XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
xj6jagge
Viestit: 11
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 10:22 pm

XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja xj6jagge »

Olisiko kellään vihjettä missä kannattaisi teettää kansiremontti tai mahdollisesti lohko ym. isompi remontti.
Oljyt ja vedet sekaisin nyt (öljyn täyttökorkkia avatessa näkyy harmaata mössöä). Juttelin Jag-Finn:n kanssa ja edessä voi olla "pienempi" kansiremontti tai koko koneen purku jos halkeama on lohkossa. Vaikea paikka kun kustannusarviota ei voi kukaan antaa. Jos työn antaa jollekkin, niin pitäisi olla aika luotettava. Noin vuosi sitten Jagfleet teki kansiremontin halvalla, mutta siitä ei ollut mitään iloa... Onko kokemuksia??
Auto on XJ6 S2 4,2l vm -75. Muuten hieno sekä aika ok kunnossa, mutta ei viitsisi sijoittaa ihan älyttömiä summia remonttiin.
Jaguar XJ6 S2 -75
Alfa Romeo Spider 916
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja HEF »

Sorry, Jagfleet, se kertoo kaiken.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Älytön ja älytön, jos kymppitonnilla saa täydellisesti pelittävän vanhan Jaguarin koneen, niin onko se älytöntä?

Voit sitten liittyä meihin, eli Jag-Finnin kymppikerhoon. ;)

Mulla ei ollut edes noin paha, vaan valkoista pakokaasua, minkä syy oli aika selvä, kun jäähdytysnestettä katosi samalla.
Mutta en ole katunut, hankintahetkellä oli tiedossa että edellinen kansiremontti oli kaikkea muuta kuin kosher.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
xj6jagge
Viestit: 11
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 10:22 pm

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja xj6jagge »

Siis mielestäsi Jag-Finn on luotettava ja iso remontti maksaa n. 10 tonnin?
Jaguar XJ6 S2 -75
Alfa Romeo Spider 916
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No uskoakseni aika moni muukin omaa samanlaisia kokemuksia täällä? (DD6C, KK1, kuka muu?)

Oletko vielä FJDC:n jäsen? Jos et, niin voit silti käydä vaikka tutustumismielessä nk. klubi-illassa tuolla Espoon Pakankylässä Kaisankodin kahvilassa, jossa on joka kuun 1. Ja 3. Ma klo 18 kuukaisitapaamisia (ellei satu pyhä tms. muu este) jäsenmaksu on vain €35,-/v ja liittymismaksu €15,-

Toki on kilpailuakin noissa korjaamoissa, esim. Karaasi saman teollisuusalueen toisessa päässä, Triangle Turussa, ja osin voi toki itsekin koettaa säästää, aikaa, rahaa ja töitä vaiheistamalla projektia. Mutta jottei tulisi sanomista on koneistuksen ja kokoonpanon yleensä syytä olla keskenään tekemisissä. Eli mekatsu katsoo ja arvioi porausten ja linjaporausten tarpeen, mäntien ja laakereiden koot jne.

Meidän XJ6C:n kone tehtiin tuolla Jag-Finnissä 8-9 vuotta sitten, kaikki ei mennyt putkeen, mutta lopputulos on erittäin hyvä, 30 tuhatta huoletonta kilsaa on sen jälkeen vedetty pitkin Eurooppaa, siitä oli täälläkin kuvasäie, mutta taisi ko. kuvapalvelu jossain vaiheessa loppua. Vanhoista Jaguar-uutisista löytyy myös noista projekteista tietoa, voi ostaa klubin arkistosta €5,-/kpl tai viisi lehteä €20,- jne.

Katellaan ja kysele toki muiltakin mielipiteitä!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Noin yleisesti ottaen kun öljyt ja vedet ovat sekaisin se johtuu joko kansipahvin tai itse kannen vaurioista (hiushalkeama). Eli ei tarvitse S2:ssa nostaa konetta pois eikä miettiä laakereita tai männän välyksiä yms. Tietysti pitää huomioida ajetut kilometrit. Oikea koneistamo plaanaa kannen, hioo ja säätää venttiilit. Eli saat valmiin tuotteen joka uudella tiivisteellä niputetaan paikoilleen. Tämähän on tietysti poikkeus, mutta mulle kävi kerran että niputettuani kaiken ja kaadettuani pakkasnesteet jäähdyttäjään ne yllättäen seuraavana päivänä valuivat ulos pakoptken liitoksesta S1 E - Typen taka - akselin luona. Koneistamo ei ollut paineistanut kantta, mikä heidän kuuluisi vanhan alumiinikannen kanssa ehdottomasti tehdä. Moisen kansirempan kulut ovat tosi kaukana kympistä. Eiks kymppikerho ole enemmän tuolla lentokonepuolella? :wink:
Viimeksi muokannut Coupe, Pe Maalis 25, 2016 6:13 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
i
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja HEF »

Ja kun kansi on koneesta pois, niin kannattaisi suoralla teräsviivoittimella ja kirkkaalla fikkarilla tarkistaa lohkon suoruus.
Tämä on sellainen "raakatesti", jolla voidaan alustavasti selvittää lohkon kunto.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Coupe »

No näinhän se on, mutta harvemmin se valurautamöykky taitaa vääntyä. Tietysti pinnat pitää puhdistaa, kierteet avata jne. mutta nehän kuuluvat normaaliin kansiremppaan.
i
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Tässä koneessahan menee kannenpultit lohkossa vesitilan pohjaan,mistä tiedät,että kansi vuotaa.
En lukenut koko ketjua läpi,mutta jos joku on kannen irroittanut,niin kertoi varmaan miten kävi pitkien pulttien kanssa
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Em. tiedon perusteella oli varmaan vaan jätetty kaikki pultit niille sijoilleen ja lohkossa saattaa olla siis myös halkeamia tai muuta ongelmaa.

Onpa ainakin E-typen 4.2L koneissa ollut sekä puhkisyöpyneitä vesipumpun pohjia (timing cover, alumiinia) että puhkisyöpyneitä imusarjoja. Ne on tosin helpompi tarkistaa kuin kannen irroitus. Oliko paineilmalla tms. koetettu katsoa, mistä menee läpi?

Oman entisen E-typen kansirempan (tosin vain kaksi uutta venttiiliä ja plaanaus, Suomessa ei kukaan teekään kaikkien ohjurien ja seetien vaihtoa) kustis oli €1900,- loppulasku hieman alle neljä tonnia. Mutta siinä uusittiin samalla koko jakopää sekä kaikki letkut (vaikka edellisetkin oli vasta noin 15 vuotta vanhoja) hommasin tosin kaikki osat itse.

XJ6:ssa oli koneen kaikki laakerit, uudet männät, poraukset, jne. lisäksi mukana kardaanin kunnostus (kannattaa melkein aina tehdä jos on kone tai taka-akseli poissa, varsinkin E-typeen josta sitä ei muuten saa ulos!) sekä konehuoneen hiekkapuhallus ja maalaus, vanteiden hiekkapuhallukset ja maalaukset, renkaat, etuapurungon perushuolto jne. kestikin yli puolitoista vuotta, meni sinne kymppikerhoon. :P

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Mulle kävi itselleni kun jouduin kannen irroittamaan:yksi kannenpulteista katkesi vesitilan pohjasta.
Onnistuttiin poraamaan tynkä ulos ja uudet pultit tilalle.
Jännitti tuo poraus,jos lipsahtaa pitkäksi,on öljytilan katossa reikä,no ei onneksi tullut.
Sen opin ainakin,että jäähdytysvedet kannattaa pitää kunnossa,ettei pultit ruostu.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

tein 95vm xjr:ään ihan ite remontin kun oli kilometrit kansipahvista täynnä. romut pois kansi raumalle tarkistukseen eli oikastavaksi ja sieltä soitettiin että yhden sylinterin venttiilit pitää eli tehtiin täys remppa. kansityö makso 500e, tiivistesarja + laahaimet jotain 300e ja uudet öljyt ja nesteet niin hintaa tuli jotain 1000e luokkaa. rohkeesti vaan jakari käteen :D ihan ekaa kertaa tein kyseisen homman eli ei mitään kokemusta ollu kannen aukasemisesta ja auto toimii kasausen jälkeen.
Roksu
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 02, 2011 3:02 pm

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Roksu »

Tervhdys,

Jaguaarin koneeseen (XJ40) ei ole vielä tarvinnut tehdä kansiremonttia. Toiseen kulkineeseen (Range Rover -84) tein viime talvena uuden koneen. Kannet käytin varmuuden vuoksi oikaisussa. Koneistamo Veljekset Aaltonen Mäntsälä. Hintaa kahden kannen plaanaukselle tuli yhteensä 120€. Vanha kaarihalli vanhan Lahdentien varressa. Aika moni muukin mun autotuttavista on käyttänyt ko. pajaa varsin hyvin tuloksin. Ns. vanhan liiton verstas. Vain käteinen käy ja saat käsinkirjoitetun paragonkuitin.Positiivista myös, että aikataulu piti.
Roksu alias Jari Rokkanen
Teuvo Alarotu
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 5:24 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja Teuvo Alarotu »

Ollessani matkallla Tanskasta Englantiin autoni Jaguar XJ6 ser 2 pysähtyi ankarasti höyryten. Falck paikalle ja korjaamoon. Kansi irroitettiin ja vietiin tarkastukseen; pahoja halkeamia, käyttökelvoton. Soitto Triangle Motorsiin Suomeen ja sieltä järjestyi kunnostettu kansi n. kolmessa päivässä Tanskaan. Vaihtokansi paikoilleen ja menoksi. Parin kilometrin jälkeen huomasin sankan savun takanani. Öljy ja vesi olivat kuumentuneet pakoputkessa ja aiheuttivat moisen ilmiön. Savutus loppui aikanaan ja saavuin satamaan josta laivalla saarelle. Auto pelasi hienosti joten lautalla viikon kuluttua Ranskaan. Sekoilua Ranskassa ja Monacon jälkeen kohti pohjoista. Auto pelasi hienosti koko matkan. Kustannusta seikkailusta tuli hieman suunniteltua enemmän, mutta "kerran se vain kirpaisee" menttaliteetilla siitä oli pakko selvitä. Pakoputki olisi kuitenkin pitänyt remontin yhteydessä puhdistaa.

TA
entisiä:
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
HannuSavolainen
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Touko 31, 2013 5:22 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin / Jaggen koneremontin hinta

Viesti Kirjoittaja HannuSavolainen »

joo samassa jengissä oon myös, monia koneremppoja on tullut teetettyä kalustoon, kuuluu lajin luonteeseen.

Jaggen konerempoilla on minusta ns. kylpyammehintakäyrä kuin autoillakin ... Uusissa kalliit konerempat ja taas mitä vanhempi laite sitä kalliimpi koneremontti [osien hinta, tiettyjen osien harvinaisuus ja sen mukainen hinnoittelu, tiettyjen osien teettäminen yksin kappalein, ammattilaisen käsityön määrä kun on teetettävä viimeisen päälle kun ei ole järkevää muuten...]

Minusta kunnostuksen tapa {kalleus] pitää myös suhteuttaa kuhunkin ajoneuvoyksilöön ja [omistajan] elämäntilanteeseen
* miten hyvä autoyksilö muuten,
* aikooko pitää ikuisesti,...
* onko itsellä aikaa, mielenkiintoa ja kädentaitoja tehdä osa asioista vai ammattifirmassa kaikki...
* budjetin järkevyys,
* mahdollinen jälleenmyyntiarvo versus 'sunk cost' ja järkevyys

Minä itse toimisin näin s2 XJ6:een [ellei hienon hieno auto]
* ellei painekoe jo kerro ja mahdollinen muu analyysi, kansi irti niin näkee mitä mennyt, lohkon mahdollinen halkeama värikokeella tms.
* parhaimmillaan uusi kannentiiviste, kannen suoruuden tarkistus... osat kiinni ja kovaa ajoa, case closed
* jos vaihtoehtona olisi täyskoneremppa, itse harkitsisin käytetyn kunnossa olevan toimivaksi todetun koneen hankintaa, niitä löytyy... tiedän tiedän ... puristit sanoo että nehän voi hajota ... ja ... ja ...

terv. hs
xj6jagge
Viestit: 11
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 10:22 pm

Re: XJ6 S2 öljyt ja vedet sekaisin

Viesti Kirjoittaja xj6jagge »

Kiitos vastauksista. Löysin Nastolasta hyvän korjaamon. Moottori ollut irti purettuna koko kesän. Syitä löytyi aika monta ko. vikaan... Kannen tiiviste huono ja lohkossa hiushalkeamia. Lisäksi männänrenkaat solmussa, kampiakselin laakerit sökönä ym. ym. pienempää. Nyt homma lähtee kasaan ihan alusta, uusia osia tilattu, sylinterit putkitettu. Päätin että tehdään homma kunnolla. Moottoritila maalattu + kaikki osat, kaikki letkut ja johdot vaihdetaan samalla myös uusiin. Konehuoneesta tulee käytännössä uusi.
Jaguar XJ6 S2 -75
Alfa Romeo Spider 916
Vastaa Viestiin