XJ, osto-opas? kysymys?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Seppoo
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 9:57 pm
Paikkakunta: Alavus

XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Seppoo »

Hei vaan kaikille! Uutena jäsenenä kysäisen suosituksia 1995-2005 XJ ostoon! Mitä pitää huomioida,et olisko tulossa huollontarvetta lähiaikoina. Ja mikä varmin kone,mikä vaihdelaatikko,millä ajokilsoilla vielä pelittää? Ja saako naviin kuinka uudet kartat? Vastauksia odotellessa tässä kuumetta lisäilen! :P T Seppo
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Pahan kysymyksen heitit, sillä tuohon ilmoittamaasi 1995-2005 ajankohtaan osuu kolmen eri mallisarjan autoja:

1994-1997 X300
1997-2002 X308
2003-2009 X350

X300-mallisarjan autoja on saanut neljällä eri moottorivaihtoehdolla (rivikuutoset 3.2 ja 4.0 litraiset (jälkimmäinen myös mekaanisesti ahdettuna) sekä 12-sylinterinen 6.0 - litrainen). Vaihteistoina joko manuaali tai 4-vaiheinen ZF-automaatti. Ei tehdasnavia.

X308-mallisarjan autoja on saanut kolmella eri moottorivaihtoehdolla (V8 joko 3.2 tai 4.0 litraisena (isompi myös mekaanisesti ahdettuna). Vaihteistona ikiluotettava 5-vaihteinen ZF-automaatti tai remmiahtimen yhteydessä Mersun 5-vaihteinen automaatti. Tehdasnavi saattaa olla mutta uusia karttoja ei saa.

X350-mallisarjan autoja on saanut viidellä eri moottorivaihtoehdolla (V6-moottori 3.0 litraisena, V8-moottorit 3.5 ja 4.2 litraisena (isompi myös mekaanisesti ahdettuna) sekä 2.7 litrainen diesel V6-formaatissa). Vaihteistona 6-vaihteinen ZF. Tehdasnavi saattaa olla ja uusia karttoja saa.

Luotettavin on varmaan tuo vanhin rivikuutonen 3.2 litraisena ja manuaalilootalla?

Jos jostain saat Jaguar World-lehden (September2015) niin siinä on aika hyvä historiikki XJ:n koko eliniältä ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Seppoo
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 9:57 pm
Paikkakunta: Alavus

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Seppoo »

Non nii,on päästy hyvään alkuun! Automaatti se pitää kuitenkin olla! ja 6-8 pyttyä! Näissäkö on eri laatikko kuin S-mallissa? Onko mitään rajaa ,km,missä loppuu kone tai laatikko? Vai onko niin kuin Opelissa,että kestää niinkauan kuin viittii ajaa? :shock:
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

minulla x300 -97 3.2l kutos koneella ja automaatilla, 320tkm mittarissa ja tekniikka toimii täysin. puristuspaine mittauksessa selvisi että moottori on täydessä tikissä. hyviä autoja, kannattaa etsiä ruosteeton!
Jaguar XJ6 3.2l -97
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Vaikeita kyllä kysyt vastata ihan täsmällisesti... Tuosta navista vielä, X308:ssa jos sellainen on niin kyseessä on puupaneelin takana oleva suorakaiteen muotoinen näyttö, minkä paikalle monet ovat onnistuneesti laittaneet nykyaikaisen navigaattorin tai puhelimen/tabletin.

Jaguareissa moottori-vaihdelaatikko pääsääntöisesti muodostavat yhdistelmän, mikä on sama mallista riippumatta. Kaikki ovat yleisesti ottaen hyviä ja vievät paljon bensaa (paitsi 2.7D), tehoa niissä on varmasti "riittävästi" auton tyyliin nähden.

Muuten pelisäännöt ovat samat kuin minkä tahansa muun laatumerkin kanssa noilla käyttövuosilla. Hyvin pidetty ja -ajettu kestää kyllä, jos siitä huolehtii. Varsinaisia tyyppivikoja mitkä varmasti hajoavat ei mielestäni ole - tuosta on kyllä toisiakin mielipiteitä. Itse olen pärjännyt kohtuu pitkään hyvin periaatteella, että jos vikaa vanhaan autoon tulee esille niin sitten korjataan. Katsastuksissa olen erikseen pyytänyt perusteellista tarkistusta, ja pari kertaa on tullut esille hyvissä ajoin jotain alkavaa väljyyttä mitä on sitten saanut rauhassa korjailla, ilman merkintää papereihin. 4.0-moottorin ketjujen yläkiristäjät ovat ainoa poikkeus, on jonkinlainen mahdollisuus että alkuperäiset kiristäjät hajoavat lennosta ja silloin tulee pahaa jälkeä. Itse olen omani vaihtanut, ei ollut kovinkaan hankalaa ja maksoi jotain reilun satasen, aihesta on juttua muutamassakin keskustelussa.

Automaattivaiheistojen öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa, sillä on kyllä äkkiä vaikutusta toiminnan pehmeyteen ja laitteen kestävyyteen. Tuossakin on sitten koulukuntia, että kuinka paljon pitää samalla huuhtoa ja pestä, itse olen vaihtanut öljyjä kerran vuodessa puhtaampaan mitä ulos valuttamalla (noin puolet) kerralla tulee. Suodattimen olen vaihtanut aina ensimmäisellä kerralla. Jo parin vaihdon jälkeen ei ulos ole tullut juurikaan likaisen näköistä öljyä.

Niin, kilometreistä, kesäkissaa lukuun ottamatta autoissa on ollut 200+ tkm, eivätkä kilometrit sellaisenaan ole tuoneet mitään ihmeempää. Jos auto on siisti ja ruosteeton, ja kaikki tuntuu toimivan niin kuin pitääkin, niin jatkamalla ajoa ja hoitamista on edessä kilometrejä ja vuosia runsain määrin. Jos voi tehdä huollot itse ja tilata osat Englannista, niin on jopa edullista. Jos vie merkkiliikkeeseen, niin sitten maksaa hurjasti. Oma autojen harrastukseni alkoi vähän äkkinäisestä kesäautomielijohteesta, viisi vuotta sitten hurahdin tuohon kesäkissaan, kävin Saksasta sen hakemassa, ja aloin sitten selvittelemään tarkempia ohjeita yms. Ja niitähän sitten löytyi kaikki netistä, niin ohjeet kuin osaluettelot ja verkkokaupat alkuperäis-, vara- ja purkuosille. Ja sitten onkin vähän mopo päässyt karkaamaan... mutta hauskaa on ollut!

Noista sinulla tähtäimessä olevista malleista, oma valinta ensimmäiseksi Jaguariksi olisi X308. Niitä saa hyvällä hinta/laatusuhteella Suomesta ja Saksasta.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Onko tosiaan näin, että 3.2 V8 koneet ei kärsi kiristäjien hajoiluista, ja on vain 4 litraisen ongelma?
Seppoo
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 9:57 pm
Paikkakunta: Alavus

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Seppoo »

Kiinnostaa myös tää jakopää,onko 3.2 eri osilla? ja saa antaa suosituksia myös siitä,jos toisella on ajettu alle 100t,ja toisella samanikäisellä 250t! kannattaako maksaa tuplahinta vähemmänajetusta? esimerkit löytyy nettiautosta! Jopa Alavudella on enempiajettu myynnissä.toki haen kauenpaakin,jos on hyvä! :!:
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

nestori kirjoitti:Onko tosiaan näin, että 3.2 V8 koneet ei kärsi kiristäjien hajoiluista, ja on vain 4 litraisen ongelma?
Samat hilppeet niissä on. http://www.jagutek.co.uk/timing-tensioner.php
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tarkennan sen verran että tuo jakopääongelma koskee siis tietääkseni vanhempia V8 moottoreita.
Eli X308 sarjaa 3.2 ja 4.0.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

JNi kirjoitti:Vaikeita kyllä kysyt vastata ihan täsmällisesti... Tuosta navista vielä, X308:ssa jos sellainen on niin kyseessä on puupaneelin takana oleva suorakaiteen muotoinen näyttö, minkä paikalle monet ovat onnistuneesti laittaneet nykyaikaisen navigaattorin tai puhelimen/tabletin.

Jouko
X308:n navi on kyllä radion yhteydessä ...

XK8:n navia tarkoittanet?
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jep, muistin väärin nähneeni että noin olisi ollut myös X308:ssa :-)

Tuon aikakauden radioita on pääsääntöisesti kahta tyyppiä, standardi ja premium. Tai radio on sama, mutta perässä voi olla lisävahvistin ja lisää kaiuttimia. Radio ja lisävahvisitin on liitetty yhteen aika erottamattomasti moninapaisella johdolla, eli radio ohjaa vahvistinta enemmän kuin vain lähettää vasemman ja oikean kanavan. Jos kyseessä on standardi, niin sen paikalle ovat monet vaihtaneet nykyaikaisen laitteen, puhelintoiminnolla ja navillakin. Ratin säätimet saa myös toimimaan oikeanlaisella lisäpalikalla.

Tätä ajatusleikkiä kun jatkaa, että jos hankkisi vielä yhden vanhemman Jaguarin, niin mitä siltä itse haluaisikaan? :-D
- kilometrit alle 300 tkm on ok
- siisti ja ruosteeton, yleisesti ottaen ehjä (yksittäiset ja selkeät korjattavat jutut eivät haittaa, vanha auto kuitenkin, ja harraste)
- ajotuntuma ja laitteiden toiminta kaikin puolin ok
- jos auto näyttää hyvälle ja tuntuu hyvälle, niin lähtökohdat onnistuneelle hankinnalle alkavat olla kasassa - vanhaa pitää aina varautua korjailemaan joka tapauksessa
- puuratti
- kattoluukku
- premium stereot
- sähköpenkeissä muisti
- ratti ja polkimet sähkösäädöillä
- ... mitähän vielä...

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Seppoo
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 9:57 pm
Paikkakunta: Alavus

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Seppoo »

Morot! Näitä naveja näyttäs olevan monenlaisia,samanikäisissäkin! Ja lähes kaikilla on ajettu alle 300t,mitkä on nettiautossa myynnissä!! Mutta löytyy myös 80 ,ja 150 ajettuja useita! Eikä tainnut kyseessäolevia autoja,nettiautossa myynnissä,kerholaisten omia yhtään! ? Jospa kallistuisi ensin tohon 5-6000e hintaluokkaan,valinnanvaraa on jos ajomäärääkään ei tarvii pelätä! kesäautoksi tulee! Mitkä on ne kohdat mistä voi löytää ruostetta ensimmäisenä?
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Seppoo kirjoitti:Mitkä on ne kohdat mistä voi löytää ruostetta ensimmäisenä?
Yleispätevä vastaus lienee että "korista".

Takalokasuojat, helmat, katon pilarit, etujousituksen yläkupit jne jne ...

Laita selaimeen vaikkapa www.mobile.de ja hakukriteereiksi Jaguar + 1994-2003 ja katsele kuvia. Varmaan kaikki korihäröt löytyy edustettuina kun ajatuksella katselee ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Ruostetta tulee aika normaaleihin paikkoihin, jos tulee. Katso tavaratilan pohja sisältä, moottoritilan seinät alempaa eli lokasuojat ja rintapelti, pyörien takana lokasuojan seinät, pohja etujalkatilan alla, pakoputkisto - ja erityisesti helmapellit ja lokasuojien reunat ja ikkunoiden reunat. Irtoava ruoste on huono merkki, ruskea mutta suora ja sileä pinta on yleensä ok. Ne kannattaa pestä paineella ja tärpätillä ja ruiskuttaa kevyttä suojaöljyä päälle. Massaa en ole itse laittanut kuin valikoituihin kohtiin mihin osuu hiekkasuihkua ajaessa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

JNi kirjoitti:Jep, muistin väärin nähneeni että noin olisi ollut myös X308:ssa :-)

Tuon aikakauden radioita on pääsääntöisesti kahta tyyppiä, standardi ja premium. Tai radio on sama, mutta perässä voi olla lisävahvistin ja lisää kaiuttimia. Radio ja lisävahvisitin on liitetty yhteen aika erottamattomasti moninapaisella johdolla, eli radio ohjaa vahvistinta enemmän kuin vain lähettää vasemman ja oikean kanavan. Jos kyseessä on standardi, niin sen paikalle ovat monet vaihtaneet nykyaikaisen laitteen, puhelintoiminnolla ja navillakin. Ratin säätimet saa myös toimimaan oikeanlaisella lisäpalikalla.

Tätä ajatusleikkiä kun jatkaa, että jos hankkisi vielä yhden vanhemman Jaguarin, niin mitä siltä itse haluaisikaan? :-D
- kilometrit alle 300 tkm on ok
- siisti ja ruosteeton, yleisesti ottaen ehjä (yksittäiset ja selkeät korjattavat jutut eivät haittaa, vanha auto kuitenkin, ja harraste)
- ajotuntuma ja laitteiden toiminta kaikin puolin ok
- jos auto näyttää hyvälle ja tuntuu hyvälle, niin lähtökohdat onnistuneelle hankinnalle alkavat olla kasassa - vanhaa pitää aina varautua korjailemaan joka tapauksessa
- puuratti
- kattoluukku
- premium stereot
- sähköpenkeissä muisti
- ratti ja polkimet sähkösäädöillä
- ... mitähän vielä...

Jouko
Tuo polkimien sähkösäätö ei taida kuulua tuohon listaan :?:
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Minulla on jostain hatara mielikuva, että paremmin varustelluissa pre-X350 XJ:ssä olisi joissain ollut myös tuo polkimien pituussäätö... voin hyvin muistella väärin.

Jos Saksan tarjonta alkaa houkuttamaan, niin lisähinnasta on listoja täällä: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp

Menolippu Saksaan, käteistä takataskussa ja vähän ymmärrystä saksalaisesta auton ostamisesta - rekisteröinnistä / kilvistä - vakuutuksesta matkaan, niin täydellisyyttä hipova lomasuunnitelma alkaa olla kasassa!

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Seppoo
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 9:57 pm
Paikkakunta: Alavus

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Seppoo »

On 350 polkimien säätö,eikä hinnat alkaen maksa kuin 15000e,et tässäpä sitä on pähkäilyä mihin kallistuu! on kuitenkin 10v uudempi kuin kalliinmat vanhemmat mallit!
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Ai pahus, tuossahan on jo xenon-valotkin ja paremmat versiot penkeistä! Noissa harvemmin on premium-stereoita (tai audiophile, niin kuin X350:ssä niillä on nimi), mutta jo perusmalli soi uskomattoman upeasti! Ja äänieristys on täydellinen ja ilmajouset tarjoaa pehmeän kyydin... huokaus...

X350 on alumiinirunkoinen, eli ruostetta ei tarvitse etsiä kuin tukirakenteista ja tuskin löytyy ihmeemmin. Mutta jos tulee peltikolari, niin lähtee aika helposti lunastukseen... :-(

Tuossa ei kyse enää ole kesäautosta :-)

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Seppoo
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 9:57 pm
Paikkakunta: Alavus

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja Seppoo »

Joo,tuolla pitääs ajaa jo toisenki! Jopa, kesän jos toisenki ! :lol:
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ, osto-opas? kysymys?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Paras ohje on yleensä pitää malttia ja käydä katsomassa mahdollisimman monta autoa ennen päätöksiä. Niissä on paljon eroja ja aika harva tietää millaisia niiden kuuluu olla. Tervetuloa vaan katsomaan meidänkin XJ8:ia (ollut tarpeettomana tallissa kohta jo kolme vuotta, mutta aukoton omistaja- ja huoltohistoria, myyty uutena Suomessa 10/1997) eikä ole ollut mitään "ongelmia" lähinnä nautintoa. ;) meidän perheessä kohta jo kymmenen vuotta.

Toki on tarvinnut huoltaa ja korjata, täältä Kissakulmasta löytyy kaikki tiedot. YV jos kiinnostaa.

-Jakuvaari

Jk. Oikein huollettuina ovat ne aikalailla ikuisia, koeajo yleensä kertoo parhaiten tekniikan kunnon.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin