Valot hävöksissä! (xj40)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Valot hävöksissä! (xj40)

Viesti Kirjoittaja ML »

Olisipa kivaa jos olisi joskus sellainen viikko (tai edes päivä), ettei tota rytöä (xj40 -91 4.0) tarttis rassata. Nyt siitä hävisi mittarivalot, parkit edestä, rekisterikilven valot sekä ajovalot takaa. Kaikki hävis siis samalla kertaa! Onko näille valoille relettä tms.?Missä? Voiko valokytkin olla rikki? Kytkimen kun kääntää parkille (keskiasentoon) ei tapahdu mitään, mutta valot saattaa hetken päästä syttyä itsekseen. Ei kai tämä nyt oikeasti näin paska voi olla!

Irrotin myös akun latausta varten, joten myöskään radioni ei nyt toimi. Se vaatii "codea", jota minulla EI TIETENKÄÄN OLE, onko kenelläkään muulla? Vai heitänkö radioni biojätteeseen :evil:
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Wow, kiehtoisa problematiikka! Mitään yksittäistä relettä hoitamaan tuota kokonaisuutta ei ole. Ymmärsinkö oikein: parkkiasennossa valot tulevat päälle hetken kuluttua? Vie ajatukset jotenkin kytkimen suuntaan! Sulakkeita ei niinikään ole yhtä ainoata hoitamassa koko tuota. Yhtäkkiä ei tule mieleen mitään yksiselitteistä, mutta tutkailen hieman kirjallisuutta ja palaan asiaan!

Radio sensijaan: mikäli koodi ei ole tallella (selaile läpi kaikki kirjat, joku mahd. edellinen omistaja on saattanut sen kirjata muistiin jonnekin. Auton mukana on tullut ihan erillinen lappunen (-93 eteenpäin luottokortin kokoinen) jossa koodi.

Mutta jos on hävinnyt: irroita radio, kirjaoita radion valmistusnumero muistiin ja ota yhteyttä maahantuojaa! Maksaa jonkinverran (Englannissa 20 punnan paikkeilla!!) mutta koodin saat lähes tai jopa samantien!

Radiota irrotessasi - voi olla tuttukin toimenpide? - Jaguarin radio ei tule irti kuin tavanomaiset, vaan edellyttää konsolin purkaamista: keskikotelon kansi auki, kaksi ruuvia edessä auki, saat nostettua tuhkakupin irti (tuhkakupin kansi kiinni, muuuten ei mahdu irti. Sitten, puutavaran takareunan alla kaksi muovista siipimutterinoloista, irroita ne. Vihdevipu taka-asentoon, nosta irti vaihteiston 'kehys', jonka jälkeen saat koko komeuden 'nostettua' irti KOHTALAISEN helposti. Sitten radio-ilmastointipaneli irti - 6 ruuvia, ja saat vedettyä koko komeuden ulos. Radion piuhat irti, jonka jälkeen saat radion irti! Takaisinasennus sen sijaan sujuu ihan siitä 'reiästä' konsoli paikoillaan.

Ja mikäli tuskastus tähän ajatukseen tai koodin hintaan - tai haluat jotain modernimpaa poppikonetta siihen: olen postittanut tänne foorumiin joskus viime syksynä kytkentäkaaviot.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Valoa tunnelin päässä?

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Jatketaan mietientöjä: eivät kirjat oikeastaan mitään kertoneet, joten päätin ottaa yhteyttä saarivaltakuntaan itseensä! Ja kävi ilmi että ei tuo niin tavaton ongelma kaiketi olekaan: Tuo valokytkin pitää takanaan kaksi tavanomaista mikrokytkintä, joista toinen hoitaa ajovalot, toinen parkkeja. Nämä kuluvat ja likaantuvat, luonnollisesti, ja systeemi alkaa elämään omaa elämäänsä!

Joku on onnistunut pidentämään k.o. osan elämää puhdistamalla - usein ongelmana on niin yksinkertista kuin likaisuus!, toisinaan sitä joutuu vaihtamaan. Uutta saa varmasti tilattua, toisaalta XJ40:iä puretaan vähän joka suunnalla, joten kannattaa metsästää purkuosaakin.

Kuulin myös tapauksesta jossa yhden sumuvalopolttimon palaminen sai koko systeemin toimimaan oudosti - kuulostaa toisaalta hieman city-tarulta...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

LAATUVEHE!!!

Viesti Kirjoittaja ML »

Eli siis heitän grammarini jokeen, käytän tunteja siihen että saan "piuhotettua" autoni normaalisti, jotta saisin asennettua edes jonkin soittimen. cd-boxin piuhoja ei varmaankaan saa sovitettua esim. pioneerin soittimeen. Takapenkin "supparien" kytkentä ei myöskään ole ongelmatonta, koska pioneerin supilähdöt ovat tyyppiä rca. Ja onkos jaken supit ihan oikeet supit? :evil:

Taidan päästä helpommalla kun vaihdan autoa. Tuo hiusrajan pakeneminenkin voisi rauhoittua ja verenpaine myös. Kaiken maailman sontaa sitä tuleekin os...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Ensin: subbarit - ovat kylläkin laadukkaita kaiuttimia, mutta varsinaisia 'subbareita' - enpä tiedä? Vuodesta -93 (ainakin) nuo jäivät pois, ja kaiutinjärjestelyt ovat täysin erilaiset (8 kaiutinta) - myös johdotus!! -90--92 radiossa on siis niinikään erilainen johdotus - vaikka muuten on identtinen uudemman kanssa! Mutta: ei se uuden laitteen asentaminen ole kovin kummoinen toimenpide - vaatii hieman näpräilyä johtojen suhteen - ja kaaviosta sinulle tulee olemaan apua!

CD-vaihdin on Jaguar-logosta huolimatta Alpine, ja johto on tavanomainen. Itse asiassa JAguarin radio pystyy ohjaamaan muitakin CD-stackereita joilla sama kytkentä (jokin 'bus', en muista mikä). En tiedä mikä Pioneerissa on, mutta jos pistoke on samanlainen DIN-tyyppinen, muistaakseni 8:lla pinnillä, niin pitäisi toimia ongelmitta.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jussi »

10 vuotta vanhoilla XJ40llä ajaneena yhteen asiaan tottui eli erilaisia piirilevyjä, kun juotti uudelleen, niin useimmista sähkövioista päästiin. Molemmista juotin valokytkimen piirilevyn, kun oli samaa vikaa eli ensin ei valoja, mutta sitten jonkin ajan päästä. Sama juttu ABSn ohjausboxin kanssa sekä myös kaikkien nurkkien valomoduleiden kanssa. toiseen juotin uudelleen lämpösäätimien piirilevyt sekä puhaltimen ohjauspiirilevyn.

Tuo homma ei vaadi kuin pienikärkisen kolvin ja ohutta (alle 1 mm) tinalankaa. Sillä yhdistelmällä kun tökkii kaikki liitokset läpi, niin voilá.

Kyllähän se vanha Jagge on käsityöläisen peli, mutta toisaalta juotin viimeksi vanhan Passattini ECUn ja johan nykimiset katosi.

Jussi ja S-type 4.0 S talviseisonnassa
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

siis eihän tuo vanha (vm.-91) jaguar/alpine cd-boxi käy johdotukseltaan mihinkään nykymankkaan. saisikohan piuhaan jonkin "muunnoskappaleen", jotta se kävisi esim pioneeriin?

Täytyy kai laittaa tinatilaus suoraan tehtaalle, kun omistaa jaken... :lol:
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Niitä on tosiaan reilaisia kaapelieta myynnissä, vilkaise vaikka eBay:llä, tai sitten saattaa hyvinkin kotimainen autohifiin keskittynyt Alpine tai Pioneer-myyjä pystyä auttamaan. Sovitinkappaleita en tiedä onko olemassa - toisaalta sellaisen tekeminen voi olla hyvää harjoittelua auton juotoshommeleita ajatellen! :lol:

Noista piirikorteista vielä: ensimmäisen XJ40:ni ostin Saksassa, Alex Zengler nimiseltä mieheltä joka omistaa autosähköön erikoistuneen yritykseen - tekee mm. ECU:t joissakin piireissä kohtalaisen tunnettuun BMW-merkkiin... Noh, hän kertoi seuraavaa: pii (silicone) jota noisa korteissa käytetään 'vanhenee' josta seuraa juotosten irtoilu. Ja hänen sanojen mukaan tuo tulee olemaan monen modernin auton lopullisen kuoleman/romuttamisen syy, niiden uudeleenjuottaminen kun on työläs ja vaikeahko työ.

Tähän materiaalin vanhenemiseen vaikuttaa autossa lämpötilavaihtelut ja tärinä ennenkaikkea, joten koti-poppikoneet todennököisesti elävät pitempään!

Eli: ongelma ei suoraan ole k.o. automerkin laadun mittari, vaan kohdistuu itse asiassa ennemmin tai myöhemmin jokaiseen autoon! Jaguar XJ40 oli 20 vuotta sitten siihen mennessä 'elektronisin' auto, kaiken kaikkiaan muistaakseni 8:n mikroprossesorin ohjaama. Ja 15-20 vuotta on pitkä aika! Kyselkääpä poijat piruuttanne MB, BMW ja Audikuskeilta - tai korjaamoilta!! kokemuksia näistä - tulette yllättymään - ei ne sen kummempia kuin senikäiset Jagetkaan ole!! Varaosien hinnoissa on sen sijaan Jagella huomattava etu noihin nähden, autokorjaajani on vaihdellut ECU:ja esim Mersuihin ja isoihin Saabeihin - hintaan noin 2000€ - uskallan väittää että Jaggeen saa ECU:n 1/5-1/10 tuosta hinnasta!

Eli - hyvä mies - älä luovuta!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
jonnek
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2004 10:14 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jonnek »

Jos haluaa itse yrittää ensin näperrellä, ohessa lainaus Kirby Palmin XJ-S-kirjasta koskien DIN-liittimen pinnijärjestystä. Uskoisin, että toimivat vastaavasti myös XJ40:ssä; tosin vuosimalleissa XJ-S taisi tulla vähän perässä äänentoiston osalta.

CD CHANGER ADDITION: David Brown sends this info on installation of a CD changer in the boot: “I believe all post-’88 cars are pre-wired. Depending on what year you have, a 7-pin DIN socket (that’s what we call it in the UK anyhow) will be found in different places in the boot (trunk).
“... a Clarion changer unit will plug straight in and you’re all set.
“For a Philips or Alpine unit, you have to disassemble the plug on your CD changer and rewire a couple of pins around. Basically you can control the unit as it is currently wired, but you would hear nothing. The head unit expects the sound signals to be traveling down some otherwise unused pins. Simple experimentation shows what they are.
“On my Philips unit, I had a DIN plug which carried the instructional/power signals and had separate phono/tulip plugs which carried the sound. I patched those sound signals back into the DIN plug at the 11 and 1 o’clock positions. You could find out which pins should carry the signal by half connecting the CD changer to the cars socket, such that the changer works but you can still see the pins. Then dab each pin with a phono cable until you hear the music come through. Then you’ll know which DIN pins are expected to carry the sound signal.”
jonne

XJS 4.0L -91/-92
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: LAATUVEHE!!!

Viesti Kirjoittaja HEE »

ML kirjoitti:Eli siis heitän grammarini jokeen, käytän tunteja siihen että saan "piuhotettua" autoni normaalisti, jotta saisin asennettua edes jonkin soittimen. cd-boxin piuhoja ei varmaankaan saa sovitettua esim. pioneerin soittimeen. Takapenkin "supparien" kytkentä ei myöskään ole ongelmatonta, koska pioneerin supilähdöt ovat tyyppiä rca. Ja onkos jaken supit ihan oikeet supit? :evil:

Taidan päästä helpommalla kun vaihdan autoa. Tuo hiusrajan pakeneminenkin voisi rauhoittua ja verenpaine myös. Kaiken maailman sontaa sitä tuleekin os...
'

En ala edes yrittämään neuvomaan noiden piuhoitusten kanssa, yms. muita hienouksia, mutta osallistun keskusteluun ihan vaan melkein intuitiivisilla kommenteilla ja omasta kokemuksestani.

1. Valitettavasti se alkuperäinen mankka joutaa tunkiolle - piste! Näyttää hyvältä joo, mutta, jos otat minkä tahansa uuden mankan kaupan hyllyltä, niin se muuttaa autosi äänentoiston kokonaan uudelle tasolle. Aluperäisen kaituttimet ovat todella hyvä laatuiset. Jos niitä ei ole "luukutettu" rikki niin pelkkä mankan vaihto antaa jo todella paljon - yksistään jo W -määrä kasvaa luultavasti 2x. Lisäparannusta saat hommaamalla vanhoja vastaavat kaiuttimet. Ja ne takapenkin alla olevat kaiuttimet ovat ns. wooferit - ja hyvät sellaiset. Ja ei - ei sinne saa mahtumaan isompia minnekkään. Eikä se oikein onnistu peräkontinkaan puolelle kun siellä on bensatankki.

2. Unohda se CD boksi ja osta sellainen mankka joka soitta MP3 (ja panostat kunnon musiikinpakkausohjelmaan kotitietokoneella) tai/ja ostat mankan jossa on jonkin sortin muistitikun paikka. Vaikka se Alpinen CD tsetti menee sinne konttiin lähes heittämällä (liitin on ilmeisesti vääränlainen mutta sen voi muuttaa).

Huono puolet:

1. Nykyaikaisista mankoista noin 99% näyttää aivan kaameilta kapistuksilta. Pioneerilla ainakin oli yksi hyvän näköinen (ei kiilto-vilkkuvalomeininkiä) malli, mutta en tiedä onko enää.

2. XJ40:ssä äänen panorointi on tehty jotenkin hassusti joten DIN mallin liitin mankassa ja Fader / Balance toimivat vähän hassusti. Mutta hyvä puoli tässäkin on se että koko äänentoiston rakenne on suunniteltu kyllä niin tasapainoiseksi että ainakaan minun ei ole tarvinnut vielä edes koskea faderiin tai balanceen - ja mä olen aika pikkutarkka näiden juttujen kanssa.
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

joo-o, mulla on sellainen sairaan kallis (ja ruma) pioneerin mp3-soitin, mutta ajattelin että kerran se alpinen boxi on siellä takana niin olis kiva jos se piuhamuutoksilla toimis pioneerin kanssa. mutta se on ilmeisesti mahdotonta.

Englannista en ymmärtänyt mitään. Jos seuraa ohjeita niin tuleeko siitä joku separaattori, vai häh? :shock:
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

tuosta boxin pistokkeesta vielä: sehän on siis din-typpinen, vuodelta miekkajakirves. Sellaisia ei kai nykyään ole MISSÄÄN soittimessa, tai muuallakaan...

olisi kai aika turhaa käydä runkkailemaan piuhajärjestyksiä din-liittimessä, kun se LIITIN ei käy enää mihinkään...

Pioneerin "boxi-ohjausliitin" on pienempi kuin pikkusormen pää ja se sisältää 11 pientä piikkiä ja yhden ison. Tähän reikään sopisi ennemminkin tkoneen verkkopiuha kuin dini... :wink:
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Mikäli tuo Alpinen boxi toimii ja jää ylimääräiseksi sinulle... olen siis kiinnostunut vaihtamaan, vaihtoon tarjoan euroja... stefan.antinaho(at)elisanet.fi
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

DIN

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tuon Alpine DIN liittimen pinnijärjestys löytyy täältä:

http://kettlemoraine.com/misc/jagsub.htm

Mutta arvelisin että tuossa Pioneerin uudessa mp3 soittimessa ohjaus/data liikenne on jo digitaalista. Joten ei liene edes teoriassa mahdollista saada sitä kiinni miekkajakirves aikakauden analogiseen CD-vaihtajaan.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ostaessani omaani Alpinen mp3-vaihtajaa ja adapteria, myyjä mainitsi että yleensä uudempi vaihtaja ja vanha mankka kombinaatio toimii hyvin yhteen, mutta toisinpäin saattaa tulla ongelmia. Omasta mielestäni jaguaarin soitin (alpinen valmistaja) on aika hyvälaatuinen. Teho riittää erittäin hyvin, varsinkin jos ottaa huomioon että siihen on kytketty neljä kaijutinta ja subbarit. RDS-viritin hakee uuden taajuuden ilman katkoja (2 viritintä?). Ohjaa Alpinen boxeja uusimpia myöten ja sitten se tärkein, istuu keskikonsoliin ihan kuin olisi siihen tehty;) Ja mikä ihaninta, jaguaari on vetänyt din-kaapelin konttiin meidän puolesta. Huonona puolena pidän korkeaäänielementtien puuttumista kaijutinjärjestelmästä, mutta ehkä sen kanssa pystyy elämään.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

No, kun tarpeeksi kauan elää ei tarvita diskanttielementtejä lainkaan, koska niitä ei kuule :P
Paitsi tietysti jos erillinen elementti on itsetarkoitus ?

Soitin sinänsä oli hyvä aikoinaan mutta kuka enään kuuntelee kasetteja ?

Mutta, olen sitä mieltä että kun mp3 soittimet ovat keksitty ei kannata voimistella cdvaihtajien kanssa, ja nuo subbarit penkin alla ( xj40 ) ovat todellakin yllättävän laadukkaat, piti oikeasti tehdä töitä että löysi paremmat.
( ja sinne saa isommat, korotusrengasta käyttämällä :wink: )
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

no siis okei... saako sen mankan koodin maahantuojalta? Kuka se on ja mikä sen puh.numero on???
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Inchcape Motors Finland Oy, Vantaa
Keskuksen numero: 0204 704 300
Soitin sinänsä oli hyvä aikoinaan mutta kuka enään kuuntelee kasetteja ?

Mutta, olen sitä mieltä että kun mp3 soittimet ovat keksitty ei kannata voimistella cdvaihtajien kanssa, ja nuo subbarit penkin alla ( xj40 ) ovat todellakin yllättävän laadukkaat, piti oikeasti tehdä töitä että löysi paremmat.

Kasettipuoltahan en käytä itsekkään, mutta cd-vaihtaja on siitä hieno kapine että sillä voi kuunnella myös cd-tasoista musiikkia. Mp3-pakkaushan voi vaihdella karmeasta hyvään, riippuen kuka ja mikä pakkaa. Voi tietysti olla monien mielestä pelkkää fiilistelyä;)
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Viesti Kirjoittaja HEE »

Tero kirjoitti: Mp3-pakkaushan voi vaihdella karmeasta hyvään, riippuen kuka ja mikä pakkaa. Voi tietysti olla monien mielestä pelkkää fiilistelyä;)
Ei suinkaan - suurin osa MP3 pakkausohjelmista on täyttä fuulaa. Kunnon pakkaukseen ja pakkausohjelmaan kannattaa panostaa ja sen jälkeen eroa ei ihmiskorvalla enää auton kaiuttimista kuule - kotistereoista sen kyllä saattaa vielä huomata.
Paras pakkausohjelma mitä olen itse käyttänyt oli yksi niistä ensimmäisistä DOS pohjaisista ohjelmista - olisikohan nimi ollut M3Enc, tms. En löydä sitä enää mistään... Sillä meni yhden kappaleenkin pakkaamiseen melkein tunti, silloisilla laitteilla, mutta "jälki" oli oikein hyvää.

Toinen totuus on minun mielestäni se että MP3 pakkaus kannattaa tehdä aina paremman Bit Rate:lla kuin mitä CD tasoinen ääni on (>128kBs ja 44000Hz).

Nykyiset levyni pakkasin joillain Microsoftin ohjelmalla. Jälki oli tosiaan välttävä tai hyvä - riippuen kappaleesta. Olen pitänyt suurempana etuna kuitenkin sitä että minulla on 12 CD albumillista musiikkia pakattuna yhdelle CD:lle.
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

Inchcape, vantaa p.020 770 4300
psavola
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 2:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja psavola »

stefanantinaho kirjoitti:Noh, hän kertoi seuraavaa: pii (silicone) jota noisa korteissa käytetään 'vanhenee' josta seuraa juotosten irtoilu. Ja hänen sanojen mukaan tuo tulee olemaan monen modernin auton lopullisen kuoleman/romuttamisen syy, niiden uudeleenjuottaminen kun on työläs ja vaikeahko työ.

Tähän materiaalin vanhenemiseen vaikuttaa autossa lämpötilavaihtelut ja tärinä ennenkaikkea, joten koti-poppikoneet todennököisesti elävät pitempään!
Entisenä metallurgina en malta olla hieman pilkkua viilaamatta: pii (silicon tässä tapauksessa, siliconella tiivistellään :) ) on aika stabiilia ainetta noissa mikropiireissä. Todennäköisempää on, että juote (tina-lyijy) vanhenee, se on pehmeä ja helposti muovattava aine ja melko herkkä juuri noille lämpötilanvaihteluille, mitä autoissa esiintyy.

Kolmossarjan XJ:n ECU maksoi kolmisen vuotta sitten muistaakseni 700€. Huokaus :(

t. Petri

PS. X-typen ETA huhtikuun puoliväli :D
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Ai-Bus / M-Bus

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tero kirjoitti:Ostaessani omaani Alpinen mp3-vaihtajaa ja adapteria, myyjä mainitsi että yleensä uudempi vaihtaja ja vanha mankka kombinaatio toimii hyvin yhteen, mutta toisinpäin saattaa tulla ongelmia. Omasta mielestäni jaguaarin soitin (alpinen valmistaja) on aika hyvälaatuinen ... Ohjaa Alpinen boxeja uusimpia myöten ja sitten se tärkein, istuu keskikonsoliin ihan kuin olisi siihen tehty;) Ja mikä ihaninta, jaguaari on vetänyt din-kaapelin konttiin meidän puolesta.
Minulla oli väärää tietoa. Kun itse selvittelin ko. asiaa, niin muistaakseni Arvoradion kaveri kertoi, ettei Alpinen MP3 vaihtajaa (Ai-Bus) saa kiinni vanhaan M-Bus soittimeen. Yritti myydä uutta soitinta tottakai...

Mutta lukeehan se Alipnen sivuillakin (http://www.alpine-europe.com), esim. CHA-S634 MP3 vaihtaja:

• Ai-NET and M-Bus Compatibility* (*Requires KCA-130B adaptor for M-Bus Application)

Eli korjaan kirjoituksiani; Adapterin kanssa pelittää myös ainakin Alpinen omat MP3 vaihtajat, muista merkeistä en tiedä.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
janbo
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 10:47 am
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja janbo »

, ja nuo subbarit penkin alla ( xj40 ) ovat todellakin yllättävän laadukkaat, piti oikeasti tehdä töitä että löysi paremmat.
( ja sinne saa isommat, korotusrengasta käyttämällä :wink: )[/quote]

ihan mielenkiinnosta, että minkä kokoiset subbarit sinne sait mahdutettua? tekisi mieli laittaa samantien asia kuntoon kerralla kun joudun ne kaiuttimet sieltä uusimaan( ovat saaneet osansa ruosteenestoaineesta.) ja minkä merkkiset hankkimasi subit olivat?
Xf 2.7d -09

ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Hertzin subbarit sinne ahdoin, kokoa en nyt näin äkkiseltään muista ( mittailen myöhemmin )
Mutta jos alkuperäiset toimivat --> ei kannata, hinta/laatu suhde jää surkeaksi.
( Hertzin elementit maksavat aivan sairaasti siihen nähden miten soivat, ja muista merkeistä ei löytynyt sille edes kilpailijaa :( )
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Vastaa Viestiin