X308 perä
X308 perä
Olen vaihtamassa tuohon XJR:ään lukollista murikkaa ja vaihdan samalla välityksen aavituksen tiuhempaan. Lueskelin jostain että vaihteiston ohjain vaatisi jonkinlaisen softapäivityksen. Tutkin kuitenkin itse kytkistä ja toimintakaaviota eikä oikein avautunut että miksi? Osaisiko joku valottaa?
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: X308 perä
Tässä syy: "The TCM matches rotations based upon signals from the ABS speed sensor. "
Autoissamme olevan EGS51 ohjaimen ohjelmointi lienee varsin hankalaa ja asia kovin tiedossa myös mersupiireissä. Mersuissa voivat vaihtaa uudempaan EGS52 tai 53:n, mutta se ei onnistu jaggessa kun alkueräinen ECU ei kykene keskustelmaan niiden kanssa. Yksi paja kykenee tekemään EGS51:n muutoksia hintaan $2000 ja eräs jenkki teettänyt tuon muutoksen joka kerta kun vaihtanut välitystä alkuperäisestä 3.06.sta - 3.27 - 3.58 ja lopuksi 3.77:n. TCU:n vaihtaminen on sitten toinen juttu ja siihen löytyy nykyään sopiva boksi.
Autoissamme olevan EGS51 ohjaimen ohjelmointi lienee varsin hankalaa ja asia kovin tiedossa myös mersupiireissä. Mersuissa voivat vaihtaa uudempaan EGS52 tai 53:n, mutta se ei onnistu jaggessa kun alkueräinen ECU ei kykene keskustelmaan niiden kanssa. Yksi paja kykenee tekemään EGS51:n muutoksia hintaan $2000 ja eräs jenkki teettänyt tuon muutoksen joka kerta kun vaihtanut välitystä alkuperäisestä 3.06.sta - 3.27 - 3.58 ja lopuksi 3.77:n. TCU:n vaihtaminen on sitten toinen juttu ja siihen löytyy nykyään sopiva boksi.
Re: X308 perä
No tuohon olen törmännyt. Jos maksaisin 2000$ jostain "ohjelmoinnista" niin kyllä kovasti kiinnostuisin siitä mitä sillä rahalla saa. Ilmeisesti nuo jenkit on kaikki niin juustoja että perusteeksi maksaa riittää että "se pitää tehdä". Siinä askissa kun ei oikeasti ole mitään ihmeellistä ja sopivan ohjaimen saa muutamalla satasella niin tuolla parilla kilodollarilla odottaisin aika oleellista vastinetta rahalle.
Jos taas puhutaan T raction C ontrol M odulesta niin sehän vertaa ABS pyörintänopeuksia ja kun havaitsee jommankumman takapyörän ryntäilevän niin sulkee tarpeen mukaan kaasuläppää. Siihenkään ei vaikuta perävälitys.
Taidan pistää murikan paikalleen ja katsoa mitä tapahtuu. Ei tuo takakelkan tiputus nyt niin mahdoton homma ole.
Jos taas puhutaan T raction C ontrol M odulesta niin sehän vertaa ABS pyörintänopeuksia ja kun havaitsee jommankumman takapyörän ryntäilevän niin sulkee tarpeen mukaan kaasuläppää. Siihenkään ei vaikuta perävälitys.
Taidan pistää murikan paikalleen ja katsoa mitä tapahtuu. Ei tuo takakelkan tiputus nyt niin mahdoton homma ole.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: X308 perä
TCU/TCM = transmission control unit/module
Näin ongelma on todettu jos mitään boksi-muutosta ei tehdä:
"It’s the TCM that has to be re-programmed, as that one uses the wheel speed compared to input shaft speed to check if the gearbox is in the right gear/not slipping. By altering the rear ratio it will go into limp mode. "
Jos tuo limp mode ei haittaa tai sen saa itse ohitettua jollain omalla systeemillä niin sittenhän se toimii - ei siinä mitään.
Kyllä tämän asian kanssa ovat painineet kaikki foorumin pisimmälle autonsa rakenteneet jo viime vuosikymmenellä. Pitkiä viestiketjuja ja pähkäilyjä asiasta löytyy . Noita välityksen vaihtoja kun tekivät 3-5v sitten niin ei ollut silloin edes puhetta standalone TCU:sta. Liekö ollut silloin markkinoilla 722.6 sopivaakaan tai ainakaan yleisesti tiedossa. 3.27:n pääsee X308 perälläkin jos löytää Meksikon mallin perän ja ko. auton TCU:n. 2012 yksi kaveri tuskastui asiaan ja osti tuollaisen aftermarket-boksin ja lupasi asennella sen kohtapuoliin josko saisi toimimaan. Eipä ole ehtinyt ja lukuisa joukko odotellut tuloksia kun eivät ole halunneet/kyenneet olemaan experimentaaleja. Eräs toinen taas rikottuaan uudemman perän pinionin teetätti rattaat erikoisteräksestä eli se mikä noissa yleensä ekana hajoaa niin pitäisi nyt kestää. Palveluilla on aina hintansa ja jos kysyntää on ja osaavia käsiä löytyy vain pari niin markkinataloudessa tuppaa olemaan silloin myyjän markkina, varsinkin kuin markkina on niin äärimmäisen pieni. Nythän tämä kovin modifikaatiointo tuntuu hiljalleen laantuvan vuosituhannen vaihteen autoja kohdalla kun tuolla autoverottomassa maailmassa on tullut uudempia viisilitraisia tyrkylle ihan järkihintaan.
Näin ongelma on todettu jos mitään boksi-muutosta ei tehdä:
"It’s the TCM that has to be re-programmed, as that one uses the wheel speed compared to input shaft speed to check if the gearbox is in the right gear/not slipping. By altering the rear ratio it will go into limp mode. "
Jos tuo limp mode ei haittaa tai sen saa itse ohitettua jollain omalla systeemillä niin sittenhän se toimii - ei siinä mitään.
Kyllä tämän asian kanssa ovat painineet kaikki foorumin pisimmälle autonsa rakenteneet jo viime vuosikymmenellä. Pitkiä viestiketjuja ja pähkäilyjä asiasta löytyy . Noita välityksen vaihtoja kun tekivät 3-5v sitten niin ei ollut silloin edes puhetta standalone TCU:sta. Liekö ollut silloin markkinoilla 722.6 sopivaakaan tai ainakaan yleisesti tiedossa. 3.27:n pääsee X308 perälläkin jos löytää Meksikon mallin perän ja ko. auton TCU:n. 2012 yksi kaveri tuskastui asiaan ja osti tuollaisen aftermarket-boksin ja lupasi asennella sen kohtapuoliin josko saisi toimimaan. Eipä ole ehtinyt ja lukuisa joukko odotellut tuloksia kun eivät ole halunneet/kyenneet olemaan experimentaaleja. Eräs toinen taas rikottuaan uudemman perän pinionin teetätti rattaat erikoisteräksestä eli se mikä noissa yleensä ekana hajoaa niin pitäisi nyt kestää. Palveluilla on aina hintansa ja jos kysyntää on ja osaavia käsiä löytyy vain pari niin markkinataloudessa tuppaa olemaan silloin myyjän markkina, varsinkin kuin markkina on niin äärimmäisen pieni. Nythän tämä kovin modifikaatiointo tuntuu hiljalleen laantuvan vuosituhannen vaihteen autoja kohdalla kun tuolla autoverottomassa maailmassa on tullut uudempia viisilitraisia tyrkylle ihan järkihintaan.
Re: X308 perä
Okei, tuo avaakin asiaa. Olisin kyllä ajatellut että tcu vertaa sisäänmeno- ja ulostuloakselin nopeutta ja päättelee siitä luiston, sitä varten se ulostuloakselin nopeusmittaus näissä yleensä on. Aika mielenkiintoinen aihe, luulenpa että paneudun tähän hiukan syvällisemmin..
Fiksuhan pistää sen uudemman 5-Litraisen vanhempaan koriin?
Fiksuhan pistää sen uudemman 5-Litraisen vanhempaan koriin?
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: X308 perä
Onhan sitä ajatusta tuolla joku aina joskus heitellyt ilmaan, mutta projektin massiivisyys etenkin sähköpuolen osalta on lannistanut porukan.
Pitäisi kait käytännössä siirtää koko 5.0:n hilavitkuttimet, moduulit ja johdotus vanhaan koppaan kun ovat niin eri generaatiota lähes kaikki jos ei nyt sitten onnistu saada toimimaan jotain mikstuuraa. En kyllä tiedä yhtään, joka olisi tuommoiseen oikeasti ryhtynyt. Onhan siellä rakenteilla esim. XJS V12 neljällä turbolla.
Pitäisi kait käytännössä siirtää koko 5.0:n hilavitkuttimet, moduulit ja johdotus vanhaan koppaan kun ovat niin eri generaatiota lähes kaikki jos ei nyt sitten onnistu saada toimimaan jotain mikstuuraa. En kyllä tiedä yhtään, joka olisi tuommoiseen oikeasti ryhtynyt. Onhan siellä rakenteilla esim. XJS V12 neljällä turbolla.