XJ8 (X308) Starttimoottorin vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

XJ8 (X308) Starttimoottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Käynnistettäessä startti rääkäisee pahasti eikä pyöritä auton moottoria... niinpä tilasin ebaysta uuden starttimoottorin.

Ongelma on etten saa vanhaa starttia irti kun sen ylempää kiinnityspulttia ei mitenkään mahdu kiertämään auki. Starttihan on laipastaan kahdella pultilla moottorissa kiinni ja tämä ylempi pultti on startin ja moottorin lohkon välissä ahtaassa paikassa.

Onko joku onnistunut vaihtamaan starttimoottorin... miten tuon pultin saa auki... ei kait sentään tarvitse irroittaa pakosarja yläpuolelta?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ8 (X308) Starttimoottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Ei ole kokemusta, mutta kävin katsomassa kun tossa sopivasti on moinen auto alapallon ja etupyörän laakerin vaihdossa. Alakautta pääsee käsittääkseni aika kohtuullisen hyvin kääntämään. Jos on käytössä ns. starttimoottorilenkki, eli " ässän malliseksi tehty työkalu " niin ei kait tarvitse edes nitkutella vaan voi väänttää hyvällä hyötysuhteella.
i
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8 (X308) Starttimoottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
JTIS kertoo seuraavaa:
Open the engine compartment and fit paintwork protection sheets.
* Disconnect the battery
 ground cable. Remove thebattery
 cover.
* Place the vehicle on a ramp.
* Working from below the vehicle, remove the steeringrack
 for access.
* Disconnect the starter motor main terminal
. Reposition the rubber boot
 from the main terminal. Remove the nut from the starter motor main terminal. Disconnect the main cable from the terminal.
* Disconnect the starter motor solenoid
 terminal. Reposition the rubber boot from the terminal. Remove the nut from the solenoid terminal. Disconnect the cable from the terminal.
* Remove the starter motor securing bolts. Remove the upper securing bolt. Preferably, use a short *13 mm*spanner or a Snap On Half Moon spanner CMX1113 to initially loosen the bolt. (Refer to the next step). Remove the lower securing bolt. Carefully remove the starter motor.
* The upper bolt may be removed (after loosening) using a *3/8 *square drive *13 mm* socket, extensions and U.J as shown.*Installation* 

* Installation is the reverse of the removal procedure. Tighten the starter motor securing bolts to *35-48 Nm.*
* Refit the steering rack
 as detailed in Operation 57.10.01. Refill the reservoir with the recommended fluid and bleed the steering system
.
* Lower the ramp. Remove the protection sheets and close the engine compartment cover.
* Connect the battery
 and fit the battery cover. Reset the radio information and the clock.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8 (X308) Starttimoottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Jep... näinhän se onnistui kun on oikea työkalu... eli tässä oli vähän sama haaste kuin termostaattitornia nytkyttäisi imusarjan alta irti... milli/pari kerrallaan sen pultin sai kierrettyä auki.

Kiitoksia neuvoista :)
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Vastaa Viestiin