S-type vesikierton ilmauksesta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

S-type vesikierton ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Hei,
Jostakin muistan lukeneeni, että vesikierto tarttee ilmata että lämpiää ohjaamosta paremmin. Oli imusarja irti ja sen lämmitysletkuissa ei ollut vettä, eikä kauheen lämmin ole sisältäkään.
Yritin löytää jotakin ilmausventtiiliä mutta enpä löytänyt.
Voi olla että muistan väärinkin.
S-type Xj 6 x300
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type vesikierton ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Ode »

Pitäähän toki ilma saada aina kierrosta pois, mutta ei se yleensä kummallisia toimenpiteitä vaadi. Millä moottorilla autosi on?

4,2 kasista onnistuu suoraviivaisesti niin, että järjestelmää täytettäessä avaa paisuntasäiliön päällä olevan pienen ilmaustulpan ja täyttää niin paljon kuin menee. Sitten ilmaustulppa kiinni, moottori käyntiin, lämmitys täydelle teholle ja nesteen lisäilyä sitä mukaan kun sitä katoaa. Sujuu nopeammin mikäli auton keula perää ylempänä - luonnollisesti. Seuraavaksi olen vain odotellut tovin ja kun pinta alkaa pysyä paikallaan, korkki kiinni ja käyttö täyteen lämpöön. Jäähtymisen jälkeen nestettä pitää todennäköisesti lisätä ja sitten vain ajelua - näin menetellen on nestettä pitänyt lisätä vielä muutaman päivän ajan pidempien ajojen jälkeen, mutta vain nimellisiä määriä. Eli ilmaa jää jonnekin, mutta kovin pieniä määriä ja ajaessa tulee sitten pois.

Ohjeet bensakoneille (2003 ->)

Engine Cooling - V8 4.2L Petrol/V8 S/C 4.2L Petrol/2.5L NA V6 - AJV6/3.0L NA V6 -
AJ27 - Cooling System Draining, Filling and Bleeding

Vehicles without supercharger

9. Remove the coolant expansion tank bleed screw.

10. Fill the cooling system up to the MAX mark on the coolant expansion
tank using a fifty percent mixture of Jaguar Premium Cooling System
Fluid or equivalent, meeting Jaguar specification WSS M97B44-D and
fifty percent water.

11. CAUTION: Do not over tighten the coolant expansion tank bleed
screw. Failure to follow this instruction may cause damage to the vehicle
Install the coolant expansion tank bleed screw.
Tighten to 1 Nm.

12. Install the coolant expansion tank pressure cap.

13. CAUTION: Do not RUN the engine with the coolant expansion
tank pressure cap removed. Failure to follow this instruction may cause
damage to the vehicle
START and RUN the engine.

14. SET the heating system to MAX heat, the blower motor to MAX speed
and the air distribution to instrument panel registers.

15. CAUTION: Observe the engine temperature gauge. If the engine
starts to over-heat switch off immediately and allow to cool. Failure to
follow this instruction may cause damage to the vehicle.
Allow the engine to RUN until hot air is emitted from the instrument
panel registers, while observing the engine temperature gauge.

16. Switch off the engine.

17. Allow the engine to cool.

18. Release the cooling system pressure.

Remove the coolant expansion tank pressure cap.

19. Fill the cooling system up to the MAX mark on the coolant expansion
tank using a fifty percent mixture of Jaguar Premium Cooling System
Fluid or equivalent, meeting Jaguar specification WSS M97B44-D and
fifty percent water.

20. Install the coolant expansion tank pressure cap.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type vesikierton ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Kiitos. Kävin kurkkimassa mutta minulla on 3 litran bensakone, toi alempi ohje on siihen kiitos. Yritetään taas.

Erkki
S-type Xj 6 x300
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type vesikierton ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Auto ollut pois käytöstä pitkään. Se on 3.0 2001 ja en löydä ilmausruuvia sittenkään. Paisuntasäiliön alapuolella on joku musta nuppi mutten uskaltanut koskea koska näyttää tosi heiveröiseltä.
Onko tässä vanhemmassa joku eri ilmaussysteemi?
S-type Xj 6 x300
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type vesikierton ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Ode »

ErkkiO kirjoitti:Auto ollut pois käytöstä pitkään. Se on 3.0 2001 ja en löydä ilmausruuvia sittenkään. Paisuntasäiliön alapuolella on joku musta nuppi mutten uskaltanut koskea koska näyttää tosi heiveröiseltä.
Onko tässä vanhemmassa joku eri ilmaussysteemi?
Totta vieköön näyttää olevan erilainen systeemi.

http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... 0-a-26891/

"The bleed screw is in the front of the engine on the plastic cooling pipe that's just under the throttle body. It has a flat head slot. Be gentle when you screw/unscrew it. It might be brittle.
There's also a bleed screw coming off of the tube on the expansion tank.
Fill up, start car, turn up heat to max, continue to fill up until coolant leaks from front bleed screw, then close front bleed screw.
Let engine reach operating temp. Rev the RPM's up a few times, check coolant tank and keep filling up as necessary.
Repeat this until coolant tank is a hot mark, close coolant tank bleed screw and cap and you're all set."

Ilmausruuvit ovat tuon perusteella kahdessa eri letkussa. Löytyisikö yllä olevan perusteella?

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
ErkkiO
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 7:06 pm
Paikkakunta: Lammi

Re: S-type vesikierton ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja ErkkiO »

Kiitos. Etummainen löytyi heti, hontelon näköinen liitin aivan oikein. Sen on toisen pakko olla tuo samanlainen hapero paisuntasäiliön alla. Muistaakseni tuo etummainen letku lähti minulla vuotamaan tuon liittimen juuresta ja Karaasi vaihtoi sen letkun.
Ei sais näin isossa kissassa olla noin huonoja osia ollenkaan!

Näillä mennään kiitoksia jälleen kerran. Ja hyvä on tuo ohje!
S-type Xj 6 x300
Vastaa Viestiin