X350 nosturille - miten?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Kaikissa X350 - mallisarjan autoissa lienee ilmajousitus, vaikka autojensa myyjät jotain muuta ovat joskus väittäneetkin ... (OK - Arnottilla ainakin on muutossarja ns. "kynäjousille" eli ei viilata pilkkua, kiitos)

X350 - mallisarjan autot lähtivät tehtaalta kuljetuskaluston kyydissä "transport mode":ssa mikä nosti jousitusta n. 20 mm. Diileri sitten purki tuon moden diagnostiikan kautta ennen asiakkaalle luovutusta. En tiedä rajoitettiinko liikeratoja tuossa yhteydessä vai oliko kyseessä pelkkä korotus? Lähteet eivät kerro muuta kuin tuon korotuksen.

JWM - julkaisu taannoisessa "Complete Quide X350" - numerossaan käsitteli autoa ja sen "ominaisuuksia" aika tarkasti. Siellä jousitus todettiin kohtuullisen luotettavaksi, mutta jousipaljevaurioita olisi havaittu niissä yksilöissä joita on riiputettu "vapaasti" nostamalla ne kynnyskoteloista ilmaan nosturilla esimerkiksi renkaanvaihtojen yhteydessä.

Kaverilla on rengasliike ja siellä käy aika paljon ilmajousitettuja autoja. Esimerkiksi Porschen maasturit asetetaan aina ajotietokoneen nostomoodiin mikäli autossa on ilmajousitus jne jne ...

Kysymys kuuluukin että onko kissassa vastaavaa nostomoodia vai uskaltaako sen nostaa ylös renkaidenvaihtoa varten tavallisella keventimellä??? Itselle ei vaan nyt löydy tietoa eikä aukea tämä kysymys :idea:
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Jaguar forums :lta lainattuna:
From JTIS
***************************************************************************************
Jacking Function
When the system detects that the vehicle is being jacked, or raised on a wheel-free lift, the vehicle enters jacking mode, which inhibits lowering to prevent air loss.Jacking mode is exited when the vehicle is driven, or the ride height passes below a threshold value.
***************************************************************************************

Eli jos luen oikein, niin auton pitäisi mennä "nostomodelle" kun havaitsee sitä nostettavan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja TePe »

Jep, mitään erillistä nosturimoodia ei ole, vaan auto huomaa (tai sen ainakin pitäisi huomata) itse olevansa nosturilla.
Maalaisjärjellä ajatellen tuo nostaminen on tosiaan se tilanne, jossa vanhat ja hapertuneet jousipalkeet saattaa repeillä kun palje venyy normaalia pidemmäksi. Mutta parempihan sen palkeen kunto on testata nosturilla kuin isossa töyssyssä kovalla vauhdilla... :P

Alla kaikki moodit Workshop Manualista, mukaanlukien tuo "Transportation Mode":

TRANSPORTATION MODE
The vehicle will arrive at the dealership in transportation mode, and will need to be reset to
customer mode at PDI (this will be carried out by a Jaguar dealer).
Transportation mode keeps the vehicle in a raised condition to allow adequate clearance for
transporter loading and unloading. If the vehicle has lowered, the compressor is used to lift the
vehicle. Until a suitable height is reached, the message center will display Vehicle too low. The
message, Air Suspension Fault will be displayed on the message center at all times whilst the vehicle
is in transportation mode.

CUSTOMER MODE
The modes below are all enabled in this mode.

SLEEP MODE
The system shuts down into sleep mode 30 minutes after the vehicle is left, and "wakes up" to check
the ride height every 24 hours. If the vehicle is not level, the system lowers until the vehicle attitude
is correct. The system will not lift the vehicle while in sleep mode to conserve reservoir pressure and
battery power.

PRELIMINARY MODE
When a door or luggage compartment is opened, or the engine is switched off from a standstill
condition, (see below) this mode is enabled.
In Preliminary mode, the reservoir is used to lift the vehicle to level it to within a greater tolerance
than in stance or drive modes (see below).

STANCE MODE
When the vehicle is stationary with the engine running, (standstill condition) the vehicle will be
levelled to within a closer tolerance than in preliminary mode to ensure that the trim heights are
correct before moving off.
Any lifting necessary will be done from the reservoir, unless the vehicle is below a preset minimum
height and the reservoir pressure is below a preset minimum, in which case, the compressor be will
used to lift the vehicle.

DRIVE MODE
When the vehicle speed is above the preset threshold, the compressor is always used to lift the
vehicle. This threshold is also used to initiate recharging of the reservoir. The following functions are
enabled in drive mode;

Speed Lowering Function
To reduce aerodynamic drag and enhance vehicle stability, the system lowers the vehicle at high road
speeds.

Levelling Inhibit Function
When the system detects significant cornering, braking and acceleration, it inhibits levelling such that
it will not attempt to compensate for vehicle attitude changes.

Inclination Function
The system enables this function when parking on an uneven surface, (or with a wheel on a kerb, for
example) to ensure the vehicle attitude remains correct when driving off.

Rough Road Detection
When the system detects a rough road surface, the speed lowering function is inhibited, or cancelled,
bringing the vehicle back up to standard ride height to aid passenger comfort.

Trailer Towing Function
When the system detects that the vehicle is towing, (via the connection of the trailer socket) the
speed lowering function is inhibited.
NOTE: This function will only be enabled by the Jaguar approved towing equipment.

Jacking Function
When the system detects that the vehicle is being jacked, or raised on a wheel-free lift, the vehicle
enters jacking mode, which inhibits lowering to prevent air loss.
Jacking mode is exited when the vehicle is driven, or the ride height passes below a threshold value.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Kiitos vinkeistä - kerron sitten aikanaan miten kävi ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
jagge fun
Viestit: 87
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 6:58 pm
Paikkakunta: Tre

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja jagge fun »

Voikohan tuota jousitusta säätää/ohjelmoida uudelleen diagnostiikkaportin kautta?
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja Major »

Talvella kun hain autoni huollosta oli kavereilla ongelma päällä. Eli oli nosturilla päässyt palkeet tyhjäksi ja auto makasi niin matalalla ettei saaneet ajettua pois. Joutuivat jollain vanhalla softalla käskyttämään täytön päälle. Ei noussut itsekseen käynnistyksen jälkeen. Tämä siis kun oli ollut tunteja nosturilla, renkaanvaihdoissa ei ole ko ilmiötä esiintynyt.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jousituksen voi kalibroida ohjelmointilaitteen kanssa, siinä kierretään autoa mittaamassa lokasuojan ja keskiön väliä ja naputtelemassa lukuja ohjelmalle sen pyyntöjen mukaan. Muita säätöjä ei muistaakseni ollut, paitsi tuo kuljetustilaan asettaminen.

Lienee normaalia, että nosturilta auto laskettuna alas herjaa hetken vikaa. Vika poistuu sitten itsestään, vaati jonkun verran aikaa ennen kuin pieni kompressori saa kaikki jouset täytettyä uudelleen. Näin omat kokemukseni, auto oli pukkien päällä pari viikkoa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja TePe »

jagge fun kirjoitti:Voikohan tuota jousitusta säätää/ohjelmoida uudelleen diagnostiikkaportin kautta?
Korkeutta pystyy säätämään, mutta muunlaista säätöä ei ainakaan perussoftilla pysty tekemään.
Kaapelin ja softat saa ebaystä kolmella kympillä. Hakusanoilla "JLR Mangoose" löytyy laitteita ja infoa. Tuolla pystyy sitten tekemään paljon muutakin kuin jousituksen säätöä.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: X350 nosturille - miten?

Viesti Kirjoittaja Anttih »

X350 en ole nostanut mutta muita ilmajousitettuja kyllä. Ei ole vastaan tullut mitään autoa joka vaatisi jotain ylimääräistä jumppaa, nappien painelua tai vuorille rukoilua ennen nostoa. Ehjät pussit eivät moisesta myöskään hajoa.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Vastaa Viestiin