Nyt teknistsi ummikkona pohdinnassa kun on kaksi XK8 Coupe ja Cabriolet.
Coupessa kone ja laatikko paremmassa kunnossa ja haluaisin vaihtaa ne avo versioon ja päin vastoin.
Molemmat -98 ja 4.0 kone. Toinen tullut jenkeistä ja toinen Englannista RHD.
Miten sähköpuoli, ajonestot ja muut pitää huomioida.
Onko ajonesto ohjelmoitu autokohtaisesti, miten paljon pitää ottaa mukaan vai toimiiko pelkkä koneen vaihto ?
XK8 Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto toisesta
XK8 Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto toisesta
Just enjoy every day !
XJ 3.0D Premium Luxory
XJ 3.0D Premium Luxory
Re: XK8 Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto toisesta
vaihteistosta en osaa sanoa mutta moottorin vaihdossa ei ole mitään ongelmaa.1Heka kirjoitti:Nyt teknistsi ummikkona pohdinnassa kun on kaksi XK8 Coupe ja Cabriolet.
Coupessa kone ja laatikko paremmassa kunnossa ja haluaisin vaihtaa ne avo versioon ja päin vastoin.
Molemmat -98 ja 4.0 kone. Toinen tullut jenkeistä ja toinen Englannista RHD.
Miten sähköpuoli, ajonestot ja muut pitää huomioida.
Onko ajonesto ohjelmoitu autokohtaisesti, miten paljon pitää ottaa mukaan vai toimiiko pelkkä koneen vaihto ?
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: XK8 Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto toisesta
USA-version moottorissa / pakoputkistossa on ainakin neljä anturia enemmän, mutta johdotus on molemmissa sama, katsoin vm. -98 sähkökuvista. Jos ECU:t ovat samaa osanumeroa, niin saattaa hyvinkin riittää moottorien vaihto päittääin ja liittimien kytkeminen. Vaihteiston liitännät ovat samat molemmissa versioissa. TCM:ien tyypit kannattaa tarkistaa vastaavasti.
Kokeilemallahan se selviää
Ohjainmoduulien vaihto ristiin on suoraviivaista, niitä kannattaa sitten seuraavaksi siirtää autosta toiseen jos ei muuten lähde pelaamaan. Keskenään vaihtaminen saattaa olla turvallisempaa kuin uudelleen ohjelmointi - jos ne eivät ole rikki niin ei kannata koskea enempää.
Ajoneston moduuli on KTM, sijaitsee kojelaudan sisällä vasemmassa päässä. Olen sitä irroitellut vain irtonaisesta kojelaudasta, mutta kojelaudan alakannen ja/tai mittariston takaa siihen pitäisi päästä käsiksi. ECU ja KTM muodostavat parin, jos toisen vaihtaa niin ilmeisesti sitten pitää vaihtaa toinenkin tai tehdä IDS-laitteella ohjelmointia. Ohjelmoinnissa oli jokin huonosti dokumentoitu niksi, mitä en muistanut kirjoittaa muistiin... Nuo moduulit pitää ohjelmoida oikeassa järjestyksessä että saa menemään läpi, muuten tulee virheilmoitus IDS:ssä.
Niin, jos joutuu moduuleita vaihtamaan KTM:ää myöten eikä halua käyttää ohjelmointilaitetta, niin sitten pitää vielä vaihtaa kaikki lukkosylinterit ristiin... Mutta jos on yhtään tuuria, niin moduuleita ei tarvitse vaihtaa ja moottorit suostuvat toimimaan uusilla paikoilla sellaisenaa.
Jouko
Kokeilemallahan se selviää
Ohjainmoduulien vaihto ristiin on suoraviivaista, niitä kannattaa sitten seuraavaksi siirtää autosta toiseen jos ei muuten lähde pelaamaan. Keskenään vaihtaminen saattaa olla turvallisempaa kuin uudelleen ohjelmointi - jos ne eivät ole rikki niin ei kannata koskea enempää.
Ajoneston moduuli on KTM, sijaitsee kojelaudan sisällä vasemmassa päässä. Olen sitä irroitellut vain irtonaisesta kojelaudasta, mutta kojelaudan alakannen ja/tai mittariston takaa siihen pitäisi päästä käsiksi. ECU ja KTM muodostavat parin, jos toisen vaihtaa niin ilmeisesti sitten pitää vaihtaa toinenkin tai tehdä IDS-laitteella ohjelmointia. Ohjelmoinnissa oli jokin huonosti dokumentoitu niksi, mitä en muistanut kirjoittaa muistiin... Nuo moduulit pitää ohjelmoida oikeassa järjestyksessä että saa menemään läpi, muuten tulee virheilmoitus IDS:ssä.
Niin, jos joutuu moduuleita vaihtamaan KTM:ää myöten eikä halua käyttää ohjelmointilaitetta, niin sitten pitää vielä vaihtaa kaikki lukkosylinterit ristiin... Mutta jos on yhtään tuuria, niin moduuleita ei tarvitse vaihtaa ja moottorit suostuvat toimimaan uusilla paikoilla sellaisenaa.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto toisesta
Niin, tulipa mieleen tuosta moottorin/vaihteiston vaihdosta kokonaisina. Yhden XK8:n purkamisen kokemuksella tekisin siinä yhteydessä keksimälläni tavalla (ja liikaa Wheeler Dealers:ia katsoneena), eli alakautta koko paketti etupään apurunkoineen päivineen. On hämmästyttävän pienellä määrällä pultteja kiinni ja kaikki helposti avattavia. Kolariauton kohdalla minulla oli auto tavallisten pukkien päällä, siinä irroittelin pakoputkiston - kardaanin - johdot ja letkut - etupyörien rakenteet (koska olin ne irroittamassa joka tapauksessa, vaihtaessa ei kaikkea tarvitse ottaa pois) - ohjausvaihteen (senkin taitaa voida jättää paikoilleen vaihdossa).
Sitten löysäsin kiinnityspultit. Laskin etupään alas niin että moottori ja vaihdelaatikko lepäsivät tukien päällä melkein maassa, haitaritunkki vaihteiston alla oikeassa kulmassa, kurkottelin pultit auki, ja nostin tunkeilla etupään niin ylös että sai vedettyä koko paketin etukautta pois. Yllättävän helppoa - mutta moottori ja vaihteisto painavat yllättävän paljon.
Kun moottori on pois paikoiltaan niin kannattaa samalla vaihtaa muutaman euron kallistuksenvakaajan tangon puslat kun kerrankin ovat helposti esillä
Jouko
Sitten löysäsin kiinnityspultit. Laskin etupään alas niin että moottori ja vaihdelaatikko lepäsivät tukien päällä melkein maassa, haitaritunkki vaihteiston alla oikeassa kulmassa, kurkottelin pultit auki, ja nostin tunkeilla etupään niin ylös että sai vedettyä koko paketin etukautta pois. Yllättävän helppoa - mutta moottori ja vaihteisto painavat yllättävän paljon.
Kun moottori on pois paikoiltaan niin kannattaa samalla vaihtaa muutaman euron kallistuksenvakaajan tangon puslat kun kerrankin ovat helposti esillä
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 Moottorin ja vaihdelaatikon vaihto toisesta
Kiitos hyvistä tiedoista. Täytyy tuumata miten edetään. Youtubesta löytyy myös video jossa kaveri "pudottaa" XJ6 koneen alakautta.
https://www.youtube.com/watch?v=xUGzx_YPhrM
https://www.youtube.com/watch?v=xUGzx_YPhrM
Just enjoy every day !
XJ 3.0D Premium Luxory
XJ 3.0D Premium Luxory