V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Kertokaahan maallikolle otsikon öljyjen ero.

Jaguar suosittelee käytettäväksi V8 koneissaan Castrolin 5w-30 öljyä, sehän lukee jo öljyntäyttökorkissakin eli lähtökohta on selvä.

Kun sitten kuitenkin marketeissa käydessä vertailee hintoja niin 5w-30 on säännönmukaisesti selvästi kalliimpi... se voi olla merkistä riippuen jopa tuplasti kalliimpi kuin 5w-40 öljy... ja meikän ymmärryksen mukaan 5w-40 pitäisi kuitenkin toimia laajemmalla lämpötila-alueella eli kestää kuumuutta paremmin kuin 5w-30... kiusaus oli siis suuri ja x350 koneeseen lurahtikin tänään ensimmäistä kertaa halvempaa 5w-40 öljyä.

Nyt kuitenkin alkoi vaivaamaan että miten halvempi öljy voisi muka olla parempi...tai edes yhtä hyvä. Mikä on käytännön ero noissa eri viskositeeteissä... tuliko laitettua talvea vasten väärät öljyt?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !

Et kerro 5w30 ja 5w40 merkkejä joten huono vertailla niitä, mutta yhtä kaikki, Jaguar taitaa suositella 0w30,5w30,0w40,5w40 öljyä riippuen ilmasto-olosuhteista. Kevyempi W luku kylmempään ilmanalaan jolloin öljyn pumpattavuus pienemmän viskositeetin ansiosta on parempi.

Eli vastaus kysymykseesi on se, että et vahingoita konettasi tuolla öljyllä ja ero on käytännössä ero viskositeetissa eli tuo 40 öljy on yleistettynä paksumpaa käyntilämpötilassa kuin 30 öljy. 5w40 öljyn kinemaattinen viscositeetti 100C° on noin 14 kun 5w30 se on noin 11.(katso viscopedia). Öljyn ominaisuudet kannattaa opetella lukemaan niin tietää ja tunnistaa niiden eroja ihan toiminnan tasolla.

Mielellään siis parempi olisi talveksi 0w30 kuten itse laitan nykyisen 5w30 tilalle pakkasille. Jos lähdet lämpimästätallista niin sama kumpi.

Öljyissä on laadussa eroa paljon. Yleensä perusajossa öljy kestää normaali öljynvaihtovälin toisessa öljyssä paremmin kuin toisessa(öljyanalyysi). Hintaero riippuu paljolti öljyn tarvitsemasta lisäaineistuksesta mikä lisää sen pysyvyyttä toimia halutulla viskositettialueella. Eli öljy pysyy 5w30 tasoisena eikä hajoa esim 20 asteiseksi. Halpa ei ole hyvää yleensä moottoriöljyissäkään, mutta perusajoon ei hifi öljyistä saa kyllä muuta kuin rahaa menemään tarpeettomasti.(kuten allekirjoittanut).
http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1336
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Loka 01, 2015 2:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Tuo kuumana notkeampi voi oikeasti tuoda jonkinverran polttoainesäästöä tai muuttaa esim. käyntiääntä.

Renaultin alustalle tehdyssä matkakopissa tipahti kulutus jonkin verran kun suosituksiin oli tullut myös 5w-30 jota siihen tälle kesälle sitten eka kerran laitoin. Tai lie se ollut suosituksissa aiemminkin mutta nyt oli keväällä moista tarjouksessa ja sitä siihen sitten laitoin.

Myös PSA 1.6vti (vapaastihengittävä) toimii paremmin 5w-30 ölpällä kuin 5w-40:sillä.

Mutta kuten Kissaelukka mainitsee on tuo viskositeetti vain yksi juttu ja voihan tuo ero omassa kokemuksessa tulla muustakin. Mutta toisaalta myös aiemmin käytetyt 5w-40 on ollut ns. laatuöljyjä joten tiedä sitten mikä noissa omissa edun aiheutti.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja X308 »

Etenkin uudemmissa ja varsinkin diesel autoissa kannattaa olla erityisen tarkka oikeasta öljytyypistä. Se on totta, mitä kissaeläin sanoi, että et varmaankaan vahingoita kyseisellä öljyllä moottoriasi. Joka tapauksessa ilmoitettu viskositeetti ei ole ainoa asia öljyssä. Yleensä autonvalmistaja antaa API ta ACEA -luokituksen tai mahdollinen autonvalmistajan oman luokituksen, jota pidän tärkeänä että sitä noudatetaan. Muutenkin ohjekirjassa mainittu viskositeetti on varmasti tarkoin valittu kyseiseen moottoriin huomioiden koneen suunnittelun ja käyntivälysten yms. asioiden ja uskon kyllä, että esim. 5w30 öljyn vaihtaminen vaikkapa 0w30 öljyyn ei tuo minkäänlaista mainittavaa etua mihinkään. Tuntuu melko vanhanaikaiselta vaihtaa autoon erikseen "talviöljyt", sitähän harrastettiin menneisyydessä, kun öljyt eivät olleet vielä niin kehittyneitä kuin nykyisin. Se mitä itse teen toisin, kuin ohjekirjassa mainitaan, on se että vaihdan öljyt hieman useammin kuin olisi tarpeen. Etenkin lyhyessä ajossa nykyiset long life -öljynvaihtovälit tuntuvat turhankin pitkiltä ja sen kyllä näkee öljystä, jos sillä on ajettu 30tkm. Öljyn vaihto on kuitenkin sitä halvinta huoltoa autolle.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

X308 kirjoitti:Etenkin uudemmissa ja varsinkin diesel autoissa kannattaa olla erityisen tarkka oikeasta öljytyypistä. Se on totta, mitä kissaeläin sanoi, että et varmaankaan vahingoita kyseisellä öljyllä moottoriasi. Joka tapauksessa ilmoitettu viskositeetti ei ole ainoa asia öljyssä. Yleensä autonvalmistaja antaa API ta ACEA -luokituksen tai mahdollinen autonvalmistajan oman luokituksen, jota pidän tärkeänä että sitä noudatetaan. Muutenkin ohjekirjassa mainittu viskositeetti on varmasti tarkoin valittu kyseiseen moottoriin huomioiden koneen suunnittelun ja käyntivälysten yms. asioiden ja uskon kyllä, että esim. 5w30 öljyn vaihtaminen vaikkapa 0w30 öljyyn ei tuo minkäänlaista mainittavaa etua mihinkään. Tuntuu melko vanhanaikaiselta vaihtaa autoon erikseen "talviöljyt", sitähän harrastettiin menneisyydessä, kun öljyt eivät olleet vielä niin kehittyneitä kuin nykyisin. Se mitä itse teen toisin, kuin ohjekirjassa mainitaan, on se että vaihdan öljyt hieman useammin kuin olisi tarpeen. Etenkin lyhyessä ajossa nykyiset long life -öljynvaihtovälit tuntuvat turhankin pitkiltä ja sen kyllä näkee öljystä, jos sillä on ajettu 30tkm. Öljyn vaihto on kuitenkin sitä halvinta huoltoa autolle.
Moi!
Totta turajat. Luokitukset pitää olla kohillaan ja pelkkä viskositeettiluku ei tietty kerro öljyn oikeellisuudesta koneen valmistajan öljylle antamalle hyväksynnälle.
Tarkoitin tuolla talveksi vaihdettavalla öljyllä sitä, että kun esim oma kinnerini on pihalla ja lohkon varassa niin öljyn jäykkyys ja liikkuminen on valmistajan hyväksymän rajan kevyemmästä päästä talvella 0w30 ja kesällä voi käyttää vaikka 5w40. Kun katsoo 5w40 öljyn kinemaattista viskositeettia esim -25°c ja vastaavan 0w30 öljyn niin huomaa sen, että eroa on pumpattavuudessa merkittävästi niiden parin ensimmäisen sekunnin aikana käynnistyksestä. Näin toimin itse, vaikka ei tälläkään välttämättä mitään oikeaa merkitystä koneen kestolle.
Lämpimästä tallista lähdettäessa ei varmaankaan väliä. Tämä siis vain jälleen oma näkemys asiaan ja harrastamiseen.

Hyvää viikonloppua !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

X308 kirjoitti:Öljyn vaihto on kuitenkin sitä halvinta huoltoa autolle.
Tämä on mielestäni erittäin hyvin sanottu ja unohtuu monelta. Jos vaikka parin kolmen vuoden huoltoihin yms autoon memevään rahaan suhteuttaa itse öljynvaihdon hinnan niin huomaa sen öljyn olevan aika halpamtoimempide muuhun verrattuna ja todella iso vaikutus kuitenkin kokonaisuuteen. Koskee myös muita nesteitä autossa.
Itse vaihdan mieluummin useammjn kuin harvemmmin eli keväällå ja syksyllä ja väli on noin 5000 km luokkaa tuolla metodilla itsellä kun ei kilsoja tule paljon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Ok kiitoksia hyvistä ja selvistä vastauksista... lyhyenä yhteenvetona voidaan siis todeta:

-5w-30 ja 5w-40 ovat talven kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan samankaltaiset eikä ole riskiä koneen hajoamisesta.
-näiden öljyjen välinen ero näkyy käyntilämpöisenä. 5w-30 on notkeampaa joka teoriassa voi tarkoittaa hieman pienempää polttoaineenkulutusta.
-jos haluaa paremman kylmäkäynnistysominaisuuden niin silloin vaihdetaan 0w-30 öljyt.

Näistä API tai ACEA -luokituksista vielä jokunen sana... eli minkä hyvänsä merkin purkin kyljestä lukee näitä luokitusmerkintöjä niin maallikolle tulee fiilis että kyseinen öljy täyttää maailman kaikki mahdolliset laatuvaatimukset... tästä onkin syntynyt mielikuva että kaikki nykyajan täyssynteettiset öljyt ovat tarpeeksi hyviä...

...eli kun puhutaan normaalissa arkiajossa olevasta autosta niin onko mielikuvani oikea: kunhan pysyy täyssynteettisessä jossakin tunnetussa öljymerkissä niin API tai ACEA -luokituksiin ei nykyöljyissä tarvitse kiinnittää huomiota?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Euroopassa myytävät öljyt täyttävät nuo luokitukset (ACEA), koska täällä ei käsittääkseni saa edes moottoriöljynä myydä laillisesti kuin luokitukset täyttävää tavaraa. Kuitenkin öljyn valinnassa pitää ottaa huomioon autokohtaisesti minkä ACEA luokan tavaraa valmistaja moottoriin haluaa kaadettavan (A,C,E,A) ja lisäksi valmistajan oma laatuluokitusstandardi esim http://www.opieoils.co.uk/c-694-ford-engine-oil.aspx

Eli yksinkertaistettuna valitaan ensin öljy joka käy joko bensa tai diesel koneeseen ACEA Atai B tai C(monet öljyt käyvät molempiin A ja B, C erikseen) katsotaan viskositeetti mitä valmistaja suosittelee esim 5w30 ja sitten vielä öljystä, että se täyttää myös mahdollisen valmistajan laatuluokitusstandartin kyseiselle moottorille.
Netistä kun käy halutun merkin öljynvalinta taulukosta katsomassa niin ei mene monasti metsään valinta kun nämä ehdot täyttyvät automaattisesti- esim http://oilselector.castrol.com/c/fi/fin ... 2003-2006)
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8:n oikea öljy: 5w-30 vai halvempi 5w-40

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Öljystä saa yleensä netistä helposti ns "data sheet" eli tuotetiedot esim googlesta hakemalla hakusanalla esim "castrol titanium fst 0w30 datasheet" jolloin näkee helposti öljyn tiedot ja hyväksynnät.
Jos öljyt ja niiden toiminta kiinnostaa on tämä sivusto ollut aika mielenkiintoinen http://www.bobistheoilguy.com/. Nilestään hulimatta maailman suurin "öljyfoorumi" jossa paljon asiaa. Foorumilla kirjoittavat niin tavalliset harrastajat kuin sitten asiantuntijat jotka ovat öljyalan kemistejä ja insinöörejä. Muutamat kehittäneet esim Castrolin öljyjä alusta loppuun joten tietoa löytyy ihan uskottavastikin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin