X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja hekle »

Elikkäs etupyörän (oik)laakeri meni vaihtoon, sen jälkeen ajoa n1kk, Mökkitiellä alkoi kuulumaan kolinaa, joten ao pyörä irti ja kokeilemaan jarrulevyä, oli hyvin löysä, eli kolinan syy selvisi, no sitten vaan mutteria 32mm kiristämään, tässähän ilmeisesti Ford on keksinyt mutterin uudelleen, kun oli useasta kapeasta mutterista tehty pakka! Kiristin sen mikä kantti kesti, ja kolina häipyi, mutta tuli taas takaisin, jonkin ajan kuluttua! Kuinka paljon tuota mutteria voipi kiristää NM ?
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja Ode »

270 Nm löytyi oppaasta s. 138 (http://aonsaithya.kapsi.fi/url/xtypeinf ... Manual.pdf).

Vaihdettiinko uusi napamutteri? Mainitsemasi rakenne kuulostaa siltä että mahtaako kestää uudelleenkäyttöä kunnolla?

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja hekle »

Oli pikkukorjaamossa, eikä ainakaan kuitissa ollut mainintaa uudesta mutterista! pitäisi varmaan hommata uusi, mutta mistä? :shock:
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja Ode »

Mutterin ulkonäöstä voisi haistella onko se uusi vai ei - onhan uusi mutteri voinut tulla laakeripaketin mukanakin, mutta vannomatta paras.

Saa irrallaankin:
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1281/ ... pamutterit (X-Typeen en ole perehtynyt, enkä tiedä onko kaikissa tuo yksi ja sama vai voiko vaihdella mallin mukaan)

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tätäkö tarkoitit http://britishparts.co.uk/products/7124 ... t-C2S51676 Tämån lukaan menisi eteen ja taakse sama. Motonetti kertoo vain eteen menevän. Kannattaa kysäistä motonetista osan jaguar koodi ja verrata sitä ja jos sama niin halvemmaksi tulee kaiketi suomesta ostaa postimaksun puolesta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja hekle »

Hmm! Kovin ovat erinäköisiä, kuin tuo mikä autossani on! Siis tämä mutteri hässkkä koostuu 4kpl n1,5mm erillisistä muttereista sekä lukitusprikasta, eipä ole ennen tämmöistä tullut vastaan! :shock: Johtuisiko nelivedosta? Olisin laittanut kuvan, mutta liitetiedostojen maksimiraja on tullut vastaan ! :shock:
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja hekle »

No lähdin sitten purkamaan tätä kolisevaa jarrulevyä, pyörän mutterit auki, pyörä pois, jarrusatula irti ja kas kummaa jarrulevy onkin kiinni vain pyörän pulteilla! Tällä keskimutterilla ei ole mitään yhteyttä jarrulevyyn! No miksi sitten levy kolisee? Alla on tarvike vanteet, niissä pyörän pultin reijän paksuus on 4mm enemmän kuin Jaggen aidoissa vanteissa, joten pyörän mutteri kiristyy (kiertyy) vain puolet mitä alkuperäinen, elikkäs on heppoisesti kiinni, Jagen omia pultteja ei voi kovin kovaa kiristää, johtuen rakenteestaan, joten kokeilen tarvike pulteilla, ennen kun vien Fondmetal vanteet porattavaksi, jos mahdollista!? :shock:
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Mitä nyt jos ihan ensin vaan kiristät ne pyöränmutterit/pultit. Ei x:ssä ole mitään ihmeellistä tai kummasteltavaa sillä osastolla. Halpa momenttiavain on hyvä hankinta jos ei luota omaa arvioon kiristysmomentista.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Ymmärsinkö oikein että sinulla on ollut jaguarin omat mutterit tarvikevanteissa kiinni?
Lienee ainakin jaggen mutterit sitten vaihtokunnossa.
"Hengenvaarallinen" paketti mikäli kyseessä on tarvikevanne jossa mutterin/pultinreikä on kartio
ja rengas on kiinnitetty näillä -> http://www.adamesh.co.uk/jaguar-origina ... 2326-p.asp
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

Re: X-TYPE 3.0 AWD Etupyörän laakerin kiristys?

Viesti Kirjoittaja hekle »

Autoa hankkiessa tuli mukana tuplamäärä ao alkuperäisiä muttereita, onneksi huomasin renkaita vaihtaessa, etteivät mutterit toimi tarvike vanteissa. Katselin myös noita momenttiavaimia, netissä oli kyllä paljonkin niitä, mutta ei tuohon 270NM yltäviä, ainakaan halvalla!
Vastaa Viestiin