XJ6 kannenpultit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jacce
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2015 8:29 pm

XJ6 kannenpultit

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Hei,
olen uusi Jaguar-harrastaja ja myyjän mukaan xj6 series1:ssäni kokoonpanovaiheessa kannenpultit 3 ja 4 oikealta edestä lukien menivät kierteet
kiristettäessä. Hänen auton korjausintonsa sammui siihen. Sain kaupan mukana helicoil satsin mukaan. Ennenkuin alan korjaushommiin kysyisin
teiltä asiaan jo syventyneiltä onko kone otettava ylös vai onnistuuko kierteytys helpomminkin. En ole itse kokeillut pultteja vielä kääntää, jos vaikka olisivat poikki, mistä hän oli varma etteivät olisi.
Mielenkiinnolla odotan, että pääsen työn alkuun.
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: XJ6 kannenpultit

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Pienestäpä on korjausinto sammunut..

Kansi ylös, uudet kierteet lohkoon, kansi kiinni. no biggie. Kannattaa varmaan tsekata ne muutkin kierteet siitä lohkosta, jos yhtään epämääräisen oloisia niin uusiksi. Lohkossa nyt yleensä on aika pitkät jengat jotka kyllä toimii hyvin ohjurina porauksessa mutta tarkkana pitää silti olla. Paras olisi jos saa lohkon tasoon pultattua pienen jalustan porakoneelle. Hauskuus loppuu jos saa sen uuden jengan asennettua vinkkeliin..
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Jacce
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2015 8:29 pm

Re: XJ6 kannenpultit

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Hei,

kiitos neuvosta alan hommaan n. 3vkon kuluttua, saas nähdä kuinka käy.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ6 kannenpultit

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Ainakin kakkossarjalaisessa on ko pultit niin pitkät että menevät vesitilan läpi.Itselläni katkesi aikoinaan yksi pultti mutta saatiin pitkällä poralla porattua tynkä pois.Tiedän,että on tehty modifikaatioita joissa nuo pitkät pultit on korvattu lohkon yläpäähän tehdyillä kierteillä ja lyhyemmillä pulteilla,tiesä sitten onko parempi vai huonompi muutos
Mutta silloin täytynnee vaihtaa kaikki pultit&tehdä kierteet lohkon yläpäähän.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: XJ6 kannenpultit

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Se alkuperäinen pitkä pinnapultti on tietty aina paras ratkaisu, ihan turhaan niitä ei sinne laitettu. Normaalissa museo/harrasteautoajossa toimii myös kansi tason yläpäähän kierteytetty "tavallinen" pultti. Yhteen turbopannuun tehtiin kerran "kenttäolosuhteissa" hätäratkaisuna isommat jengat lohkoon ja vääränmerkkisestä eripari pultti tilalle eikä senkään koneen elämä kansitiivistevikaan päättynyt.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Jacce
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2015 8:29 pm

Re: XJ6 kannenpultit

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Tänään otin ne kaksi kannenpultin yläpään mutteria auki, joista tietämän mukaan alapään kierteet menneet.
Ensinnä kävi silmään, että muttereiden alapuolella toisissa ei alusrikkoja ja yhteen laitettu viisi alusrikkaa ja muihin siltä väliltä.
Lisäksi vaikuttaa, että pultit tulee ulos selvästi erikorkeuksille. Onko eripituisia vai oisko niin, että useampi pultti on vedetty
kierteltään virheellisesti. Tarviiko kansi koneistaa vaikka ei ole käynnistetty kasaamisen jälkeen, autoseissyt edellisellä omistajalla
kesken jääneen remontin takia vuosia pultit 3 ja 4 edestä oikealla.
Juhannuksen jälkeen aikomus ottaa ylös nuo kaksi pulttia, saa nähdä onko kierteet miten piloilla.
Vastaa Viestiin