XKR:n vikakoodit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Kävin eilen tutulla korjaamolla ajatuksena otattaa OBD- ja pakokaasulistaus tulevaa vuosikatsastusta varten. Vaan järjestelmä "pukkasikin" vikakoodeja mitä eivät kyseisellä korjaamolla pystyneet poistamaan. Auto toimii moitteetta eikä mitään vika-/varoitusvaloja ole aktiivisena. Ainut vika mikä tuohon tuli aiemmin oli tuon "Track-off"-nappulan toimimattomuus. Sekin korjaantui kun pimeässä korjaamolta kotia päin ajellessa sitä taas kokeilin ja painoin ajaessa vähän huolimattomasti leveän namikan reunasta eli vaikuttaisi vaan namikan kosketushäiriöltä.

Nuo vikakoodit ovat :

P1642 - CAN-linkin piirin toimintahäiriö

P1797 - CAN vaihteiston ohjausmoduuli - moottorinohjausmoduuli toimintahäiriö

P1797 - CAN vaihteiston ohjausmoduuli - moottorinohjausmoduuli toimintahäiriö

Tuo jälkimmäinen siis kahteen kertaan. Olen vähän ihmeissäni noiden kanssa kun auto tosiaan toimii moitteetta eikä mitään vikavaloja pala, mitähän kannattaisi seuraavaksi tehdä?
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Ode »

Taisit juuri kirjoittaa toisessa ketjussa saaneesi herjoja seisotuksen päätteeksi. Jotenkin kuulostaa että liittyvät kovin toisiinsa nämä asiat.

En osaa tutkimatta ottaa kantaa miksei noiden poisto sitten onnistunut. Ylipäänsä ei kokemukseni mukaan ole tavatonta ettei ensimmäinen yritys tepsi. Voisi myös käyttää akun irti ja aloittaa puhtaalta pöydältä, kenties.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jaguarin oma SDD-lukija saattaisi näyttää myös aikaleiman häiriön ajankohdasta, saattavat olla vanhojakin. SDD pystyy ne myös pyyhkimään muistista. Olen itsekin vastaavia nähnyt ajoittain, on tullut vaikutelma että ovat tilapäisiä ja rekisteröityvät vaikka auto osaa niistä heti toipua. Eri juttu on, jos jäävät päälle tai toistuvat koko ajan.

Eli olen itse pitänyt niitä "tavallisina" häiriöisen ympäristön datansiirto-ongelmina ja nollannut pois. Nämä on myös niitä, joita tulee herkimmin akun jännitteen ollessa alhainen. Silloinhan kojelautakin välkkyy ja viestii.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! Ja kiitoksia molemmille nopeasta reagoinnista, täytyy etsiä korjaamo jolla on oikeanlaiset lukijalaitteet.

Joo, kesän seisomisen jälkeen vilkkuivat ABS-, luistonesto- ja ajonvakautuksen vikailmoitukset vaan ne poistuivat itsestään kun autolla ajoi enemmän eli tuo akun jännite lienee päässyt liian alas ja aiheutti mokomat.

Vaan sehän tässä huolestuttaa kun noita koodeja eivät saaneet korjaamolla poistettua että onko jotain uutta hauskaa luvassa? Täytyy toivoa että oikeanlaisella lukijalaitteella poistuvat jonnekkin bittiavaruuteen.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

mikkotapani kirjoitti:Terve! Ja kiitoksia molemmille nopeasta reagoinnista, täytyy etsiä korjaamo jolla on oikeanlaiset lukijalaitteet.

Joo, kesän seisomisen jälkeen vilkkuivat ABS-, luistonesto- ja ajonvakautuksen vikailmoitukset vaan ne poistuivat itsestään kun autolla ajoi enemmän eli tuo akun jännite lienee päässyt liian alas ja aiheutti mokomat.

Vaan sehän tässä huolestuttaa kun noita koodeja eivät saaneet korjaamolla poistettua että onko jotain uutta hauskaa luvassa? Täytyy toivoa että oikeanlaisella lukijalaitteella poistuvat jonnekkin bittiavaruuteen.
Älä turhia huoli, yleensä kaikki saa poistettua oikeilla laitteilla ja huolestuisin vasta jos ne poiston jälkeen uudelleen pompsahtaisivat esille jos akku kunnossa. Ja tosiaan kuten todettua jo niin sama itsellä kun akun varaus meni alhaiseksi, niin muitakin vikakoodeja jäi hetkellisesti muistiin vaikka itse ongelmaa ei esiintynt ja vikavaloja ei syttynyt. Sähkövikoihin 95% syyllinen akku ja sen varauksen tarkastamisella kannattaa aloittaa vian määritys yhtä suurella prosentilla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! Joo, otin akun kengät irti ennen tuonne korjaamolle vientiä ja latasin akun täyteen vaikka akun indikaattori näyttikin vihreää. Laturi pomppasi heti siihen "lähes täynnä" valolle vaan neljä tuntia meni että näytti täyttä varausta. Siksi otin kengät irti että saisi taas nollattua sen automaatin asetukset niin lähtee alkuun ripeämmin kunnes taas meidän nopeusrajoituksista johtuen oppii pikku hiljaa siihen "kuminauha"osastoon! Ei siinä sinällään mitään, kyllähän niillä nopeusrajoituksilla tarkoitusperä on! Onhan siinä tietysti aina se vaiva että ikkunat pitää ajaa kohdilleen, kellot asetella uudelleen jne. kun akun kengät irroittelee vaan pikkujuttu saavutettuun ripeyteen nähden. Yhden näistä autoista ymmärtävän ja näitä työkseen laittavan liikkeen kanssa on jo tänään sovittu että lukevat nuo koodit ja katsotaan mitä voi tehdä asialle kun seuraavan kerran kurvailen työreissulle Etelä-Suomeen. Ja kiitokset taas kerran, tämä on hieno Foorumi!

p.s. Tarvittaessa uusi akku Ärrään ja periaatteessa toimiva vanha kierrätykseen ja Cherokeen takakonttiin määräykset täyttävin koteloinnein. Vinssin paksut piuhat sun muut menee jo sinne valmiiksi ja piuhareitillä on tilaa uusillekkin niin ei ole työ eikä mikään tehdä tuommoinen muutos ja tulee Cherokeen konehuoneeseen taas tilaa järjestellä asiat fiksummin. Exiden tavan 55Ah akulla (ei siis mitään syväpurkausakkuja) vinssattiin Juukan kisassa ihan oikeasti eikä ollut moksiskaan niin luulisi tuolla menevän vielä paremmin kun Jeeppi ei ole niistä viimeisistä volteista ihan niin tarkka.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Meikällä on havainto 2002.25 mallin S-Typestä eli uuden karheasta mallista, meikäläisen mittapuun muikaan. Siellä näkyi Jaguarin WDS diagnoosilaitteella vikakoodeja eivätkä ne poistuneet laitteella, vaikka vika tai viat eivät olleet enää päällä. Kun asiaa selvittelin, kävi ilmi että sinne jää noita historiallisia koodeja eikä niitä saa pois edes WDS laitteella. En tiedä miten tepsisi se punainen mokkula eli IDS VCM laite? Liekö sitten auton softa tehty tuollaiseksi, jotta asentaja näkee millaisia vikoja autossa on ajan saatossa ollut. Äkkinästä ne saattavat hämätä, kunnes huomaa että ne ovat pelkkää historiaa ja on vaan hyväksyttävä ettei niitä kaikkia saa pois näkyvistä.

Tiedä sitten miten nuo yleismallin lukijat em. historialliset vikakoodit lukevat? Parempi olisi, että eivät lukisi lainkaan. Ei ole kokemuksia.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Ode »

matsu kirjoitti:Siellä näkyi Jaguarin WDS diagnoosilaitteella vikakoodeja eivätkä ne poistuneet laitteella, vaikka vika tai viat eivät olleet enää päällä. Kun asiaa selvittelin, kävi ilmi että sinne jää noita historiallisia koodeja eikä niitä saa pois edes WDS laitteella.
Törmäsin vastaavaan tilanteeseen äskettäin Astron kanssa. Siitä oli ollut bensapumppu äskettäin rikki. Käytössäni oleva jenkkisofta osasi lukea varmaan aika kattavasti ja sain esiin kasan vikakoodeja, vaikka auto ei vikavaloja enää poltellutkaan. Ohjelma osasi kertoa koodien olevan "history" ja "not active", eivätkä ne poistuneet. Varmaan ei ollutkaan tarkoitus poistua. Ei tullut kauppoja autosta, joten en ole voinut seurata ovatko poistuneet käytön myötä.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja nestori »

matsu kirjoitti: Tiedä sitten miten nuo yleismallin lukijat em. historialliset vikakoodit lukevat? Parempi olisi, että eivät lukisi lainkaan. Ei ole kokemuksia.
Ei taida ainakaan nämä perus bluetooth OBD palikat lukea. Allekirjoituksen autosta ei saanut Torque-softalla (ja jollain toisella, nimi ei muistissa) mitään koodeja ulos, yhdistyi kyllä ja näytti koneen kierrokset jne. anturitiedot ok. Motonetin pihassa ollut lukijapömpeli sitten luki ties mitä virhekoodia, jotka vaikutti olleen huonon akunkengän aikaan saannoksia (miinuskenkä oli käytännössä irti, lepäsi navan päällä). Korjasin akun kengän ja pidin autoa vuorokauden virroitta. Seuraavaksi käytin autoa merkkiliikkeen lukijassa, mikä ei löytänyt muuta kuin rikkinäisen ABS-anturin. Tai vaihtoehtoisesti korjaaja ei kertonut minulle, jos siellä jotain historiakoodia oli, luulisin että olisi kertonut.

Eli akun irti pitäminen pidemmpän aikaa näytti hävittävän vanhat koodit omassa tapauksessani.
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

nestori kirjoitti: Eli akun irti pitäminen pidemmpän aikaa näytti hävittävän vanhat koodit omassa tapauksessani.
Terve! Mikä sinun tapauksessa oli tuo "pidemmän aikaa"? Itselläni oli tuo aiemmin mainittu n. 4 tuntia eikä auttanut.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja nestori »

mikkotapani kirjoitti:
nestori kirjoitti: Eli akun irti pitäminen pidemmpän aikaa näytti hävittävän vanhat koodit omassa tapauksessani.
Terve! Mikä sinun tapauksessa oli tuo "pidemmän aikaa"? Itselläni oli tuo aiemmin mainittu n. 4 tuntia eikä auttanut.
Moro, se tuo vuorokausi, minkä viestissä mainitsin :)
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve! No niinhän siinä lukikin, nolottaa...

Eilen olin Asikkalan Kalkkisissa Pyhänpäivän Safarilla, siirtyminen sinne Cherokee trailerilla ja Wrangleri vetoautona. Pikkuisen ennen määränpäätä syttyi Wranglerissa ABS-, luistonesto- ja suuntavakausjärjestelmän hälytysvalot. Ei vaikuttanut kulkuun mitenkään. Vaan Cherokeeta traikulta purkaessa kävi nenään kuumentuneen jarrun haju ja niinhän tuo kuskin puolen takavanne oli tulikuuma. Uudelleen käynnstys ja auto rullasi ihan ilman mitään tahmimisia, ei ollut jarru laahaamassa. Yksi tuttu epäili että trailerissa jotain kosketushäiriöitä ja sotkee tuota CAN-väylää ja aiheuttaa luistoneston aktivoitumisen ilman syytä, on kuulemma tuon tapaisia sattunut muillekkin? No paluumatkalle poistin namikasta kaikki luistonestot sun muut ajonvakautukset niin sai ajella kotiin ihan rauhassa.

No miksi näistä Jeeppi-probleemista tänne Kissakulmaan kirjoittelen niin juuri siksi että ei se ole tosiaankaan merkistä kiinni vaan nykyajan hituvirtameiningistä, lienee kaikkien merkkien kanssa samoja ongelmia. Ratkaisunahan on tietenkin se vanhan E-typen osto, ei taida olla niissä vielä CAN-väylät käytössä? Toinen vaihtoehto on entinen valtion Jeep Wagoneer Valmetin dieselillä. Wagoneer "Vallun" dieselillä on taloudellisesti realistisempi vaihtoehto!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Juu, noinhan se menee kaiketi. Ennen korjattiin pääsääntöisesti mekaanisia vikoja, nyt sähköhilppeiden aiheuttamia vikatiloja-> yleensä näitä kolmen kirjaimen lyhennelmiä joistain järjestelmistä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve taas! Kävin tänään konttorilla XKR:n kanssa jotta saan lisäaikaa tuon vikakoodin kanssa. Työkiireet on sitä luokkaa ettei ole kerennyt asioihin enempää perehtymään ja tuntuvat kiireet vaan jatkuvan. Lista oli lyhyt, vasemman puolen parkkivalo edessä ja molemman puolen etuiskareiden alapuslat (justiinsa vaihdettiin pallonivelet eteen, siis kaikki neljä, vaan eipä tuota puslaväljyyttä tullut havaittua) korjauskehoituksella ja vikakoodista hylsy. Nyt tuli vikakoodi vain yhteen kertaan eikä enää sitä P1642-koodia, pelkästään P01797. Selvitettävähän tuo on vaan miten on jos tuo Track-off-kytkin onkin viallinen, mahtaakohan se aiheuttaa vikakoodeja? Nimittäin kun olin "männä" viikolla työreissulla Espoossa ja auto yön hotellin lämpimässä tallissa niin tuo "namikkakin" toimi kuin ajatus. Ja pikkuhiljaa alkoi taas reistailemaan, painat vähän voimakkaammin ja / tai toispuoleisesti niin taas toimii ja välillä sitten taas ei. Auto on kotona käytännössä ulkona katoksessa eli kosteus voinee aiheuttaa yhtä sun toista.

Sinällään koko sutimisenesto"tsydeemi" on ihan syvältä, auto etenee paremmin ilman sitä ja tuntuma tiehen on realistinen. Tuli tuo taas huomattua kun lumi ja jää hetkeksi peitti tiet täällä meillä päin. Ja ihan sama juttu Transhitissa ja Wranglerissa, kun keli muuttuu pahaksi niin sutimisen estot hiiteen, katse eteenpäin, matka jatkuu ja auto kertoo käytöksellään tien tilan! Ja tarvittaessa voi kaasulla oikaista.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Oheinen sivusto (ja muutama muukin) kertoo Jaguarin P1797:lle selityksen Neutral Switch Circuit Malfunction
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/jaguar/
Ilmeisesti tuo koodi on eri automerkeissä eri vika.
Tässä pohdintaa P1797:sta:
http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=55605
Eli olisiko kosketusvikaa joko vaihdekepin luona olevassa Vapaa-asennon kytkimessä
tai sitten itse vaihdelaatikon johdotuksissa, ks edellisen linkin viimeinen viesti 2-sivulla.
Kontaktivikoihin (myös se Track-off-kytkin) voi koittaa ruiskutella tarvikeliikkeistä saatavaa
Kontakti-spraytä, mutta yleensä se ei pysyvää apua anna, parempi olisi irroitella liittimet
ja putsailla.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR:n vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve ja kiitos Kopille tiedoista ja linkeistä, auto saatava nosturille niin pääsee tutustumaan aiheeseen lähemmin!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Vastaa Viestiin