S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

Mor,

Heti toinen postaus tekniikkaosioon (!)

Eli otsikon mukainen kissa.

Propleema #1
Flekti ei lähde pyörimään vaikka moottorilämmöt nousee. Sulakkeet tsekattu, tai ainakin se iso 80A mörkö.
Kun ilmastointiin saatiin nesteet takaisin sisään, pyörii flekti ilmeisesti ilmastoinnin ohjaamana = flekti on kunnossa
OBD kautta näyttää moottorin lämmöt.
Kysymys kuuluu, miten tuon flektin ohjaus tapahtuu? Mitä tietoa mikä kikkare haistelee että lähettää signaalin flektille alkaa pyöriä?
Vastaavaa vikaa/ mitä vaihtamalla parani?
Varsinkin kesällä hyvinkin vitaalia että tuo puhallin toimis.

Propleema #2
Saatiin nesteet takas sisään, olihan siellä peräti 23g jäljellä (!)
Isompia vuotoja ei 4min paineistuksen aikana ilmennyt.
No, LO asetuksella kuskin puolelle puhaltelee haaleeta/viileähköä ilmaa(olettais et paaljon kylmeempääkin pitäis saada?), apukuskin puolelle vain kuumaa, sama takamatkustajille.
Tämä siis pakotetussa max viilennystilassa, ei auto-asetuksella (ohjaamon anturin tutkiminen on sitten asia erikseen)
Tää on ilmeisesti melko yleinen vika - mikä osa ja missä pitää vaihtaa? Ohjausyksikkö? Vai läpät jossain kojetaulun sisällä?

Lisäksi, jos Pori/ Satakunnan alueella tiedätte henkilön/yrityksen joka Jaguaarin koodeja pystyy lukemaan, pliis vinkatkaa et sais homman joskus selville. OBD lukija on itellä, mutta sillä ei näytä ohjauspokseja tahi ilmastoinnin kikkareita pääsevän tökkimään.

Omat mahdollisuudet purkaa ja pajottaa on yrittäjän kiireiden ja autotallin puutteen takia hyvinkin rajalliset.

Kiitos ja anteeks, viisaampien neuvoja odotellessa =)
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja JMH »

Ainakin korjaamo jolla on Autocomin lukija pystyy lukee kaikkia yksiköitä. Omasta ässästä näytti koodeja kyseisellä lukijalla ilmastoinnista, käsijarrusta, kuskin penkistä ja apukuskin peilistä. Paikka oli Lapin AD-korjaamo. Korjaamon omistaja oli lukenut vaihteistoöljyn vaihdossa koodit ja antoi tulostetun lapun koodeista. Ei veloittanut lukemisesta mitään.

Porissa ei ole tullut huollettua kuin kerran autoa. Ex-jagge X-type huollettiin Mikkolan Prisman lähellä olevassa Karla-ketjun korjaamossa. On erikoistunut dieseleiden korjaamiseen. X-typestä vaihdettiin yks polttoainesuutin ja palvelu oli ammattitaistoista ja nopeaa.

Olisko probleema 2:een syynä Heater water valve (XR843549)? Miksi tämäkin osan on oltava dieselissä erilainen kuin bensassa? Tietenkin dieselissä kalliimpi.

Omassa autossa oli 2 vikakoodia noista blend door actuator moottoreista. Vika minkä huomasin oli se että auton sammutettua alkoi hetken päästä kuulua hanskalokeron takaa "pulputusta"/surinaa. Syy tähän on että rikkinäisen läpän säätömoottori yrittää säätää pyydettyä asentoa, mutta ei löydä sitä.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

Kiitosnam!

Päädyin viemään auton Mansesteriin (Tre) merkkikorjaamolle et loppuu arvuuttelu.
Pelko perseessä tässä nyt sitten että mikä mahdaa lopulliseksi kustannukseksi tulla.
Päivittelen tänne sitten myös lopputuleman, jos joku vaikka saisi avun vastaavassa tilanteessa

Onkelma #1 ilmeisesti yleisin vika ollu edessä menevä johtosarja joka rispaantuu/ johtimia irtoaa liittimestä mikäli Jaguar huoltoa on uskominen.
Ei kai ne puhelimessa hirveesti uskalla valehdella
JMH kirjoitti: Olisko probleema 2:een syynä Heater water valve (XR843549)? Miksi tämäkin osan on oltava dieselissä erilainen kuin bensassa? Tietenkin dieselissä kalliimpi.
Voi olla tuo Heater water valve, mistä oon lukenu et on varsin vikaantuva osa.
JMH kirjoitti: Omassa autossa oli 2 vikakoodia noista blend door actuator moottoreista. Vika minkä huomasin oli se että auton sammutettua alkoi hetken päästä kuulua hanskalokeron takaa "pulputusta"/surinaa. Syy tähän on että rikkinäisen läpän säätömoottori yrittää säätää pyydettyä asentoa, mutta ei löydä sitä.
Itellä on tuo sama pulputus kuuluu.
Jaguarin omalla testerillä ilmeisesti sai tuon tiedon ulos?
Mikä osa vaihtamalla parani, pelkkä läppä/moottori/vai joku yksittäinen motikka?
Oliko oireet samat eli eri puolien lämpötilaerot tuon pulputuksen/ roplatuksen lisäksi?
Oliko kallis osa/vaihto?
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja JMH »

Niitä moottoreita on 4 kappaletta eripuolella kojelautaa. Yks vikakoodi oli sisäilman kierrätyksen moottorista ja toisen moottorin nimeä en muista. Luettiin Ad-korjaamolla Autocom-lukijalla. Jaguar suosittelee kaikki 4 moottoria vaihdettavaksi kerralla. Turun Metroautossa moottorit maksoivat 68€ kpl. Töineen 400€. Ulkomailta moottoreita saa tietenkin halvemmalla, mutta tällä kertaa tuli ostettua merkkiliikkeestä koska sai nopeammin osat kun auto oli menossa korjaamolle muutenkin.

Myydään palstalla on myynnissä 3 kpl niitä moottoreita otsikon "Jaguar S-typeen heebeleitä" alla.

En ainakaan huomannut ilmastoinnin toiminnassa muuta kuin tuon pulputuksen.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

Kirjoitellaas eka update

Juuri Mansesterista kotiuduin 145e (+ pari kolmioleipää, kahvi ja energiajuoma) köyhempänä kun Autocenterillä kävi oikein marmoritiskillä kissaa vilauttamassa. Löydöksiä:
Propleema #1
- Flekti toimii normaalisti
- vuotaa jäähdytinnestettä vasemman egr-venttiilin lähettyviltä (vasen mistä päin katottuna? pahus kun en hoksannu kysyä)
- mahdollisesti egr vuotaa vettä sisään ja tekee painetta (wut?)
- autossa tulpattu egr-venttiilit (jep :mrgreen: )
- vasemman puolen egr-venttiilin cooleri ja sen tiivisteet vaihdettava pahimmassa tapauksessa. tarkkaa vuotokohtaa ei näe ellei päästä purkamaan seutua enempää
- ahtoputki puoliksi irti (?!?!?)

Propleema #2
- kylmää ilmaa ei siis tule repsikan puolelle (eikä taakse, no shit!)
- vesiventtiililtä toinen sähkömoottori rikki sekä sen ohjainlaite ei toimi, eli venttiilin ohjausta ei tule

Noh, täytyy ite tota egr-seutua vähä purkaa ja ihmetellä, josko siihe sais tolkkua.
vaihtamassa sitä olivat 589e (venttiili) + 467,22€ (työ) hintaan - nope!

Lämmityslaitteen paneelin korjaus ( alihankkijan kautta) 155,74€ + 200€ paneelin irrotus ja asennus
Jos kyseessä tosiaan sama paneeli kun tässä ketjussa viewtopic.php?f=2&t=6466&p=34485&hilit= ... nti#p34485 niin melko suolaiselta kuulostaa.
toivotaan että on -04 2.7d samassa paikassa tuo boksi ja samoilla korjauksilla menee.
kolvi pysyy sen verran kädessä, et boksin korjaus ei tuottane ongelmaa.

heater valve - renew 191,69€ (työ) + 395,99€ (valve-heater) lisäksi 48 jäähdytinnesteistä ja jätemaksuista - nope!

mites tästä eteenpäin?
tilata heater valve, ebaysta näky saavan halvimmalla, mut mitä eroja nuissa mahtaa sitten olla - ebay vs. joku alan vannoutunut liike.
ebaysta näky boschilaista saavan ~puoleen hintaan, samalla tuotenumerolla - kokemuksia/näkemyksiä?
heater valven kanssa joko paikalliselle pajalle kuvallisten ohjeiden kanssa että "yks tuollanen kiitos"
ellei sitten itse rohkaistu moiseen, fasiliteetit vaan puuttuu hillittömien jäähdytinnestevuotojen varalle.

käydä kurkkaamassa josko ois tuo sama ohjainboksi samassa paikassa omassa kissassa, transistorin tyypit ottaa ylös ja käydä elektroniikkaliikkeessä vierailulla.

egr-vuotoa koittais ite vähä kurkkia. tai sit vie pajalle jos jostain kumman syystä on rikas olo.

ehkä tää tästä lähtee selviimää
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja TePe »

Vastataas vielä tänne alkuperäisen ketjunkin puolelle...

EGR:stä en osaa sanoa mitään, mutta tuo ilmastointiongelma hoitunee helpohkosti. Kannattaa tilata eBaysta Boshin osa originaalinumeron (XR843549) perusteella. Dieseliin ne on kyllä suolaisen hintaisia (n. 175€), mutta toisaalta se on vaihtamisen kannalta paljon helpommassa paikassa kuin bensassa, joten vaihtotyössä säästää. Venttiilin voi vaihdattaa ihan missä tahansa, se on niin helpossa paikassa eikä vaadi minkäänlaisia erikoistyökaluja. Vaikein homma on muistaa kiristää kaikki letkut. Esimerkiksi tämmönen on sopeva: http://www.ebay.com/itm/JAGUAR-S-TYPE-D ... xyVLNS6Wou

Se venttiilin ohjaussignaalin puute johtuu pienestä tulipalosta jommassa kummassa päässä komentoketjua. Jos venttiili menee rikkoutuessaan sopivasti oikosulkuun, ohjainboksin trankku jaksaa puskea sinne sen verran virtaa, että ohjaussignaalin johdin palaa poikki joko ohjainboksin piirilevyltä tai siitä venttiilin liittimestä. Todennäköisimmin ohjausboksista (siellä hanskalokeron takana, kuten toisesta ketjusta kävi ilmi) on palanut johdin poikki piirilevyltä. Toi on nopea homma todeta ja korjata, olen korjannut noita jo kaksi ja aikaa menee purkuineen ja kasaamisineen puolisen tuntia. Venttiilin liitin onkin sitten vähän likaisempi ja konttaamista vaativa homma, mutta tehtävissä sekin ilman nosturia.

Eli veikkaisin, että saat tuon ilmastoinnin toimimaan noin kolmella sadalla, jolloin ne merkkihuoltoon verrattuna säästetyt 700 euroa voi sijoittaa johonkin mukavampaan. Esimerkiksi 50 heppaa lisää softalla, ja paremmat kaiuttimet eteen. :P
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Huoh, kävit sitten Autocentterissä... Meidän äitikin tietää enemmän autoista. No mutta noista vesiventtiilijutuista en osaa kommentoida ja sen myönnän, mutta älä uutta EGR:ää osta vaan ohita cooleri letkulla. Jos sulla on kerran EGR:t tukittu niin ei ole järkevää uutta cooleria tunkea kun sen funktio on nolla. Jos EGR tekee painetta coolerin vuodon vuoksi niin pitää laipata pakosarjan päästä niin loppuu paine nesteeseen päin.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

TePe kirjoitti:Vastataas vielä tänne alkuperäisen ketjunkin puolelle...

EGR:stä en osaa sanoa mitään, mutta tuo ilmastointiongelma hoitunee helpohkosti. Kannattaa tilata eBaysta Boshin osa originaalinumeron (XR843549) perusteella. Dieseliin ne on kyllä suolaisen hintaisia (n. 175€), mutta toisaalta se on vaihtamisen kannalta paljon helpommassa paikassa kuin bensassa, joten vaihtotyössä säästää. Venttiilin voi vaihdattaa ihan missä tahansa, se on niin helpossa paikassa eikä vaadi minkäänlaisia erikoistyökaluja. Vaikein homma on muistaa kiristää kaikki letkut. Esimerkiksi tämmönen on sopeva: http://www.ebay.com/itm/JAGUAR-S-TYPE-D ... xyVLNS6Wou

Se venttiilin ohjaussignaalin puute johtuu pienestä tulipalosta jommassa kummassa päässä komentoketjua. Jos venttiili menee rikkoutuessaan sopivasti oikosulkuun, ohjainboksin trankku jaksaa puskea sinne sen verran virtaa, että ohjaussignaalin johdin palaa poikki joko ohjainboksin piirilevyltä tai siitä venttiilin liittimestä. Todennäköisimmin ohjausboksista (siellä hanskalokeron takana, kuten toisesta ketjusta kävi ilmi) on palanut johdin poikki piirilevyltä. Toi on nopea homma todeta ja korjata, olen korjannut noita jo kaksi ja aikaa menee purkuineen ja kasaamisineen puolisen tuntia. Venttiilin liitin onkin sitten vähän likaisempi ja konttaamista vaativa homma, mutta tehtävissä sekin ilman nosturia.

Eli veikkaisin, että saat tuon ilmastoinnin toimimaan noin kolmella sadalla, jolloin ne merkkihuoltoon verrattuna säästetyt 700 euroa voi sijoittaa johonkin mukavampaan. Esimerkiksi 50 heppaa lisää softalla, ja paremmat kaiuttimet eteen. :P
kiitosnam, näin suunnittelin toimivani.
softaus käyny mielessä, mut täytyy sen kanssa ny tovi odotella jahka saadaan nää muutki murheet raksittua pois listalta =)
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

s1jviita kirjoitti:Huoh, kävit sitten Autocentterissä... Meidän äitikin tietää enemmän autoista. No mutta noista vesiventtiilijutuista en osaa kommentoida ja sen myönnän, mutta älä uutta EGR:ää osta vaan ohita cooleri letkulla. Jos sulla on kerran EGR:t tukittu niin ei ole järkevää uutta cooleria tunkea kun sen funktio on nolla. Jos EGR tekee painetta coolerin vuodon vuoksi niin pitää laipata pakosarjan päästä niin loppuu paine nesteeseen päin.
autocenter nyt on porist katsottuna lähin paikka missä jaguaarin omia koodeja saadaan luettua
nyt kun joku tuumaa et ihan perus autocomil näkee kaikki myös, niin sitten harmittaa.

uutta egr tahi sen cooleria en ole ostamassa, kuten aikasemmassa postissa totesinkin.

letkulla ohitus - kiitti vinkistä! turhake tosiaan kun ei egr ole käytössä
ja egr on tulpattu näillä tulppaus-sarjoilla (lyhyet metalliputkat koneen päällä/sivuilla pois, laipat tilalle) mitä ebaysta saa huokeaan hintaan.
mistäköhän päin se pakosarjan puolen saa tukkoon (hmm) vai onko tämä ko. tulppaus nimenomaan se pakosarjan tulppaus?
tämä sarja siis kyseessä http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-Type-T ... Sw1ZBUvlRt
täytyypä tovi tuijottaa konepellin alle kun tässä lounastamaan lähtee

kiitosnam
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

erno kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Huoh, kävit sitten Autocentterissä... Meidän äitikin tietää enemmän autoista. No mutta noista vesiventtiilijutuista en osaa kommentoida ja sen myönnän, mutta älä uutta EGR:ää osta vaan ohita cooleri letkulla. Jos sulla on kerran EGR:t tukittu niin ei ole järkevää uutta cooleria tunkea kun sen funktio on nolla. Jos EGR tekee painetta coolerin vuodon vuoksi niin pitää laipata pakosarjan päästä niin loppuu paine nesteeseen päin.
autocenter nyt on porist katsottuna lähin paikka missä jaguaarin omia koodeja saadaan luettua
nyt kun joku tuumaa et ihan perus autocomil näkee kaikki myös, niin sitten harmittaa.

uutta egr tahi sen cooleria en ole ostamassa, kuten aikasemmassa postissa totesinkin.

letkulla ohitus - kiitti vinkistä! turhake tosiaan kun ei egr ole käytössä
ja egr on tulpattu näillä tulppaus-sarjoilla (lyhyet metalliputkat koneen päällä/sivuilla pois, laipat tilalle) mitä ebaysta saa huokeaan hintaan.
mistäköhän päin se pakosarjan puolen saa tukkoon (hmm) vai onko tämä ko. tulppaus nimenomaan se pakosarjan tulppaus?
tämä sarja siis kyseessä http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-Type-T ... Sw1ZBUvlRt
täytyypä tovi tuijottaa konepellin alle kun tässä lounastamaan lähtee

kiitosnam
Ei ole pakosarjan tulppaus vaan EGR:n jälkeinen tulppaus. Hieman hankalassa paikassa tuo pakosarjan kohta, mutta jos ei haise pakokaasu niin jätä sellaiseksi kuin nyt on.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

kirjootellaanpas apdeittia taas.

water heater valve tulikin odotusten vastaisesti jo perjantaina (ma-ti akselilla sitä vasta odottelin)
koska budjetti on kovin rajallinen, totesin että armaan isäni luokse lähden parin tunnin päähän pariks päiväks (hän siis sekä lentokone- että automekaanikko)
isän avulla siis vesiventtiili vaihtoon - ei ollu iha niin paha rasti ku aattelin, pohjasta vaan keulan alta suojamuovi pois ja vasemmalla (vänkärin puolella) valojen alla puskurin sisässä tuo paksiainen odotteli.
vähän sitä vanhaa purkasinkin ihan mielenkiinnosta, mutta enpä siitä päälle päin vikaa löytänyt.
ohjausboksi löyty kuvatusta paikasta ja näin jälkikäteen harmittaa etten ottanut kuvia ko. piirilevystä saatikka koko projektista.
piirilevyä tovin melko vahvan suurennuslasin kanssa tuijottelin, ihan vaan varmistuakseni oliko jotkut komponentit ottaneet itseensä.
itse palaaneen johtimen bongasin hyvinkin nopeasti ja tovin yleismittarin kanssa piippailtuani varmistuin että johdin todellakin oli poikki (kuparijohdin oli noussut piirilevyn pinnoitteen alta osittain pois, olipahan siinä vähän mustaakin ympärillä. toivon et johto oli palanu poikki ennenku trankku. tovi penkomista ja sopivan vahvuista johtoakin löytyi. kolvaaminen itsessään oli melkoinen kenttäviritys, kun kolvin kärki oli kaikkea muuta kuin noin pieniin kohteisiin sopiva. pitkä päätyyn ja perään - laakista saatiin kontakti ja yleismittarin piippaukset vahvisti että juotokset onnistu.
muutaku boksi äkkiä autoon takas ja piuhat kiinni. slaakin sain, kun vaikka auto ei ollu käynnissä, joku laite alkoi hurista konehuoneessa. tottakai aattelin et nytkö kolvasin jotain ketuillee ja siel ollaa oikoses. no, hurina lakkas ja pulssi tasaantu. toinen jännittävä hetki oli, kun lyötiin autoo käyntii (et saatiin jäähdytysnesteet kiertämään, olihan uus vesiventtiili tällä kohtaa jo paikallaan, ja jäähytysjärjestelmän ilmaus meneillään) ja ilmastoinnin numeronäyttöön syttyin vaan taustavalo. säikähdyksellä selvittiin, kun menin sitten tuosta hienosta touch screenistä tarkastelemaan, ja ilmastointi ei ollu edes päällä.

oh behold! ilmastointi toimii taas! nyt saadaan kuskinpuolelle jopa oikeasti kylmää, vänkärin puolelle ja taakse samoin, ja hienosti säätyy kaikki mukana! korjaukselle siis hintaa 199€ (vesiventtiili briteistä) ja diiselit 400km matkalta (miinus tietenkin fakta että pääsi kissalla syystäkin kurnuttelemaan kauniissa kesäisessa suomessa!) suurkiitos toki isälle että viitsi auttaa noviisia, sekä tänne forumille - tuo ohjausboksin vinkki oli aika tarkalleen 350€ (150€ korjaus + 200€ purku ja kasaus) arvoinen. tepelle tästä huurteisen/maltaisen/uutetun tahi lounaan kyllä tarjoan mikäli tiemme ikinä kohtaavat! toki marmoritiskin vierailu kustanti 149e + 200km diiselit et saatiin diagnoosi tehtyä.

jäähdytysvuodon hakeminen ei sitten ollutkaan yhtäläinen menestystarina. useampi tunti tuli pällisteltyä kahden miehen voimin yltä ja alta että mistä auto jäähdytysnestettä vuotaa kun sinne painetta vähän enemmän saadaan. vuotoa ei kuitenkaan löytynyt. molempien eegeeärrien jäähdytysyksiköt näytti olevan kuivat (en tiä mistä autocenter tiesi sanoa että toisen lähellä vuotoa) ei edes vanhoja kuivumisjälkiä missään.
suuntaa saatiin kuitenkin - koneen etupuolelta jostakin se tulee. vesipumpun läheisyydessä/sivussa näkyi vanhoja kuivumisjälkiä (punaista valkoisilla reunoilla) mutta enempää ei oikein onnistuttu löytämään. on niin kovin tiiviisti pakattu tuo ässän keula, ettei sinne tahdo edes peilin kanssa nähdä. tovin karsastin ajatusta että syylärinpaikkausnesteet sisään, kuten isäni ehdotti. suostuin kuitenkin, täytyy nuo nesteet vaihtaa tovin päästä puhtaisiin. nyt kotimatkalla, vaikka lämmöt nous jopa puoleen väliin ja auton löi pysäyksiin ku tankkas, ei lammikkoa alle ilmaantunu. aikaisemmin vastaavassa tilanteessa ois kissa komeesti merkannu reviirinsä.

muita huomioita - konetilan molemmissa etureunoissa kun on nämä "rännit" josta vesi siis ohjataan alas maahan - aikaisemmin olin kiinnittänyt huomiota, että myyjäliikkeessä oli vaihdettu raitisilmasuodatin mutta ko. koteloa ei oltu vaivauduttu puhdistamaan. enimmät lehdet kun sai edestä pois, ja yks orava häädetty taivasalle, havaitsin että ko. reikä oli maatunu umpeen! vesi ei ilmeisesti kovin korkealla ollu käyny, että jotain virtausta ilmeisesti ollu. kuskin puolella sen sijaan jälki oli kaksin verroin karmeampaa. pyyhkijänsulkien aluuminipalkki täysin hapettunut, ei puhki onneksi, kun nuo röörit aivan tukossa! tovin sitä saikin sitten putsailla, mutta hyvä siitä lopuksi tuli. käläkälä-pullosta vähän kotelosuojaa päälle ja matka jatkuu!

koneen päällä oleva kotelo (anteeksi, en ole autoihminen joten oikeaoppista termiä en juuri saa päähäni) johon siis egr-putket tulee - tulppauksen yhteydessa en hoksannut sisällä olevaa läppää poistaa joten rapsittiin kyseinen härveli sieltä pois. tuli samalla putsailtua nuo muovikotelot siitä päältä. yksi näistä egr-blank-laipoista oli vähän vuotanut - ei muovi ollut kestänyt yli-innokkaan (minun) asentajan kiristystä ja laipan alareunasta oli ruuvi syönyt kierteet. isompi ruuvi tilalle ja voilá!

jakohihnan vaihto alkaa olla ajankohtainen mitä hihnaa silmämääräisesti ihmettelin ja ammattilaisen mielipiteen kysyin. sitä en itse kyllä ala tahi pysty tekemään, joten jossei isällä moti riitä, tulee siitä kallis reissu. samassa yhteydessä vois koittaa ihmetellä josko vuotokohta löytys. onko halukkaita jeesailemaan? :mrgreen: kauheasti muuta ei ole köyhällä yrittäjällä tarjota kun lämmintä kättä ja miellyttävää seuraa. toki ruokaa ja juomaa jossei muuta.

havaitsimpa myöskin että helmat ovat melkoisen lahot :evil:
aiheeseen jossain toisessa ketjussa törmäsin ja hiljaa silloin mielessäni toivoin et voikun olis edellinen hoksannu ja suojannu ko. paikat.
no, eipä edellinen rouva ollut asian eteen mitään tehnyt (mielenkiintoista taustaa, auto on ollut naisella, joka siis jenkeissä työmatkaa tuolla kurnutellut menemään).
onko näiden helmojen paikkaus mimmoinen urakka? löytyykö valmiina, vai täytyykö kustomina alkaa peltia taittamaan? korroosion laajutta en alkanut tutkimaan, toivotaan että inssi ei asiaa hoksaa kun pian pitäisi kissaa näytille taas viedä.

ilmastointi ilmeisesti myös vuotaa - joku putki oli kostea vihertävästä (?) nesteestä kun auton alla päivää paistattelin ja pohjaa ihmettelin, mutta oli myös kuran peitossa, että ihan sata tuosta väristä ei voi olla. tämäkin todennäköisesti yks kerpele löydettävä -.-

to do:
- jakohihnan vaihto (aaapuuva!)
- ilmastoinnin vuoto (kerpeles!)
- jäähdytysvuoto? (jakohihnan vaihdon yhteydessä)
- helmojen paikkaus/ vaihto?

ku vaa rahaa ois, veis auto pajalle ja sanois et korjatkaa. mutku ei, täytyy ite koittaa jotain räpeltää.

kiitosnam.
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jakopäästä kirjoittelin juuri oman jutun. Ilmastointilaitteen vuotoa kannattaa lähteä katsomaan letku/putkiliitoksista ja itse kompressorin hihnapyörän akselista. Olen itse vaihtanut parikin vuotavaa tai ääntelevää kompressoria muutaman kympin hintaisiin käytettyihin hyvällä menestyksellä. Ilmastointihuollossa saa halvimmillaan viiteen kymppiin aineet pois ja sitten remontin jälkeen uudet tilalle. Itse kompressori ei monellakaan pultilla ole kiinni kun on moniurahihna ensin edestä pois.

Mutta hyvällä tuurilla se vuoto on vain jossain liitoksessa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
erno
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 12:01 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: S-Type 2.7d -05 ilmastoinnin ja jäähdytyksen ongelma

Viesti Kirjoittaja erno »

Työmatkailu ja yrittäjän kiireet pitäneet mua erossa kaikesta mitä voidaan edes etäisesti ajatella vapaa-ajan toiminnaksi, mutta kirjotellaan nyt pientä apdeittia.

Ilmastointi toiminu korjaustoimenpiteiden jälkeen mitä parhaiten - ei sillä et suurta väliä tänä kesänä sillä ollu, paitsi kosteuduen poistossa :P

Leimalla armon viikolla käytin kissaa, eikä inssi sen kummemmin alkanu helmoi koputtelemaan!
Nuo helmat oli ainoa huoli leimaa ajatellen, ja toki päästöjä tuossa mietin kun EGR tosiaan tulpattu yläpäästä, mutta eipä inssi niistäkään mitään sanonut. Et kai siin oli tyhjäkäynnin päästöt sitte kans ok.

Eli ilman vikalistaa pääs lähtee ja kuten inssi asian ilmaisi "annetaan mahdollisuus ajaa taas vuosi" :mrgreen:

Ny pitäs sit Porista löytää joku joka:
a) tekee ruostekorjauksia
b) jolle uskalta kissan hoitoon viedä

Ruostekorjaukset on melko "labour heavy", eli työlle hintaa tulee, mut.. noh, kyl toho viittii satsata =)

Onko tietoa et onko täysin custom-työ tuo s-tyypin helmojen ruostekorjaus vai löytyykö valmiina nuo helmakotelot jostain?
Hirveesti en oo joutanu asiaan perehtymään..
Jaguar S-Type -05 2.7d

https://autotahti.fi Parhaat autonhoitotuotteet nopeasti edullisesti!
Vastaa Viestiin