Nyt kun pakkaset on tippuneet jo epämiellyttäviin kakkosella alkaviin lukemiin, niin on omassa Jaguarissa (4.2 series 3 vm.85) ilmentynyt pari kysymystä. Auto on ollut letkun nokassa parisen tuntia ennen starttia. Osaatteko sanoa mistä johtuvat seuraavat:
1. jäähdytysnesteen merkkivalo palaa noin minuutin - kaksi käynnistymisen jälkeen ennenkuin sammuu
2. Auto lähtee käyntiin parin sekunnin startilla, mutta käy vain kymmenkunta sekuntia ja sammuu . Sen jälkeen hörähtelee ja sammuu eli kuin bensaa ei tulisi?
Tuo jäähdytysnesteen merkkivalo on toiminut tuolla logiikalla useamman kerran kun pakkanen on tipahtanut parinkymmennen tienoille. Mutta tuo sammuminen startin jälkeen tapahtui vasta eka kerran eilen illalla enkä ehtinyt vielä tarkistamaan että onko pyörittääkö pumppu vai mikä syypäänä. Eikai tuossa ruiskukoneessa voi mitään kaasarikoneiden kaltaista jäätämistä olla? Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut joten voisiko se jäätyä?
Onko kokemuksen äänellä heti tieto mikä olisi kysymyksessä
Pakkanen ja kysymyksiä merkkivaloon + ...
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
itselläni jäähdytysneste oli vähissä ja valo paloi kylmällä koneella, mutta lämmetessään sammui, kun neste hieman (lämpö)laajeni. ajoa vain kesäisin, mutta oireet tuollaiset. vaivasi toissa kesänä, kun oli vielä vanha vesipumppu, joka hieman vuoti ajoittain.
tuohon köhimiseen en osaa sanoa mitään.
tuohon köhimiseen en osaa sanoa mitään.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Koti porsaan routaan ajaa.
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
toisaalta, kun ei käynnisty uudestaan, voisi tietysti koettaa lämmittää tuota polttoaineensuodatinta hieman ja kokeilla uudestaan. tosin tuo on niin helppo vaihtaa, että kannattaa ehkä kuitenkin suoraan uusia koko suodatin. polttoaineen puutokselta tuo kyllä kuulostaa...
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Koti porsaan routaan ajaa.
Ratkesi tuo merkkivalo ja käynnistyikin :)
Taisi olla vain liian lyhyen aikaa letkun päässä kovassa pakkasessa eli nyt kun auto oli 2t letkun päässä niin starttasi nöyrästi ja öljyn paineet hyppäsi nopsaan oikeille lukemille ja kierroksetkin tasoittuivat 800 tasolle.
Luulin että jäähdytysnestettä oli tarpeeksi mutta kuten jo arveltiinkin täällä niin taso oli tippunut juuri alle merkkitason, joten kovassa kylmässä paloi valo. Lisäsin nestettä vajavan puolilitraa.
Samalla löytyi myös syy siihen että miksi oli tuota nestettä kadonnut muutama desi eli kun laitatin lohkolämmittimen 3 kuukautta sitten niin yksi liitos löystynyt ja sieltä oli niin huomaamatta tihkunut jäädytysnestettä että vasta nyt kovilla pakkasilla tuon puutteen huomasin.
Luulin että jäähdytysnestettä oli tarpeeksi mutta kuten jo arveltiinkin täällä niin taso oli tippunut juuri alle merkkitason, joten kovassa kylmässä paloi valo. Lisäsin nestettä vajavan puolilitraa.
Samalla löytyi myös syy siihen että miksi oli tuota nestettä kadonnut muutama desi eli kun laitatin lohkolämmittimen 3 kuukautta sitten niin yksi liitos löystynyt ja sieltä oli niin huomaamatta tihkunut jäädytysnestettä että vasta nyt kovilla pakkasilla tuon puutteen huomasin.
Jos sinulla on letkulämmitin niin monesti nuo oireet ovat tuttuja. Eli vastus ei lämmitä nestettä kauttaaltaan tasa lämpöiseksi ja siksi kun kone käynnistyy (joka on muutenkin kylmä tässä vaiheessa) ja neste alkaa kunnolla virtaan niin lämpötiloja mittaileva yksi tai kaksi anturia sekoittaa tyhjäkäynnin seurauksena koneen sammuminen. Kannattaa tosiaan kovilla pakkasilla pitää "letkun päässä" niinkuin itse tuon hauskasti ilmoitit vähän reilumman aikaa...miel. yli tuon 2h. Nesteet ehtivät näin lämmetä tasaisemmin. Mutta toisaalta tuosta ei kannata olla sen kummemmin huolissaan jos vain liikkeelle pääset.
S-TYPE