x350 kori

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

x350 kori

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

moi! on ollut nyt suunnitteilla x350 mallin jaguar, kiinnostaa tietää millainen tuo alumiininen kori on suomen olosuhteissa. "hapettuuko" kori pilalle, väsyykö alumiini autonkoreissa niin että alkaa murtuilemaan? ylipäätään onko alumiini korissa vastaavaa huolta kuin peltisessä ruostuminen?
Jaguar XJ6 3.2l -97
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: x350 kori

Viesti Kirjoittaja JNi »

Omat kokemukset X350 ja X250 ovat alumiinille myönteiset. Ei ruostu, väsyvimmät paikat (apurungot ainakin) ovat terästä. Maali ei pysy kiinni yhtä hyvin, saattaa lähteä irtoamaan pistemäisistä paikoista mutta hitaasti. Tekee autosta kokoonsa nähden vähän keveämmän. Peltien vaihto ja oikominen tapahtunevat vielä aika normaalisti, mutta hitsaaminen ei käytännössä onnistu. Eli vakuutusyhtiön lunastuskynnys on aika alhainen.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: x350 kori

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Jaguarin alumiinikori koostuu muotoon prässätyistä alumiinikomponenteista, suulakepuristetuista profiileista ja valuosista. Kokoonpano on tehty lentokoneteollisuuden opein eli liimaamalla ja niittaamalla. Niittejä muuten tuosta autosta löytyy n. 3200 kappaletta. Hitsausta ei korikokoonpanossa ole käytetty. Eli kyseessä on ensimmäinen niitti/liima-tekniikalla kasattu itsekantava korirakenne autoalalla.

Kori on 60 % jäykempi kuin edeltäjänsä (X308) ja 40 % kevyempi. Terästä ei paljoa autosta löydy, lähinnä akseliston yhteydestä.

"Ruoste" eli korroosio on ongelma myös X350 - mallille. Erityisesti teräsniitti / alumiiniperusta muodostaa hyvän galvaanisen parin sopivan väliaineen kanssa yhdistettynä eli kyse on galvaanisesta korroosiosta. Korroosiota esiintyy myös silloin, kun vettä kertyy maalipinnan alle esim. saumoista.

Veikkaan että vahingon sattuessa noiden korjauskynnys on aika korkealla (erikoiskoritekniikoiden johdosta) ja lunastuskynnys siis aika matalalla. Kannattaa ajaa varovaisesti ja pitää kattava kasko voimassa?
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: x350 kori

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

eli, jos ostan x350 ja kuvittelen että pääsen vanhan auton korroosio ongelmista niin ei pidä paikkaansa? jos niittejä on noin paljon ja alkavat hapettumaan niin tuo korihan on jossain vaiheessa täysin pilalla jos ymmärsin oikein? muuten kyllä vaikuttaisi mahtavalta autolta.
Jaguar XJ6 3.2l -97
Vastaa Viestiin