X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja Valilja » Ti Kesä 16, 2015 10:11 pm

Morjensta
Onko kellään tietoa mistä voisi keskikulutuksen hurja nousu 9L - >27L maantiellä johtua? OBD koodeissa oli vain 1621 ELi : Control Module Long Term Memory Performance Condition.
Otin varmuudeksi akun kengän yöksi irti. En ole vielä päässyt tienpäälle testaamaan auttoiko kenties ko. "tyhjääminen".
Mutta jos tiedätte mistä saattaisi olla kyse niin olisin kiitollinen vinkeistä. Muuten tulee kallis kesä ajella (omaan ) ei auringon laskuun.
T: Jaani JKL
XJ6 4.0 sport 1996

henu
Viestit: 172
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja henu » Ke Kesä 17, 2015 5:24 am

Jos alottajaa ei häiritse niin aiheeseen liityvän kysymyksen esitän myös.
Auto X308 3.2 ja nyt viimisen parinviikon sisään kulutus nousi matkassa 12l/100, sen alle ei tunnu pääsevän vaikka ennen oli helppo päästä alle 11l/100km.
Halpis testeri ei löytänyt vikakoodeja ja auto tuntuu muuten toimivan hyvin, kone pyörii ja kehrää kuten pitääkin.

Antaako rikkinäinen lambda koodeja tai sytyttääkö moottori valoa ?

Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja Valilja » Ke Kesä 17, 2015 6:25 am

Eipä haittaa. Itselläkin kävi Lambda mielessä ja myös se ettei se välttämättä sytytä vikavaloa mittaristoon. Pitää tehdä OBD koodien mittaus kuumana ja kylmänä. Jos sattuu että se "poistaa" vian rekisteristä kun Lambda jäähtyy ja alkaa taas antamaan informaatiota.

Jaani
XJ6 4.0 sport 1996

always bb
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Joulu 10, 2013 5:15 pm
Paikkakunta: helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja always bb » Ti Kesä 30, 2015 7:57 pm

lampdat antaa vikakoodin, mutta jos sarjat halki rupee lampdatkin sekoilee koska ilmaa saa/vuotaa muualle
itsellä 3,2 menee reippaasti alle 10l/100km. poistin ton egr,n niin siitä tippu litran kulutus
EBR garage

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Ti Kesä 30, 2015 8:28 pm

Löytyikö selitystä tälle ketjun aloittajan toimesta ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja Valilja » Pe Heinä 03, 2015 1:01 pm

Aikani tutkittua internettiä, löysin muutamastakin palstasta tiedon, ettei varsinaista kulutuksen nousua oikeasti tapahtunutkaan, vaan ajotietokone kuulemma sekoilee silloin tällöin. Nyt ollut taas muutaman viikon ihan 14.7L keskikulutus elikkäs sekaajoon hyvinkin normaali ( meikäläisen ajotyylillä ).

Että taidan vaan ajella ja nauttia menosta ilman sen kummemmin ajotietokonetta kyttäämättä.
XJ6 4.0 sport 1996

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Pe Heinä 03, 2015 3:35 pm

Valilja kirjoitti:Aikani tutkittua internettiä, löysin muutamastakin palstasta tiedon, ettei varsinaista kulutuksen nousua oikeasti tapahtunutkaan, vaan ajotietokone kuulemma sekoilee silloin tällöin. Nyt ollut taas muutaman viikon ihan 14.7L keskikulutus elikkäs sekaajoon hyvinkin normaali ( meikäläisen ajotyylillä ).

Että taidan vaan ajella ja nauttia menosta ilman sen kummemmin ajotietokonetta kyttäämättä.


Moi 1
Niin, kyllähän se nopeasti 27litran kulutuksella alkaa bensamittarin neulassakin näkymään.. :lol:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

tepukka
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja tepukka » Pe Heinä 03, 2015 4:12 pm

Minulla meni joskus vahingossa mailiasetus siitä pienestä katkaisijasta päälle,kun pyyhin pölyjä.Silloin kulutus pieneni kun painoi kaasua ja suureni kun löysäsi kaasua.Siis kun pitää päällä hetkellisen kulutuksen modea.

H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja H.E. von Kuusi » La Heinä 04, 2015 3:19 pm

Niin, 27mpg tekee eurooppalaisittain n. 8.7l/100km :roll:

(Katkaisijahan sijaitsee jotakuinkin siinä reset nappulan/ratin takana oikealla puolella olevien nappuloiden yläpuolella.)
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08

henu
Viestit: 172
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja henu » La Heinä 11, 2015 12:40 pm

Kuuluuko tuon x308 katkaista polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa ? toi mun ei ainakaan kulutusmittarin mukaan katkaise edes pakkovaihteilla.

tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja tms » Su Heinä 12, 2015 5:14 pm

Samaa olen minäkin ihmetellyt, aina on moottori "jarrutuksellakin" kulutuslukemia. Esim. Arkiautossani mercedeksessä on kulutus 0 kun kaasun nostaa!

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Su Heinä 12, 2015 5:24 pm

tms kirjoitti:Samaa olen minäkin ihmetellyt, aina on moottori "jarrutuksellakin" kulutuslukemia. Esim. Arkiautossani mercedeksessä on kulutus 0 kun kaasun nostaa!

Toisaalta kulutus ei voi olla 0 tai edes kovin lähellä jos auto on käynnissä. Kuluttaahan auto tyhjäkäynnilläkin niin miksi ei sitten rullatessa vapaalla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

rado
Viestit: 298
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja rado » Su Heinä 12, 2015 5:31 pm

Jos moottorijarruttaa manuaalilla niin bensansyöttö on nolla.
Automaatilla menee sama kuin tyhjäkäynnillä.

H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

ViestiKirjoittaja H.E. von Kuusi » Su Heinä 12, 2015 5:45 pm

Niin, automaatissakin kulutus voi olla nolla, nimenomaan sillon, jos turbiini on lukittuna. Tällöin nostaessa kaasun, pyörittää auton liike-energia pyörien kautta auton moottoria ja apulaitteita, eikä päinvastoin. Nyt siis puhutaan autoista, joissa on (sähköohjattu) ruisku, joka osaa tämmöisessä tilanteessa katkaista polttoaineen syötön täysin. Ainakin x300:ssa näin tapahtuu, kun turbiini on lukittuna (v>70km/h). Nykyään ainakin uudemmat automaatit pitävät lukitusta päällä käytännössä jatkuvasti, turbiinia luistatetaan vain liikkeillelähdöissä tms.
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: JNi ja 8 vierailijaa