XJR-99 vetelee ajossa (X308)
XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Autossa on leveät 245/40-18 renkaat ja tiedän että suurin syy on juuri siinä. Vetelee urissa ja tarvitsee korjausliikettä suorallakin. Olisiko puslissa välystä, tosin katsastus ei huomannut niitä. Mistä vikaa etsimään, paitsi menemällä rengaskauppaa? Taka akseliston A-kehikossa on lahoa, en tajua miten leima saatu!? Tilasin ehjän Usa:sta, täytyy katsoa vaihtaessa puslien kunto siitä, välät takapään puslat tekevät tietty ongelmia suuntavakauteen, perä "muljahtelee" yms. Mutta, miten etupään puslat;kumit, mistä lähteä vikaa etsimään?
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Suurin ongelma on se alkuperäinen onnettoman kapea vanneleveys 8" ja se alkuperäinen rengaskoko 245/40R18. Siihen vielä lisätään jo hiukan kulunut ja kantikas rengas niin uratutka on valmis. Jos haluat siitä vetelystä eroon niin rengaskaupasta mahdollisimman pyöreäolkainen rengas tai kapeampi+aavistuksen korkeampi kummi tilalle. Tai ostat leveämmät vanteet joka myös auttaa ihan vastaavasti. Toki kuluneet puslat vaikuttavat tuohon myös mutteivat läheskään(yllätys?) niin paljon kuin rengasvalinta.
Katsastus ei kerro auton kunnosta mitään, sitä ei kannata pitää minkäänlaisena mittarina auton kunnolle. En itse maksaisi, enkä maksa autosta euroakaan enempää oli siinä tuore leima tai ei.
Katsastus ei kerro auton kunnosta mitään, sitä ei kannata pitää minkäänlaisena mittarina auton kunnolle. En itse maksaisi, enkä maksa autosta euroakaan enempää oli siinä tuore leima tai ei.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
taka-akselin isot kumipuslat sökönä, ei yleensä näy katsastuksessa ja toinen on liian leveet renkaat
itsellä oli kanssa 245 leveet ja vaihdoin 225 levysiin niin avot
Takapuslat näkee tunkilla nostamalla perää jos perä laskee puslien kohalta niin sitten uudet
jos ei anna myöden syy on kumeissa ja uudet 225/50-18 on ideaali toi 40 sarja on aikas matala
itsellä oli kanssa 245 leveet ja vaihdoin 225 levysiin niin avot
Takapuslat näkee tunkilla nostamalla perää jos perä laskee puslien kohalta niin sitten uudet
jos ei anna myöden syy on kumeissa ja uudet 225/50-18 on ideaali toi 40 sarja on aikas matala
EBR garage
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Unohdin laittaa että vanne on tarvikemallia muistaakseni Dotz merkkiset. Täytyy kysellä kapeampaa rengasta.Mikähän 18 tuumaisissa olisi paras vaihtoehto 225/45/50 vai?
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Moi
Tässä vähän tuoretta kokemusperäistä tietoa... eli pihalla on kaksi kappaletta näitä x308- korisia joihin kumpaankin ostin nyt keväällä uudet kumit merkkiä Landsail. Renkaitten koot ovat:
225-55/17
245-40/19
Kumpikaan auto ei vetele ajossa yhtään enkä muutenkaan huomaa mitään eroa autojen ohjaustuntumassa vaikka toisessa on "ylikokovanteet". Myyjä kehui näitä halppisrenkaita maasta taivaisiin ja todellakin, olin positiivisesti yllättynyt, miten hiljaiset ja mukavat nämä on ajaa... suosittelen!
Siispä olen vahvasti sitä mieltä että rengasta kaventamalla nykyisestä 245- leveydestä et vetelemistä saa pois, sillä vika täytyy olla jossain muualla. Sillä on varmasti merkitystä että kuinka terävä renkaan olan profiili on ja esim, nämä Landsailin renkaat ovat hyvin pyöreäolkaisia.
Ehdotan että ostat uudet renkaat joissa on pyöreä olka ja sen jälkeen käyt tarkistuttamassa ohjauskulmat (nelipyöräsuuntaus). Jos auto edelleen vetelee niin syyksi jää horot puslat.
Tässä vähän tuoretta kokemusperäistä tietoa... eli pihalla on kaksi kappaletta näitä x308- korisia joihin kumpaankin ostin nyt keväällä uudet kumit merkkiä Landsail. Renkaitten koot ovat:
225-55/17
245-40/19
Kumpikaan auto ei vetele ajossa yhtään enkä muutenkaan huomaa mitään eroa autojen ohjaustuntumassa vaikka toisessa on "ylikokovanteet". Myyjä kehui näitä halppisrenkaita maasta taivaisiin ja todellakin, olin positiivisesti yllättynyt, miten hiljaiset ja mukavat nämä on ajaa... suosittelen!
Siispä olen vahvasti sitä mieltä että rengasta kaventamalla nykyisestä 245- leveydestä et vetelemistä saa pois, sillä vika täytyy olla jossain muualla. Sillä on varmasti merkitystä että kuinka terävä renkaan olan profiili on ja esim, nämä Landsailin renkaat ovat hyvin pyöreäolkaisia.
Ehdotan että ostat uudet renkaat joissa on pyöreä olka ja sen jälkeen käyt tarkistuttamassa ohjauskulmat (nelipyöräsuuntaus). Jos auto edelleen vetelee niin syyksi jää horot puslat.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Autolle on tehty ohjauskulmien säätö, siis nelipyörä suuntaus. Ei juurikaan muutosta.
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Renkaan merkillä voi olla yllättävän suuri vaikutus. Saman aikakauden XK8:ssa ja S-Typessä eivät Bridgestone Potenza olleet hyvä valinta - toisilla renkailla autoja pystyi taas ajamaan yhdellä kädellä. Lienevät ko. autot herkkiä koville leveille renkaille.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Ei se ole kiinni yksinomaan siitä renkaan leveydestä. Ongelma on siinä että teillä on vitsikkäät jopa 8" leveät vanteet joihin on käännetty SILLE VANTEELLE liian leveä rengas. Juuri viikonloppuna korjasin yhden uratutka audin vaihtamalla alkuperäisille 8" leveille vanteille aavistuksen kapemman ja ennenkaikkea pyöreä olkaisen renkaan. Uraherkkyys katosi täysin, siis 100%.
Jos auto on uraherkkä niin renkaan valinnalla voi tehdä eroa kuin yöllä ja päivällä.
Hyviä valintakriteereitä rengaskaupassa uraherkkyyden poistoon:
1.Pehmeärunkoinen rengas
2. Pyöreäolkainen rengas
3. Oikean levyinen rengas käytössä olevalle vanteelle. Mitä matalampi profiili, sitä kapeampi renkaan tulisi olla suhteessa vanteeseen. Hyvä perussääntö on katsoa rengaskoolle hyväksytyt vanneleveydet ja valita käytetylle vanteelle kapeampi rengas.
4. Profiilin korotus poistaa aina uraherkkyyttä, rengas antaa enemmän anteeksi mutta toisaalta poistaa hiukan ohjauksen tarkkuutta.
Kovarunkoinen, teräväolkainen rengas kuten Bridgestone potenzat, michelinin pilot sportit yms on ihan myrkkyä näille vessoille, kuten kaikille uraherkille autoille.
Halpoja kiinalaisia en osta itse ihan periaatteesta, niissä hukkuu hintaero siihen kun katsoo kulutusindeksin renkaan kyljestä. Paljon enempää ei tarvitse maksaa kun saa jo laaturengasta, esim Kumhon KH51 on aivan loistava rilla, samoin KU39 on varsin mainio rengas eivätkä vie konkurssiin. Mulla on XJR:ssä Falkenin FK453:t, oli Camskilistä tosi edulliset mutta kuluneet aika huimaa kyytiä vaikka kulmat on kohdallaan. Muuten kyllä hiljaiset ja kokoisekseen mukavat (255/40 ja 265/40R18). Uusien tilaus olisikin ajankohtainen juuri nyt.
Jos auto on uraherkkä niin renkaan valinnalla voi tehdä eroa kuin yöllä ja päivällä.
Hyviä valintakriteereitä rengaskaupassa uraherkkyyden poistoon:
1.Pehmeärunkoinen rengas
2. Pyöreäolkainen rengas
3. Oikean levyinen rengas käytössä olevalle vanteelle. Mitä matalampi profiili, sitä kapeampi renkaan tulisi olla suhteessa vanteeseen. Hyvä perussääntö on katsoa rengaskoolle hyväksytyt vanneleveydet ja valita käytetylle vanteelle kapeampi rengas.
4. Profiilin korotus poistaa aina uraherkkyyttä, rengas antaa enemmän anteeksi mutta toisaalta poistaa hiukan ohjauksen tarkkuutta.
Kovarunkoinen, teräväolkainen rengas kuten Bridgestone potenzat, michelinin pilot sportit yms on ihan myrkkyä näille vessoille, kuten kaikille uraherkille autoille.
Halpoja kiinalaisia en osta itse ihan periaatteesta, niissä hukkuu hintaero siihen kun katsoo kulutusindeksin renkaan kyljestä. Paljon enempää ei tarvitse maksaa kun saa jo laaturengasta, esim Kumhon KH51 on aivan loistava rilla, samoin KU39 on varsin mainio rengas eivätkä vie konkurssiin. Mulla on XJR:ssä Falkenin FK453:t, oli Camskilistä tosi edulliset mutta kuluneet aika huimaa kyytiä vaikka kulmat on kohdallaan. Muuten kyllä hiljaiset ja kokoisekseen mukavat (255/40 ja 265/40R18). Uusien tilaus olisikin ajankohtainen juuri nyt.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: XJR-99 vetelee ajossa (X308)
Moro
Itse hommasin keväällä X300:een 18" vanteet joissa 225/45/18 Kumhon Ecsta renkaat. Rengasliikkeestä lähtiessä ja pari viikkoa sen jälkeen veteli joka ikisessä urassa todella rajusti. Plarailin internetin ihmeellistä maailmaa ja eri rengastestejä/käyttökokemuksia yms. Eri foorumeilla rengasliikkeiden työntekijät ja pari omistajaakin olivat sitä mieltä että minullekkin alle laitetut 2,3bar paineet olivat aivan liian vähän. Suosittelivat jopa 3bar painetta. Aloin nostamaan maltillisesti ensin 2,5bar joka auttoi hieman. Sitten 2,8bar ja aina parani. Vihdoin mentiin jo seuraaviin lukemiin. Edessä 3,2bar ja takana 3,0bar. Nyt on hieman "saksalainen" rata-auto fiilis renkaiden osalta , mutta eipä vetele enää. Tietty nyt 5cm ja suuremmissa syvissä urissa. Maantieajo on ihan nautinnollista näilläkin vanne/rengaskoolla.
Itse hommasin keväällä X300:een 18" vanteet joissa 225/45/18 Kumhon Ecsta renkaat. Rengasliikkeestä lähtiessä ja pari viikkoa sen jälkeen veteli joka ikisessä urassa todella rajusti. Plarailin internetin ihmeellistä maailmaa ja eri rengastestejä/käyttökokemuksia yms. Eri foorumeilla rengasliikkeiden työntekijät ja pari omistajaakin olivat sitä mieltä että minullekkin alle laitetut 2,3bar paineet olivat aivan liian vähän. Suosittelivat jopa 3bar painetta. Aloin nostamaan maltillisesti ensin 2,5bar joka auttoi hieman. Sitten 2,8bar ja aina parani. Vihdoin mentiin jo seuraaviin lukemiin. Edessä 3,2bar ja takana 3,0bar. Nyt on hieman "saksalainen" rata-auto fiilis renkaiden osalta , mutta eipä vetele enää. Tietty nyt 5cm ja suuremmissa syvissä urissa. Maantieajo on ihan nautinnollista näilläkin vanne/rengaskoolla.
XJ6 4.0 sport 1996