S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
historicjagge
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 2:42 pm

S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja historicjagge »

Vaihtaisin laatikon öljyt varmuuden vuoksi,kun keskusteluissa on selvinnyt,että vähillä öljyillä on menty.
Tietenkin tarkistus riittää aluksi.Miten öljytason tarkistus tehdään.
Miten vaihto tehdään ja mikä on suositeltava öljy?
Historicjagge
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

historicjagge kirjoitti:Vaihtaisin laatikon öljyt varmuuden vuoksi,kun keskusteluissa on selvinnyt,että vähillä öljyillä on menty.
Tietenkin tarkistus riittää aluksi.Miten öljytason tarkistus tehdään.
Miten vaihto tehdään ja mikä on suositeltava öljy?
Historicjagge
Mikäs laatikko on kyseessä?
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Oliko sinulla minkä vuosimallin S type ? Jos Fordin 5R55N laatikolla niin Mercon V tason öljy käy esim Redline D4, Amsoil Atf, Gulf, Castrol,Motorcraft, esim http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... stooljy-4l löytyy tätä öljyä. Jos ZF6hp26 niin vaatii ZF 6 lifeguard öljyn tai sen speksit täyttävää tavaraa http://m.ebay.de/sch/i.html?_nkw=zf+lif ... ifeguard+6 tai http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... nol-6hp-4l tai Redline D6 http://www.futurez.fi/fi /shop/redline ... ston-oljy . Virallisen jaggehuollon hinta tuolle ZF nesteelle on se noin 65-70€... :shock:

Tuo vaihto kannattaa tehdä koneellisesti esim viewtopic.php?t=6823

Laatikon sivulla on tarkistusreikä jossa on ruuvi. Neste pitää olla lämmintä oliko noin 60c° ja jos se valuu ulos ohuena nauhana niin sitten sitä on tarpeeksi.
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Kesä 09, 2016 7:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

..Jatkuu..
Eli nestettä kannattaa varata koneelliseen huuhteluun noin 11-14litraa jotta kaikki wanha saadaan pois. Kokonaistilavuus on noin 10litraa vaihteistossa.
Laitteesta näkee milloin neste vaihtuu uudeksi virtauksessa. Jäähdyttimen putkesta otetaan talteen wanha ja uutta syötetään tilalle. Lopuksi nestetaso tarkastetaan tarkastusreijästä jotta oikea taso saadaan. Tämä siis siksi jos nestepinta on lähtökohdassa väärä niin muutoinhan täyttö jäisi taas vajaaksi.
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Kesä 09, 2016 7:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Ja lopuksi jos vaihteisto on ZF niin adatioiden nollaus testerillä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja X308 »

.
Viimeksi muokannut X308, La Elo 22, 2015 12:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tarkennuksena edelliseen: wanha ja uusi öljy pääsevät kyllä sekoittumaan hiukan koska muutenhan se vaihtotyö vaatisi vain sen tåyttömäärän eikä yhtään enempää. Noin 3-5 litraa menee siis "hukkaan" koneellisella tai tällaisella menetelmällä, koska silloin se neste vasta on sisäänmenevän väristä eli puhdasta ulos tullessaan.
En sittrn tiedä onko tuo koneellinen vielä vähemmän tavaraa vievä tekniikka koska silloin prosessi on jatkuva eikä auton tarvitse antaa pysähtyä ja antaa aikaa uuden ja wanhan sekoittua pumppauksen loppuessa vaihteistossa.

Itselläni kierrätettiin ZF6HP26 lootasta noin 14 quart läpi ja noin 12 kohdalla oli jo kirkasta mutta loputkin laitettiin menemään. Olisiko eroa ollut edellisen viestin toimintatapaan, en tiedä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja X308 »

.
Viimeksi muokannut X308, La Elo 22, 2015 12:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Juu, ei ollut tarklitus arvostella toimintatapoja ja tuo mainitsemasi tapa on mitä mainioin juuri harrastajalle ilman laitteita ja saa tehokkaammin tehtyä homman kuin "perinteinen" pohja irti täytöö, pohja irti täyttö jne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

3. lauhduttimen paluuletku irti jäähdyttimen päädystä
Kannattaako paluu ottaa mieluummin coolerista vai laatikon päästä auki? Ilmeisesti S-Typessä pääsee fiksusti cooleriin käsiksi? Itse valmistaudun XF:n operaatioon, en vielä tiedä kuinka sen cooleriin pääsee käsiksi. Eikös tuossa tapauksessa jää vanhaa nestettä paluuputken verran järjestelmään (joka nyt ei kyllä paljon ole)?
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja X308 »

.
Viimeksi muokannut X308, La Elo 22, 2015 12:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Suosittelen lämpimästi tuota koneellista vaihtoa siinä kun tulee se laatikon pesu samalla, oikein laatikkoon sopivalla pesuaineella.
Tuossa "harrastaja" vaihdossa tai osittain vaihdossa se "pasha" joka laatikkoon on ehtinyt jämähtää saattaa liueta ja lähteä liikkeelle myöhemmin ja tällöin mahdollisesti jumittaa mekatroniikkaa tms..

Itse tein vaihtamalla kolmesti sen mitä pohjasta saa pihalle ja viimeinen vaihto suodattimen kanssa.
Tuolloin ei ollut konevaihtoa tarjolla lähistöllä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Suosittelen lämpimästi tuota koneellista vaihtoa siinä kun tulee se laatikon pesu samalla, oikein laatikkoon sopivalla pesuaineella.
Tuossa "harrastaja" vaihdossa tai osittain vaihdossa se "pasha" joka laatikkoon on ehtinyt jämähtää saattaa liueta ja lähteä liikkeelle myöhemmin ja tällöin mahdollisesti jumittaa mekatroniikkaa tms..

Itse tein vaihtamalla kolmesti sen mitä pohjasta saa pihalle ja viimeinen vaihto suodattimen kanssa.
Tuolloin ei ollut konevaihtoa tarjolla lähistöllä.
BG laitteella on BG:n oma huuhtelu/pesuaine https://www.bgprod.com/catalog/transmis ... -product-1 kuten JMSC sanoi. Tokihan tämänkin tai muun pesuaineen voi laittaa omaan laatikkoon ennen vaihtoa jotta saa mahdolliset saostumat irti ennen vaihtoa. E
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Linkistä löytyy zf6 sopivaa öljyä ja vielä kohtuuhintaan.
Jaguarin "hyväksyntää" tuossa ei ole mutta viittaavat bmw:n zf6 öljyn osanumeroon.

http://www.voitelukeskus.com/?product=p ... thetic-atf
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja X308 »

.
Viimeksi muokannut X308, La Elo 22, 2015 12:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

X308 kirjoitti:Sen verran vielä tuosta laatikon huuhtelusta, että tuo koneellinen huuhtelu ei todellakaan poikkea mitenkään tuosta käsin tehtävästä huuhtelusta lopputulokseltaan. Esimerkiksi Volvon merkkihuollossa huuhtelu tehdäään juuri tuolla tavalla ilman mitään koneita ihan maahantuojan suosituksen
mukaisesti. Toki jos haluaa maksaa siitä, että saa laatikon öljynvaihdon koneella tehtynä, niin mikäpä siinä. Vaihteistossa on suodatin imupuolella ja lisäksi magneetit öljypohjassa, minne varsinainen liete jää kiinni. On tullut 15 vuotta näiden asioiden kanssa oltua työn puolesta tekemisissä ja sen kyllä tiedän, että tuo lika lähtee vaihteistosta ihan kierrättämällä siellä öljyä. Tuo lian irtoaminen myöhemmin on kyllä varsinainen myytti, joka ei pidä paikkaansa. Tietysti edellyttäen, että työ on tehty oikeaoppisesti.
Pesuaineisiin suhtautuisin jokseenkin varauksella, koska mikään autonvalmistaja ei niitä varsinaisesti suosittele. Ja tehtiin huuhtelu millä tavalla hyvänsä, niin pesuaineesta jää varmasti jäämiä laatikkoon. Monet autonvalmistajat jopa kieltävät lisäämästä automaattilaatikkoon minkäänlaisia pesu tai lisäaineita, mutta toki omaan autoonhan tämän saa tehdä ihan omalla vastuulla.
Öljytyypin tulee kyllä ehdottomasti täyttää valmistajan speksit. En missään nimessä kaataisi omaan laatikkooni mitään muuta öljyä.

Montakos laatikkoa Kissaeläin tai JMSC on purkanut vai onko teidän kommentit ihan "musta tuntuu" tietoa?
Moi !
Voihan tuon öljynvaihtotyön tehdä noinkin kuten sanoit ja eihän näitä öljynvaihtokoneita ole kauhean monta vuotta käytössä ollutkaan vielä joten noinhan se on hoidettu ja hoidetaan monessa paikassa vieläkin kun ei olla tultu tälle vuosituhannelle mukaan. En vain ymmärrä mikä siinä koneellisessa vaihtotyössä sinusta maksaa enemmän kuin tuo käsin ropaaminen ? Itse työhän ei vie kuin noin 1h koneella pesuineen ja nestepintojenarkasteluineen ja on noin 150€ kerta. Tuolla poista, täytä, poista,täytä jne menetelmällä teetettynä on hintaa enemmän ja aikaa menee reilusti enemmän ja asiakas maksaa sen, joten siinä mielessä kone on helppo, nopea ja halpa. Itse askarreltuna ilman laitetta tietysti vain vaivan arvoinen.

Nesteethän joutuu kuitenkin laittamaan ja periaatteessa sitä menee saman verran jos haluaa Huuhteluksi en sanoisi, jos vain sama määrä kierrätetään kuin määrä tilavuus koska silloin se ei ole kuin tyhjennys ja täyttö. Tätä ei moni ammattilainenkaan ymmärrä terminologisesti.

Ei taida juri kukaan valmistaja suositella tai antaa lupaaa minkään lisäainestuksen käytölle pl Volvo Lupegard lisäaineistukselle eräässä vaihteistossa. Omalla riskillähän sinne mitään laitetaan ja takuu loppuu jos sellainen on mikäli neste ei ole valmistajan hyväksymä.

En ole autoalan ammattilainen se myönnettäköön. Ei siis minkään valtakunnan (ei edes kolmannen) autoalan tutkintoa hanskassa. Parisenkymmentä vuotta kuitenkin jotain puuhailut autojen parissa, ja kyllä, joskus vaihteistojenkin kanssa pelannut sen verran, että jotsin uskaltaa sanoakin ääneen. Tosin kun täällä on kavereita jotka ovat rakentaneet autonsa suunnilleen malmista sulattamisesta lähtien ja 50v kokemuksella niin aika junnuja ollaan vielä tässäkin.

Niin paljon kuin ns alan ammattilaiset (ei millään pahalla kenellekkään) ovat turanneet ja rikkoneet ihan ammattitaidottomuuttaan tai välinpitämättökyyttään (tätä ei tietysti myönnetä) tuttujen ja läheisten autoja huoltaessaan niitä en henkilökohtaisesti usko kokemuksen ajallisesti tekevän kenestäkään kaikkien osa-alueiden tietäjää mikäli aiheeseen ei oikeasti perehdytä. Siksi suhtaudun aina hieman skeptisesti, kun joku lyö kokemuskortin pöytään heti keskustelun alkumetreillä.

Mutta, jokainen tekee tai teettää homman kuten tahtoo ja kumpikin toimenpide kai oikein jos vaihteisto sillä toimii ja homma jatkuu mikä tärkeintä. Enkä sano, että minun mielipiteet olisivat yhtään sen parempia kuin kenenkään toisen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Juuri näin.
Olen itse nähnyt minkä paskan tuo vaihdelaatikon pesu (sinne oikeasti laitetaan pesuaine jota laite kierrättää laatikossa) on mm. mersun laatikosta irroittanut vaikka oli neljästi vaihdettu öljyt "huuhtelemalla" muutama tuhat kilometriä aiemmin.

Jokainen tekee kuten itse näkee parhaaksi, noita laatikoita on vain tuolla kone pesu/vaihdolla "korjaantunut" jo useampi tässä ihan "lähipiirissä".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Sen verran vielä tuosta laatikon huuhtelusta, että tuo koneellinen huuhtelu ei todellakaan poikkea mitenkään tuosta käsin tehtävästä huuhtelusta lopputulokseltaan. Esimerkiksi Volvon merkkihuollossa huuhtelu tehdäään juuri tuolla tavalla ilman mitään koneita ihan maahantuojan suosituksen mukaisesti.

I call bullshit!. Jos huuhtelet sen vaikka 4 kertaa vaihtamalla sen mitä propusta tulee pihalle on joukossa silti vielä vanhaa öljyä. Koneellisella vaihdolla oli se "kone" sitten mikä tahansa vaikka porakonepumppu saa paljon "puhtaamman tuloksen" (ts. pienemmän osuuden vanhaa öljyä) pienemmällä öljymäärällä.
Toki jos haluaa maksaa siitä, että saa laatikon öljynvaihdon koneella tehtynä, niin mikäpä siinä. Vaihteistossa on suodatin imupuolella ja lisäksi magneetit öljypohjassa, minne varsinainen liete jää kiinni.

Magneetti ei kerää lietettä vaan laatikosta irroinneita metallipartikkeleita, yleensä uusi öljy on jonkinverran pesevää joka liuoittaa paskaa joka ei välttämättä ehdi suodattimelle asti ennen kuin aiheuttaa ongelmia.
On tullut 15 vuotta näiden asioiden kanssa oltua työn puolesta tekemisissä ja sen kyllä tiedän, että tuo lika lähtee vaihteistosta ihan kierrättämällä siellä öljyä. Tuo lian irtoaminen myöhemmin on kyllä varsinainen myytti, joka ei pidä paikkaansa. Tietysti edellyttäen, että työ on tehty oikeaoppisesti.

Olen itse nähnyt minkä paskan tuo vaihdelaatikon pesu (sinne oikeasti laitetaan pesuaine jota laite kierrättää laatikossa) on mm. mersun laatikosta irroittanut vaikka oli neljästi vaihdettu öljyt "huuhtelemalla" puoli vuotta aiemmin. En uskaltaisi suositella ellen olisi itse todistanut eroa.
Pesuaineisiin suhtautuisin jokseenkin varauksella, koska mikään autonvalmistaja ei niitä varsinaisesti suosittele. Ja tehtiin huuhtelu millä tavalla hyvänsä, niin pesuaineesta jää varmasti jäämiä laatikkoon. Monet autonvalmistajat jopa kieltävät lisäämästä automaattilaatikkoon minkäänlaisia pesu tai lisäaineita, mutta toki omaan autoonhan tämän saa tehdä ihan omalla vastuulla.

Olin itse myös RVS:n suhteen skeptinen mutta molemmissa asioissa on tulokset puhuneet puolestaan.
Öljytyypin tulee kyllä ehdottomasti täyttää valmistajan speksit. En missään nimessä kaataisi omaan laatikkooni mitään muuta öljyä.
Ehdottomasti.
Montakos laatikkoa Kissaeläin tai JMSC on purkanut vai onko teidän kommentit ihan "musta tuntuu" tietoa?
Ei nyt ihan mutua, mutta voin kyllä sanoa, että en ole ihan kokonaan purkanut yhtäkään laatikkoa.

Edelleen jokainen tekee miten parhaaksi näkee.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja X308 »

Harmillista, että keskustelu kävi tässä aiheessa asiattomaksi. Senpä vuoksi poistinkin tuon huuhteluohjeeni. Selvästikään JMSC:llä ei mennyt ymmärrykseen, että kyseessä ei ollut perinteinen propun kautta tehtävä öljynvaihto, vaan työ hoidetaan lauhduttimen paluuletkusta, ihan samalla tavalla kuin koneellisestikin. Huuhtelukoneen etu on se, että se lisää kiertoon uutta öljyä samalla virtauksella kun sitä tulee ulos lauhduttimen putkesta. Tämä ainoastaan nopeuttaa työtä. Kertomallani tavalla on mahdollista päästä samaan lopputulokseen ilman konetta, ihan samalla tavalla: laatikon oma pumppu lykkää paskaisen öljyn venttiilipesän, momenninmuuntimen, lauhduttimen yms. läpi ja se otetaan pois lauhduttimen paluuletkusta. Puhdasta taas lisätään suoraan laatikkoon täyttöpropusta.
Jos yhtään seurasit koneellista vaihtoa, niin kyseiseen lauhduttimen kiertoon huuhtelulaitekin kytketään. Ja huuhtelukoneen pumppu lykkää uuden öljyn paluulinjasta vaihteistoon, josta se menee suoraan öljypohjaan. Ei sen huuhtelukoneen pumppu mitään taikatemppua siihen öljynkiertoom tee, eikä paranna lopputulosta millään tavalla verrattuna käsin tehtyyn huuhteluun. Ja tietenkin, huuhtelussa käytetään muutama litra enemmän öljyä, kuin laatikon ilmoitettu määrä on, koska juuri tällä uudella puhtaalla öljyllä huuhdellaan paikkoja. Ja vielä ymmärryksen lisäämiseksi: kertomallani huuhtelumenetelmällä autolla ei todellakaan ajeta uudella öljyllä ja vaihdeta se jonkin ajan kuluttua, vaan tehdään se paikallaan ajamalla uutta öljyä komponenttien läpi ja ottamalla se pois lauhduttimen paluuletkusta. En tiedä tuliko selvitettyä asia riittävästi että JMSC: kin ymmärtää...
Tämä automaatin öljynvaihto ja huolto yleensäkin vaatii hieman keskiveroa enemmän perehtymistä toimintaan ja öljynkiertoon. Ja se on totta, että pelkän pohjan kautta tehty vaihto on melko turhaa. Olen itse käytännössä nähnyt yhden huuhtelulaitteen myyntimiehen esitelmän, siksi tiedän miten se toimii. Lisäksi näitä huuhteluita ilman konetta on tullut tehtyä paljon hyvällä menestyksellä. Oli miten oli tuon huuhtelutyön tekee vaihteiston oma pumppu ei sen 4000€ maksavan hienon laitteen pumppu. Lisäksi täytyy muistaa se, että yksikään öljynvaihto ja huuhtelu ei korjaa sitä, jos laatikon sisällä on mekaanista tai sähköistä vikaa.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Pahoittelen en ymmärtänyt että keskustelu meni asiattomaksi.
Huuhtelu kuvaamallasi tavalla on tosiaan yhtä tehokas kuin koneellinen vaihto, poislukien tuo pesu sillä pesuaineella.
Edelleen olen nähnyt tulokset useammassa vaihteisto ongelmaisessa autossa, eihän se rikinäistä laatikkoa korjaa mutta usein ongelmia aiheuttaa paskottunut mekatroniikka. Pienestä menee mielestäsi keskustelu asiattomaksi jos tämä tosiaan asiatonta on.

P.S.
En ymmärrä antipatiaasi tuota koneellista vaihtoa kohtaan. Itse suosittelin vain omasta puolestani koneellista vaihtoa, enkä saa tästä mitään. En tunne laitteiden myyjiä tai maahantuojia enkä suositellut mitään tiettyä liikettä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja X308 »

Lähinnä tatkoituksena oli kertoa harrastajille, kuinka säästää tuo 150€ työ pienehköllä vaivalla. Sinänsä tuo koneellinen homma on varsin ok ja säästää aikaa ja vähentää öljypurkkien kanssa läträystä. Mutta uskoisin, että kun laite maksaa joitain tuhansia, niin tottakai asiakas on se, joka loppupeleissä maksaa nuo laitteet. Ja tietysti meillä kaikilla on erilaiset tarpeet ja lompakon paksuudet; joku haluaa maksaa vaivattomuudesta ja joku taas on valmis näpräämään näitä hommia itse. Ehkä tässä meni itselläkin hieman liika herkästi herne nenään. Ei varmaankaan tässäkään asiassa ole yhtä oikeaa tai väärää tapaa suorittaa asia. Eli ei muuta kuin aurinkoisia ajokilometrejä kaikille!
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Hyvä homma. Ei mullakaan missään nimessä ollut tarkoitus soittaa suuta tai muuten aiheuttaa pahaa mieltä.
Eikä näissä nyt ole sitä yhtä ainoaa oikeaa vaihtoehtoa, eli vaihtoehtoja oli itsellänikin tarkoitus "tarjota".
Mutta juuri tuo pesuvaihto on "parantanut" tosiaan jo muutamia laatikoita tuttavapiirissä. Sillä sitä suosittelin.

Ehkä lahdin itsekkin illalla "kaljapäissä" vähän turhan voimakkaasti laukoille :mrgreen: pahoittelut siitä.

Hyviä kilometrejä kaikille, kelit ainakin suosii näin loppukesästä. 8)
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja erkki »

Vauhdikas keskustelu menossa. Mutta ihan vaan varmistan, jos vaihteisto 5r55n ja haluaa vain vaihtaa suodattimen ja tiivisteen ja sen määrän öljyä mitä tätä kautta tulee niin eihän tämä edellytä mitään koodien lukuja tms. vaikeita asioita? Vaihteistokeskuksen sivuilta ymmärsin, että 5-6 litraa vaihtuu tällä tavalla kun kokonaistilavuus on kympin paikkeilla. Tähän autooni on vaihdettu öljyt jo kerran, kaikki pelaa hienosti ja auto ei ole enää työmatka tai muussa raskaassa käytössä. Ja öljy siis Mervcon V ?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

erkki kirjoitti:Vauhdikas keskustelu menossa. Mutta ihan vaan varmistan, jos vaihteisto 5r55n ja haluaa vain vaihtaa suodattimen ja tiivisteen ja sen määrän öljyä mitä tätä kautta tulee niin eihän tämä edellytä mitään koodien lukuja tms. vaikeita asioita? Vaihteistokeskuksen sivuilta ymmärsin, että 5-6 litraa vaihtuu tällä tavalla kun kokonaistilavuus on kympin paikkeilla. Tähän autooni on vaihdettu öljyt jo kerran, kaikki pelaa hienosti ja auto ei ole enää työmatka tai muussa raskaassa käytössä. Ja öljy siis Mervcon V ?
Ei tarvitse koodeja lukea tai nollata mitään vaihdon yjteydessä. Jos pohja vaan tiputetaan niin tuo määrä sieltä tulee ulos. Mercon V tason öljy toimii tässä laatikossa. Mercon on Fordin oma laatujärjestelmän nimi ja laatikko myös Ford merkkinen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja erkki »

Kiitos. Osat tuli jo ja nyt öljykauppaan.
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja erkki »

Ja öljyksi valikoitui halvin elikkä Ravenol Mercon V vaihteistokaupasta. Lokaali huoltis vaihtaa. Osaavat tehdä ja hyvin kaikenlaista pikkunäppärää mm. x 300 peränvaihto ja abs anturit. Ja ollaan siis Hämeessä Lammilla.
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja erkki »

Öljyt vaihtui, myös turbiinin puolelle ja kyllä vaihtaa heleästi! Lammi SEO
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja rado »

Ihme vääntöö koko treidi :(.

Mikä öljyksi jos automaatin manuaalipuolelta löytyy numerot ykkösestä viiteen?
Eikö tuo jo ole 6-vaihteinen?

Mikä tai mitkä letkut irrotetaan jotta saadaan sähköpumpulla pumpattua uutta öljyä laatikkoon ja millä vaihteella laatikon tässä toimenpiteessä tulee olla ?
Käykö auto samalla kuten esim Porkket käy ?

Millä lopuksi saadaan infoa että askiöljyt 40° ja täten proppu voidaan sulkea ja auto sammuttaa?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JMSC »

No sanoppas muuta. Kissaeläin oli tuolla linkannut oikeat ölpät kumpaankin laatikkoon.
Jos "manuaali puolella" vaihteet 2-5 on kyseessä zf6 laatikko.
Parhaiten saat sen lämpötilan lukijalla jolla saa laatikon öljyn lämpötilan luettua, vaihtoehtoina esim. öljypohjasta IP mittarilla tms.

Tuohon vaihtoon en muuten ota kantaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja rado »

Mihin te tähtäätte IP:n ?
Reiästä ei tule tavaraa kokoajan eikä signaali osaa tehdä mutkaa.
Öljypohjastakaan sitä ei voi mitata kun öljy pohjan toisella puolella lämpöosempää kuin itse ölppäpohja.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JNi »

Kirjoitan omasta puolestani, omien kokemusten ja useamman eri automaattilaatikon pohjalta. Eivät nuo laatikot ole loppujen lopuksi kovinkaan herkkiä pienille öljymäärän vaihteluille - useamman kerran on ensimmäisellä kerralla ulos tullut vähemmän kuin mitä olen sisälle takaisin uutta saanut. Ja kaikkiin olen laittanut samaa Valvoline Max Life -öljyä, Motonetistä.

Perusperiaate on kaikissa sama. Ensin vanhaa öljyä pois niin paljon kuin itsestään valuu. Pohja auki ja suodattimen vaihto. Pohja kiinni ja sisään niin paljon öljyä kuin pohjalle menee. Moottori päälle, ja lisää öljyä niin paljon kuin menee. Vaihteiden käyttämistä jonkin verran, ja taas lisää öljyä sen verran kuin sisällä pysyy.

Joillain laatikoilla öljyn määrä asetetaan kylmällä moottorilla, eli tässä vaiheessa tulppa kiinni. Toisilla se asetetaan jotain 40C-60C haarukassa, jolloin olen antanut tulpan olla auki ja lämpenevän öljyn tulla ulos kunnes kädellä kokeilelmalla laatikosta alkaa tuntua selvästi lämpimälle ja alustavan kuumalle. Tulppa kiinni siinä vaiheessa.

Jos haluan vaihtaa öljyä vielä enemmän, niin teen saman vaihdon myöhemmin uudelleen, ilman suodattimen vaihtoa. Käytännössä kerran vuodessa, ja tyypillisesti jotain kolmen kerran jälkeen laatikosta tulee ulos aika puhdasta öljyä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja rado »

Mä oon vaan jäänyt ihmettelee tuota 40° saavuttamista ja siinä pysymistä.
Omasta Cayenne turbosta vaihdettiin litkut ja kyllä se aika säätämistä oli vaikka juuri Joukon konstein toimin.
Kun raudan saa tulille ja vaihteet kahlattua läpi niin sittenhän taas mahtuu uutta kamaa sisään.
Mittaisin öljynlämmön IR-mittarilla mutta pohjapropusta sitä on turha mitata kun siinä ei kokoajan ole reaaliaikaisesti öljyä.
Paras konsti on ostaa Bilstemasta anturillinen lämpömittari ja työntää sen pää pohjapropusta sisään.
Eiköhän se sitten kellu öljyssä ja reaalidataa alkaa tulemaan.

IR:llä en kyllä keksi miten öljynlämpö mitataan? Öljypohjastahan se olisi helppoa mutta eihän pohjan ulkopinta ole samanlämpöinen kuin sisällä oleva öljy ?

Tiedän että olen pedantti näissä mutta kun koko iän autojen ja kaikkien koneiden kanssa rassannut niin enää ei kehtaa sekundaa tehdä.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Ode »

rado kirjoitti:Mä oon vaan jäänyt ihmettelee tuota 40° saavuttamista ja siinä pysymistä.
Omasta Cayenne turbosta vaihdettiin litkut ja kyllä se aika säätämistä oli vaikka juuri Joukon konstein toimin.
Kun raudan saa tulille ja vaihteet kahlattua läpi niin sittenhän taas mahtuu uutta kamaa sisään.
Mittaisin öljynlämmön IR-mittarilla mutta pohjapropusta sitä on turha mitata kun siinä ei kokoajan ole reaaliaikaisesti öljyä.
Paras konsti on ostaa Bilstemasta anturillinen lämpömittari ja työntää sen pää pohjapropusta sisään.
Eiköhän se sitten kellu öljyssä ja reaalidataa alkaa tulemaan.

IR:llä en kyllä keksi miten öljynlämpö mitataan? Öljypohjastahan se olisi helppoa mutta eihän pohjan ulkopinta ole samanlämpöinen kuin sisällä oleva öljy ?

Tiedän että olen pedantti näissä mutta kun koko iän autojen ja kaikkien koneiden kanssa rassannut niin enää ei kehtaa sekundaa tehdä.
Minä olen mitannut öljyn lämpötilaa täyttöaukosta yleismittariin kytkettävällä anturilla. Tarkoitus on, että öljyä tihkuu ulos oikeassa lämpötilassa ja siten ollen anturia ei tarvitse työntää laatikon uumeniin, vaan riittä kun sitä pitää hieman täyttöaukon sisällä sieltä valuvassa öljynorossa.

Öljypohjasta IR:llä mitaten tulee jonkin verran alempia lämpötiloja kuten arvelit. IR:llä olen saanut anturimittauksen kanssa täsmäävän arvon kun olen mitannut öljynjäähdyttimelle lähtevän putken lämpötilaa. Anturilla öljynorosta mittaaminen on minun makuun ollut paras vaihtoehto ellei ole käytettävissä lämpötilan näyttävää OBD-lukijaa.

Mikäli vaihteita on käytetty läpi (R - N - D muutaman kerran) ja sen jälkeen systeemi täytetty vaikkapa 35 asteisena, ei tarvitse kuin hetki odotella lämpötilan nousua 40 asteeseen ja mikäli silloin öljyä valuu hissukseen ulos täyttöaukosta, on määrä sopiva ja proppu kiinni. Toisin sanoen kylmempänä täytetystä systeemistä valuu laajenemisen myötä jatkuvasti öljyä ulos ja siten ollen vain odotellaan lämpötilan olevan n. 40 astetta.

Paketti varaa lämpöä niin paljon, että tällä tapaa suoritettavaan vaihtoon on varattava monta tuntia jos käyntilämpöisestä aloitetaan. Tyhjentämisen jälkeen öljyä menee sisään jonkin verran. Seuraavaksi pitää laittaa (ja jättää) kone käyntiin, jonka jälkeen öljyä menee huomattavasti enemmän. Sitten kun taas alkaa tulla öljyä vastavirtaan ulos, on aika selata vaihteita ja suorittaa sen jälkeen viimeinen täyttö ja sitten odotellaan oikeaa lämpötilaa. Minä olen käyttänyt sähköistä pumppua täytössä, mutta se on siksi hidas, että reilun kolmen tunnin jäädyttely ajon jälkeen riittää juuri ja juuri siihen, että ehtii suorittaa yllä mainitut temput ennen lämpöjen nousua liian korkealle.

http://www.zf.com/brands/en_de/zf_parts ... e-oil.html

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-typen vaihdelaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja rado »

Kiitos Ode.
Näillä mennään ;)
Vastaa Viestiin