S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Viesti Kirjoittaja erkki »

Jossakin 70 -80 h tunnin vauhdissakun hiljentää kaasuttamatta. Oikea takapyörän säätötangon liitoskumi on huono pyöränpuoelta ja tarttee vaihtaa, mutta aiheuttaako ongelmaa joka tuntuu vetopuolella?

Ajettu 170 000 km, vaihteisto huollettu ja kunnossa samoin perä.

Muistelen takavetovolvojen aikaan että ristiniveliä meni silloin tällöin ja ne täristivät rattiin saakka. Vika paheni suht äkkiä Volvoissa mutta tässä hitaasti.

Tiedättekö saako pelkkiä kumeja säätötankoon ettei tarttis koko tankoa hankkia siinä palaa taas satasia tietysti.

Ja kiitokset kaikille aiemmin saamiini neuvoihin. Niillä ja Karaasin osilla ja korjauksilla säästetty pitkä penni.
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Uusi käyttäjätunnus mutta olen tuo "erkki". Tärinän syyt selviämässä: 1.vettä bensassa, auto seissyt pitkiä aikoja pakkasilla ja niiden jälkeen, uusi bensa auttoi aluksi 2. Huonon käynnin takia ( joka siis syy tärinään) huohottanut mönjää imusarjaan niin että valuu imusarjan takaosan anturin tiivisteen alareunasta, haisee kun käryää pakosarjan päällä 3. Alkoi antamaan vaihteistovikaa nykimisen aikana, laitettu vaihteistokeskuksen uusi solenoid pack, vaihteistovikailmoitukset solenoidista loppuneet vähitellen 4. Vuotanut oikeanpuolisiin tulpanreikiin öljyä, kuivattu ja putsattu.5. Auto on nyt koko ajan hoitolaturissa ja akku uusittu hiljan 6. Vanhasta tottumuksesta bensapumpun ja puolien rele uusittu, joka saattoi olla se lopullinen parannus!

Hommat auttaneet jokainen peräkkäin käyntiin ja vaihteisiin.

Tekemättä vasemman puolen tulppien tsekkaus ja mahdollinen puolien vaihto. Käynti kuitenkin aika lailla kohdallaan jo nyt, vaihteet aika hyvällä mallilla kanssa, uudet öljyt ja suodattimet myös siellä. Tiivisteet imusarjaan tulossa Karaasilta, samalla tsekkaan alipaineputket.

Jälleen kerran iso kiitos tällä forumille, vikojen etsintä sujunut hienosti teidän tietävämpien ansiosta.
S-type Xj 6 x300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Hieno homma että kissa kulkee nikottelematta taas !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Joo kyllä helpottaa taas kiitos vaan! Toki varovasti ajellaan edelleen ja seurataan kuinka pelittää, mutta se vaihteistovikailmoitus kyllä säikäytti pahasti, onneksi löytyi tuo keskustelu solenoid packistä. Varmistelen nyt että käyntiongelma ei rassaa vaihteita enää.

Mutta kyllä nyt jo lipuu eteenpäin vanhaan malliin, pikku puuhastelun jälkeen. Ja säätötanko takaa on edelleen vaihtamatta :)
S-type Xj 6 x300
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Imusarja otettu irti, takimmainen tulpanreikä täynnä imusarjan päästä vuotanutta mönjää. Imusarjan päädyssä olevan läpän o-rengastiiviste loppu. Vaihdettu uudet ylemmät imusarjan tiivisteet ja mainittu päätyläpän tiiviste. Käynti on kunnossa eikä tuo ollut kamala homma, joten säästin nut tulppien ja puolien verran rahaa. Noi o-renkaat melkein rapisi pois!

Vaihteet pelaa, mutta ei 100%. Vaihteen 5 kanssa ongelmia edelleen. Hommaan vielä sittenkin sen valve packin, sitten kun rahat saatu kerättyä.

Jos ei ala sillä pelittämään 100% tämä menee vanhaan hevostalliimme odottamaan aikoja parempia toisen Jaggen seuraksi.

Kiitokset jälleen forumille neuvoista ja Karaasille samoin.
S-type Xj 6 x300
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type hiukan tärisee kun nostaa kaasua - säätötanko?

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Solenoid pack ja solenoid valve kummatkin uusiksi. Nykimisen osasyy 3-4-5-4-3 vaihteisto-ongelma. Hiljalleen tokenee nyt. Vaihteiston opetusta ei tehty kun ei osaa, pelittäää mutta joskus vikavaloa c solenoidista ja paineanturista. Sammuttamalla auton alkaa heti pelata, vain pidemmän ajon jälkeen tätä ongelmaa. Monta vaivaa yhdellä kertaa, auto ja minä eläkkeelle että eipä kiirusta korjailla.
S-type Xj 6 x300
Vastaa Viestiin