2002 mallisen S-Type R:n (facelift) ilmastointi toimii hyvin hämäläisittäin, eli kylmää ilmaa tulee vasta noin 5-10 minuutin kuluttua auton käynnistämisestä. Itse ilmastointilaite on todettu toimivaksi (kylmäainetta riittävästi ja kylmää ilmaa tulee reippaasti viiveen jälkeen).
Kun ilmastointi on puhaltanut kylmää ilmaa (eli toiminut ok) ja auton pysäyttää joksikin aikaa, loppuu kylmän ilman tulo kunnes autolla on taas ajanut useita minuutteja. OBD-lukijalla ilmastoinnin toimintaa tutkimalla näyttää ainakin kompressorin ohjaus toimivan kosketusnäytön ilmastointipainikkeella.
Mistähän vikaa kannattaisi ruveta metsästämään?
S-Type ilmastoinnin ongelma
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-Type ilmastoinnin ongelma
Morjens !
Tässä jo useampaan kertaan lähetetty sivusto josta voi olla hyötyä http://jaguarclimatecontrol.com/diagnos ... r-symptoms
Veikkaisin viallista tai likaista sensoria sisätilassa ja ei reagoi kunnolla.
Tässä jo useampaan kertaan lähetetty sivusto josta voi olla hyötyä http://jaguarclimatecontrol.com/diagnos ... r-symptoms
Veikkaisin viallista tai likaista sensoria sisätilassa ja ei reagoi kunnolla.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-Type ilmastoinnin ongelma
Ei ollut anturivika eikä lämmönsäätöventtiilin toimimattomuus syynä ilmastoinnin ongelmiin. Kyllästyin toukokuun hellejakson aikana odottelemaan kuumassa autossa ilmastoinnin heräämistä henkiin ja ryhdyin tutkimaan ongelmaa ponnekkaammin.
OBD-testerin mukaan kompressorin magneettikytkintä ohjaava rele totteli ilmastoinnin ohjausta, mutta paine ilmastointijärjestelmässä pysyi vakiona. Ensin epäilin magneettikytkimen luistavan tai toimivan muutoin vaillinaisesti. Kompressori sijaitseen kuitenkin niin hankalassa paikassa, että jätin sen tutkimisen suosiolla väliin. Päätin em. syystä varmistaa kompressorin kytkintä ohjaavan releen R8 toimivuuden vaihtamalla sumuvalojen releen sen tilalle. Heti autoa käynnistäessä huomasi kompressorin lähtevän välittömästi toimimaan ja jonkin tovin jälkeen viileä ilma virtasi kabiiniin.
Oireet viittasivat tosiaan vahvasti lämpötila-antureihin tai lämmönsäätöventtiiliin, mutta näköjään viallinen rele voi myöskin olla syynä ilmastoinnin epämääräiseen toimintaan.
OBD-testerin mukaan kompressorin magneettikytkintä ohjaava rele totteli ilmastoinnin ohjausta, mutta paine ilmastointijärjestelmässä pysyi vakiona. Ensin epäilin magneettikytkimen luistavan tai toimivan muutoin vaillinaisesti. Kompressori sijaitseen kuitenkin niin hankalassa paikassa, että jätin sen tutkimisen suosiolla väliin. Päätin em. syystä varmistaa kompressorin kytkintä ohjaavan releen R8 toimivuuden vaihtamalla sumuvalojen releen sen tilalle. Heti autoa käynnistäessä huomasi kompressorin lähtevän välittömästi toimimaan ja jonkin tovin jälkeen viileä ilma virtasi kabiiniin.
Oireet viittasivat tosiaan vahvasti lämpötila-antureihin tai lämmönsäätöventtiiliin, mutta näköjään viallinen rele voi myöskin olla syynä ilmastoinnin epämääräiseen toimintaan.