XF savua konepellin alla?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
reduxi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2015 3:25 pm

XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja reduxi »

Terve! Viime torstaina tuli hankittua -08 2,7d XF. Upea auto kyllä ensituntumalta ja itse pidän kovadti moottorin äänimaailmasta verrattuna 3,0d:hen, ahtimen ääni kuuluu kivasti kabiiniin. Kaikkinensa upea kulkine!

Mutta, tuli perjantaina ajeltua 80km päähän ja mennessä ei mitään, mutta tullessa sellaista pakokaasun käryä sisään kun avasin ikkunan ja auton ympärillä haisi. Kerran aiemmin auto teki saman, ja savua tuli kuskin puolelta alhaalta konetilasta. Brittifoorumilla vastaavissa tapauksissa ollut kysymys usein eberin tupruttelusta. Kuitenkin olin jo pitkään ajanut maantienopeutta ja keli oli +9, eli ei kai eberi pitäis ainakaan kovasti olla käytössä? Ikävä ominaisuus, onko muilla kokemuksia? Riittääkö eberin puhdistus vai mikä avuksi. Koitan toki saada liikkeen piikkiin.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tähänkö viittasit http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=49929
Voihan olla, että eberi on vikatilassa ja päällä vaikka olisi lämmintäkin ja/tai seokset sekaisin ja tupruttelee siksi. Saatko otettua laitteen pois päältä ? Silloinhan selviäisi onko savun/käryn lähde lämppäri. Huoltoon vaan sitten jos siitä johtuu ja ohjelmoitavaksi jne. Jos ei ole lömppäri niin olisin enemmän huolissani koska savu konehuoneesta ei tunnu oikein hyvä asia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
reduxi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2015 3:25 pm

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja reduxi »

Juu, juuri tuohon. Ei kuitenkaan tee sitä kun silloin tällöin, ja molemmilla kerroilla noin tunnin ajon jälkeen, aija jännä. Juu sehän olisi helppo homma jos se lämppäristä johtuu, toivottavasti ei muuta ole. Lisäksi kierroslukumittari vaeltelee, lueskelin tuota threadiä läpi ko. asiasta, mutta ymmärsinkö oikein että kyse on enemmänkin ominaisuudesta?
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Eberiä ei tuossa ole vaan Webasto (Evo) :) mutta ei pitäisi toimia jos ulkolämpötila on yli +5c. Voit poissulkea sen toiminnan joko sulakkeen poistamisella tai ajamalla ilmastointi off-asennolla, koska tällöin lämmitin on pois toiminnasta. Toinen mikä saattaa aiheuttaa pakokaasunkäryä, mutta ei näkyvää savua on kattien joustokappaleet, jotka halkeavat, tyyppivika. Webasto se silti tod. Näk on kun kuskin puolella sijaitsee.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
reduxi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2015 3:25 pm

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja reduxi »

Okei, kiitos selvennyksestä. Tarvii tutkailla, hankala vaan kun esiintyy satunnaisesti ja molemmilla kertaa maantieajon jälkeen. Tarvii tehä lenkkiä ja ihmetellä. Tosiaan sijainti viittais webastoon vahvasti. Onneks on vielä viileitä aamuja niin pääsee kokeileen. Kiitos jeesistä! :)
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja JNi »

XF dieselin lisälämmitin näyttäisi olevan sähköllä toimiva. Sijaitsee lämmityslaitteen kennon kanssa ja sille on oma 150 ampeerin sulakkeensa. Tehoa lienee jotain kilowatin verran, ja saa auton sisätilan lämpenemään nopeasti kylmemmälläkin kelillä.

Omat kokemukset Jaguarin kärystä konetilassa ovat olleet jonkin nesteen vuotamisesta pakoputken/pakosarjan päälle, ihan muutama tippa riittää melkoiseen käryämiseen. Näyttää kesähelteellä liikennevaloissa vähän nololta, kun konepellin saumasta nousee savua... No, kissoilla on tapana merkitä reviirinsä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Eikös tuota ole myös "tehdas asenteisena" polttoainekäyttöisenä lisävarusteena?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

JMSC kirjoitti:Eikös tuota ole myös "tehdas asenteisena" polttoainekäyttöisenä lisävarusteena?
Vakiovarusteena on lisälämmitin dieseleissä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Riippunee myös maa variantista, eikös noissa keski/etelä-euroopan malleissa ole juuri noita sähköisiä? Ainakin X-typessä oli näin.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Juttelin tästä lisälämmitin/Webasto-asiasta myyjän kanssa kun tuota omaani olin ostamassa. Myyjän mukaan (Jaguar-liike) vanhemmissa 2.7 D moottoreissa Suomessa oli Webasto ajonaikainen lisälämmitin vakiona. Uudemmissa 3.0 D moottoreissa tuota ei ole, vaan niissä on lämmityslaitteessa sähkövastus. Eli sekä s1jviita, että JNi ovat molemmat yllä omissa kommenteissaan oikeassa, riippuu vuosimallista ja moottorista.
Terv. JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Tutmos
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 26, 2005 7:44 pm

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja Tutmos »

Ettei olisi poltellut karstoja EGR-venttiilistä, tulee ikävän kitkerä haju kabiiniinkin...
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Tutmos kirjoitti:Ettei olisi poltellut karstoja EGR-venttiilistä, tulee ikävän kitkerä haju kabiiniinkin...
EGR-venttiilistä ei karstoja poltella, DPF:ää varmasti tarkoitit, mutta se taas ei aiheuta näkyvää käryä. DPF polton haju on minun mielestä lähinnä jarrujen laahaushajua ja haju tulee auton peräpäästä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Sivutaanpas aihetta vähäsen. S-type rupes pöläyttämään savua ajossa ja ajon jälkeen. Äsken katselin konepellin alle niin kauhea savupatsas nousi kuskinpuolelta väleistä. Vesisateessa ei paljoa kehdannut jäädä tutkimaan vikaa, mutta sen verran huomasin, että turbon ja venttiilikopan päällä öljyä/dieseliä. Onkohan jotain tiettyä paikkaa mistä lähteä etsimään öljyvuotoa ?

E: Tarkemmin tutkittuna Webasto käryää. +4 näyttää auton mittari. Onkohan toi ihan normaalia tuollainen todella voimakas Webaston savuaminen ?

EE: Polttoaine ongelmia. Mitenkä useasti noista 2.7D koneista menee suutin? Näyttäisi pulppuavan voimakkaasti tuota dieseliä tuonne venttiilikopan päälle ja siitä turbon kautta maahan. Kauhea lammikko auton alla. Näyttäisi ylivuotoletkun liitännästä vuotavan, voisiko olla vain kuivunut O-rengas joka laskee aineen läpi? Vai kenties suutin huollon tarpeessa ja vuotaa tuota kautta polttoaineen pois? 40km ajanut ja n. 10l mennyt polttoainetta.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
reduxi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2015 3:25 pm

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja reduxi »

Noniin, kissa nostettiin nosturille ja savun aiheutti vasemman puolen katalysaattorin liitoskohta, joka oli nokeentunut oikeastaan koko pakoputken lähdön ympäriltä. Myös selkeä suhina kuului tuosta alta. Vaihtoon menee siis koko katalysaattori. Samalla myös todettiin kosteutta perässä (stefa?) ja molempien puolien takatukivarsien väljyys. Nyt sitten myyjäliikkeen kanssa tappelemaan, kun oli juuri huolto tehty ko. liikkeessä. (Ei siis huoltoliike). Kustannusarvio osista 3300e + työt 600e. Tämän lisäksi jarrupalat aika nollissa ja levyt takaa loppu, eli lähemmäs 4500e olis remontin hinta.

Täytyy samalla kyllä kehua huoltoliikettä, Seinäjoen Autokaarta, erittäin hyvästä palvelusta. Käytiin kaikki yhdessä läpi ja auto tutkittiin perinpohjin. Suosittelen pohjanmaalaisille varauksetta ko paikkaa.
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Katalysaattorin liitoksen rikkoutuminen on tyyppivika 2.7D moottorilla varustetuissa Jaguareissa. Koko katalysaattoria ei ole pakko vaihtaa, tuohon vikaan on saatavilla korjaussarja parilla satasella. Alkuperäisosia käytettäessä voi olla vaarana, että sama vika toistuu.

http://jaguarspares-northeast.co.uk/epa ... oducts/167
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Siis tuleeko sieltä näkyvää savua vai haisee muuten vaan pakokaasulta? Tuo liitos jos on revennyt tai vaikka kokonaan poikki niin sieltä ei tule yhtään näkyvää savua tai sitten on moottorissa jotain pahasti pielessä. Musta noki mitä näkyi repeytymisen kohdalla ei tule aivan hetkessä eli jos on vasta alkanut savuttaa näkyvää savua niin korjauskohta on väärä tai onhan tuokin korjattava, mutta edelleen epäilen Webastoa.

Nuo linkin korjauslaipat eivät kestä yhtä pitkään mitä alkuperäinen katti, koska ei ole jousto-osaa ja se vaatii ehdottomasti sen jousto-osan. Tosin onhan tuo halvempi kuin alkuperäinen katti 1800€ eli vaikka vaihtelee useamminkin :roll:
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
reduxi
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2015 3:25 pm

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja reduxi »

Pari kertaa on tullut näkyvää savua, muuten vain pakokaasun tuoksua. Sinänsä tuoksu ollut aika samanlainen, ei niinkään webastontuoksuinen. Hajua tulee tasaisesti myös lämpiminä päivinä, joten usko webastoon. Toisaalta sekin on voinut samaan syssyyn pölläyttää sattumalta hieman savua samalta suunnalta, ei nää oireet välttämättä toisiinsa liity. Katsotaan miten saadaan sovittua liikkeen kanssa.
S-V8
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Touko 13, 2014 6:12 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja S-V8 »

mersuissa tietyn ajomäärän jälkeen savuttaa katin puhdistus järjestelmä varsinkin jos ollut kaupunkiajoa
ekalla kerralla kun näin näytti kuin auto olisi syttynyt palamaan
ex S-type v8 03
ex S-type v8 sport
XJ 8
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Löytyi syyllinen. Suuttimen ylivuotoliittimestä oli O-rengas katkennut joka valutti dieselit suoraan pakosarjan päälle. Vaihdoin sen, liitintä asentaessa yksi lähtö katkesi. Jouduin ostamaan Boschin osan jota piti muokata jotta sopi Siemensin perään. Uudelleen asennus ja seuraava katkes. Melko hyvä tuuri. Nyt on kaksi "uutta" muokattua liitintä paikallaan, viimeinen on kylläkin kahdella lähdöllä joista toinen tulpattu ja se nyt vuotaa. Kohta tulisi onneksi korjaussarja siihen kohtaan. Paljonkohan toi koko liitinsarja maksaa ? Onko niin kallis, että pärjään tee-se-itse-ja-säästä-kunnes-tuhoutuu versiolla ?

Katti poistuu käytöstä tuossa kesällä kunhan saan harrasteen taas ajuun, kuoret auki ja sisukset pois. Saman taidan tehdä takavaimentimille. Ei nuorelle miehelle sovi tuollainen hiljainen Kissapeto :cry:
S-Type R, Sierra v8, Ranger
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF savua konepellin alla?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Älä ota katteja pois, haisee muuten kuin vanha mersu ja se nyt ei ainakaan sovi kisuun. Katit ei muutenkaan sitä ääntä vaimenna vaan turbot ja ei niitäkään kannata poistaa :lol:
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Vastaa Viestiin