Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
klaine
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 2:02 pm

Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja klaine »

Noniin, elikkäs seuraavanlaisia uutisia tuli, kun käytin ensimmäistä kertaa kissaa oman omistuksen aikana perushuollossa SCC:llä Espoossa:

- Alatukivarsissa väljää takana (C2D36808, C2D36809)
- Takaylätukivarsi väljä vasemmalla puolella (C2P13877)
- Takaiskareiden alahelat väljät (C2D4013 x 2)

En ole itse vielä ajossa kiinnittänyt juuri huomiota, että auto käyttäytyisi jotenkin ikävästi. Koetetaanko tässä nyt viedä narussa vai täytyykö toimia.. Joka tapauksessa SCC:n ehdottamat toimenpiteet olivat seuraavat: alatukivarsien vaihto takaa + vasemman takaylätukivarren vaihto (iskareiden helat pystyvät vaihtamaan, mutta työn hinta yli 200, osat n. 60€). Kokonaisuudessa hinta-arvio töineen oli melko komeahko!

Käsittääkseni näistä voisi selvitä puslien vaihdoilla, mutta virallisen merkkikorjaamon kanta on aina, että vaihdetaan koko tukivarret. Onko kokemuksia XF:ään tehtynä? Paljonko maksoi ja osaatko suositella pajaa homman tekemiseen? Mitä itse tekisit? :)

Mielellään itse säästäisin verrattuna tähän SCC:n arvioon ainakin!
Viimeksi muokannut klaine, Ma Huhti 04, 2016 5:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja nestori »

En tiedä ko. mallista mutta herkästi se menee niin, että työkulut+puslat on puslien vaihdossa prässiä käyttäen yhtä suuret kuin työkulut+tukivarsi. Eli puslia vaihtaessa menee työaikaa roimasti enemmän kuin pelkän tukivarren vaihdossa. Joka tapauksessa tukivarsi irroitetaan kun puslat vaihdetaan. Lisämausteena legendojen mukaan alumiiniset tukivarret voi murtua puslaa vaihdettaessa, joten korjaamot ei välttämättä halua ottaa riskiä.

Itse en lähtisi vaihtamaan mitään jos auto ei kolise ja on hyvä ajaa, ja jos katsuri ei käske, mutta omat rahavarantoni onkin melko rajoitetut.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja rado »

Aina nuo korjaamo löytävät jotain mistä saisi asiakkaita nyhdittyä.

Sen kuin ajelet. Ei jokaista osaa voi mennä heti vaihtamaan vaikka dollarisilmäinen lippispää jotain vikaa löytäisikin.

Kysele seuraavassa huollossa eri asentajan mielipidettä.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Yksi vaihtoehto on tilata osat UK:sta (SNG Barratt/Manners) ja viedä mille tahansa (kelvolliselle)
pajalle vaihdettavaksi, ei noiden vaihtoon mitään Jaguar-specialistia tarvitse.

Korjaus nyt jos autolla on kohtuullisen paljon jo ajettu ja aikoo vielä itse lisää ajella.
Enemmän siitä itse hyötyy nyt tehtynä kuin pakon edessä vähän ennen vaihtoa. Pikkuhiljaa
lisääntyviä väljyyksiä ei ehkä itse huomaa, ennenkuin kokee ehjän.
Jos auto on menossa tänä vuonna vaihtoon, niin jätä seuraavan murheeksi.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja mikki »

Onhan se huomaavaista että mahdollisista ongelmista infotaan asiakasta.
Sitten käyttäytyy niin kuin itselle sopii.

Itse usein teen päätöksen katsastajan toiveiden ( käskyn ) mukaan jos en huomaa ajossa/auton käyttäytymisessä muutosta.

Tässä on sellainen pointti että jos tarttee Jaggekatsastajaa, joka ei turhaan vaihdata osia jos esim hänen mielestään XK8:n takapäässä väljää jota ei oikeasti ole, ( ominaisuus eikä vika ) niin kandee mennä Juvanmalmille joka katsastaa useita satoja Jaggeja vuodessa.
Katsuri voi jopa soittaa Juvanmalmin osaajille joita 2 yritystä ja kysyä ''onkos se niin vaiko näin''...?

M
Kirppu
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2016 2:16 am

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja Kirppu »

Itsellä on vuoden -09 XF ja alkavaa väljyyttä takapään tukivarsissa todettiin jo pari vuotta sitten Inchcapella. Ei sitä ole huomannut ajossa mitenkään ja katsastuksestakin meni läpi helmikuussa ilman moitteen sijaa hymyillen :D Vaihdellaan sitten kun todellista tarvetta ilmenee...
Jaguar XF 2.7D 255hv/550nm.
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Kopi kirjoitti: Jos auto on menossa tänä vuonna vaihtoon, niin jätä seuraavan murheeksi.

Köpi
Tietääpähän nyt sitten ainakin karttaa noita nimimerkki Kopi:n vanhoja kinnereitä jos on laitettu kiertoon samalla periaatteella :(
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja mikki »

Köpi pitää autojaan pieteetillä.
Katso vaikka Moneypit!
Ja vastaavassa tapauksessa varmaankin kertoisi ostajalle tämän mahd. tulevaisuudessa hoidettavan toimenpiteen jättäen sen ostajan huoleksi...
M
klaine
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 2:02 pm

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja klaine »

Nyt vähän asiaa pyöriteltyä taidan päätyä ratkaisuun, että tilailen takapäähän ylä ja alatukivarret Briteistä. Näyttäisi osaa saavan reiluun 150 puntaan per pala, jossa tulee jo koko setillä yhden pitkän viikonloppuloman verran Keski-Eurooppaan säästöä SCCn tarjouksen osien hintaan. Kyselin Jag-Finniltä noista puslien laitosta ja sieltä näkemys oli, että mikäli tarvitsee per tukivarsi yli yksi pusla vaihtaa niin on jo melkein kannattavampaa laittaa sen sijaan uudet osat. Edit: Heidän mukaan alatukivarteen olisi tarvikkeena saatavilla kaksi puslaa kolmesta ja powerflexin tuotteet olisivat vähän kovia arkikäyttöön. Kuitenkin mielestäni ainakin powerflexin kiteissä on saatavilla kolme alaskin..

Ylätukivarsista vain vasemmalta huomautettiin, että on väljyyttä, mutta jotenkin mielessä pyörii, että parempi sitten kerralla laittaa molemmat puolet. Onkohan tässä ajatuksessa rationaalisesti järkeä..

Mietin myös, että sikäli kun menen joskus osat vaihtamaan niin kannattaisiko ottaa mukaan vanhat tukivarret siltä varalta että haluaisi joskus itse niihin vaihtaa uudet puslat tilalle ja pitää tallessa tai myydä? Onnistuukohan tuo edes isohkon ruuvipenkin ja "yleistyökalujen" kanssa vai tarvitseeko jotain erikoisempaa prässiä?
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja Ode »

klaine kirjoitti:Heidän mukaan alatukivarteen olisi tarvikkeena saatavilla kaksi puslaa kolmesta ja powerflexin tuotteet olisivat vähän kovia arkikäyttöön. Kuitenkin mielestäni ainakin powerflexin kiteissä on saatavilla kolme alaskin..

Ylätukivarsista vain vasemmalta huomautettiin, että on väljyyttä, mutta jotenkin mielessä pyörii, että parempi sitten kerralla laittaa molemmat puolet. Onkohan tässä ajatuksessa rationaalisesti järkeä..

Mietin myös, että sikäli kun menen joskus osat vaihtamaan niin kannattaisiko ottaa mukaan vanhat tukivarret siltä varalta että haluaisi joskus itse niihin vaihtaa uudet puslat tilalle ja pitää tallessa tai myydä? Onnistuukohan tuo edes isohkon ruuvipenkin ja "yleistyökalujen" kanssa vai tarvitseeko jotain erikoisempaa prässiä?
S-Typen alatukivarsiin taakse ei ole saatavilla kuin kaksi puslaa kolmesta, pl. jotkin nimettömät valmistajat ja kaiketi powerflex myös, joilta saa kaikki kolme. Mutta alkuperäistä vastaavia ei saa kuin kahta. En tähän hätään ehdi asiaa tarkistaa, mutta muistaakseni XF:n pyöräntuenta on kovin samanlainen ja siitä edelleen voisi arvailla puslien noudattavan samaa kaavaa.

Minä vaihdan aina alustan osat kummallekin puolelle jos jotain vaihdan. Koiranluut, puslat, tukivarret, oli kyse mistä tahansa niin vaihdan aina pareittain. Ei ole välttämättä aina perusteltua, mutta kyllä osat ovat niin tasalaatuisia alkuperäiset ainakin, että kovin pian saa toista olla uusimassa jos vain yhden vaihtaa.

Ota ilman muuta tukivarret talteen! Jos ei muuta käyttöä ajan myötä ilmene niin joku kyllä ostaa ne kun hinta on kohdallaan.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Se ei tavallaan ole ihme, että jonkun verran ajetusta ja 7 vuotta vanhasta autosta löytää kuluman aiheuttamia korjauskohteita jotka olisi hyvä laittaa jossain vaiheessa kuntoon. Jos se ei suoraan vaikuta auton käyttäytymiseen, ole turvallisuusriski ja auto menee katsastuksesta läpi havaitun vikakohteen puolesta käyttäisin mottoa "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä". Mikäli tilanne ns perkelöityy ja osa ei toimi tai aiheuttaa riskin niin sitten vaihtoon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
klaine
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 24, 2016 2:02 pm

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja klaine »

Statuspäivityksenä käytin tänään K1 katsastuksessa Herttoniemessä ja meni puhtaasti läpi. Alkuperäisen ketjun aiheen nostaneen huoltokäynnin ja katsastuksen välillä vielä yli 10 000km ajoa mistä reilu 7000 pitkin Eurooppaa vaihtelevilla tiealustoilla monin osin anteeksiantamatonta kyytiä painaen. Mielipide katsastuksessa oli, että ei näissä ongelmalle aihetta näytä olevan - vahvistuu ajatus SCCn rahastusyrityksestä.. Noh seurataan tilannetta :)
Matero
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 7:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF 2009 - Takapään tukivarsissa väljää SCC mukaan

Viesti Kirjoittaja Matero »

klaine kirjoitti:Statuspäivityksenä käytin tänään K1 katsastuksessa Herttoniemessä ja meni puhtaasti läpi. Alkuperäisen ketjun aiheen nostaneen huoltokäynnin ja katsastuksen välillä vielä yli 10 000km ajoa mistä reilu 7000 pitkin Eurooppaa vaihtelevilla tiealustoilla monin osin anteeksiantamatonta kyytiä painaen. Mielipide katsastuksessa oli, että ei näissä ongelmalle aihetta näytä olevan - vahvistuu ajatus SCCn rahastusyrityksestä.. Noh seurataan tilannetta :)
Ikävää kyllä tuommoinen, menee maine nopeasti. Sivuhuomautuksena katsastutin oman XF:n ensimmäistä kertaa ja kiertelin katsastusmiehen kanssa auton alla. Vähän jännitti kun en ostaessa ollut nostanut ylös ja kurkannut alle. No ei siellä ollut mitään nähtävää :) - puhdas leima ja kovaa ajoa päälle
Jaguar XK8 4.0 V8 '97
Ex-Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury Azure Blue|Ivory|Dark Oak|Oyster
Vastaa Viestiin