V12 vm.-87 tyhjäkäynti

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
belinda
Viestit: 2
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:31 am
Paikkakunta: Kajaani

V12 vm.-87 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja belinda »

:? Mistä aloittaa vianetsintä sovereign V12 -87;sta, tyhjäkäynti ei laske vaan pysyttelee n.1500-2300 RPM;ssä. Kaasuläpät ovat kiinni.
Kone käynnistyy ja kulkee hyvin, mutta tyhjäkäynti?
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

lisäilma ventiili

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Vika voisi piillä moottorin vas puolella sijaitsevassa lisäilmaventtiilisää. Jos kierrokset ei putoa ruuvista säätämällä niin venttiili on tod näk jumissa. Sen pitäisi moottorin lämötilan mukaan nostaa kierroksia. tämän vahto auttoi ainakin omaan autooni.

JuKu
Daimler doublesix vdp -74
Daimler sovereign -75
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Vikoja voi olla monta

Viesti Kirjoittaja jjj »

Voit ladata hyödyllisen opaskirjan täältä http://www.jag-lovers.org/xj-s/book/Jaguar.html

Todennäköisin vika on jo mainittu mutta vikoja voi olla monta; ilmavuoto ehkä tyypillisin. Tyhjäkäynti katkaisijassa voi olla myös vikaa.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

mikä on oikea tyhjäkäyntinopeus V12 5,3 moottorissa?
itselläni putoaa tuonne 800rpm tasolle lämpimänä...
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
XJR-S
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 1:24 am
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja XJR-S »

Ilmaventtiili on todennäköinen syy. Jos käynti lisäksi vaeltaa, niin jokin sylinteri saa "varasilmaa" eli imusarja vuotaa.
750-800 r/min on hyvä joutokäynti lämpimälle moottorille (vaihde D-asennossa).

XJR-S -92
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tyypillisesti tuo termostaattiohjattu lisäilmaventtiili pitää kierrokset kylmäkäynnistyksen jälkeen korkealla tarpeettoman pitkään, vaikka olisi kunnossakin. Siksi minun pirssistä jo edelliset omistajat olivat blokanneet pois venttiilin lämpötilasta riippuvan toiminnan. Eli nyt moottori ei saa sieltä kylmänä lainkaan lisäilmaa. Se ei ole isokaan puute, jos ajaa vain kesäisin. Sitäpaitsi ruuvista tapahtuva tyhjäkäynnin säätö toimii edelleen.

matsu
Vastaa Viestiin