XJR 2006

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Osaako kukaan sanoa, että mikä voisi olla vikana kun välillä tulee ilmoitus näyttöön että ilmajousitus häiriö? Tänään kotoa lähdettäessä ei häiriöilmoituksia, mutta hetken päästä pomppasi juuri kyseinen häiriöilmoitus näyttöön ja hetken päästä luistonesto kuvake näyttöön. Muutoin auto toimi moitteettomasti. Sammutin auton työpaikalla ja noin parin tunnin päästä pistin käymään ja kyseisiä vikailmoituksia ei näkynyt, mutta moottorin vikavalo paloi, auto silti kävi kauniisti. Sammutin auton ja laitoin uudestaan käymään hetken päästä ja kaikki kyseiset häiriövalot sekä ilmoitukset olivat poissa. Laitoin auton käymään seuraavaksi vasta 18 jälkeen ja mitään vikavaloja tai häiriötekstejä ei tullut. Ehkä auto lähti hiukan "ontuen" käymään, mutta koko kotimatkalla ei mitään tekstejä eikä valoja näytössä. Voisiko vika olla akussa, vai kannattaako pelätä jo pahinta, niin kuin suomalaisena aina kannattaa.
Koitin katsoa OBD töpseliä jalkatilasta, mutta en sitä kovin helpolla löytänyt ratin oikealta puolelta alhaalta. Taitaa olla niin paljon verhoilua edessä että ei heti näkynyt. Vai mistä OBD-lukija paikka löytyy?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Nuo oireet kuulostavat huonolta akunvaraustasolta. Virran vähetessä alkaa kaikkea häiriövaloa tulla tauluun. Ja tuo hieman ontuen käyntiinlähtökin kuulostaa virran vähyydeltä. Akku laturiin tai vaihtoon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja JNi »

Joo, akun kunto kannattaa varmistaa ensimmäisenä, varsinkin useat yhtäaikaiset häiriöilmoitukset viittaavat jänniteen hetkelliseen putoamiseen liian alas ja ohjausyksiköt menevät hallittuun vikatilaan. XJ-vainaassa minulla oli työn alla saman ilmajousituksen ilmoituksen jahtaaminen, pelkkä ilmajousien häiriön viesti syttyi satunnaisen usein pienen ajon jälkeen, mutta rekka teki lopun tuosta selvityksestä :-(

Sen verran ehdin selvittelemään, että jousituksen korkeussäädöt olivat kohdallaan ja pysyivät, saippuanesteellä kävin läpi systeemin letkuliitokset iskareissa, tavaratilassa ja konepellin alla. Jousitus tuntui toimivan koko ajan normaalisti. Jäin arvelemaan, että ilmoitus tulee koska systeemin paine putoaa hiljalleen ja pumppu joutuu liian usein töihin. Syylliseksi aloin epäilemään itse pumppua ja sen tiivisteitä, olisin seuraavaksi kokeillut käytettyä vaihtopumppua.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja TePe »

pekkas-1 kirjoitti: Koitin katsoa OBD töpseliä jalkatilasta, mutta en sitä kovin helpolla löytänyt ratin oikealta puolelta alhaalta. Taitaa olla niin paljon verhoilua edessä että ei heti näkynyt. Vai mistä OBD-lukija paikka löytyy?
Kyllä se siitä löytyy, ihan ilman verhoilujen purkua. Tosi lähellä keskitunnelia, ja aika lailla siinä missä kojetaulun alareuna loppuu. Eli lähes kojetaulun alareunan "lipan" alla melkein keskitunnelissa kiinni. Tuntee helpommin kuin näkee.

Akkua epäilisin minäkin merkkivalodiscon aiheuttajaksi. Jos vielä akun vaihdon jälkeen herjaa ilmajousituksesta, niin itselläni oli syypäänä kulunut kompressori joka ei nostanut painetta tarpeeksi nopeasti. Huolsin sen talvella tällaisella korjaussarjalla ja taas pelaa:
http://bagpipingandy.com/repairkit.html
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

KIITOS miljoonasti nopeista ja hyvistä vastauksista. Mittaan akun vielä ja sen jälkeen vaihdan akun jos ja kun edes hieman todisteita sen huonosta kunnosta tulee. Mutta laitan viestiä tähän ketjuun, kun tilanne on selvillä. Kiitos vielä kerran ja oikein hyvää kevättä kaikille JAGGEN harrastajille.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja Ode »

pekkas-1 kirjoitti:KIITOS miljoonasti nopeista ja hyvistä vastauksista. Mittaan akun vielä ja sen jälkeen vaihdan akun jos ja kun edes hieman todisteita sen huonosta kunnosta tulee. Mutta laitan viestiä tähän ketjuun, kun tilanne on selvillä. Kiitos vielä kerran ja oikein hyvää kevättä kaikille JAGGEN harrastajille.
Meinasitko mitata napajännitteen vai ihan testerillä tutkia akkua? Napajännitteen mittaaminen paljastaa tietenkin mikäli akku on ihan lopussa, mutta ainakin minulla S Typessä tuli vastaavia herjoja vanhalla akulla vaikka akussa oli jännitettä yönkin seisomisen jälkeen 12,5 - 12,7 volttia.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

No niin nyt tuli sitten tänään hommattua uusi akku ( 100Ah ) vanhan Szhneiderin tilalle. Akkuliikkeen kaveri tuli työpaikan pihalle mittaamaan akun ja sanoi että hiukan on alhaalla akun jännite nyt, olisko ollut 12V tai 12,1V ja teki laitteella jonkin sortin rasituskokeen ja tulos oli että lataa akku.
Kaveri sanoi että ei se akku välttämättä aivan loppu ole, mutta hän sen kyllä vaihtaisi. No aamulla kun lähdin kotoa niin muutaman kilometrin jälkeen tuli moottorinvikavalo näyttöön, mutta ei mitään herjatekstiä. Tuo moottorivikavalo ei sammunut aamuisella työmatkalla vaikka auto toimi ihan moitteettomasti. Illalla kun lähdin kotiin, niin valo paloi yhä ja päätin ajaa kuitenkin kotiin asti ja vaihtaa akun siellä. No nyt on akku vaihdettu ja radio kysyy pin koodia jota siis en tiedä, enkä löydä sitä mistään auton papereistakaan. Moottorivikavalo palaa yhä ja laitoin tuollaisen Memoscan obd lukijan autoon kiinni ja sain seuraavanlaiset vikakoodit ulos.
P0101 ja P1638 ja P1111 mutta näitä en saa pois pyyhittyä eli tarvitaanko tähän Jaggen oma lukija??
Mikähän mahtaa autossa vielä olla vialla?
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja TePe »

P0101 viittaa ilmamassamittariin (MAF sensor circuit range / performance). Tämä sytyttää keltaisen moottorinkuvan. Tämä voi olla huonon akun aiheuttama, mutta myös oikea vika itse MAF-sensorissa, ilmavuoto jossain ilmamassamittarin ja imusarjan välissä tai huohotinletkussa, tai sitten vika kaasupolkimen asentosensorissa. Tämän pyyhintä pitäisi onnistua ihan tarvikelukijalla, ainakin Android-puhelimen Torquella onnistuu.

P1638 viittaa CAN-väylän kommunikaatio-ongelmaan (CAN ECM/IC network malfunction). Tämä ei sytytä valoa, ja liittyy luultavasti huonoon akkuun. Tämän pyyhkimisestä kotikonstein en ole ihan varma.

P1111 tai P1000 näkyy aina. P1111 tarkoittaa että auto on ehtinyt tehdä kaikki itsediagnoosinsa edellisen vikakoodien nollauksen jälkeen, P1000 tarkoittaisi että ei.

Nyt kun autossa on uusi akku, kannattaisi käydä pyyhkimässä nuo vikakoodit jossain edullisessa paikassa (Motonet?) ja katsoa palaavatko takaisin.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja Landshark »

pekkas-1 kirjoitti:Mikähän mahtaa autossa vielä olla vialla?
Radion koodi hukassa (soita maahantuojalle tai etsi RADIO CODE-kortti jostain)
Ilmamassamittari likainen/rikki (piuha irti ja jos toimii edelleen ilman huononnusta niin rikki)
Huono kosketus jousituksen kompressorin kytkennöissä tai kulunut kompressori (tsekkaa kytkennät tai korjaa kompressori)
Omistajan käämit vaarassa palaa (asennusolut autta aina)

P1111 pitää ollakin eli OBD-testisykli on suoritettu.

Nämä vain hajatelmia ilman ajatusta :)

Toki jos saat auton testerin päähän mikä näyttää livedataa niin tuon ilmamassamittarivian voi noista livearvoista päätellä helpostikin?
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Kyllä olet TePe viisas. Voisin viedä auton vaikka huomenissa motonet turkuun ja kysäistä sieltä että saisivatko he poistettua nuo vikakoodit?
Onko tuo MAF sensori jos siinä on vikaa niin kallis joko puhdistaa tai vaihtaa uuteen. Sain joskus vanhasta S80:sta puhdistettua ilmamassaanturin, mutta mahtaako Jaguarissa olla samanmoinen systeemi?
Mutta palaan asiaan kun tiedän mikä on motonetin arvio?
Osaako kukaan vielä sanoa tuosta radionkoodista, miten sen saisi selville?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Radiokoodiin taitaa ainoa lääke löytyä soittamalla merkkihuoltoon.
MAF:n voi yrittää puhdistaa jos on likainen, siihen on oma puhdistus spray enkä suosittele minkään muun aineen käyttöä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja TePe »

pekkas-1 kirjoitti:Kyllä olet TePe viisas. Voisin viedä auton vaikka huomenissa motonet turkuun ja kysäistä sieltä että saisivatko he poistettua nuo vikakoodit?
Onko tuo MAF sensori jos siinä on vikaa niin kallis joko puhdistaa tai vaihtaa uuteen. Sain joskus vanhasta S80:sta puhdistettua ilmamassaanturin, mutta mahtaako Jaguarissa olla samanmoinen systeemi?
Mutta palaan asiaan kun tiedän mikä on motonetin arvio?
Osaako kukaan vielä sanoa tuosta radionkoodista, miten sen saisi selville?
Viisaudesta en tiedä mutta hidas ainakin. Eli vastaus tulee vähän myöhässä jos ehdit jo käydä Turussa, mutta suosittelin Motonetiä sen takia, että ne lukee koodit odottaessa ja homma maksaa alle kympin. Ja jos ei nollaus onnistu, eivät ole laskuttaneet sitäkään vähään.

MAF:n puhdistus yleensä pidentää ehjän anturin elinikää mutta ei poista vikoja. Ainakaan itse en ole saanut putsaamalla herätettyä henkiin yhtään oikeasti vikaantunutta anturia. Uusi ei ole kallis, ellei halua sellaista missä on kissan kuva kyljessä. Jos katsoo vanhasta valmistajan oman koodin (yleensä Denso) ja etsii sen perusteella eBaysta, niin uuden saa yleensä 30-60 eurolla. Jos hakee Jaguarin koodilla (C2C7636), niin saa maksaa pari sataa.

Tuo radion koodi onkin sitten vähän vaikeampi tapaus. Käsittääkseni sille ei ole kotikonstein mitään tehtävissä. Jos mistään ohjekirjan tai huoltokirjan nurkasta tms. puolipiilosta ei löydy käsin kirjoitettua nelinumeroista koodia, niin sitten täytyy kyllä turvautua maahantuojaan/merkkihuoltoon. Koodi selviää auton runkonumeron avulla. Jotkut ovat kilttejä ja selvittävät ilmaiseksi, jotkut rahastavat muutamia kymppejä.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja matsu »

Noissa alumiinikoppaisissa kannattaa tarkistaa auton etupäässä olevat maadoituspisteet. Niiden pulteilla näyttää olevan tapana korrodoitua jopa poikki. 2003 mallin vapaastihengittävässä mainittuja etupään maadoituspisteitä (muovin alla etupellissä) oli 3 kpl, toisella reunalla kaksi ja toisella yksi. Yksi niistä oli poikki, mutta epämääräisesti paikallaan. Siitä seuraavat oireet:
- Ajonhallinnan (ABS/Traction control/...) varoitusvalo
- Edellä mainitut ominaisuudet eivät sitten toimineet
- Jousitus meni jäykimpään asentoon
- Ohjaus meni jäykimpään asentoon
- Tuulilasin pyyhkijät elivät omaa elämäänsä. Vaikka ne eivät olleet päällä, lähtivät pyyhkimään milloin sattuu ja varsinkin jarrua painettaessa
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

No nyt tuli sitten vaihdettua akku ja testissä tosiaan todettiin että akku ei ollut ihan enää uutta vastaavassa iskussa, jos ei nyt loppukaan.
Päätin kuitenkin vaihtaa akun ja yhä oli päällä ne vikakoodit. Sain töissä olevalla vikakoodinlukijalla ne pois ja nyt on menty jo kolmatta päivää eikä ainakaan vielä ole tullut yhtään vikatekstiä eikä vikavalo herjaa. Joten toivon parasta että vika olisi ollut nyt tuossa.
Sen radionkoodin löysin lopulta salapiilo paikasta auton papereitten välistä joten sekin asia tuli kuntoon. Nyt ei muuta kuin nauttimaan "toimivasta" Jaggesta. Kiitos kaikille vastauksista.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Nyt uudella akulla on tullut ajettua jo jonkin aikaa ja muutaman kerran on tullut moottorinvikavalo. Ilmajousitushäiriötä ei ole tullut enää kertaakaan.
Olen itse lukenut omalla Memoscan U581:lla koodit ja näyttää P0101 ja kerran P1638 koodia. Olen saanut koodit pois omallakin laitteella mutta menneellä viikolla sitten vein auton motonettiin ja he totesivat että vika olisi ilmamassamittarissa, eli se vaihtoon. Kattelin justjags.com kautta, sekä autonvaraosat24.fi kautta niin noita ja justjags.com näytti olevan rahteineen päivineen vajaat 58€. No sen varmaankin saa itsekin vaihdettua, ties vaikka loppuisi vikailmoitusvalon ilmestyminen siihen paikkaan.
Sitten uutena vikana huomasin, että kun kaukosäätimestä painaa ovet lukkoon kahdesti niin peilit taittuvat sisäänpäin, niin kuskinpuolenpeili ei taitu. Senkin motonet tarkisti ja totesi että sieltä on moottori mennyt, tarkistivat että sähköliitokset olisivat kunnossa. Saisikohan tuohon sellaisen moottorin jostain edukkaasti, peili toimii muuten ihan ok, ei vaan taitu sisäänpäin.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuosta peilistä, pitääkö sen moottori ääntä vai onko täysin mykkä? Noita pitää joskus "resetoida" jos on taitettu käsin suuntaan tai toiseen. Käyttöohjeessa pitäisi olla tarkemmin.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja Major »

Ilmajousitushäiriö saattaa olla korjaantunut vain lämpimien ilmojen ansiosta. Minulla herjasi sitä aina kun lämpötila putosi pakkaselle. Korjaantui kun vaihdettiin kompressorin tiivisteet. Hommaan meni reilu tunti kun paikallinen korjaamo teki sen videoiden/kuvien opastuksella. Hintakin jäi yhteensä vähän päälle sataseen kun merkkihuolto olisi vaihtanut koko kompressorin 800€+työt.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Tuo täytyy tarkistaa tänään Jaguarin ohjekirjasta, että onko siellä mainintaa siitä että miten resetoidaan.
Mun mielestäni kun painan kaksi kertaa kaukosäätimen lukitusnappulasta niin siitä kuuluu jotain naksuntaa ja sitten huomaankin jo että pelkääjän puolen peili on taittunut. Eli naksunta ääni kuuluisi, kokeilen senkin vielä tänään.Kiitos neuvosta.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Nyt sitten syttyi tänään ensimmäisen kerran akun vaihdon jälkeen tuo ilmajousitushäiriö teksti.
Eli akun vaihdolla ei loppujen lopuksi ollut mitään vaikutusta noihin satunnaisiin " diskovaloihin ".
Tänään töistä lähtiessä ( +14C ) niin ajelin noin pari minuuttia niin kyseinen teksti syttyi näyttöön.
Kotona katoin tuolla säälittävällä Memoscan U581 mittarilla ja P1638 tuli ja P1000, tämän jälkeen ei meinannut antaa
ottaa pois noita koodeja ja auton omalle näytölle tuli ties mitä vikailmoituksia ( ABS häiriö, seisontajarru vika, vaihteisto häiriö, ja ties mitä ).
Ei meinannut millään lähteä koodit pois ja vikakoodinlukijan ollessa paikallaan niin tuli vielä P0101 koodikin, joten nyt odotan mielenkiinnolla että miten
aamulla kun lähden töihin, että onko vikakoodit poissa vai onko jotain vikakoodeja vielä jäljellä. Tuo ilmamassamittari on kyllä nyt jo hankinnassa ja oletan sen ainakin olevan yksi vian aiheuttaja. Mutta tuo jo monta viikkoa poissa ollut ilmajousitus häiriö, niin voisiko se tulla tuosta vuotavasta kompurasta? Mistä löydän ne maadoituspisteet sieltä keulasta, jos ne tarkistaisin? Joskus olen hiukan miettinyt, että vaikka mielestäni ei tuulilasi ole märkä tai ei ole satanut niin joskus voi tuulilasinpyyhkijät lähteä päälle ja pyyhkivät muutaman kerran, niin kuin tänäänkin töistä lähtiessäni ja olen melko varma että ei ollut satanut eikä tuulilasi ollut märkä.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

JNi kirjoitti:Tuosta peilistä, pitääkö sen moottori ääntä vai onko täysin mykkä? Noita pitää joskus "resetoida" jos on taitettu käsin suuntaan tai toiseen. Käyttöohjeessa pitäisi olla tarkemmin.

Jouko
Koitin katsoa ohjekirjasta enkä löytänyt mitään tietoa resetoinnista. Ei se peili ainakaan mitään pahaa ääntä pidä kun yritän kaukosäätimestä ne taittaa.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Eilen töistä kotiin tullessani syttyi moottorinvikavalo TAAS, iskin heti memoscan lukijan kiinni ja herjasi taas tuota ilmamassamittaria, yhteensä 3kpl koodeja ja ilmamassamittari 2kpl ja yhden kerran tuo P1000. Poistin koodit ja tänään lähdin ajelemaan uudestaan ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen syttyi taas tuo moottorinvikavalo, jatkoin kuitenkin ajamista koska auto toimi moitteettomasti. Sammutin auton kaupan pihalla ja kun tulimme kaupasta ulos ja pistin auton käymään niin vikavalo ei enää palanut. Onkohan tässä autossa nyt jokin "ns. löysäliitos " kohta jossain esim. maadoituksessa tms, koska aiemmin ei ole vikavalo sammunut itsekseen. En kylläkään nyt laittanut vikakoodinlukijaa kiinni kotiinpäästyäni, eli ehkä siellä ne samaiset koodit taas ovat, eli ilmamassamittari jne....
Mitä ehdotatte? Kaippa tuo ilmamassamittari nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaa kannattaa kun englannista sen saa tilattua 30€:lla.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja henu »

pekkas-1 kirjoitti:ja yhden kerran tuo P1000.
Kopi kirjoitti: * On hyvä tietää, että koodi P1000 ei ole varsinainen vikakoodi, vaan kertoo että Drive Cycleä ei ole suoritettu. Se muuttuu tilakoodiksi P1111 kun cycle on suoritettu. Jompikumpi noista siis näkyy aina (ainakin jonkin aikaa drive cyclen jälkeen?), mutta kumpikaan ei aiheuta yöunien menetystä.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja rado »

Vaihda vaan se ilmamassamittari.
Se on kuitenkin kulutustavaraa ja uudella sellaisella autosi toimii taas paremmin (jos "sioituksen " hinta vain 30€)
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Tuli sitten vaihdatettua motonetissa ilmamassamittari ja ilmajousituskompuran tiivistepaketti. Jo kotimatkalla syttyi moottorinvikavalo, eli eipä sitten ollut vaikutusta uudessa anturissa. Eivät motonetissa kuulemma osaa asialle enempää tehdä. Vein auton vikakoodinlukuun JLR Serviceen ja siellä löytyi jaggen omalla lukulaitteella ( tietokonesoftalla ) paljoltikin vikakoodeja, mutta kaikki olivat aikavanhoja, ajalta jolloin akku olikin huono. Siitä johtuen niitä low battery ilmoituksia oli paljon. Nyt näytti taas olevan ilmamassamittari herjaa. Hän ei kuitenkaan uskonut että siinä on alunperinkään ollut mitään vikaa vaan että vika olisi sähköissä jossain, esim. maadoitusvika tai ilmamassamittarille menevissä johdoissa. Sanoi että pitää varata hiukan aikaa että tuollainen vika saadaan rajattua. Paripäivää kun auto olisi siellä niin uskoisi asian olevan selvä. Hinta 200€ ylöspäin, jos menee kauan aikaa. Onko kellään tietoa että mikä vika voisi autossa olla? Ajattelin vaan että jos itse saisin tuon jollain selvitettyä? Sitten tuo dvd navigation ongelma on yhä päällä, eli siihenkin huollossa sanottiin että jos jollain olisi alkuperäinen nav dvd levy niin sillä voisi ajaa softan ensin sisään ja sitten kokeilla tuota minun hommaamaa ns. piraattikopiota vaikka senkin englantilaisesta navigation liikkeestä tilasin. Jos jollakulla olisi "lainata" hetkeksi tuollaista dvd levyä niin olisi kiva kokeilla että onko todellakin vika tuossa levyssä.
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja TePe »

No onpas tuo nyt harmillisen sitkeä vika. Ei noista Jaguarin omista huoltomanuaaleistakaan kyllä selviä muita syitä P0101:lle kuin MAF:n johdot, imupuolen tai huohottimien ilmavuoto, tai sitten kaasupolkimen asentotunnistin (jota kyllä pidän epätodennäköisenä):

DTC P0101 POSSIBLE CAUSES:
Blocked air cleaner
Air intake leak
Engine breather leak
Throttle control malfunction
MAF Sensor to ECM sensing circuit: high resistance, intermittent short circuit to ground
MAF Sensor supply circuit: high resistance
MAF Sensor failure
Throttle adaption fault (check throttle position voltage at Ignition ON)

Tuo toinen vikakoodi P1638 ei periaatteessa pitäisi liittyä tähän, koska se on mittariston ja päätietokoneen välisen kommunikaation virhe. Mutta jos kyse on jonkinlaisesta maadoitusviasta, niin sittenhän ne voi molemmat johtua siitä. Kannattaa siis vielä tarkistaa moottoritilan maadoituspisteet ja kaikkien imupuolen letkujen ja huohotusputkien kunto.

Täältä löytyy kuvalliset ohjeet noiden maadoituspisteiden löytämiseen ja putsaukseen:
http://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj ... ts-136236/
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: XJR 2006

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Kiitti TePe miljuunasti hyvästä linkkiohjeesta!! Kokeilen tuota heti tänään kun kotiin pääsen.
On se hyvä kun täältä saa aina avun!! Hyvää kesänjatkoa vaan kaikille!!
Vastaa Viestiin