Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ässä-jusa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 7:52 pm

Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja ässä-jusa »

Morjesta vaan kaikille pitkästä aikaa!

Suunnilleen vuosi on tosiaan nyt tullut Jaguarilla ajeltua, ja täytyy sanoa että viimeiseen 15:sta tuhanteen kilometriin on jos monenmoista mahtunut, niin ajattelin nyt käydä läpi vähän koettuja ongelmia, josko niistä joillekkin kanssaeläjille olisi apua!

Olenkin jo tänne kirjoitellut vuoden alussa, kun bensapumpun oikosulun ja sen virransyötön kanssa oli omat ongelmansa. Se selätettiin ja meno oli pitkään auvoista, kunnes lokakuun alussa auto teki temput ja jätti näyttävän savupilven saattelemana paremman puoliskoni tienposkeen. Moottorin päältä oli hajonnut T-haara, josta jäähdytinneste palaa ylävesiletkulta ja kaasuläpältä takaisin paisuntasäiliöön. Onneksi hän huomasi tämän ja sai auton tienposkeen välittömäsi, joten ei ollut jäähdytinnestesäiliökään päässyt tyhjäksi. Illalla lähdin sitten autoa pelastamaan, taskussa muutama klemmari ja motonetistä ostettu t-haara sekä jäähdytinnestettä. Auto saatiin kuntoon, ja järjestelmä ilmattua, ei muuta kuin takaisin kotiin kohti uusia pettymyksiä. Paluumatkalla havahduin siihen, kun meinasi tulla vilu - auto ei lämmennyt sisältä ollenkaan! Tämän lisäksi jäähdytinnestevuoto oli tuhonnut sytytyspuolan 5. sylinteristä, engine misfire häiriökoodi päälle, ja auto hytkyi kuin kolmijalkainen kameli.

Puolanvaihdon jälkeen käyntiongelmat hävisivät, mutta irrotin samalla imusarjaa tarkastaakseni, että muuten asiat ovat järjestyksessä. Imusarjastahan paljastui vuoto, joten uudet tiivisteet oli tilattava. Samalla imusarjan ilmavirtaa ohjaavista läpistä taimmainen näkyy vuotavan öljyä pakosarjan päälle, joten nuo kaksi O-rengasta laitoin samalla eBaysta tilattavaksi. Lisäksi imusarjan alla oleva imuilmaletku on entinen, joten sekin laitettiin samalla tulemaan. Tarkemman tutkimisen jälkeen lämpöongelman ( tai siis lämpiämättömyyden ) syyksi paljastui rikkinäinen lämmönsäätöventtiili ( DCCV:nä ja Heater Water Valvena tunnettu osa) , joka siis ohjailee vesivirtausta lämmityskennolle. Uusi maksoi eBaysta kaikkine kuluineen n. 90 €, Amerikan maalta rahdattuna.

Nuo imusarjan osat odottavat vielä asentamista, samalla vaihdan tietysti tulpat, ovat vänkärin puolella sen verran hankalasti uusittavissa jälkikäteen.

Venttiilin asentamisen ja järjestelmän ilmauksen jälkeen oli uskomattoman hieno tunne, kun tulikuuma ilma alkoi virrata ohjaamoon - SE TOIMII!
Ilmauksessa meni oma tovinsa, mutta se vaatii kärsivällisyyttä. Lisäksi jäähdytinnesteen tasoa tulee tarkkailla samalla koko ajan, sen verran nopeasti säiliöllinen katoaa järjestelmän kiertoon, kun vesiletkut ovat olleet irroitettuina.

Autoni kävi eilen leimattavana ensimmäistä kertaa omistuksessani, ja jännitti niin pirusti, mitä inspehtoori tästä löytääkään, kun auto sytytellyt vikakoodeja P0171 ja P0174 säännöllisesti tuon imuilmavuodon takia, jonka lisäksi keula kolkottaa kuuluvasti mukulakivillä ja hidasteissa. Mutta tällä kertaa koodit pysyivät piilossa, eikä päästöissä ollut mitään huomauttamista, ja auto oli muutenkin jämptissä kunnosa - heittämällä läpi!

Nyt kun vielä saa imuilman vuodot tukittua, niin siten on vielä tutkittava tuo kolinan lähde. Katsastuksessa ei mikään tukivarsi tai pallonivel ollut väljä, joten taidan ensimmäiseksi nuo kallistuksenvakaajan puslat vaihtaa, oireet ovat aika 1 : 1.

Ilmoittelen tähän alle, loppuuko vikakoodien ilmestyminen, ja mitenkä tuon kolinan käy. Auto tullut tässä vuoden aikan tosiaan tutuksi, ja nyt voi olla luottavaisin mielin, että tässä on autoa vielä vuosiksi eteen päin. Paras kärry, mitä koskaan olen omistanut.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kolinan lähde ainakin facelift malleissa on etupään curved wishbonen etummainen (iso) pusla.
Katsurit eivät tätä löydä vaikka niille kertoisi, että tämä pusla on väljä. :shock:
Kallistuksenvakaajan puslat ovat näissä hyvät ja riittävän jyreät.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
ässä-jusa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 7:52 pm

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja ässä-jusa »

Joo mietin kanssa tuota etummaista puslaa, mutta aloitan siitä kumpi on helpompi vaihtaa. :D Ja kyseessä ei tosiaan ole facelift- malli. Harmaita hiuksia välillä tulee kun auto on vuosimallia 2001, mm. imusarjan tiivisteiden kanssa pisti ennen avaamista miettimään, kummat tuonne tilaisi.
Lisää infoa pitäisi tulla nyt kuun alkupuolella. Tuo tukivarren puslan vaihtaminen ei sinällään houkuttele, kun vaatii ilmeisesti prässiä asennukseen, toki saisihan sen varmaan esim. klapikoneella paikalleen puristettua.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ässä-jusa kirjoitti:Joo mietin kanssa tuota etummaista puslaa, mutta aloitan siitä kumpi on helpompi vaihtaa. :D Ja kyseessä ei tosiaan ole facelift- malli. Harmaita hiuksia välillä tulee kun auto on vuosimallia 2001, mm. imusarjan tiivisteiden kanssa pisti ennen avaamista miettimään, kummat tuonne tilaisi.
Lisää infoa pitäisi tulla nyt kuun alkupuolella. Tuo tukivarren puslan vaihtaminen ei sinällään houkuttele, kun vaatii ilmeisesti prässiä asennukseen, toki saisihan sen varmaan esim. klapikoneella paikalleen puristettua.
Moro !
Auton VIN numerolla löytyy aika hyvin osia suoraan täältä linkistä ladattavasta S-TYPE manuaalista. http://www.sngbarratt.com/DownloadArea.aspx
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja Ode »

Onhan noita vastoinkäymisiä jonkin verran ollut nähtävästi, mutta toisaalta auto on kohta 15 vuotta vanha niin onko noita nyt sitten kuitenkaan niin paljon? Hieno juttu, että ajoissa on havahduttu äkilliseen vesikatoon. Samoin kävi kesällä omalle autolle, vapaasti hengittävän V8:n imusarjan alla oleva vesiletku halkesi laakista monen sentin matkalta. Onneksi lähes paikoillaan seistessä niin höyry kavalsi heti. Halkeaman kohdalta letku oli jotenkin löperö ja ilmeisesti on vuosien saatossa hankautunut lohkoa vasten ja heikentynyt.

Yleensäkin tuntuu jäähdytysjärjestelmä teettävän töitä. Minä olen kahden ja puolen vuoden aikana vaihtanut vesiletkun imusarjan alle, DCCV:n, vesipumpun, termaritornin ja paisuntasäiliön. Ei nyt mitenkään mahdottomasti, mutta ihan tarpeeksi minun makuun kuitenkin. Toivottavasti uudet osat kestävät hyvin.

Imusarjan tiivisteet ostin runkonumeron perusteella, osissa kiinni olleet osanumerot olivat nekin oikeat ja silti tiivisteet eivät käyneet suoraan paikoilleen - tulipa tämä vain mieleen vaikka eri moottori onkin. Ostamissani tiivisteissä oli jonkinlaiset ohjainliuskat, joille ei ollut sijaa imusarjassa ja ne piti hioa pois. Erikseen olivat sitten ne nipukat, joilla tiiviste pysyy hollilla asennuksen ajan. Eli vaikka miten pilkuttaisi numerot niin voipi nähtävästi olla silti säätöä edessä. Onneksi ei kuitenkaan kuten joissain ranskalaisissa, joihin voi olla neljä - viisi osavaihtoehtoa ja oikea paljastuu vasta kun osa on irroitettu autosta. Runkonumeroista, moottorikoodeista sun muista tiedoista ei ole mitään apua.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
ässä-jusa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 7:52 pm

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja ässä-jusa »

Kiitoksia kommenteista, ja varsinkin kissaeläimelle iso tassu mainiosta linkistä! Toki sama linkki aiheutti hieman ristiriitaa, koska tuon varaosaluettelon mukaan autooni kuuluisi imusarjan tiivisteeksi tuo missä on kaikki tiivisteet yhdessä liuskassa / sylinteririvi, mutta purkamalla selvisi, että siellä oli ainakin tilalle laitettu ne kanavakohtaiset tiivisteet... Tiedä sitten, mikä siellä pitäisi olla, mutta nyt on ainakin Fel-Pron valmistamat tulossa, saa nähdä menevätkö kierrätykseen sitten...

Auton luetattavuuteen olen ollut todella tyytyväinen, eikä toiminnassa ole muuten ongelmia ilmennyt. Ja käyttöauto kuitenkin kyseessä, niin täydellisenä pitäminen on lähestulkoon mahdotonta, kun täytyy kuitenkin suurimman osan vuodesta olla auto ajossakin.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ässä-jusa kirjoitti:Kiitoksia kommenteista, ja varsinkin kissaeläimelle iso tassu mainiosta linkistä! Toki sama linkki aiheutti hieman ristiriitaa, koska tuon varaosaluettelon mukaan autooni kuuluisi imusarjan tiivisteeksi tuo missä on kaikki tiivisteet yhdessä liuskassa / sylinteririvi, mutta purkamalla selvisi, että siellä oli ainakin tilalle laitettu ne kanavakohtaiset tiivisteet... Tiedä sitten, mikä siellä pitäisi olla, mutta nyt on ainakin Fel-Pron valmistamat tulossa, saa nähdä menevätkö kierrätykseen sitten...

Auton luetattavuuteen olen ollut todella tyytyväinen, eikä toiminnassa ole muuten ongelmia ilmennyt. Ja käyttöauto kuitenkin kyseessä, niin täydellisenä pitäminen on lähestulkoon mahdotonta, kun täytyy kuitenkin suurimman osan vuodesta olla auto ajossakin.
Hieno asenne, että vastoinkäymiset eivät ole lannistaneet ! Uskon, että kun nuo ns tyyppiviat ja muut kuluvat osat on vaihdettu, niin alkaa pysymään koossa paremmin. Vaihteistoa kannattaa huoltaa etupainoisesti niin sekin pysyy kunnossa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ässä-jusa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 7:52 pm

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja ässä-jusa »

kissaeläin kirjoitti:Hieno asenne, että vastoinkäymiset eivät ole lannistaneet ! Uskon, että kun nuo ns tyyppiviat ja muut kuluvat osat on vaihdettu, niin alkaa pysymään koossa paremmin. Vaihteistoa kannattaa huoltaa etupainoisesti niin sekin pysyy kunnossa.
Tämä on kuitenkin kokonaisuutena ollut luotettavimpia autoja (unohdetaan legacy ja avensis), joita olen omistanut, joten ei parane valitella. :lol:
Esim. E-sarjan w210 320 cdi ja C-sarjan sportcoupe olivat todella heikkolaatuisia tämän rinnalla. Vaihteistoon olisi tarkoitus vaihtaa öljyt huuhtelemalla sekä uusia suodatin, mutta se vaatii vielä vähän perehtymistä. Se hyvä puoli tässä yksilössä on, että toisena omistajana ja täyden huoltokirjan kanssa on aika tarkkaan tiedossa, mitä autolle on tehty.

Huomasin muuten ohjekirjasta, että jakopään ketjun vaihtoväli olisi 250 000 kilometriä, nyt ollaan jo 10 tkm siitä menty yli. Onko porukalla tuon osan kestävyydestä kokemuksia? Ilmeisesti riivaa ainakin V8- koneita, mutta mitenkäs on tämän V6- koneen laita?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ässä-jusa kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Hieno asenne, että vastoinkäymiset eivät ole lannistaneet ! Uskon, että kun nuo ns tyyppiviat ja muut kuluvat osat on vaihdettu, niin alkaa pysymään koossa paremmin. Vaihteistoa kannattaa huoltaa etupainoisesti niin sekin pysyy kunnossa.
Tämä on kuitenkin kokonaisuutena ollut luotettavimpia autoja (unohdetaan legacy ja avensis), joita olen omistanut, joten ei parane valitella. :lol:
Esim. E-sarjan w210 320 cdi ja C-sarjan sportcoupe olivat todella heikkolaatuisia tämän rinnalla. Vaihteistoon olisi tarkoitus vaihtaa öljyt huuhtelemalla sekä uusia suodatin, mutta se vaatii vielä vähän perehtymistä. Se hyvä puoli tässä yksilössä on, että toisena omistajana ja täyden huoltokirjan kanssa on aika tarkkaan tiedossa, mitä autolle on tehty.

Huomasin muuten ohjekirjasta, että jakopään ketjun vaihtoväli olisi 250 000 kilometriä, nyt ollaan jo 10 tkm siitä menty yli. Onko porukalla tuon osan kestävyydestä kokemuksia? Ilmeisesti riivaa ainakin V8- koneita, mutta mitenkäs on tämän V6- koneen laita?
Moi !
Ei V8 S typeissä yms malleissa ole ketjun kanssa ongelmia ollut-vaan ne ketjunkiristimet ongelmalliset.-99-01 malleissa.
Ei ainakaan ole mielestäni ketjurikkoja V6 vehkeissäkään ollut ainakaan jutuissa, vaikka yli 300tkm ajettuja (tosin ei tietoa ketjunvaihdoista)mutta toisaalta joskus on ihan hyvä kai valmistajan suosituksiakin noudattaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Moi!
Mulla 3.0 v6 x-type 2002. Eikö tämä 2001 s-typen kone ole aika sama kun x-typessä. Itse en ole ainakaan löytänyt mistään mainintaa, että ketjunvaihto olisi tarpeellinen muutakuin jos alkaa ääntää.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tutun 2.5 V6 S-typeen tekivät juuri remonttia jossa ketjunkiristimet ja ketjut olivat hyvinkin esillä
ja 250tkm ajetussa ei ainakaan ollut tarvetta tehdä em osille mitään.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
ässä-jusa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 7:52 pm

Re: Jaguar S-type 3.0 V6 2001 ja DCCV & muuta

Viesti Kirjoittaja ässä-jusa »

Noniin! Lupailin laitella tänne koodia viellä kun projektit etenee, joten tässä nyt vähän tilannepäivitystä:

Imusraja tosiaan irroitettu, ja vuotaneet tiivisteet on vaihdettu onnistuneesti Fel Pron valmistamiin MS96485- tiivisteisiin. Samalla paljastui, että kampikammiosta tuleva huohotinletku oli vaihdettu jo joskus, mutta tehty normaalista kumiletkusta, joka väännetty äkkijyrkälle, jolloin tuo linja on ollut täysin tukossa. Se saatiin vaihdettua myös, vaati tosin kiinnikkeen irroittamisen moottorin rungosta, helkutin ahdas väli, mutta onneksi on pienehköt kädet. Tulpat vielä uusiksi, ja auto läjään, ja elämys on ihan kuin eri autosta. Moottori ja vaihteisto pelaavat uskomattoman hyvin yhteen, tyhjäkäynti on 700 kierrosta kuin kellossa, ja tehoa tuntuu löytyvän varsinkin täyskaasukiihdytyksessä aivan eri malliin - aaltoilu on täysin poissa! Lisäksi vikakoodit p0171 ja p0174 loistavat poissaolollaan, ja molempien sylinteririvien rikastusarvot ovat nyt kohdillaan. Aikaisemmin rikastusprosentit olivat 40 % lämpimällä koneella, nyt molemmat siinä nollan tuntumassa, eli imuilmavuodot ovat kadonneet ! Varsin näppärä tuollainen bluetoothilla toimiva vikakoodinlukija, kun saa auton arvoja remontin jälkeen heti tarkkailtua. Sopivasti vasemman etuoven kaiutin lopetti toimintansa, kun tämän remontin sai klaarattua. Oven purkamista innolla odottaen. :)
Vastaa Viestiin