Löpö lopussa
Löpö lopussa
Kenestä muusta tankkaaminen on rasittavaa touhua? No, itse en jaksanut heti ajotietokoneen ilmoituksista välittää ja sitten unohdin koko jutun, ajelin vaan Tänään aamulla sitten pihalla käyntiin ja käynti aaltoilee, mutta käy vielä. Jaa näin käy, kun ei käy tankaamassa. Riittääkö nyt, että antaa lisää ainetta vai pitääkö järjestelmä ilmata? Kyseessä siis XF diesel.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: Löpö lopussa
Jos ritsa vielä käy niin sehän ilmaa itse itsensä.
Tietty voihan pohjalla olla vettä, sontaa tai muuta "jätettä" joka nyt lähti kiertoon tai ainakin suodattimelle asti.
Tietty voihan pohjalla olla vettä, sontaa tai muuta "jätettä" joka nyt lähti kiertoon tai ainakin suodattimelle asti.
Re: Löpö lopussa
Lisää ainetta tankkiin ja ajamaan, ilmaus hoituu itsekseen. Tuo suodatin kannattaa tosiaan vaihtaa pian ettei jäädy ekoilla pakkasilla kun on imenyt tankinpohjalta kaikkea ylimääräistä.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Löpö lopussa
Tuo aamuinen käyntihäiriö ei välttämättä johtunut polttoaineen täydellisestä loppumisesta. Moottorinohjaus matkii käyntihäiriötä ja sammuttaa moottorin ennen kuin polttoaineen taso pääsee niin alas, että järjestelmään pääsee ilmaa.
Polttoainetta pitää tällöin lisätä vähintään 4 litraa ja noudattaa ohjekirjassa annettuja ohjeita, että auton saa uudelleen käyntiin. Kannattaa lukaista mitä ohjekirjassa sanotaan auton tankkauksesta ja käynnistyksestä näissä tilanteissa.
Diesel polttoainesuodattimen vaihtoa suosittelen minäkin näin talven alla, oli sinne päässyt jätettä tai ei. Varsinkin jos suodatinta ei ole vaihdettu pariin vuoteen.
Polttoainetta pitää tällöin lisätä vähintään 4 litraa ja noudattaa ohjekirjassa annettuja ohjeita, että auton saa uudelleen käyntiin. Kannattaa lukaista mitä ohjekirjassa sanotaan auton tankkauksesta ja käynnistyksestä näissä tilanteissa.
Diesel polttoainesuodattimen vaihtoa suosittelen minäkin näin talven alla, oli sinne päässyt jätettä tai ei. Varsinkin jos suodatinta ei ole vaihdettu pariin vuoteen.
- Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Re: Löpö lopussa
Jees. Löin tuossa illalla 10 litraa dieseliä tankkiin ja käymään. Aine ei siis aamulla loppunut ja lähti kahdesti hienosti käymään (piti vielä siirtää). Nyt kävi samalla lailla aaltoillen eli ihan hyvin noin 5 sekuntia ja sitten aina samanlainen käynnin nuukahdus. Tätä kesti noin pari minuuttia, kunnes alkoi käymään hyvin jatkuvasti. Ohjekirjaa en muistanut katsoa, voisi sen mielenkiinnosta vilkaista. Polttoaineen määräkään ei kalibroitunut tuohon pariin minuuttiin eli tarvitsee jonkun käyntisyklin, että tulee järkiinsä. Suodatin on vaihdettu pari kk sitten.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: Löpö lopussa
Ohjekirja sanoo polttoaineen loppuessa, että juuri tuo 4 litraa vähintään on lisättävä, kytkettävä virrat 5 minuutiksi, jonka jälkeen voi käynnistää. Ilmeisesti annetaan pumpun paineistaa siinä ja ajotietokoneen kalibroitua ennen käynnistystä.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: Löpö lopussa
Muistelen että omassani vm 2011 XF:ssä ei saanut antaa dieselin valua niin alas että on 7L tai alle tankissa.
Jos niin iolisi käynyt olisi se alkanut pätkiä. Niin kai sulla kävi.
M
Jos niin iolisi käynyt olisi se alkanut pätkiä. Niin kai sulla kävi.
M
Re: Löpö lopussa
Näin taisi käydä. Aika paljon siellä sitten vielä on, jos 7 litraa on raja. Ajoin kuitenkin vielä noin 10 km, kun toimintasäde oli mennyr nollaan.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: Löpö lopussa
X-typekin antaa ajaella vielä 20 kilsaa sen jälkeen kun mittari on nollilla, sitten alkaa pätkimään. En ole sitten kokeillut että koska se lakkaa etenemästä. x-typessähän se jättää tankin pohjalle 4lo varmuudeksi.
X-Type 2.0D -07