pakosarja halki jaguar x300
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
pakosarja halki jaguar x300
Jälleen pientä murhetta, huomasin pakosarjojen olevan halki, siis molemmat ja joku jo aikasemmin hitsannutkin. Halennut siittä vierestä ja vähän saumastakin uudelleen, eli mikä on todettu hyväksi ratkaisuksi? Uusia ei ole järkeä ostaa kun menee äkkiä puolitonnia "hukkaan". Myykö joku itsetekemiä pakosarjoja järkevään hintaan tai tietääkö joku jyväskylän alueella hyvää hitsaajaa joka saa pakosarjan kestämään?
Kuvat halkeemista
Kuvat halkeemista
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: pakosarja halki jaguar x300
Ainut hyvä ja toimiva ratkaisu on vaihtaa haljennut sarja uuteen tai edes ehjään käytettyyn. Hitsaukset ei näissä yleensä tahdo pitää oikein kenekään tekemänä. Uutta/käytettyä paikalleen laitossa kannattaa huomioida oikea kiristysmomentti (aika pieni) ja kiristyksen tasaisuus, ettei laippa jää epämääräiseen ja epätasaiseen jännitykseen.
Re: pakosarja halki jaguar x300
Ehkä edellinen hitsaus on mennyt pieleen jos valurautaan on jäänyt jännitystä joka on halkaissut sen uudelleen.
Jos siis päädyt hitsaamaan vielä kertaalleen niin otahan huomioon "vanhan kansan" neuvon:
1. Valurautaan puikkohitsaus on parempi kuin mig.
2. Hitsauksessa syntyneet jännitykset on tärkeää koputella vasaralla pois. Ennen vanhaan oli kuulemma tavallista että hitsailtiin jäätyneitä moottorin lohkoja ja itse hitsausta suurempi työ oli naputella lohkoista jännitys pois että ne jatkokäytössä kestivät. Itse naputustekniikkaa en ikävä kyllä osaa neuvoa... naputellaanko välittömästi hitsauksen jälkeen vai vasta raudan kylmettyä ja mitä muuta... ehkä joku tietää tästä enemmän.
ps, sellainen "maalaisjärjellä" ajateltu neuvo vielä kun katsoo tuota halkeamaa kuvassa: on turha yrittää hitsata ruostunutta rautaa... vaikka lanka polttaisikin kiinni ruosteen läpi niin saumasta ei voi tulla kovinkaan luja... eli ennen hitsausta tuo revennyt sauma kannattaa rälläköidä suosiolla niin suureksi että vastaan tulee pelkästään kirkasta rautaa.
Jos siis päädyt hitsaamaan vielä kertaalleen niin otahan huomioon "vanhan kansan" neuvon:
1. Valurautaan puikkohitsaus on parempi kuin mig.
2. Hitsauksessa syntyneet jännitykset on tärkeää koputella vasaralla pois. Ennen vanhaan oli kuulemma tavallista että hitsailtiin jäätyneitä moottorin lohkoja ja itse hitsausta suurempi työ oli naputella lohkoista jännitys pois että ne jatkokäytössä kestivät. Itse naputustekniikkaa en ikävä kyllä osaa neuvoa... naputellaanko välittömästi hitsauksen jälkeen vai vasta raudan kylmettyä ja mitä muuta... ehkä joku tietää tästä enemmän.
ps, sellainen "maalaisjärjellä" ajateltu neuvo vielä kun katsoo tuota halkeamaa kuvassa: on turha yrittää hitsata ruostunutta rautaa... vaikka lanka polttaisikin kiinni ruosteen läpi niin saumasta ei voi tulla kovinkaan luja... eli ennen hitsausta tuo revennyt sauma kannattaa rälläköidä suosiolla niin suureksi että vastaan tulee pelkästään kirkasta rautaa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: pakosarja halki jaguar x300
viewtopic.php?f=4&t=5965
myydään osastolla oli näitä purku autoja
myydään osastolla oli näitä purku autoja
ex S-type v8 03
ex S-type v8 sport
XJ 8
ex S-type v8 sport
XJ 8
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: pakosarja halki jaguar x300
Morjens !
Aika "hapokkaalta näyttää kieltämättä jo osat kuvissa. Saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa uudet kuin yrittää korjata vain huomatakseen joutuvan ostamaan sittenkin uudet osat tai käytetyt.
Täältä vaikka uutta rauttaa http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... jr/exhaust
Aika "hapokkaalta näyttää kieltämättä jo osat kuvissa. Saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa uudet kuin yrittää korjata vain huomatakseen joutuvan ostamaan sittenkin uudet osat tai käytetyt.
Täältä vaikka uutta rauttaa http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... jr/exhaust
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: pakosarja halki jaguar x300
Kyllä oikein tehty ja oikein esi/jälkilämmitetty hitsaus tuolla kestää.
Ongelma onkin vaan löytää em. hommaan oikeasti pätevää hitsaria.
Tuo vanha hitsaus näyttää äkkiseltään juurikin vain tuohon päälle hitsatulta, kuten Kafor mainitsikin tulee tuollaiseen käsittääkseni rälläköidä sopiva vee aukko joka sitten hitsataan umpeen.
Ongelma onkin vaan löytää em. hommaan oikeasti pätevää hitsaria.
Tuo vanha hitsaus näyttää äkkiseltään juurikin vain tuohon päälle hitsatulta, kuten Kafor mainitsikin tulee tuollaiseen käsittääkseni rälläköidä sopiva vee aukko joka sitten hitsataan umpeen.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: pakosarja halki jaguar x300
ensin laikalla halkeama kunnolla auki, sen jälkeen esilämmitys, hitsauksen jälkeen sitä naputtelua teräväkärkisellä vasaralla, hitsaus mielellään pienissä pätkissä, väliin sitä naputtelua. sitten hidas jäähdytys vaikka siellä kuumassa uunissa josta sähköt pois. hitsaukseen valuraudalle tarkotettua puikkoa.
kestää kyllä hyvinkin sen jälkeen.
kestää kyllä hyvinkin sen jälkeen.
Viimeksi muokannut galaxie61, To Huhti 02, 2015 5:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: pakosarja halki jaguar x300
Niin, ja sitten lopuksi kiinnitystaso olisi plaanattava jottei vääntynyttä sarjaa vedetä kiinnii, ja heti aiheuteta turhia jännityksiä korjattuun osaan.
i
Re: pakosarja halki jaguar x300
Olisko tästä apua?
http://www.ebay.com/itm/jaguar-daimler- ... 541bcf34e2
Ei ole parista kovina paha hinta kuitenkaan.
Ja kun jaksaa kaivaa lisää, niin -jenkkilästä löytys vielä edullisemmin.
http://www.ebay.com/itm/JAGUAR-XJ6-X300 ... b1&vxp=mtr
Taitaa mennä niin hinnatkin niin pieneksi, että päästävät tullista läpi ilman ylimääräisiä maksuja.
http://www.ebay.com/itm/jaguar-daimler- ... 541bcf34e2
Ei ole parista kovina paha hinta kuitenkaan.
Ja kun jaksaa kaivaa lisää, niin -jenkkilästä löytys vielä edullisemmin.
http://www.ebay.com/itm/JAGUAR-XJ6-X300 ... b1&vxp=mtr
Taitaa mennä niin hinnatkin niin pieneksi, että päästävät tullista läpi ilman ylimääräisiä maksuja.
XJ6 4.0 sport 1996
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 5:24 pm
- Paikkakunta: Tampere
Re: pakosarja halki jaguar x300
Minun Mgb:n pakosarjan hitsasi seppä Lindfors 80-luvun alussa. Hän laittoi osat ahjoon ja hehkutti punaiseksi, sitten hitsasi messingillä osat yhteen ja jälleen ahjoon jonka jälkeen antoi jäähtyä hitaasti. Pakosarja kesti vuosia tämän jälkeen ja lienee vieläkin käytössä.
TA
TA
entisiä:
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
Re: pakosarja halki jaguar x300
jos kyseessä olis oma auto niin tekisin putkimutkista kokonaan vähän viisaammat .
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: pakosarja halki jaguar x300
Tarviitko ehjää?jalkapyörä kirjoitti:Jälleen pientä murhetta, huomasin pakosarjojen olevan halki, siis molemmat ja joku jo aikasemmin hitsannutkin. Halennut siittä vierestä ja vähän saumastakin uudelleen, eli mikä on todettu hyväksi ratkaisuksi? Uusia ei ole järkeä ostaa kun menee äkkiä puolitonnia "hukkaan". Myykö joku itsetekemiä pakosarjoja järkevään hintaan tai tietääkö joku jyväskylän alueella hyvää hitsaajaa joka saa pakosarjan kestämään?
Kuvat halkeemista
Saisiko olla 3.6L vai 4.0L moottoriin? Irroitus- ja postitus vaivan hinnalla?
Ks. Http://www.jagports.ee/dismantling.html
T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: pakosarja halki jaguar x300
Noniin nyt pakosarjat vaihdettu ehjiin jotka ostin käyttäjältä Tlindi. Käytetyt hyväkuntoset on ja asennus sujui aikaslailla ongelmitta. Kiitokset tlindille osista järkevään hintaan!
Semmonen pieni ongelma oli että uusissa pakosarjoissa ei oo paikkaa "air injection" systeemin putkille joten sen otin pois käytöstä ja tulppasin sekä otin pumpun piuhan näin alkajaisiksi irti. Eli kysymys kuuluukin vaikuttaako päästöihin niin että haittaisi katsastusta tai onko muuta ongelmaa? Poraamalla reijät ja kierteet tekemällä pakosarjoihin saisi tuon käyttöön mutta turha sitä tehdä jos ei tarvitse?
Auto toimii nyt paremmin, hiljaisempi, käy tasaisemmin ja käynnistyy välittömästi. Ennen käynnistyi pienellä viiveellä. On tainnut imeä ilmaa reilusti halkeaman kautta ennen.
Semmonen pieni ongelma oli että uusissa pakosarjoissa ei oo paikkaa "air injection" systeemin putkille joten sen otin pois käytöstä ja tulppasin sekä otin pumpun piuhan näin alkajaisiksi irti. Eli kysymys kuuluukin vaikuttaako päästöihin niin että haittaisi katsastusta tai onko muuta ongelmaa? Poraamalla reijät ja kierteet tekemällä pakosarjoihin saisi tuon käyttöön mutta turha sitä tehdä jos ei tarvitse?
Auto toimii nyt paremmin, hiljaisempi, käy tasaisemmin ja käynnistyy välittömästi. Ennen käynnistyi pienellä viiveellä. On tainnut imeä ilmaa reilusti halkeaman kautta ennen.
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: pakosarja halki jaguar x300
Ei vaikuta itsekkin sen egr putkiston poistanut käytöstä. Viimmeviikolla katsastin omani 2 vuoden rakentelun
jäljiltä ja päästöt oli erinomaiset ilman egr,ää
jäljiltä ja päästöt oli erinomaiset ilman egr,ää
EBR garage
Re: pakosarja halki jaguar x300
Ollos hyvä jalkapyörä. Kiva että sai olla avuksi.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98