XK8-97 eturenkaan laakerin kiristysmutteri

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XK8cab-97
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 8:45 pm
Paikkakunta: Kuopio

XK8-97 eturenkaan laakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja XK8cab-97 »

Heippa!

Ennen kuin nostan auton keulan pukille ja alan kiristämään kuskin puoleista renkaan laakeria niin kysyisin minkä kokoinen hylsy tarvitaan?
Jos ei löydy omista työkaluista niin voipi kaupalle tulla liian pitkä matka...
Katsastaja sanoi että on aavistuksen laakeri löysällä.

t. Jorma
-------------------------
Jorma
XK8 Convertible -97
Yamaha XV920 Virago -83
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XK8-97 eturenkaan laakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja henu »

Se välys ei taida kiristämällä hävitä, eli uutta laakeria.
Vanhempi juttu aiheesta viewtopic.php?f=2&t=6735
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: XK8-97 eturenkaan laakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Omassa x300 ainakin kiristämällä parani ja nyt noin 10tkm jälkeenkin on hyvä.
Jaguar XJ6 3.2l -97
XK8cab-97
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 8:45 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XK8-97 eturenkaan laakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja XK8cab-97 »

Pitää ainakin yrittää kiristää perjantaina. Ilmoittelen sitten miten onnistui.
-------------------------
Jorma
XK8 Convertible -97
Yamaha XV920 Virago -83
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XK8-97 eturenkaan laakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja matsu »

Valitettavasti ei ole kiristettävää mallia etupyörän laakerit noissa "uuden karheissa" Jaguareissa. Niissä on kaksiriviset, hengettömät kuulalaakerit, jotka menevät uusiksi aivan liian nopeasti eli niiden elinikä on lyhyt. Ja noiden laakereiden vaihto on kallis operaatio alan firmoissa työn osalta. Siinä tarvitaan erikoistyökaluja.

Sanovat, että jos em. kuulalaakereissa havaitsee välystä, on kiire vaihtaa ne uusiin.

Vanhassa X300:ssa on vielä perinteiset kiristettävät kartio rullalaakerit. Ne on helppo vaihtaa ja huoltotoimena irrottaa puhdistusta ja uudelleen rasvausta varten. Itse asiassa ainakin XJ40:ssä (ehkä myös X300:ssa) laakereiden irrotus ja puhdistus kuuluu huokto ohjelmaan. Huolettuna laakerit saattavat kestää auton iän. Eri asia, kannattaako halpoja laakereita puhdistaa. Joku voi saman tien heittää paikalleen uudet.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin