X300 XJ6 pitää tasaista nopeuden mukaan kasvavaa kolinaa 20 - 55 kmh välillä. Kuulostaisi kuin tulisi takaa, mutta joskus alkaa pää tekemään temppuja (?) ja kuulostaa kuin tulisikin edestä. Ei vaikutusta painaako kaasua vai ei, vai onko vaihde N tai D. Ei ole riippuvainen moottorin kierroksista, ainoastaan nopeudesta. Ääni ei ole jurinaa eikä kihnutusta, vaan enemmänkin kohtuu voimakas "klonk klonk klonk" aivan kuin olisi pyörän pultit löysällä, vaan ei ole. Takapäästä kerkesin tutkia että vetareissa ei tunnu välystä ainakaan käsin heilutellessa. Vasen takapyörä klappaa enemmän kuin oikea kun ottaa renkaasta kello kuudesta ja kahdestatoista kiinni, ei klappaa kun ottaa ysistä ja kolmesta. Viittaako tämä nyt sitten perän poskilaakereihin, ymmärsin että niissä usein esiintyy välystä muttei ilmeisesti näin pitäisi ääntää?
Nostin peräpään ilmaan ja tunkkasin vielä tukivarsista renkaat "normaaliin" asentoon, laitoin käyntiin ja vaihteen D:lle, mutta en saanut ääntä esiin. Joko vaatii siis painon pyörille, tai sitten ääni tuleekin edestä. Kardaania en kerennyt tutkimaan. Mitään mietteitä, kaikki neuvot ja arvaukset tervetulleita.
X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
Re: X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
Tarkista ainakin iskunvaimentimien alapään puslat. Ne ovat vähän erikoista sorttia ja menevät väljiksi ennen kuin itse vaimennin on loppu. Ne eivät kyllä normaalisti kolise nopeudesta riippuen, mutta ehkä niinkin voisi käydä, jos esim. renkaat eivät ole pyöreät tai eivät ole tasapainossa.
Tarkista myös, että pakoputki ei ota kiinni vetoakseliin.
Tarkista myös, että pakoputki ei ota kiinni vetoakseliin.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
tasauspyörästön ristitappi kun menee väljäksi niin ääni on justiin tuo, pyörät ilmassa ääntä ei saa kuulumaan.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
Etuiskarin alapäässä on väljää, vaihtoon on menossa mutta erikoista jos ääntäisi nopeuden mukaan.
Tarkoitatko tasauspyörästön ristitapeilla siis veto-akseleiden niveliä, joita 2kpl per vetari? Näinköhän näistä saisi jotenkin yksilöityä mikä ääntää vai onko vain helpompi uusia kaikki?
Tarkoitatko tasauspyörästön ristitapeilla siis veto-akseleiden niveliä, joita 2kpl per vetari? Näinköhän näistä saisi jotenkin yksilöityä mikä ääntää vai onko vain helpompi uusia kaikki?
Re: X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
keskellä kuvaa oleva tappi joka ympärillä on pikkurattaat. perämurikan kuva nyt on ties mistä autosta, mutta saman näkösiä ne on sisältä suunnilleen kaikki.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
Pystyykö perää mitenkään testaamaan ennenkuin lähtee uuden käytetyn perän metsästykseen, olettaen että ridtitapin vaihto perän sisään on kohtuu hankala homma?
Re: X300 XJ6 nopeuden mukaan kasvana kolina/koputus
Onhan se vähän hankala homma vaihtaa ja yleensä samalla saa vaihdella pieniä tasauspyöriä. luukku auki takaa niin pääsee tutkimaan tarkemmin, kannattaa tarkastaa ensin ennenkö menee uutta murikkaa ostamaan.Goldust kirjoitti:Pystyykö perää mitenkään testaamaan ennenkuin lähtee uuden käytetyn perän metsästykseen, olettaen että ridtitapin vaihto perän sisään on kohtuu hankala homma?
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61