Nahkapenkin ehostusaine

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Nahkapenkin ehostusaine

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Moro

Onkos joku testannu tätä ja todennu nuon hyvin toimivaksi kuin mitä nettisivulla on mainostettu?

http://www.ebay.co.uk/itm/251057128764? ... EBIDX%3AIT

XK8sin penkki vaatiis vähä rakkautta ja substraalia...

T: Pasi
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nahkapenkin ehostusaine

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Ei tuosta, mutta täältä saa valmiin paketin hommaa varten http://www.furnitureclinic.co.uk/Leathe ... nt_Kit.php ja värikoodit tilaukseen http://www.furnitureclinic.co.uk/Jaguar ... _Chart.php
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nahkapenkin ehostusaine

Viesti Kirjoittaja JNi »

Olen itse aikaisemmin hankkinut Leatheriquen aineita, mutta nyt yllätyin paikallisessa automaaliliikkeessä. SEM-merkkisiä maaleja on sprayna valmiinakin, mutta sekoittivat purkkiin tarkasti oikeaa väriä. Toimittavat tarvittaessa myös oman sävyn sprayna. Liuotinoheinteista (L oli vesipuhdistettavaa) ja käy niin nahan kuin muovin päälle ja kestää hurjaa venyttämistä. Kokeilin ja yllätyin - haen jatkossa nahkamaalin pikkurahalla paikallisesta kaupasta.

Nahkapenkit voi käsitellä yllättävän kovilla menetelmillä. Hiekkapaperilla pinnan kiilto ja kaikki irtonainen pois, pesu vedellä ja Fairylla, elastista täytettä suurimpiin rakoihin, sienellä tai pienellä ruiskulla useampi ohut kerros väriä pintaan. Jos nahka on kovettunutta, niin kannattaa uittaa ja antaa hautua hoitoaineella, mutta heti sen käsittelyn perään maalaaminen on hankalaa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Kissimirri69
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 03, 2012 12:01 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Nahkapenkin ehostusaine

Viesti Kirjoittaja Kissimirri69 »

Hei, mullakin on XJ-8:n vaaleat nahkapenkit tosi korppuiset ja halkeilleet. Mistähän voisi kysellä uusia nahkoja vai onko turhan hintava projekti? Jos tuohon ehostus hommaan ryhtyy, niin kannattaako penkit irrottaa ennen raskaisiin käsittelyihin ryhtymistä?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nahkapenkin ehostusaine

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kissimirri69 kirjoitti:Hei, mullakin on XJ-8:n vaaleat nahkapenkit tosi korppuiset ja halkeilleet. Mistähän voisi kysellä uusia nahkoja vai onko turhan hintava projekti? Jos tuohon ehostus hommaan ryhtyy, niin kannattaako penkit irrottaa ennen raskaisiin käsittelyihin ryhtymistä?
Purkuautoista tai ebaystä.
http://www.ebay.com/gds/5-Tips-on-Buyin ... 479/g.html
Aika huonokuntoisistakin saa hyvät oikeilla aineilla. Kovat saa pehmenemään ja pintahalkeamat häipymään. Tietenkin jos nahka on
läpi revennyt, ei siinä enää aineet auta. Helpompi penkkejä on pöydällä irrallaan käsitellä kuin autossa.
Videoita aiheesta Youtubessa, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=su1M10TW0Dk
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nahkapenkin ehostusaine

Viesti Kirjoittaja JNi »

Käsittelin XK8:n vanhoja penkkejä värillä ja hoitoaineilla ihan hyvin tuloksin, mutta ratkenneita saumoja jaksoin korjata vain kerran. Maailmalta, erityisesti USA:sta, löytyy mallikohtaisia uusia nahkoja, ja ilmeisen laadukkaita, hintaa joitain satasia. Penkkien mallien kanssa pitää olla tarkkana, niiden muotoiluissa on vuosien välillä yllättäviäkin muutoksia.

Toinen mukavuuteen vaikuttava kohta on penkin istuintyyny - ja ne tuntuvat olevan kalliita.

Penkit ovat lattiassa kiinni neljällä pultilla ja sähköliittimellä. Jos penkissä on turvatyyny, niin akku ensin irti ja vasta muutaman minuutin päästä liitin auki.

Oma viimeisin ratkaisu on ollut uusien käytettyjen penkkien hankkiminen. Ensin XF:ään uudenkarheat sport-malliset Englannista, kirjoitin siitä oman juttunsa viime vuonna. Sitten etsiessäni penkkejä XK8:iin sattui kohdalle kokonainen kolariauto. Sillä kohdalla tuli tutustuttua penkin rakenteeseen vähän tarkemmin, kun vanhassa penkissä oli muistitoiminto ja uudessa ei. Hankalin kohta oli avata selkänojan tausta, muuten johtosarjan ja osien vaihtaminen ristiin oli yllättävänkin helppoa.

Kun seuraavan kerran tarvitsen uuden kuljettajan penkin nahat tai pehmusteet, niin etsin Englannista samanmallisen matkustajan penkin ja vaihdan taas osia ristiin. Matkustajan penkit kun ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa ja niitä on siellä myös tarjolla.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin