S-typen ikkuna putosi

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Scheiman
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 09, 2015 6:08 pm

S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja Scheiman »

Moi,

S-typen oikea sivu ikkuna putosi oven sisään ja kun yrittää nostaa kuuluu kova ratina mitä voin tehdä?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Sinulla on ikkunannostimen vaijeri irronnut hissimekanismista. Älä käytä moottoria ikkunassa että se ei rikkoudu, koska pelkkiä hissejä saa erikseen. Moottori maksaa paljon. Itseltä meni pari vuotta sitten ja ainostaan se vaijerimekanismi piti uusia, koska moottori siinä toimi kuten itselläsikin näemmä.

Tässä linkki aiempaan keskusteluun viewtopic.php?f=2&t=5638&p=32276&hilit=Holkki#p32276 ja osia saa esim http://www.jagspares.co.uk/Manners/CarS ... 0&offset=0 (window regulator rgf). Katso että on oikeanpuoleinaen ja etu- tai takalasin kun viestistä ei selvinnyt kumpi sivulasi putosi. Osanumerolla saa varmaan jostain hakvemmallakin.
Ebayssä myös korjausosia jos ja kun yleensä siitä ikkunahissistä joku muoviosa on vain rikki http://www.ebay.com/sch/Jaguar-S-Type-W ... 765/i.html

Kannattaa tietty ottaa vanha hissi irti ja katsoa mikä osa siitä on rikki. Voi olla, että vain vaijeri on irronnut hahlostaan. Itse en talvella avaa ikkunoita kuin pakon sanelemana koska kun jäätä yms jää ikkun väliin niin riski mekanismin rikkoutumiseen kasvaa tietty rasituksen kasvaessa. Tosin itsellä meni kirkkaassa kesäkelissä se.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Scheiman
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 09, 2015 6:08 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja Scheiman »

Moi,

Kiitos onko isokin urakka? olen tosi kokematon. Eli kannataakko suoraan vielä huolto liikkeseen?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Scheiman kirjoitti:Moi,

Kiitos onko isokin urakka? olen tosi kokematon. Eli kannataakko suoraan vielä huolto liikkeseen?
Morjens !
Ekan kerran kun tein niin meni noin tunti kun ei tiennyt kuinka tavarat irtoaa ja kun kerran tekee niin noin 35-45 min rauhassa tehden ja piippua poltellen. Keskivertonyhvääjä olen itsekkin. Jos ruuvimeisseliä osaa käyttää ja räikkäavainta niin onnistuu vaikka ei kokemustakaan. Ainut ongelmakohta oli tuo ikkunan kiinnityksen irroitus joka on tuon alemman linkin muovinen holkki. Ikkunassa siis reikä jonka läpi menee valkoinen kaksiosainen kiinnitysholkki. Sisempi kiristää ulomman lasia vasten ja se pitää lyödä irti jotta ulomman saa irti ja lasin pois ikkunahissistä.

Ovipahvin poisto https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... K_o6ncdkzQ. Takapahvi onnistuu lähes samoin keinoin.

Ikkunahissin irroitus http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... faq-57126/. Takaisin laitto päinvastaisessa luonnollisesti.

Liike verottaa varmaan tuntihinnan eli 90-100€ joten kyllä siinä ihan hyvän tuntipalkan saa omalle työlleen jos itse askartelee.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Nostellaanpa tätä. Eli pelkääjän puolen ikkunasta kuului rutina ja ei enää pelitä. Meni ensin puoliväliin ja pysähtyi sitten kun yritti liikuttaa nappulasta niin jämähti puoleenväliin. Saa käsin nostettua ja edelleen liikkuu moottorilla siellä yläasennossa vaikkakin vähän hervottomasti. Vähän virittelin enshätään jesaria ikkunan reunaan että ei tippuisi raolleen.
S-type 2001 3.0 V6

Mikähän osa tuolta hajosi? Onko hommattava joku kokonainen korjaus-sarja suosiolla? Linkin kuvassa näkyy tuo mekanismi kokonaisuudessaan. Muovinen vaijerinpidin ilmeisesti tyyppivika. Ei vain viitsisi moneen otteeseen purkaa.

https://www.jaguarforums.com/forum/atta ... 2703-1.jpg
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Tilaat vain hissin, siirrät moottorin vanhasta siihen ja avot.
XJR -00.
ukkometso
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 31, 2020 5:06 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja ukkometso »

Vauxi kirjoitti: La Heinä 16, 2022 1:28 pm Tilaat vain hissin, siirrät moottorin vanhasta siihen ja avot.
Kiitoksia tiedosta. Onko se hissiosa tämä?

For 2000-2002 Lincoln LS Jaguar S-Type Power Window Regulator Front RH w/ Motor

https://i.ebayimg.com/images/g/B8UAAOSw ... -l1600.jpg
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Just tuo.
XJR -00.
hannuJagu
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 23, 2022 7:38 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja hannuJagu »

Hello! Minulla kuskin oven ikkunahissiin tilasin uuden vaijeri+liukusarjan, säästäväinen :roll: kun olen. Tänään askartelin vaijerin ja muoviset liukukappaleet paikoilleen... :shock: mutta vaijeri (t) oli n.3 cm liian lyhyt. Tai väliin tulevat vaijerikuoret yht 3cm liian pitkät. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan?

Niinpä lyhentelin spiraalikuoria kumpaakin n. 12-15 mm, jotta sain vaijerin vedettyä liukuun kiinni. Vieläkin asetelma jäi niin tiukaksi, että ilman moottoriakin liukukappaleet vaatii jotain 5-7kilon työntövoiman liikkuakseen. Pitäisikö vielä lyhentää kuorta niin, että vaijeria kiristävä jousi olisi vähemmän kokoonpuristunut. Nyt säätövara on aivan minimissään. Tässä 2001-mallissa ainakin on ikkunahissin moottorin alapuolella vaijeripyörän sijasta pelkkä puolipyöreä liuku-ura, joka tietenkin kuluu nopeammin, jos vaijeri on liian tiukka.

Entä onko moottoria kiinnittäessä väliä, millä kohdalla johteita liukukappaleet ovat, ts. ylhäällä, keskivaiheella vai alhaalla?
Italowestern
Viestit: 1
Liittynyt: La Heinä 23, 2022 5:02 pm

Re: S-typen ikkuna putosi

Viesti Kirjoittaja Italowestern »

Sekä aiemmassa hissimallissa, että uudemmassa ikkunahissin vaijeri voi pudota vetomoottorin kiekolta sivuun kiekon akselille tärähdyksestä, joka tulee kun ikkuna laskeutuu alas. Vaijerin voi yleensä suoristaa ja asettaa uudestaan paikalleen. Se ei helposti hajoa. Vanhan mallin yläkiekossa on kohta, johon kiristämättömän vaijerin voi asettaa ja moottorilla vetää vaijerin kiekolle niinkuin tehdaskin sen kokoaa. Ei mene sormet rikki.

Sitten laittaa sopivaan kohtaan kehystä nippusiteen, joka estää vaijeria pomppaamasta pois kiekolta eli joka ei paina vaijeria eikä siten kulu käytössä mutta estää resonoinnin sivusuunnassa ja ohjaa sen suorana kiekolle.

Huom! Jos ikkuna putoaa, älä käytä moottoria, vaan koeta vain nostaa ikkuna ylös ja teippaa kiinni ettei sade pääse autoon. Sitten ovipaneeli irti, hissi irti ja purku plus uudelleen kasaus ja lisää moottorin vetokiekon sivuun sen nippusiteen, joka estää myöhemmät viat.
Vastaa Viestiin