x300 pusla jumppa
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
x300 pusla jumppa
Etupään tukivarsiin vaihoin puslat. Ylä ja alapallo niveletkin laitan kasatessa uuet. Huomasin et etukelkka apurunko front subframe (toivottavasti ymmärrätte jonkun noista ) V malliset kumit on murtunut halki kokonaan. Tossa mietin pitäiskö koko kelkka pudottaa alas ja vaihtaa myös puslat siittä samalla? Onko kukaan tehnyt tota? Nuo V malliset kumit pystyisi kelkka paikallaan vaihtamaan. Pitää ekana tutkia ne puslat kun menee tallille kun jos ne on rikki niin pakkohan ne on vaihtaa.
E: täytyy kyllä kelkkaa pudottaa jos meinaa nuo V kumit vaihtaa.
E: täytyy kyllä kelkkaa pudottaa jos meinaa nuo V kumit vaihtaa.
Viimeksi muokannut jalkapyörä, Pe Touko 29, 2015 5:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: x300 pusla jumppa
Kiinnostaa kovasti tuo etupään apurungon V-kumien vaihto. Sama homma on varmaan meikäläisellä edessä pian tai jossakin vaiheessa. Kumit on jo hankittu. Meikällä on ollut käsitys, että mainittujen kumien vaihto edellyttää apurungon laskemista alaspäin. Silloin moottori pitää ripustaa roikkumaan paikalleen, työn ajaksi.
Jos ja kun nuo V-kumit ovat murtuneet tai irronneet laminoinnistaan metalliin, auton ohjattavuus on varmaan mitä sattuu. V-kumien vikaantumisen havaitseminen silmillä on aika hankalaa.
Laita kokemuksia tuleemaan.
Jos ja kun nuo V-kumit ovat murtuneet tai irronneet laminoinnistaan metalliin, auton ohjattavuus on varmaan mitä sattuu. V-kumien vikaantumisen havaitseminen silmillä on aika hankalaa.
Laita kokemuksia tuleemaan.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 pusla jumppa
Voisinpa maalata apurungon ja tukivarret samalla. Oisko kellään antaa vinkkiä hyviin aineisiin mitkä kestää käyttöä?
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: x300 pusla jumppa
Epoksi tai polyuretaani maali, 2-komponenttisia molemmat. Jos tekee virallisen kaavan mukaan, ensin pohjamaali ja sitten pintamaali. Ei mitään halpaa hommaa.
Jos haluaa päästä kohtuu hinnalla, joku "raskaan kaluston runkomaali" voisi olla hyvä ratkaisu.
Ja ruosteiden päälle on turha maalata, millään.
Jos haluaa päästä kohtuu hinnalla, joku "raskaan kaluston runkomaali" voisi olla hyvä ratkaisu.
Ja ruosteiden päälle on turha maalata, millään.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 pusla jumppa
Apurunko irti ja siellähän on rempattavaa. Voipi ajettavuus "vähän" muuttua kun saa kasattua
https://youtu.be/4pGS_-IBjrM siinä vähän video matskua
Itseasiassa toi kumiosa puslassa loppujen lopuksi irtos kun vaan kampes sen pois
https://youtu.be/4pGS_-IBjrM siinä vähän video matskua
Itseasiassa toi kumiosa puslassa loppujen lopuksi irtos kun vaan kampes sen pois
Jaguar XJ6 3.2l -97
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 pusla jumppa
Tulipestyä apurunko. Tuosta putsaan pinnat ruosteettomaksi ja päälle laitan por15 kunhan eka uudet puslat paikalleen.
Uskaltaakohan jouset ja kallistuksen vakaajankin maalata por15? Ettei vaan halkeaisi maali käytössä. Jos noille tiedossa hyvä maali niin saa kertoa (:
Jaguar XJ6 3.2l -97
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 pusla jumppa
Alkaa projekti edistymään, huomenna lähtee paketti keulille. Samalla putsasin pyörän lokeron seudulta alkavat ruosteet pois. "Fence fixin" tein myös hammastankoon.
Jousipuristin pitäisi vielä rakentaa, ajattelin m20 kierretankoa jonka päähän poraan reijän lukitustappia varten. Alapäähän prikkoja ja mutteri jolla kiristää. Ne jotka on homman joskus tehneet ymmärtävät tän systeemin.
Innolla odottamaan koe ajolle pääsyä, molemmin puolin oli ennen ylä aja alatukivarren jompikumpi pusla rikki, apurungossa puslat sökö ja toinen V kumi. Luulisi ajettavuuden muuttuvan kun tuli vaihdettua ne V kumit ja puslat apurunkoon ja tommoinen britishpartsin pusla ja nivel sarja joka sisälti kaikki puslat tukivarsiin ja ylä ja alapallo nivelet
Jousipuristin pitäisi vielä rakentaa, ajattelin m20 kierretankoa jonka päähän poraan reijän lukitustappia varten. Alapäähän prikkoja ja mutteri jolla kiristää. Ne jotka on homman joskus tehneet ymmärtävät tän systeemin.
Innolla odottamaan koe ajolle pääsyä, molemmin puolin oli ennen ylä aja alatukivarren jompikumpi pusla rikki, apurungossa puslat sökö ja toinen V kumi. Luulisi ajettavuuden muuttuvan kun tuli vaihdettua ne V kumit ja puslat apurunkoon ja tommoinen britishpartsin pusla ja nivel sarja joka sisälti kaikki puslat tukivarsiin ja ylä ja alapallo nivelet
Jaguar XJ6 3.2l -97
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 pusla jumppa
Ja sinne meni jouset kotitekoisella puristimella paikalleen.
Ohjeet jaguar x300 jousipuristimen valmistukseen.
M20 kierretanko (itse ostin motonetistä)
M20 mutteri, isoja prikkoja (motonet)
8mm putkisokka. Itse ostin 50mm mittaisen jonka lyhensin 32mm pituiseksi. (Etra)
M8 kierretankoa ja muttereita (etra)
M20 tangon leikkasin noin 50cm pituiseksi, en itse niin tarkka ole noiden mittojen kanssa, kunhan vain sopii
M8 kierretangosta tein 20cm pätkiä. Kuvasta näkeekin miten nuo osat tulee. Voi laittaa YV jos tarkempaa kysyttävää puristimesta.
Oma auto kasassa ja taitaa jäädä talliin lepäilemään kun itse lähden heinäkuun alussa inttiin
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: x300 pusla jumppa
Kuvasta ei näe, käytitkö kiristimessä tavallista mutteria vai kierretangon jatkamiseen tarkoitettua pitkää mutteria? Itse päädyin käyttämään jatkomuttereita, jotta sain enemmän kierrepituutta ja sitä myöten varmistusta siihen etteivät kierteet korkkaa tiukan rasituksen alla. Tavan kierretanko ja mutterit kun eivät ole mitään suurlujuus terästä. Alkuperäinen Jaguarin jousipuristin ei varmaankaan ole tehty tavan "pataraudasta".
Me valmistimme puristimeen vinon "aluslevyn" massiivisesta erittäin paksuseinäisestä putkesta, mikä oli lähes umpinaista tankoa. Se toimi niin hyvin ettei tarvinnut tuollaisia 8 mm apu kierretankoja jousen aluslevyn ohjaamiseen.
Me valmistimme puristimeen vinon "aluslevyn" massiivisesta erittäin paksuseinäisestä putkesta, mikä oli lähes umpinaista tankoa. Se toimi niin hyvin ettei tarvinnut tuollaisia 8 mm apu kierretankoja jousen aluslevyn ohjaamiseen.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 pusla jumppa
Sielläkin saa jousien kanssa pelailla, nimittäin palautinjousen..jalkapyörä kirjoitti:
Oma auto kasassa ja taitaa jäädä talliin lepäilemään kun itse lähden heinäkuun alussa inttiin
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 pusla jumppa
Käytin tavallista m20 mutteria, tosi kevyesti meni loppuun asti ja käytin rasvaa kierteessä. Tuskin kierre olisi hajonnut kun ei tarvinnut kuin kevyesti kääntää lenkillä. Tietysti jos hoksaa ostaa jatkomutterin niin sitä kannattaa käyttää! Katsoin motonetin sivuiltakin ja siellä olisi ollut m20 jatkomuttereita.
Jaguar XJ6 3.2l -97