SU-kaasuttimien säätö
SU-kaasuttimien säätö
Onkos näiden kaasarien säätöön olemassa jotain ohjetta? Kyseessä -69 xj6. Auto kävi erittäin huonosti ja röpisi, mutta kiristämällä kaasarit ja imusarjat niin että ei enää falskaa tiivisteistä, rupes käymään niinku kuuluukin. Nyt vaan tarttis kattoa varmuuden vuoks vielä kaasarien säädöt kohdalleen. Netistä löysin pari ohjevideota, mutta eivät vissiin olleet ihan samoista malleista, ni en tiedä viittiikö niiden ohjeiden mukaan säätää.
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
Re: SU-kaasuttimien säätö
Terve,
On, mutta tehtaan ROM (Repair Operation Manual) tai Haynesin kirja on ihan välttämättömyys noiden kanssa, eivät maksa paljoa ja JHT:lta voi tilata rompun muutamalla kympillä, joka sisältää kaiken, myös varaosakirjat yms.
Niiden ohjeiden mukaan on kaikki aika helppoa, ainoa mutta oman kokemuksen mukaan on, että koska nykybensan nestedynaamiset ominaisuudet ovat erilaiset kuin ennenvanhaan, menee tyhjäkäynnille oikein säädetyt kaasarit helposti liian laihalle movilla kierroksilla. Monikaan automaattivaihteinen XJ ei koskaan näe korkeita kierroksia, mutta ongelma voi silti olla vaarallinen (mäntään voi palaa reikä) jos vedetään pitkään kovaa.
Ratkaisu on ollut toisenlainen neulaprofiili, kolmen SU:n E-typeen orkkis UM:n sijaan UB tai UE. Valitettavasti en osaa sanoa (vielä) mikä olisi paras noihin XJ6:n kaasareihin, hyvin on kaikki muuten mennyt, mutta tyhjäkäynti on liian rikkaalla. Käyn ehkä meidän Series 2 (mutta vm. 1975 XJ6C jossa on samat 2" SU HS8:t ja AED kuten Series 1:ssäkin) kanssa vielä dynossa, kerron sitten kyllä, miten meni.
Ilmavuodot, ohivirtaukset tai väärä sytytysajoitus kaikki tekevät kohdilleen säätämisen mahdottomaksi. (Kuin myös vikaantunut AED)
-Jakuvaari
On, mutta tehtaan ROM (Repair Operation Manual) tai Haynesin kirja on ihan välttämättömyys noiden kanssa, eivät maksa paljoa ja JHT:lta voi tilata rompun muutamalla kympillä, joka sisältää kaiken, myös varaosakirjat yms.
Niiden ohjeiden mukaan on kaikki aika helppoa, ainoa mutta oman kokemuksen mukaan on, että koska nykybensan nestedynaamiset ominaisuudet ovat erilaiset kuin ennenvanhaan, menee tyhjäkäynnille oikein säädetyt kaasarit helposti liian laihalle movilla kierroksilla. Monikaan automaattivaihteinen XJ ei koskaan näe korkeita kierroksia, mutta ongelma voi silti olla vaarallinen (mäntään voi palaa reikä) jos vedetään pitkään kovaa.
Ratkaisu on ollut toisenlainen neulaprofiili, kolmen SU:n E-typeen orkkis UM:n sijaan UB tai UE. Valitettavasti en osaa sanoa (vielä) mikä olisi paras noihin XJ6:n kaasareihin, hyvin on kaikki muuten mennyt, mutta tyhjäkäynti on liian rikkaalla. Käyn ehkä meidän Series 2 (mutta vm. 1975 XJ6C jossa on samat 2" SU HS8:t ja AED kuten Series 1:ssäkin) kanssa vielä dynossa, kerron sitten kyllä, miten meni.
Ilmavuodot, ohivirtaukset tai väärä sytytysajoitus kaikki tekevät kohdilleen säätämisen mahdottomaksi. (Kuin myös vikaantunut AED)
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: SU-kaasuttimien säätö
Kiitoksia! Mulla taitaa kotona ollakki joku kirja missä ainakin oli varaosaluettelo, täytyykin tarkistaa olisko juuri se korjausopas.
Mitenkäs tuo rikastin toimii noissa kaasuttimissa? Lakkasi toimimasta viikonloppuna ja nyt lähtee aika nihkeesti käyntiin kylmänä. On vissiin se sähkönen mötikkä siinä kaasarien välissä?
Mitenkäs tuo rikastin toimii noissa kaasuttimissa? Lakkasi toimimasta viikonloppuna ja nyt lähtee aika nihkeesti käyntiin kylmänä. On vissiin se sähkönen mötikkä siinä kaasarien välissä?
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
Re: SU-kaasuttimien säätö
Burlenilla on nykyisin SU-kaasuttimien osat ja ohjeet, sivuilla Technical ja Downlaods,
esim AED-rikastin:
http://sucarb.co.uk/technical-aed-servicing
Köpi
esim AED-rikastin:
http://sucarb.co.uk/technical-aed-servicing
Köpi
Re: SU-kaasuttimien säätö
Kaasuttimien säätöön nyt vähän perehdytetty tässä ammattilaisen toimesta, ja saankin ne jo kohtuusäätöihin. Ihmetyttää vaan, että mitenkä alunperin on hoidettu tuo kaasuläppien säätö - eli se että kaasuläppä ei makaa kaasarin runkoa vasten ja on skidisti raollaan. Oli vähän vaikee säätää kaasareita ku kaasuläppä oli täysin kiinni tyhjäkäynnillä. Nyt se on karkeasti säädetty auki vivustosta kikkailemalla(kaasarin kiinni tulevalla koiranluulla), mutta tuntuu että on vähän väärä paikka säätää koska on niin epätarkka. Joutokäyntiä vaikee saada kohalleen kun on nyt vähän vissiin liikaa auki ne läpät, mutta pienemmälle niitä ei tolla konstilla saa.
Linkin takana joitain kuvia vivustoista, ni jos joku pystyis kertomaan että puuttuuko tuosta jotain. Yks kuva myös automaattirikastimesta, ja rupesin ihmettelemään, että kuuluuko ton yhden peltilevyn alla olevat reijät olla avoinna?
http://s280.photobucket.com/user/jonzan ... t=3&page=1
Linkin takana joitain kuvia vivustoista, ni jos joku pystyis kertomaan että puuttuuko tuosta jotain. Yks kuva myös automaattirikastimesta, ja rupesin ihmettelemään, että kuuluuko ton yhden peltilevyn alla olevat reijät olla avoinna?
http://s280.photobucket.com/user/jonzan ... t=3&page=1
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
Re: SU-kaasuttimien säätö
Mulla on kakkos sarjalaisessa HIF 7 SU-kaasarit,hiukan eillaiset,mutta sama periaate pitäisi toimia.
Elikkä nuo klemmarit joilla kaasuttimien läppien akselit on kiinni toisissaan täytyy avata,Samoin kaasuvaijerilta tuleva lukitus,niin että kumpikin läpän akseli on vapaana.Kaasuttimen kyljessä on pienet säätöruuvit joilla säädetään läppien asento.Akselila on jouset jotka painavat läppiä kiinni ja jos ne ei ole kuoleentuneet niin säätöruuvia avaamalla läpät sulkeutuu kaasuttimen runkoa vasten.Katso,että kumpikin menee täysin kiinni,sitten avaat vaikka 1/2-1 kierrosta ruuveja,starttaat koneen (täytyy olla kunnolla lämmin).Sitten sulla pitäisi olla virtausmittari saadaksesi kumpaankin kaasuttimeen sama imu(myös vesiletkuilla onnistuu ja paremmin).Sitten vaan tasaisesti säätää kummatkin kaasarit tasoihin ja sen jälkeen oikea tyhjäkäynti ja tietysti oikea seos.Lopuksi kaikki lukitukset kiinni ja tarkistaa vielä että molemmissa kaasuttimissa on sama virtaus.
Ainakin omassani tulee koneen huohottimen letkut kumpaankin kaasariin ja näissä oli vuodot(mm/")sovitus,imi sieltä ilmaa.Sitten nuo dampperit jotka rauhoittavat luistin liiketta kannatta katsoa ja se,että niissä on oikeaa öljyä.
Siitä se lähtee.
Elikkä nuo klemmarit joilla kaasuttimien läppien akselit on kiinni toisissaan täytyy avata,Samoin kaasuvaijerilta tuleva lukitus,niin että kumpikin läpän akseli on vapaana.Kaasuttimen kyljessä on pienet säätöruuvit joilla säädetään läppien asento.Akselila on jouset jotka painavat läppiä kiinni ja jos ne ei ole kuoleentuneet niin säätöruuvia avaamalla läpät sulkeutuu kaasuttimen runkoa vasten.Katso,että kumpikin menee täysin kiinni,sitten avaat vaikka 1/2-1 kierrosta ruuveja,starttaat koneen (täytyy olla kunnolla lämmin).Sitten sulla pitäisi olla virtausmittari saadaksesi kumpaankin kaasuttimeen sama imu(myös vesiletkuilla onnistuu ja paremmin).Sitten vaan tasaisesti säätää kummatkin kaasarit tasoihin ja sen jälkeen oikea tyhjäkäynti ja tietysti oikea seos.Lopuksi kaikki lukitukset kiinni ja tarkistaa vielä että molemmissa kaasuttimissa on sama virtaus.
Ainakin omassani tulee koneen huohottimen letkut kumpaankin kaasariin ja näissä oli vuodot(mm/")sovitus,imi sieltä ilmaa.Sitten nuo dampperit jotka rauhoittavat luistin liiketta kannatta katsoa ja se,että niissä on oikeaa öljyä.
Siitä se lähtee.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Re: SU-kaasuttimien säätö
HD-malleissa on läppä täysin kiinni (muttei jumissa) kun kaasu ja "fast idle" eli manuaaliryyppy kokonaan poissa. Tyhjäkäynnille on oma kanavansa ja säätönsä. HIF-malleja en tunne, mutta H-ja HS-malleissa taitaa olla, kuin myös Strömbergeissä, että tyhjakäynti säädetään juuri noita läppävovustonen ruuveja säätämällä, vaikka XJ12:ssa onkin samat kaasarit mutta automaattinen ryyppy, toisin kuin E-typessä, jossa on ihan samat kaasarit, mutta manuaalinen ryyppy (kaasarien välissä) ja käsikaasu samalla vivulla kojelaudasta.Jonzan kirjoitti:Kaasuttimien säätöön nyt vähän perehdytetty tässä ammattilaisen toimesta, ja saankin ne jo kohtuusäätöihin. Ihmetyttää vaan, että mitenkä alunperin on hoidettu tuo kaasuläppien säätö - eli se että kaasuläppä ei makaa kaasarin runkoa vasten ja on skidisti raollaan. Oli vähän vaikee säätää kaasareita ku kaasuläppä oli täysin kiinni tyhjäkäynnillä. Nyt se on karkeasti säädetty auki vivustosta kikkailemalla(kaasarin kiinni tulevalla koiranluulla), mutta tuntuu että on vähän väärä paikka säätää koska on niin epätarkka. Joutokäyntiä vaikee saada kohalleen kun on nyt vähän vissiin liikaa auki ne läpät, mutta pienemmälle niitä ei tolla konstilla saa.
Linkin takana joitain kuvia vivustoista, ni jos joku pystyis kertomaan että puuttuuko tuosta jotain. Yks kuva myös automaattirikastimesta, ja rupesin ihmettelemään, että kuuluuko ton yhden peltilevyn alla olevat reijät olla avoinna?
http://s280.photobucket.com/user/jonzan ... t=3&page=1
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: SU-kaasuttimien säätö
Ookei, eli siis bensan on tarkotus kulkea samaa kanavaa kuin tyhjäkäynnin ilman, eli sieltä säätöruuvin alitse? Aika mutkan joutuu tekemään jos näin on... Milläs se varmistetaan, että läpät ei jumitu kurkkua vasten? Tossa tosiaan ei mielestäni ole mitään säätöruuvia kaasarissa mistä moista voisi säätää. Ja oli muutenki ihan mahoton säätää seoksia kohalleen ku läpät oli täysin kiinni?
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
Re: SU-kaasuttimien säätö
Ihan oikealta näyttää, se läppä pitää oravat, kivet ja muut sen kokoiset pois reiästä, pienemmillä ei niin väliä...Jonzan kirjoitti:Yks kuva myös automaattirikastimesta, ja rupesin ihmettelemään, että kuuluuko ton yhden peltilevyn alla olevat reijät olla avoinna?
Köpi
Re: SU-kaasuttimien säätö
Jos tyhjäkäynnille on oma kanava,niin sitten mun neuvot kannattaa unohtaa.
Mikä tämän kaasuttimen tyyppi on?.
Mikä tämän kaasuttimen tyyppi on?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Re: SU-kaasuttimien säätö
Hei,MrNorton kirjoitti:Jos tyhjäkäynnille on oma kanava,niin sitten mun neuvot kannattaa unohtaa.
Mikä tämän kaasuttimen tyyppi on?.
Luulin jo vastanneeni, mutta ilmeisesti yhteys pyki. En tiedä HIF-malleista (ei kokemusta) kannattaa tutustua tehtaan korjaamomanuaaliin ja mainittuun Burlenin materiaaliin. Omat kokemukseni ovat pääosin Series 1 E-typestä kolmella HD8-kaasarilla, joissa on tuo em. tyhjäkäyntikanava.
Series 1 ja 2 XJ:ssä osa ongelmasta voi olla myös tuo AED josta tulee käsitykseni mukaan (ja kuuluukin tulla) ilmaa myös silloin kun kone on jo lämmin ja AED ei enää rikasta, eli bensan tulo on katkennut, tai katkaistu erillisellä katkaisijalla, mikä on aika tavallinen modaus noissa autoissa. Zenith-Strömbergeillä ei ole tyhjäkäyntipiiriä, mutta alipainetoimisia ohivirtaus-ja lämpötoimisia vastaavia ilmaa kaasariin kurkun tai läpän ohi päästäviä venttiilejä riittää.
Usein jos ei muuten homma toimi voi olla hyvä ottaa koko paketti pöydälle ja hommata nk. Service kit, ei ne paljoa maksa. Niin tein V12:n kaasareille viime talvena, vaikkei niissäkään ollut muuta kuin pieni römpötys matalilla kierroksilla. Kuitenkin se olisi ollut mahdotonta saada säätämällä kuntoon kun ei lähtökohta ole selvillä.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: SU-kaasuttimien säätö
AED:n reunimmaisissa ilmanottoputkissa sentin kerros mustaa paskaa pohjalla, saattaakohan vaikuttaa käyntiin? Tässä näitä just rapsuttelen irti varovasti, kattelin että ilmakanavat on porattu ihan putkien alapäästä, ni vois kuvitella olevan aika tukkoset. Myös kaasarin päällä olevassa alipainelähdön kannessa oli käytetty jotain lukkoprikkoja joiden välistä saattaa imeä ylimäärästä ilmaa, kun toinen ruuvi menee läpi asti kurkkuun ja aika harvalla kierteellä varustettu.
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
Re: SU-kaasuttimien säätö
Vaan eipä tosta vissiin kuulu ilmaakaan mennä läpi sillon ku rikastin ei ole päällä - mitä nyt tossa päättelin ku laitteen purin atomeiks, joten ei taida vaikuttaa töhnät ku ryypyn toimintaan. Vai imeekö se ilman tuolta kaasarin alaosasta, mistä solenoidi auki rikastin imee bensaa?
Edit: Aikasemman linkin takana yks uus kuva rikastimesta. Kuuluusko tossa neulan kiinnityksessä olla kenties joku tiiviste tms? Nyt haukkoo ilmaa suoraan tosta neulan yläosasta.
Edit: Aikasemman linkin takana yks uus kuva rikastimesta. Kuuluusko tossa neulan kiinnityksessä olla kenties joku tiiviste tms? Nyt haukkoo ilmaa suoraan tosta neulan yläosasta.
XJ6 4.2 Manual -69
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)
XJR 4.0l -96(ex)
XJS 5.3l Convertible -88(ex)
XJS 3.6l Coupe Manual -84(ex)
XJ40 3.2 -92(ex)
XJ40 3.2 -91(ex)