pinionin stefa vuotaa x300

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Moi! Perä vuotaa pinionin stefasta aika rajusti, onko kukaan vaihtanut pinionin stefaa jaggeen? Samalla meinasin vaihtaa pinionin laakerin sinne jos pystyy. Vaatiiko tuo operaatio jotain erikoistyökaluja tai muita toimenpiteitä? Ilmeisesti kiristäminen täytyy tehdä oikein ja tähän kaipaisin lisä vinkkejä :shock: :|
Jaguar XJ6 3.2l -97
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kuvan perusteella sen voi vaihtaa poistamalla tuon kolmihaaran ja sitten Stefan.Laakeria tuskin saat irti tuota kautta.Onhan niitä tuommoisiinkin paikkoihin ulosvetäjiä mutta luulen että laakeri on ehjä.Tärkeintä on pitää oljyn taso täytenä koska muuten poskilaakerit palavat,kun rakenne perässä on sellainen että vajaana ne ei saa voitelua,hyvä kun täytenä ollessa.Jos sieltä kuuluu lievää ujellusta niin ne on jo mennyttä kalua.Ne on kyllä aika helppo vaihtaa paikoillaan.Mutta jos ei ole kokemusta korjaamisesta yleensä niin anna jonkun osaavan tehdä työ.
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Kyllähä tuo onnistuu muuten mutta ilmeisesti se mutteri pitää saada oikeeseen tiukkuutee kasatessa. Mitenkäs tää mutteri nyt sit kuuluu kiriä kun mitään tiettyy momenttia ei löydy mistään?
Jaguar XJ6 3.2l -97
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja matsu »

Pinionin mutteri kiristetään niin että pinion akselin kääntöön tarvitaan 5 Nm eli 0.5 kpm momentti. Eli tuo momentti jotta akseli liikkuu ja rattaat ja muut perän osat eivät vielä ole mukana eli eivät vastusta kääntöä. Laakeriin siis kiristetään pieni jännitys, välystä ei siis jää yhtään, päin vastoin.

Oma kokemukseni on, että kun vanhaa kulunutta pinionin laakeria kiristää, äänellä on tapana lisääntyä ja laakerin pilalle mennyt pinta alkaa tuntua jykältämisenä käsin akselin pyörittäessä. Mutta jos laakeri on päässyt väljäksi ja laakerissa on vielä hyvät pinnat, pinionin laakerin (mutterin) kiristäminen voi vähentää perän ääntä.

Asennettiin taannoin meidän XJ40:een vanha mutta ajamaton perä. Sehän piti ääntä heti alusta alkaen. Eikä siinä ollut tehtaan jäljiltä korjaamokäsikirjassa mainittua 5 Nm momenttia. Kiristin sitten pinionin mutteria jonkun 3 mm kehältä, sen minkä pulttipyssy jaksoi. Ääni pieneni heti, mutta vieläkään ei tullut sitä 5Nm esijänmnitystä. Täytyy ennen ensi ajokautta kiristää sitä vielä lisää, järeämmillä vehkeillä. Sitä kehtaa kiristää, koska kyseessä on uusi perä, vaikka sillä onkin ikää rajusti. Sattui olemaan peräti lukkoperä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Mistä sait tuon 5Nm.Manualin antama tiukkuus on 135Nm.Olen sen verran tumpelo tämän koneen kanssa että en osaa liittää tuota sivua tähän,mutta muistaakseni imuroin oman ohjeen täältä netistä muutama vuosi sitten ilmaiseksi.

Tepi
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja henu »

Matsu puhu nyt varmaan akselin kääntövoimasta, ei mutterin momentista.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Tarkasti ottaen tuo tapahtuu siten että.Kardaanin ja kuminivelen ja perän liitokseen merkitään niiden asento jotta kootessa ne menevät samaan asentoon tasapainotuksen vuoksi.Kardaani irti perästä ja sidotaan jottei jää roikkumaan itsensä varaan.Nyt merkitään perän akselin-mutterin-ja sen kolmihaaran asento TARKASTI viivalla siten että ne on linjassaan.Nyt mutteria löysätään puolikierrosta.Momenttiavaimeen säädetään 135Nm ja kierretään mutteria takaisin kireälle.Tällä voimalla merkkien pitää mennä takaisin linjaan.Voi aloittaa pienemmällä momentilla ja lopuksi tuohon 135Nm:iin.Jos momentti ei ylitä tuota 135Nm ja merkit on jo linjassaan, niin ohjeen mukaan perä on vaihdettava tai korjattava.Nyt vaan mutteri pois ja kolmihaara myös ja stefa.Uusi paikoilleen ja momentti 135Nm plus 10%.

HUOM! Kolmihaara on irroitettava ulosvetäjällä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA VASARALLA ja paikoilleen MUTTERILLA KIRISTÄEN.Minkäänlaista hakkaamista akseliin ei saa tehdä,muuten akseli voi liikahtaa ja hampaiden kosketus liikkua.

Meikäläinenkin on nykyään Kuopiolainen kun Maaninka liittyi vuoden alussa Kuopioon.
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Noniin nyt tuli asiallinen ohje! Kiitoksia. Täytyy laittaa stefa tilaukseen.
Jaguar XJ6 3.2l -97
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: pinionin stefa vuotaa x300

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tosiaan, mainitsemani 5 Nm tarkoittaa pinionin akselin vääntömomenttia silloin kun pinionin laakerissa on oikea esijännitys.

Tässä lainaus XJ40:n perän pinionin stafan vaihtoa koskevasta ohjeesta. Samanlainen perä on X300:ssa.

"...Fit and tighten the drive flange securing nut to mark. Using a suitable torque wrench check pinion pre-load (35-55 lbs in)".

Tuo 35-55 lbs in on meidän yksiköinä 4.0-6.2 Nm. Ja se siis tarkoittaa pinionin akselin liikuttamiseen (liikkeelle saamiseen) tarvittavaa momenttia.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin