XJ 308 häröili

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Onko muilla tullut vastaan seuraavaa sekoilua.

Perjantaina kun ajelin niin pyyhkiä lähti itsekseen päälle, toimi kuin olisi ollut tihku päällä mutta harvemmin ja välillä pysähtyi johonkin kohtaa lasia.
Kun härö oli päällä ja pyyhkiä sojotti keskellä lasia niin sitä ei saanut ajettua viiksellä mihinkään suuntaan (vittumainen ilmiö tuleville loskakeleille jos pyyhkiä ei toimi)
Tästä hetki eteenpäin sytty mittaristoon "häiriö takavalot" ilmoitus, tarkistin valot ja kaikki tuntu toimivan normaalisti. Häiriöilmoitus hävisi kun käytti valot kiinni mutta syttyi melkein heti uudestaan kun valot laittoi päälle.
Auto seiso sunnuntaihin asti ja eilen kun olin liikeellä niin kaikki toimi normisti ja mitään sekoilua ei ollut.

Aina kun tuo on jotain ihme häröilyä tehnyt niin keli on ollu kostea ja lämpötila 0-+5.
Josta päästäänkin kontin ilmanvaihtoon, kiertääkö muilla takakontissa ilma, tuo tuntuu olevan kun kasvihuone siltä osaltaan, ei väliä vaikka olis 8h ollu liikenteessä niin kontti on aina jäässä ja kerää kondenssioo sen verran että ostaessa esim oli vehrhoukset pintahomeessa ja kaikki paikat kosteena/märkänä, myös sulakerasiat yms...
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja JNi »

Saman aikakauden XK8:ssa lienee pitkälle sama tekniikka. Pyyhkijöiden ongelma vaikuttaa pyyhkijän moottorin kanssa paketoidun mikrokytkimen pätkimiseltä. Se on kohtuullisen helppo ottaa irti ja auki ja putsailla. Itse lisäsin taivuttamalla kytkimen joustavaa vipua siihen napakkuutta.

Aiheesta käytiin foorumilla jokin aika sitten oma keskustelunsa, löytynee hakemalla. Siinä juteltiin useammankin mallin pyyhkijöiden toiminnasta.

Takavaloista en osaa sanoa, mutta lähtisin ensin katsomaan että mikä se häiriö on käytännössä, näkyykö pimentyneenä valona tms. Sitten lukisin vikakoodit.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Tää nyt ilmeisesti korjaantu itsestään koska mitään häiriöitä ei ole ollut, mitään vikakoodeja ei ainakaan eml327 ja torque löytänyt.

Lisäkysymys, onko jollain lähikuvaa pyyhkijän varresta että mihinkä suuntaan siinä pitäs olla kanttauksia, itsellä menee 4 sulkaa vuodessa ja tuntuu että joku tuossa asennossa mättää ja on muutenkin vähän murjotun näköinen se varsi, eri merkkejä ja pituuksia koitettu ja pisimmillään ehkä 2kk pysynyt sulka hyvänä.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja Kopi »

henu kirjoitti: Lisäkysymys, onko jollain lähikuvaa pyyhkijän varresta että mihinkä suuntaan siinä pitäs olla kanttauksia, itsellä menee 4 sulkaa vuodessa ja tuntuu että joku tuossa asennossa mättää ja on muutenkin vähän murjotun näköinen se varsi, eri merkkejä ja pituuksia koitettu ja pisimmillään ehkä 2kk pysynyt sulka hyvänä.
Auttaako tuo:
http://www.sngbarratt.com/ProductDetail ... 88fc68&l=7
tai
http://www.jaguarclassicparts.com/uk/ja ... -and-blade
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

henu kirjoitti: Ke Maalis 16, 2016 4:18 pm Tää nyt ilmeisesti korjaantu itsestään koska mitään häiriöitä ei ole ollut, mitään vikakoodeja ei ainakaan eml327 ja torque löytänyt
Tässä välissä pyörähti 6 vuotta ja nyt rupes pyyhkiä taas itestään vatkomaan.
On siis tehnyt sitä satunnaisesti vuosien saatossa mutta muutaman kerran kesässä niin ei ole haitannut.

Nyt on tehny päivittäin viimisen viikon ja on uskomattoman rasittava häiriö ku vatkoo kuivana päivänä ihan omiaan.

Onko joku onnistunut vaihtamaan tuon mikrokytkimen moottorin sisään, se kansi/johdot on jokseenkii valettu jollain silikoonilla yms mutta sen nyt luulis siitä leikkaavan pois kun on melko pehmeetä.

Semmosen huomion tein tänään kun se itestään rupes pyyhkimään että kun pyyhkiä on ala-asennossa niin liikeelle lähtiessä se käy noin 1cm alempana kun missä on levossa, ei niinkun vaikuta tietävän milloin on alhaalla.
Tekeekö muilla saman kun pyyhkiän käynnistää ?
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mulla satunnaisesti pyyhkäisee yhden kerran kun joko pistää virrat päälle tai käynnistää. On niin satunnainen ettei ole haitannut.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Nonii, nyt sit on ollu vaikka millasta mystistä oiretta, tulee pitkä teksti...
Purin pyyhkiänmoottorista kannen auki ja suihkin kontakti spraytä mikrokytkimeen, päivä siitä ja pyyhkiä ongelma hävis ihan kokonaan.

Mentiin viikko ilman mitään häröilyä ja sit alko takavilkut reistaamaan, no perus hommat eka eli kontaktipintojen putsaus vaikka ei sielä ite valoissa mitään vakavaa näkynyt.
Päivän testi ja totesin ettei ongelma minnekkään hävinnyt, välillä siis vilkun äänen tahti kiihtyy kun poltin on palanut.
No etu ja lokarin sivuvilkku vilkkuu kumminkin normaaliin tahtiin ja välillä lähtee takasetkin vilkkumaan vaikka vilkutuksen naksutus onkin nopea, ainut ongelma ajaessa on kumminkin se ettei äänestä voi päätellä et toimiiko vilkut ollenkaan.

Kun ongelma vaikuttaa olevan takapäässä niin seuraavaks purin kontin verhoilut ja kävin maadoitukset läpi, 5 maapistettä löysin kontista ja kun olin käyttäänyt ne auki ja todennut ettei mitään selkeää happamuutta ollut kasasin maapisteet takaisin.
Tämän jälkeen akunkenkä kiinni ja vehje on aivan sekaisin, virrat sai päälle ja ikkunat liikku mutta mikään muu laite ei toiminut, ei valot ei mankka, ei ilmastointi ja auto ei startannu, tässä vaiheessa hälytinkin lähti päälle ja sillon rupes kaikki valot vilkkumaan mutta myös pyyhkiä lähti valojen vilkutusrytmin mukaan hyppimään :shock:

Tämän jälkeen auto virrattomaksi ja maapisteiden uudelleen tarkastus että jäikö jotain irti yms kun sen homman seurauksena koko paska sekos, käytin samat paikat irrallaan ja laitoin takas ja nyt kaikki toimi niinkun kuuluu, tuntu että auto toimi joka osa-alueeltaan paremmin kun koskaan.

Noh, eiku vehje läjään ja ajelemaan, ajelin noin 60km ja pysähdyin kaverin luokse, siinä pari tuntia kun oli vehkeet parkissa ja aurinkokin kerkes mennä nukkumaan ni eiku liikkeelle.
Noin 200m pääsin ku vehkeestä häviää kaikki valot ja tulee ilmotus tauluun "takavalo häiriö" (ei oo muuten kiva fiilis ajaa sysimustassa ja sateisessa korvessa ilman valoja)
Noh, valot kiinni katkaisimesta ja uudelleen päälle, kaikki toimii, ajelin kotia ja auto seiso pari päivää, su kävin kylillä pyörähtämässä niin teki kerran saman homman et takavalohäiriö ja kaikki valot hävis, korjautu taas käyttämällä valot pois ja päälle toiminnolla.
Huomasin myös että kun vilkku on päällä niin mittariston taustavaloissa on vilkutusrytmin mukaista heijaillua eli käyttäytyy kun maa vika.

Tänään kävin sit läpi helposti löydettäviä maapisteitä about 11 kpl eli noin puolet mitä autossa niitä on, missään ei ollut mitään selkeää vikaa.

Töistä tullessa vilkut naputti välillä nopeaan tahtiin ja välillä normaalisti, muut valot toimii niinkun pitää.

Vikakooditkin luin kun kaverilla sattu olemaan jonkun näköinen testeri, no koodiahan oli vähän jokapaikasta mut se varmaan seltittyy sillä kun kesällä meni akku niin alijännite tuppaa niitä tuomaan vähän sinne tänne, autossa siis uus akku tällä hetkellä ja laturikin on vaihdettu muutama tuhat kilsaa sitten.

Nollattiin koodit ja pari kertaa ollaan sen jälkeen katottu et uusitutuuko mikään.
Koodit U1260 SCP (+) circuit failure ja U1261 SCP (-) circuit failure on nyt pysyvästi, pikaseen kerkesin googlata aihetta mut en vielä niin tarkasti että mitä ne varmuudella tarkottaa, vaikuttaa olevan monesta paikasta johtuvainen koodi.

Mikä lie BCM yms purkki menossa :x
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

henu kirjoitti: Ma Syys 19, 2022 8:12 pm Koodit U1260 SCP (+) circuit failure ja U1261 SCP (-) circuit failure on nyt pysyvästi,
Piti tähän vähän perehtyä, molemmat viittaa instrument clusteriin, käytin mittariston irti ihan vaan huvin vuoksi, visuaalinen analyysi ei johtanut mihinkään, mittari takas kiinni ja ajamaan, nyt taas kaikki toimii kuten pitää.
Lukiaa ei nyt ollut käytettävissä joten en tiedä et antasko nyt nollata koodit.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Voisin veikata takavalojen oireiksi revenneitä juotoksia slcm ssä. Nekun tulevat siitä kaikki.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Mittariston irtikäytön jälkeen kaikki on tominu niinkun pitää, paitsi tänään teki seuraavaa.
Ohitin hitaampia töistä tullessa silleen kohtuudella et pudotti kumminkin vaihdetta mut ei mikään täys kiihdytys, omalle kaistalle palatessani aattelin laittaa cruisen takasin päälle ja kummastelin et ei mee päälle.
Kaasupoljin lopetti toiminnan täysin ja vauhti alko hyytymään, rullailin siinä tovin ja vauhti tippu johonkii about 40km/h ja rupes toimimaan uudestaa.

Mitään häiriövaloja ei missään vaiheessa edes välähtänyt mittaristossa tämän episodin yhteydessä eikä kone sammunut.
Kaasuläppäkotelon vaihdoin (käytetty) pari vuotta sitten kun vanha rupes polkimella ajaessa menemään limp modeen mut cruisella toimi kuten pitää, sillon tuli aina rajoitettu suorituskyky ilmoitus mittaristoon.

Liekkö joku yhteys näillä sekoiluilla toisiinsa vai mikähän lie, koodeja en ole välissä päässyt lukemaan mutta valojen ja pyyhkiän puolesta auto kyllä vaikuttaa nykyään toimivan.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Koodeista se on lähettävä. Niin monta eri syytä on tuollaiseen käytökseen. Jospa sinne olisi joku jälki jäänyt. Tosin, olet kuitenkin sammuttanut auton useasti ennenkuin pääset lukemaan. Niin siellä ei vättämättä ole yhtään mitään. Huomasin tän omastani että jos tulee joku outo häiriö ilman vikavaloja tai joskus jopa vikavalon kera niin ei kannata sammuttaa ennenkuin koodit lukee. Oli perin pyllystä kerran kun olin ajanut hätäkäytöllä joku 25km ja kotiin tullessani sammutin, hain testerin ja kas kun ei koodeja. Seuraavalla kerralla en sammuttanut ja sitten oli syypää näkyvillä.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Jossain kohtaa kun nuo takavilkut ei toiminu ni testeri ei minun mielestä löytänyt mitään, pitäs varmaan ola joku jaggen oma testeri.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo ei takavalohäiriöistä tulekkaan yleensä mitään ilmoitusta. Palanut takavalo polttimo kun eiole vikakoodin tasoinen vika välttämättä. Uudemissa siitä tulee aina koodi.
Kun olet vissiin käynyt läpi takavalojen liittimet ja polttimoiden kontaktit. Sekä kun lisäjarruvaloa lukuunottamatta takavalot tulevat suoraan security & locking modulesta ja kun niitä on porsinut ulkomailla takavalojen osuudelta. Niin lähettäisin ite kyllä sen tarkastatettavaksi juotosvikojen takia. Sekun jos ei juotoksen takia vastaile aina vaikka verkkoon mitään tai höpöjä niin sehän aiheuttaa epäkivoja tilanteita vaikka ja missä.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Vauxi kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 4:35 pm Koodeista se on lähettävä. Niin monta eri syytä on tuollaiseen käytökseen. Jospa sinne olisi joku jälki jäänyt. Tosin, olet kuitenkin sammuttanut auton useasti ennenkuin pääset lukemaan. Niin siellä ei vättämättä ole yhtään mitään.
Kaasupoljin härön jälkeen kerkesin sammuttaa auton 7 kertaa ja ja ainut koodi on tuo aijemmin tullut U1260 SCP (+) circuit failure ja U1261 SCP (-) circuit failure.
Kaikki on toiminut mittariston irtikäytön jälkeen poislukien tuo mystinen kaasupolkimen häviäminen hetkeksi.
Montakohan kertaa jaggeissa on koodin häviämis sykli kun autoa sammutetaan/käynnistetään, talvikäyttis jeepissä se tais olla jotain 40 kertaa yms...
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mun yhden auton kokemuksella se pitää saada luettua heti sammuttamatta jos oire on kertalaatuinen eikä ecu mielestä uusiudu kokoajan. Silloin riittää yksi sykli ja koodi on poissa.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 308 häröili

Viesti Kirjoittaja henu »

Tämän kesän alussa kun hain auton talvisäilöstä niin oli taas vaikka millasta oiretta jatkuvasti, käytin kaikki purkit ja sulakerasiat auki ja mistään ei löytynyt mitään juotosvikoja kun mikroskoopilla tutkin.
Sitten viiminen asia mihin koskin oli BCM, otin purkin irti ja avasin, mitään juotosvikaa tai hapettumaa ei näkynyt missään, littimet kuin uudet ja kaikki näytti olevan kunnossa.
No sen jälkeen kun ruuvasin purkin takas autoon niin auto toimi ilman pienintäkään häröä koko kesän.

Ainut muuttunut asia mikä tulee mieleen on että purkki maadoittaa itsensä ulkokuoresta ja maadoitus korjautu kun 3 kuoressa olevaa mutteria avasi ja kirrasi takaisin.
Vastaa Viestiin