2.7D S-type ja nestehävikki
2.7D S-type ja nestehävikki
Nyt on ruennut tulemaan outoja ominaisuuksia Jaggeen. Nestettä joutuu lisäämään pari desiä n. 1000km ajon jälkeen. Ihan viimeisen 4000km aikana tullut tälläinen ongelma johon havahduin kun sytty merkkivalot kojelautaan. Mistähän lähteä syytä etsimään? Ei toi nyt ihan normaalia häviämistä voi olla kun aikaisemmin ei ole 10tkm aikana hävinnyt ollenkaan. Mitään selkeää vuotokohtaa en ole löytänyt konehuoneesta
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Ainakin 4.2L koneessa minulla vuoti paisuntasäiliö korvake murtuu ja tulee pieni vuoto
ex S-type v8 03
ex S-type v8 sport
XJ 8
ex S-type v8 sport
XJ 8
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
S-typessäni oli samat oireet kun vesipumppu alkoi vuotamaan. Vuodon jäljet näki kun tiiraili koneen etuosan hihnapyörien suuntaan. Vuoto oli tosin pahimmassa vaiheessa jo n. 0,5 l / 100km, jolloin sen löytäminen oli tietty helpompaa. Vettä tuli ulos vain kun kone kävi, joten isompaa lätäkköä ei koskaan muodostunut pysäköitäessä.kom4 kirjoitti:Nyt on ruennut tulemaan outoja ominaisuuksia Jaggeen. Nestettä joutuu lisäämään pari desiä n. 1000km ajon jälkeen. Ihan viimeisen 4000km aikana tullut tälläinen ongelma johon havahduin kun sytty merkkivalot kojelautaan. Mistähän lähteä syytä etsimään? Ei toi nyt ihan normaalia häviämistä voi olla kun aikaisemmin ei ole 10tkm aikana hävinnyt ollenkaan. Mitään selkeää vuotokohtaa en ole löytänyt konehuoneesta
Kun vuotoa etsiessäni noita muita foorumeja tutkin, niin tuo paisuntasäiliö tuntui myös olevan aika tyypillinen ongelma.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Terve !
Mulla oli edellisen Ässän kanssa jäöhdytysnestevuoto joka oli myös vaikea todentaa koska nestettä tuntui katoavan vaan kylmänä ja sen verran, että mitää kunnon valumaa ei putkia seuraamalla oikein löytynyt. Kuitenkin lopulta vuoto löytyi termostaattitornin menoputken alta ja kun sitä seurasi, ei lämpöisenä vuotanut yhtään ja vasta jäähdyttyä alkoi vuotamaan sen verran kuin putkessa oli tavaraa ja sekin todella hitaasti.Asiaa vaikeutti vielä sekin, että kun putkea pitkin sieltä alapuolelta nestettä valui niin näytti kuin se olisi valunut ihan eri paikasta kuin varsinainen vuotokohta oli.ja siksi vaihdettiin yksi termarintornikin turhaan(valumaa uuri siellä missä tornin juuri oli ja sehän on yksi klassinen vuotokohta myös.).Endoskoopilla kannattaa yrittää vaikeisiin kohtiin tiirailla eri lämpöisenä ja tässä tietty jos lammikkoa ei synny niin luulisi sitten lämpöisenä ajossa katoavan ?
Mulla oli edellisen Ässän kanssa jäöhdytysnestevuoto joka oli myös vaikea todentaa koska nestettä tuntui katoavan vaan kylmänä ja sen verran, että mitää kunnon valumaa ei putkia seuraamalla oikein löytynyt. Kuitenkin lopulta vuoto löytyi termostaattitornin menoputken alta ja kun sitä seurasi, ei lämpöisenä vuotanut yhtään ja vasta jäähdyttyä alkoi vuotamaan sen verran kuin putkessa oli tavaraa ja sekin todella hitaasti.Asiaa vaikeutti vielä sekin, että kun putkea pitkin sieltä alapuolelta nestettä valui niin näytti kuin se olisi valunut ihan eri paikasta kuin varsinainen vuotokohta oli.ja siksi vaihdettiin yksi termarintornikin turhaan(valumaa uuri siellä missä tornin juuri oli ja sehän on yksi klassinen vuotokohta myös.).Endoskoopilla kannattaa yrittää vaikeisiin kohtiin tiirailla eri lämpöisenä ja tässä tietty jos lammikkoa ei synny niin luulisi sitten lämpöisenä ajossa katoavan ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Vesipumppu, paisari, webasto, EGR coolerit. Tuossa järjestyksessä itse lähtisin tutkimaan.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Ei löytynyt mitään mainittavaa vuotoa. Paisarin nurkilla vähän kosteahkon näköistä, katsotaan taas kunhan uskaltaa nenän tunkea pihalle .
Voiskohan olla samaan hävikkiin liittyvää myös lämpeemättömyys? Moottoritiellä nousee lämmöt vähän yli 1/4 ja kaupunkiin tullessa valahtaa pikkaisen alle merkin. Ajaessa pitää käyttää hanskojakin. Termari? Vai toi nestehävikin jälkimainingit? Nestettä kuitenkin koneessa on riittävästi ja webaston hyrskyttäessä saa hyvän alkulämmön joka katoaa jossain välin matkaa. -14C kelillä toimi normaalisti, nyt -19C-28C kelillä tulee esiin.
Voiskohan olla samaan hävikkiin liittyvää myös lämpeemättömyys? Moottoritiellä nousee lämmöt vähän yli 1/4 ja kaupunkiin tullessa valahtaa pikkaisen alle merkin. Ajaessa pitää käyttää hanskojakin. Termari? Vai toi nestehävikin jälkimainingit? Nestettä kuitenkin koneessa on riittävästi ja webaston hyrskyttäessä saa hyvän alkulämmön joka katoaa jossain välin matkaa. -14C kelillä toimi normaalisti, nyt -19C-28C kelillä tulee esiin.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Jospa kone ei vain jaksa tuottaa tarpeeksi lämpöä? Perinteinen keino hahmotella termarin toimintaa on varmaan tuttu - moottori käyntiin ja seurailemaan koska syylärille menevä letku alkaa lämmetä. Samalla voi seurailla kuinka lämmityslaitteelle menevät letkut lämpiävät, samaa vai eri tahtia syylärin menon kanssa?kom4 kirjoitti:Ei löytynyt mitään mainittavaa vuotoa. Paisarin nurkilla vähän kosteahkon näköistä, katsotaan taas kunhan uskaltaa nenän tunkea pihalle .
Voiskohan olla samaan hävikkiin liittyvää myös lämpeemättömyys? Moottoritiellä nousee lämmöt vähän yli 1/4 ja kaupunkiin tullessa valahtaa pikkaisen alle merkin. Ajaessa pitää käyttää hanskojakin. Termari? Vai toi nestehävikin jälkimainingit? Nestettä kuitenkin koneessa on riittävästi ja webaston hyrskyttäessä saa hyvän alkulämmön joka katoaa jossain välin matkaa. -14C kelillä toimi normaalisti, nyt -19C-28C kelillä tulee esiin.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Uskoisin että näillä -20 - -30 asteen pakkasilla tuo lämpeämättömyys on enemmän dieselin ominaisuus kuin vika. Perheessä oleva -07 2.7D S-type käyttäytyy samalla tavalla eikä siinä ole vuotoja tai muuta vikaa, termari yms. toimivat normaalisti. -15c tuntuisi vielä lämpöä piisaavan, sen jälkeen tahtoo kylmetä. Viimasuojat ilmanottoaukkojen tukkeena toimii, muistaa vain sitten ottaa pois kelien lämmetessä.
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Lähdin aamulla liikenteeseen lämpimähköstä tallista. Lämmin se normaalisti on, mutta pakkanen verottaa aika hyvin; mittasin IR-mittarilla moottorin lämpötilaksi +7,8 astetta. Normaali käyntilämpötila alkoi olla taulussa vasta 8 - 10 kilometrin ajon jälkeen -26 asteen ulkoilmassa, kun pikkupakkasilla ja 14 - 16 asteen lähtölämpötilasta sama saavutetaan jo ennen moottoritielle pääsyä, siispä alle 2 km matkalla.
4,2 vapaasti hengittävä V8 on kyseessä.
Sisälle lämpöä kyllä riittää alusta saakka.
O
4,2 vapaasti hengittävä V8 on kyseessä.
Sisälle lämpöä kyllä riittää alusta saakka.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Muisti toimii pätkien... mutta muistelisin XJD-vainaan Webastoa rassatessani selvittäneeni itselleni sen toimintaperiaatteen. Käynnistyy ulkoilman lämpötilan mukaan, taisi olla muutaman asteen kohdalla se kynnys. Ja pysyy toiminnassa kunnes jäähdytysneste saavuttaa tietyn tason, käytännössä lähes normaalin käyntilämmön. Valmiiksi lämmintä moottoria käynnistäessä ei Webasto käynnisty lainkaan.
Sen pitäisi siis työntää lisälämpöä jäähdytysnesteeseen pakkasilla koko ajan.
Jouko
Sen pitäisi siis työntää lisälämpöä jäähdytysnesteeseen pakkasilla koko ajan.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
X-typessä eberi käynnistyy mikäli ulkolämpötila on alle +5C ja jäähdytysnesteen lämpötila muistaakseni alle 82C astetta.
Eli käynnistyy vaikka ajaisi lämpimästä tallista pakkaseen kunhan moottori ei ehdi lämpiämään normaaliin käyttölämpötilaan tai jos ajaa hiljempaa jolloin nesteen lämpötila pääsee laskemaan alle rajan.
Allekirjoittaneella käy termareiden vaihdoista huolimatta pakkasilla jatkuvasti, eipähän kasrtoitu.
Toki lämmintä sitten riittää sisällekkin...
Olettaisin että toimii jotakuinkin vastaavalla logiikalla muissakin jaguarin dieselmalleissa.
Eli käynnistyy vaikka ajaisi lämpimästä tallista pakkaseen kunhan moottori ei ehdi lämpiämään normaaliin käyttölämpötilaan tai jos ajaa hiljempaa jolloin nesteen lämpötila pääsee laskemaan alle rajan.
Allekirjoittaneella käy termareiden vaihdoista huolimatta pakkasilla jatkuvasti, eipähän kasrtoitu.
Toki lämmintä sitten riittää sisällekkin...
Olettaisin että toimii jotakuinkin vastaavalla logiikalla muissakin jaguarin dieselmalleissa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Juuri noin toimi omassa diesel S-typessäkin.JMSC kirjoitti:X-typessä eberi käynnistyy mikäli ulkolämpötila on alle +5C ja jäähdytysnesteen lämpötila muistaakseni alle 82C astetta.
Eli käynnistyy vaikka ajaisi lämpimästä tallista pakkaseen kunhan moottori ei ehdi lämpiämään normaaliin käyttölämpötilaan tai jos ajaa hiljempaa jolloin nesteen lämpötila pääsee laskemaan alle rajan.
Allekirjoittaneella käy termareiden vaihdoista huolimatta pakkasilla jatkuvasti, eipähän kasrtoitu.
Toki lämmintä sitten riittää sisällekkin...
Olettaisin että toimii jotakuinkin vastaavalla logiikalla muissakin jaguarin dieselmalleissa.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: 2.7D S-type ja nestehävikki
Manuaalisesti Webasto päälle ajon alkaessa, nyt on ruennut tarkenemaan jotenkin sisällä. Näillä -30C pakkasilla menee n. 30minuuttia ennenkuin pystyy ilman hanskoja olemaan sisällä. Alkulämmön jälkeen pamahtaa lämpömittari puoleen väliin ja taas on hyvä olla sisällä.s1jviita kirjoitti:Juuri noin toimi omassa diesel S-typessäkin.JMSC kirjoitti:X-typessä eberi käynnistyy mikäli ulkolämpötila on alle +5C ja jäähdytysnesteen lämpötila muistaakseni alle 82C astetta.
Eli käynnistyy vaikka ajaisi lämpimästä tallista pakkaseen kunhan moottori ei ehdi lämpiämään normaaliin käyttölämpötilaan tai jos ajaa hiljempaa jolloin nesteen lämpötila pääsee laskemaan alle rajan.
Allekirjoittaneella käy termareiden vaihdoista huolimatta pakkasilla jatkuvasti, eipähän kasrtoitu.
Toki lämmintä sitten riittää sisällekkin...
Olettaisin että toimii jotakuinkin vastaavalla logiikalla muissakin jaguarin dieselmalleissa.
Näköjään aina oppii uutta.
S-Type R, Sierra v8, Ranger