XJ40 käynnistysongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ailes
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 5:11 pm
Paikkakunta: Nastola

XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja ailes »

Tervehdys,
tämä kysymys on (toivottavasti) alan miehille helppo. Itselläni on työn alla -87 XJ40 3.6L, joka on hitsausta varten osittain purettu. Kun autoa joutuu toisinaan siirtämään pois montulta saa autoa sahata käymään viikon tai parin seisotuksen jälkeen hyvän tovin. Huomasin, että se ei anna alussa kipinää ollenkaan mutta käynnistyy jossain vaiheessa ja taas tämän jälkeen ihan vaivatta. Onko autossa jokin systeemi (esim. ei anna kipinää ennekuin öljynpaine nousee riittävästi) vai onko kyseessä vika?
Ilkka
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Ei mitään outoja systeemejä jotka estäisivät käynnistyksen. Tsekkaisin puolaa, ja sytytysmodulia (ingnition amplifier, sijaitsee puolan alla kiinni rungossa, ja tuo runkokontakti on tärkeä, tsekkaa sitäkin - ettei ole löysällä kiinni). Käykö auto nätisti sen jälkeen? ECU:n ei yleisesti ottaen pitäisi estää käynnistystä, siinä (tai siihen välittyvän tiedon välityksessä = liittimissä) esiintyvät ongelmat todennäköisimmin aiheuttaisivat käyntiongelmia. Eräs juttu sattaisi olla lämpötilantunnistin, varmaan en muista 3.6:ssa mutta todennäköisesti sijainti sama kuin 4.0:ssa, moottorin etupäässä, tunnistaa siitä lähtevistä johdoista :lol: jolloin kuitenkin VCM rienaa jotain koodia (check engine, näkyykö tätä?). Tietenkin bensansaanti voisi olla ongelma sekin, oisaalta kuvailemasi oireisto mielestäni ei oikein vie ajatuksi siihen suuntaan (mikäli kerran käynnistyttyä käy kauniisti ja käynnistyy uudestaan...). Well: good luck, mate, can't be that bad!!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Arvauksia

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ei ainakaan minulla aikanaan ollut mitään estojärjestelmiä, mutta hyvin yleinen vika on polttoainejärjestelmän takaisiniskuventtiilli, joka päästää paineet pois. Sama osa löytyy, 2,3 moottorilla olevasta volvo 740stä. Sijatsee alustassa polttoainesuodatinta ennen bensapumpun rungossa. Se voi olla yksi syy. Toinen saattaa olla kampiakselin asentotunnistin, mutta onko akku varmasti kunnollinen. Alijännite on usein syynä Jaggen huonoon käynnistymiseen, koska kaikki virrat eivät koskaan mene XJ40stä pois ja pitkä seisominen vaikuttaa. Kokeile akun navan irroitus seuraavassa seisontajaksossa.

Jussi
ailes
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 5:11 pm
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja ailes »

Nyt kun tuli puheeksi niin VCM vilkutti illalla mm. ilmoitusta "fuelling failure",(jarrujen, polttimoiden ja jäähdytysveden lisäksi...),ajattelin että VCM ei välttämättä pelaa luotettavasti kun niin paljon osia on irroitettu. Aamulla kuitenkin akun lataamisen jälkeen käynnistyi ilman sahaamista. Mutta kuten kerroitte, jotakin vikaa siellä silloin on eli jatkan etsimistä antamienne ohjeiden perusteella.
Kiitokset avusta!
Ilkka
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Nyt taas muistikuvat ovat epämääräiset, mutta muistelen että tuo varhaistenkin VCM esittää koodia - en vaan muista miten se tulee esille. Uudemmissa toimii näin: Check engine syttyy kun jokin on viallaan, sammuta kone, älä käynnistä uudestaan vaan vie avain virrat-päälle asentoon, paina VCM nappia, jolloin koodit tulevat näyttöön! Ja koodit pysyvät muistissa kunnes irroittaa -navan ainakin muistaakseni 30 sekunniksi.

Muuten tuo akkujuttu vaikuttaa varsin käyvältä selitykseltä sekin: XJ40 tosiaan hiljalleen tyhjentää akkua 'itsekseen' - vaikka kytkee pois hälyttimet sun muut! Ja moottorin elektronikka tosiaan saattaa vaatia enemmän virtaa kuin kuin koneen pyörittäminen - vuosia sitten Rover-vuosinani koin itse tämän SD1 VdP Efi:ssä - moottori pyöri iloisesti muttei vaan sytyttänyt, kunnes latasin akun!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Entäs tämä???

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Ne on niin hienoja nuo teiän uudet autot ettei tuosta ecu:sta&ym osaa sanoa mitään mutta vanhassa XJ6:ssani oli sellainenvika että öljynpaineen varoitus anturi oli laitettu väärän tyyppinen,auto kävi hetken ja sammui.
Se mitä ajan takaa on se että sähköisille polttoainepumpuille tulee starttilupa jostain..tässä mun autossa silloinkun öljynpaine on tarpeeksi korkealla kytkee kärjet pumpun päälle.
Se jos ei kipinää tule alkuun-en tiedä mutta esm pieni vuoto niin että polttoainelinja on tyhjä ja jos auton pa pumppu vaati starttikäskyn niin öljynpaineen nousun jälkeen vasta alkaa pumpata bensaa-ottaa oman aikansa ennenkuin sytyttää..
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Kävi vielä mielessä tuo Jussinkin mainitsema kampiakselin asentotunnistin (CPS, crank position sensor) - sen viat eivät näy VCM:ssä, ja tosiaan kipinä puutuu, mutta niinikään bensa. Eli tuleeko sitä menovettä perille?

Toinen asia joka asiaa miettiessä kävi mielessä on kosteus- mainitsit että auto on osittain purettuna - kaiketi kuitenkin sisätiloissa? Tarkista että johdot ovat kuivia, ja tarkista myös 'tulppakuopat', tiedänpä tapauksen jossa ne olivat päässeet täyttymään vedellä konepellin ollessa hieman raollaan!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
janbo
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 10:47 am
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja janbo »

oma autoni teki saman tempun jo parin viikon seisomisen jälkeen. eli lähti käyntiin vasta parinkymmenen minuutin sahaamisen ja apuvirran antamisen jälkeen. seuraavana päivänä kävin taas kokeilemassa, niin lähti käyntiin kuin palmun alta. pakkasta oli molempina päivinä vain pari astetta. jälleen viikon seisomisen jälkeen joutui starttaamaan useita minuutteja ennen käynnistymistä, ja silloinkin kävi aluksi erittäin huonosti, mutta käynti parani nopeasti. jotenkin tuo bensiinin syöttöpaineen laskeminen tuntuisi loogiselta. ja tietysti kun hetken starttaa niin alkaa se jännite laskea akussa jolloin ei saa kunnon kipunaa. taitaa taas olla niitä juttuja jotka lasketaan ominaisuuksiksi, ei vioiksi.
Xf 2.7d -09

ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Muisteluita..

Viesti Kirjoittaja Jussi »

entisestä ajasta eli muistaakseni XJ40ssä polttoainepumppu lähtee heti päälle, kun laittaa ignition on, sen kuulee vas takapyörän vieressä sirinänä, joka lakkaa, kun tarvittava paine on järjestelmässä (ehkä 10 sek). Jos takaisiniskuventtiili vuotaa, se päästää paineen pois putkistosta, jolloin saattaa kulua huomattavan pitkä aika tarvittavan paineen aikaansaamiseksi. Jos paine ei riitä, niin polttoaine ei hajoa sumuksi, vaan pisaroiksi, jotka heikentävät käynnistyvyyttä, kun samalla vielä startatessa jännite laskee muutenkin. Yksi keino indikoida tätä vikaa on pitää ennen seisonnan jälkeistä starttausta virrat päällä pidemmän aikaa ja startata vasta sen jälkeen. Jos käynnistyy heti ja akkukin on täysi, niin voi epäillä tätä venttiiliä.

Jussi
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Yksi tunnettu temppu on n.k. 'key cycling', viisi kertaa kääntää avaimesta virta päälle mutta ei käynnistysasentoon asti, peräkkäin, jolloin kuudennella lähtee käyntiin mikäli pumppu pelaa.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Janne.L
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 3:35 pm
Paikkakunta: Virrat

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Janne.L »

Lainataan vanhaa ketjua.. Auto on -87 xj6 3,6l koneella.
Ongelmana on kylmäkäynnistys. Kylmänä saa sahata käymään n.10sek. ennenkuin lähtee ja kaasua pitää pumppailla, ilman kaasupolkimeen koskemista ei lähde. Kun käynnistyy niin käy sen jälkeen heti nätisti, ei mitenkään aaltoile tms. ja ajamaan voi lähteä samointein. Lämpimänä käynnistyy heti kun avaimeen koskee.
Kun virrat vääntää päälle, niin bensapumppu surisee n.1sek. ja pysähtyy. Olen koittanut ennen starttausta käyttää virtoja päällä muutamia kertoja, aina bensapumppu pitää lyhyen surahduksen ja ei mitään apua käynnistyvyyteen. Viikonloppuna asensin letkulämmittimen ja lähtee hivenen paremmin käymään kun lämmittää pari tuntia (Lämpötila ollut +3 ei pitäisi tarvita lämmitystä).
Mistähän sitä vikaa lähtisi etsimään. Täällä pienessä kylässä ole kuin yksi Jaguaari ja sitäkin saa sahata työpaikan pihassa käymään hävettävän kauan.
Kiihtyy kuitenkin jotenkin n. 10 sek. 0-100 eli bensaa varmaan saa ok. eli ei taida olla suodattimessa vika. Kulutus n.11l/100 onko ok?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kuulostaa siltä, että moottori ei saa tarpeeksi rikasta seosta kylmäkäynnistyksessä. Mahdollisesti rikastus ei toimi?

Minulla ei ole korjaamokäsikirjaa tuon ikäiseen XJ40:een. Mutta vm. 1990-91 rikastus tapahtuu niin että startin solenoidilta otetaan tieto ECU:lle ja ECU pitää suuttimia pitempään auki kunnes moottorin kierrokset ylittävät 600 rpm. Lämpimällä moottorilla rikastus loppuu jo 200 rpm:llä.

Jäähdytysnesteen lämpöanturi vaikuttaa varmaankin aika paljon seoksen rikkauteen. Sen kunto kannattaa myös tarkistaa.

Ensiapuna voisi kylmäkäynnistyksessä kokeilla suihkauttaa ilmanottoaukkoon hieman käynnistysspraytä eli eetteriä. Silloin säästyy startilla sahaamiselta. Konepellin joutuu tietysti avaamaan ja noloahan sekin on :oops:

Tuolla eetteri-konstilla saa myös varmistettua sen, että seos on liian laiha ja vian etsintää voi jatkaa sillä perusteella.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Janne.L
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 3:35 pm
Paikkakunta: Virrat

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Janne.L »

Onkos niitä lämpötila-antureita muualla kun termostaatti kotelossa? Siinä on kaksi, toisesta lähtee yksi johto ja toisesta kaksi. Kumpi niistä mene mittarille?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Se mihin tulee kaksi johtoa menee ECU:lle. Mihin tulee yksi johto, se on lämpömittarille.

Jos tuohon ECU:uun kytkettyyn anturiin tulee vika (johto poikki tai vastus pysyy muuttumattomana moottorin lämmetessä), sen pitäisi näkyä vikakoodina 14. Tämä tieto on otettu 1990-92 korjaamokäsikirjasta.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Janne.L
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 3:35 pm
Paikkakunta: Virrat

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Janne.L »

Anturi vaihdettu eikä mitään vaikutusta, ei kyllä anna mitään vikailmoitustakaan. Kai sen "vian" kanssa vaan on elettevä kun autossa muuten kaikki toimii.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kokeilitko käynnistää eetterin (käynnistysspray) avulla? Jos auttaa, kannattaisi tutkia tuleeko startin suunnasta rikastuspyyntö ECU:lle saakka. Homma tietysti edellyttää perehtymistä virtapiirikaavioon.

Yleensä kaikki sähköviat ovat vain huonoja kontakteja. Eli kaikki kyseiseen piiriin kuuluvat liittimet kannattaa ensin puhdistaa. monesti pelkkä irrotus ja kiinnitys auttaa.

Harva autotehdas raaskii laittaa tai vaatia kullattuja liittimiä. Jossakin laatutraktorissa sellaisia kuuluu olevan kaikissa kriittisissä piireissä :mrgreen:
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
den
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 8:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja den »

Kylmäkäynnistys solenoidi tai moottori miksi sitä nyt haluaa kutsua voi olla myös syynä. Pieni osa kaasuläppärungon yhteydessä johon menee kumiletku. Yleensä karstoittuu jumiin, esim. irroitus ja jarruosien puhdistus spray auttaa.
Oireilee huonona kylmäkäynnistyvyytenä, kierrokset ei nouse kylmänä tyhjäkäynnillä nopeammalle kuten pitäisi.
vandenplas
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 12:01 am

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja vandenplas »

Minunkin Jaggessa (XJ40, 3,6 1989) on sama vika. Ongelmat alkoi bensapumpun vaihdon jälkeen, eli saa sahata ainakin 10 sek. ennenkuin käynnistyy. Olisikohan sattuma että takaiskuventtiili olisi alkanut vuotaa samanaikaisesti pumpun vaihdon kanssa vai olisiko syy itse pumpussa? Auton käynnistyttyä ei ole minkäänlaisia ongelmia.
http://www.stylingparts.fi
Jaguar XJ40, 1989 Vanden Plas
Fordson F, 1926
Fordson N, 1932
Fordson E27N,1951
Fordson Super Major, 1963
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: XJ40 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Minulla -93 XJ40:ssä oli usein sama ongelma, kunnes joskus kokeilin antaa virran olla päällä kunnes se jostakin kuuluva surina lakkaa. Kestää varmaan 10 - 15 (pitkää..) sekuntia. Sitten käynnistyy aina. Olen miettinyt, että kerääkö bensapumppu vanhuuttaan vasta siinä ajassa riittävät bensapaineet? Eräs vieressä istuva tuttavani kysyi kerran, että onko tämä dieselmoottorilla, kun odottelin käsi virta-avaimella. Sen voi tehdä huomaamattakin siten, että kun istahdan niin virta päälle, sitten ovi kiinni, turvavyö kiinni, ajohanskat käteen, radio päälle ja sitten starttaus :mrgreen:
Antti Pellonpää
Vastaa Viestiin