2.7 ja 3.0 D:n jakopään ja pa-pumpun hihnojen vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JNi
Viestit: 570
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

2.7 ja 3.0 D:n jakopään ja pa-pumpun hihnojen vaihto

ViestiKirjoittaja JNi » Ti Touko 24, 2016 8:11 pm

Jakopään hihnan vaihdoin jo aiemmin, polttoainepumpun hihnan nyt muutama päivä sitten. Koottuja kokemuksia.

Kuva

Osille tuli hintaa jotain reilut pari sataa puntaa, kahdesta hihnasta ja kahdesta kiristäjästä ja moniurahihnasta. Lisäksi tarvitaan lukitussarja, joita on runsain määrin tarjolla eBay:ssa, esim. http://www.ebay.co.uk/itm/UK-Land-Rover ... 3aaa784a87. Ja sitten vielä Jaguarin omat korjausohjeet, yleistä juttua on täällä: http://www.tooled-up.com/artwork/ProdPD ... 65_Ins.pdf

Koko operaatio ei ollut erityisen tekninen tai isoa määrää työkaluja vaativa - mutta aikaa ja kärsivällisyyttä tarvitaan ainakin ensimmäisellä kerralla. Kyseessä oli vähän niin kuin palapeli, jotta pääsi käsiksi hihnoihin niin piti edestä irroitella iso määrä kaikenlaista, pääosin pientä.

Seurasin ohjeita aika tarkasti aluksi, sitten enemmän omaa harkintaa käyttäen katsoin mitä kaikkea ja kuinka paljon pitää irroitella. Esim. jäähdytysnestettä ei olisi tarvinnut tyhjentää, tai en ainakaan keksinyt että miksi piti. Raidetankoa ei tarvitse irroittaa että starttimoottorin saa riittävän sivuun.

Projekti alkaa auton alta. XJD:n alta oli aika vapaa pääsy moottorin etupään rakenteisiin, S-Typestä en osaa sanoa, mutta XF:n tapauksessa piti ottaa turboon liittyvää putkistoa pois tieltä. Sen pari kiinnitysruuvia olisi irronnut näppärämmin ylhäältä käsin, joten olisi sittenkin kannattanut aloittaa siitä päästä...

Kuva

Seuraavaksi starttimoottoria pitää saada sen verran sivuun, että sen yläpuolella olevan tulpan kautta saa lukituspalan vauhtipyörän reikää vasten. Jos irroittaa siitä kaikki johdot, niin saa vähän enemmän sivuun, mutta johdot kiinni liikkuu myös riittävästi. Kannattaa katsoa avatessa miten ne liittimet pinotaan ja asemoituvat, minä en katsonut ja kasausvaiheessa sai ihmetellä vähän enemmän. Toisella kerralla jätinkin ne sitten yhtä lukuunottamatta kiinni...

Kuva

Kampiaksen päästä avaimella vääntämällä saa kohdistusreiän vauhtipyörässä oikeaan paikkaan ja lukituspalan paikoilleen.

Moniurahihnan kiristin on niin ovela, etten keksinyt miten siihen pääsee jollain avaimella tai vivulla. XJD:ssä keksin keinon laittaa narua kiristimen varren ympäri ja polkea siitä samalla kun yläkautta nostin hihnan paikoiltaan. Tuosta keksinnöstä olen pikkuisen ylpeä...

Kuva

Loppu työstä onkin sitten ilmanpuhdistimen ja erinäisten putkien ja johtojen irroittelua ja siirtelyä, jotkut pienet paikat vaativat enemmänkin näpertelyä ja ihmettelyä kun eivät meinanneet jotkut muovikannet yms. irrota sitten millään. Kärsivällisyydellä kaikki kuitenkin aukesi ja pysyi ehjänä. Jakopään hihnan laitto paikoilleen on hyvin yksinkertaista kun lukitustapit ovat paikoillaan. Vanhan kiristimen asemointi kannattaa katsoa muistiin ennen kuin sen irroittaa, antaa luotamusta kun uutta kiristää momenttiin hihnaa vasten.

Kuva

Ohjeessa ei käsketty irroittamaan ilmanpuhdistimen alempaa paksua letkua, mutta se vie paljon työtilaa ja on vain yhdellä pultilla ja kiristimellä kiinni joten kannattaa ottaa myös pois. Jakopään suojakannet kannattaa irroittaa vasta viimeiseksi kun kaikki mahdollinen on edestä ensin pois, vaikka ohje kertoo vähän eri järjestystä.

Polttoainepumpun hihna on moottorin toisella puolella tosi ahtaassa välissä lasinpyyhkijän moottorin alla. Siitä otetaan edestä ensin suojamuovit ja tanko yms. pois, irroitellaan ohjeen mukaan kiinnikkeitä johdoilta ja letkuilta ja avataan suojakannen pikalukot. Jotkut pultit ovat aivan sairaalloisissa paikoissa hyvin näkyvissä mutta ahtaassa kolossa ihme kulmassa, tässä on taas kärsivällisyyden paikka - ja kokoelmasta erilaisia taittuvia ja muotoiltuja avaimia on kovasti hyötyä. Siltikin siihen eteen jää putkia pahasti tielle eikä tilaa ole muutenkaan juuri mitään.

Kuva

Tässä kohtaa en mennyt ihan ohjeiden mukaan ja lähtenyt uudelleen kohdistamaan hihnapyöriä, vaan menin alkuperäisillä tehdasasetuksilla. Molemmissa hihnapyörissä sekä hihnassa on kohdennusmerkit ja hyvin näkyvillä (peilillä...) kun vauhtipyörä on lukittu lukkotapilla. Kampesin ruuvitaltalla hihnaa sen verran näkyville, että sain sahattua sen katki. Vaihdoin kiristimen ja pujottelin uuden hihnan samoille kohdille. Helpommin sanottu kuin tehty... sai sokkona yrittää useammankin kerran ennen kuin kohdistusmerkit olivat oikein ja sitten vielä sai hihnan paikoilleen ilman että se karkasi... kärsivällisyyttä...

Kuva

Sitten vain kaikki osat takaisin paikoilleen ja auto pyörilleen ja koeajolle - toimi niin kuin ennenkin, mitään en huollossa rikkonut!

Vähän isommat kuvat ja muutama lisää on täällä: https://onedrive.live.com/redir?resid=2 ... lder%2cjpg

Näiden autojen laitto on harrastus, ja sitä auttaa paljon jos voi tehdä ilman tiukkaa aikataulua ja käydä välillä hakemassa lisää kärsivällisyyttä. Jos taas auto pitää saada varmasti liikenteeseen viikonlopun jälkeen, niin voi olla parempi jättää tällaiset laittamiset korjaamolle.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Varaosia: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)

Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa