X308 XJ8 jakoketju

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

X308 XJ8 jakoketju

Viesti Kirjoittaja X308 »

Lueskelin foorumia ja huomasin ainakin yhden viestiketjun, joka koski xj8:n moottorista kuuluvaa naputusta etenkin kylmänä. Omassa x308 korisessa XJ8:ssa ilmeni samaa ongelmaa ja päätin aukaista viime viikonloppuna jakopään, koska ääni tuntui paikallistuvan moottorin etupäähän. Näky oli kerrassaan mielenkiintoinen. Kampiakselilta menee oma ketju molempien kansien imunokalle. Näiden ketjujen laahaimet olivat useasta kohtaa murtuneita ja lisäksi laahaimista puuttui paloja. Imu- ja pakonokka-akselin väliset ketjut ja niiden kiristimet olivat kylläkin kohtalaisessa kunnossa. Jakopään korjaussarja oli valmiiksi ostettuna, mutta jouduin tilaamaan muutamia tiivisteitä ja nokka- ja kampiakselin pultit vielä Englannista. Olen kuvannut jakopääprojektin laajasti ja teen siitä lisäkertomusta, kunhan saan osat ja työn valmiiksi. Joka tapauksessa jos aj8 koneesta kuuluu vähänkin epämääräistä ääntä tai ei tiedä, onko kyseistä remonttia tehty, suosittelen lämpimästi tarkastamaan jakopään. Ja kun jakopää on auki, niin itse ketjujen, kiristimien ja laahareiden vaihto ei ole enää mitenkään suuri työ. Suurin työ on jakopään avaamisessa. lisäksi työ vaatii nokka-akseleiden ja kampiakselin lukitystyökalut sekä kampiakselin hihnapyörän irroitustyökalut, jotka allekirjoittaneelta löytyy. Ilman näitä en suosittele ryhtymään tähän työhön.

Kerrankin tuli avattua paikat oikeaan aikaan - jakopään rikoutuessa kustannukset olisivat varmasti moninkertaiset.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X308 XJ8 jakoketju

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Hyvä, että kerkesit ajoissa.
Asiasta keskustelua jo aiemmin viewtopic.php?f=2&t=4017&hilit=jakop%C3%A4%C3%A4. Sama ongelmahan on ollut -1997-2001 välillä XK8,XJ8(4.0l ja 3.2l)XJR,S Type 4.0 malleissa.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Pe Kesä 05, 2015 10:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: X308 XJ8 jakoketju

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Mä kun ostin XK8sin niin otin etukätehen selevää mitä tyyppivikoja on ja juurikin tuo ongelma oli sitten tiedossa kun kaupoolle ruvettihin että jakopää remppa pitää olla tehtynä. No sitte oli kyllä vielä kaasuläppäongelma ja vesipumppuongelma. Kaasuläppä oli halapa ja remppa oli heleppo teherä itte. Vesipumpun vaihratin korjaamolla. Myös puslat piti etupäähän vaihtaa. Nyt on ollu ilo päästellä....

T: Rojalisti
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: X308 XJ8 jakoketju

Viesti Kirjoittaja X308 »

Nyt jakopää on kunnossa ja koeajot suoritettu. Hommaa viivästytti hieman se, että jouduin tilata lisää osia British Partsilta. Kaiken kaikkiaan kyseisen firman toimittamiin osiin ja palveluun olen erittäin tyytyväinen. Osia tilattaessa tulee vain huomioida, että jakopään korjaussarjoista puuttuu mm. nokka-akselin pultit, kampiakselin pultti, säätyviin nokkapyöriin menevien öljykanavien tiivisterenkaat yms. pikkuosaa, jotka on syytä vaihtaa jakoketjun vaihdon yhteydessä. Purkaessa huomasin myös, että lisälaitehihnan kiristin ja välipyörä olivat tiensä päässä. Öljypohja piti irroittaa, koska ketjun laahaimista oli lähtenyt paloja ja nehän löytyivät tietenkin imusihdistä ja tämä toimenpide vaatii uuden öljypohjan tiivisteen. Termostaattitornin vaihdoin metalliseen, koska alkuperäisessä muovisessa oli vuotojälkiä ja muovissa olevat kierreholkit eivät pysyneet enää paikallaan. Samalla tuli uusittua vesipumppu, osin ehkä turhaan, mutta uusi pumppu oli hinnaltaan alle 30£.

Ajatus oli tehdä aiheesta juttua kuvien kera, kunhan ehdin. Kuvia tuli kyllä otettua runsaasti. Työ oli kohtuullisen helppo tehdä, toki ruuvattavaa on paljon ja siksi työ ottaa aikaa. En kuitenkaan suosittele työtä vasta-alkajille, koska kyllä tuossa jakopäässä muutamia jippoja on, jotka on syyä saada kohdilleen työn edetessä. Lisäksi työn onnistuminen vaatii muutamia erikoistyökaluja: ajoitustyökalusarjan, momenttiavaimet (esim. kapiakselin hihnapyörä on kiinni 380Nm), kiinnipitotyökalu hihnapyörälle ja kunnollinen ulosvetotyökalu, jolla hihnapyörän saa vedettyä irti kartioholkkikiinnityksestä. Lisäksi pitää muistaa, että puhtaus tällaisessa remontissa on enemmän kuin tärkeää. Nyt kissa kehrää hienosti ja aiemmin kuulunut ketjun räminä kylmänä loistaa poissaolollaan.

Juha
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X308 XJ8 jakoketju

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Hionoa, että homma onnistui ja kissa pörrää nyt varmasti taas kauan ongelmitta !
Laittele toki kuvia kun joutelet.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
MickeyJay
Viestit: 15
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 8:50 pm

Re: X308 XJ8 jakoketju

Viesti Kirjoittaja MickeyJay »

Odottelen mielenkiinnolla juttua kuvien kera. Itsellä sama edessä, äänistä päätellen.
Jaguar XJ8 Sovereign V8 4.0 1998
Vastaa Viestiin