongoose kopion ja ids/sdd hommaamista maksaa saman kuin kerta ohjelmointi liikkeessä, mutta jatkossa kaikki on selvää säästöä.
Tuolta ohjeet: http://www.bluejag.co.uk/S-Type-keyfob- ... amming.php
Lienee turha sanoa että omalla vastuulla.
Suosittelen mongoose kopion ja ids/sdd hommaamista maksaa saman kuin kerta ohjelmointi liikkeessä, mutta jatkossa kaikki on selvää säästöä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Avain jäi virtalukkoon
Paitsi jos onnistuu tyhjentämäån koko auton tietojärjestelmät kuin muuan veikkonen Jenkkilässä...halpaa ohjelmoida koko auto uudelleen..JMSC kirjoitti:Hoituu huollossa mutta pystyy ehkä tekemään itsekkin.
Tuolta ohjeet: http://www.bluejag.co.uk/S-Type-keyfob- ... amming.php
Lienee turha sanoa että omalla vastuulla.
Suosittelen mongoose kopion ja ids/sdd hommaamista maksaa saman kuin kerta ohjelmointi liikkeessä, mutta jatkossa kaikki on selvää säästöä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Avain jäi virtalukkoon
Täytyy sanoa, että siinä täytyy olla jo hieman yritystä tai täysi ymmärtämättömyys sen suhteen mitä on tekemässä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP