Tyhjäkäynti

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Aakari
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 14, 2015 9:32 pm

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Aakari »

Onko ruiskumoottorin tyhjäkäynti säädetävissä suuremmaksi? Auto on XJ6 4,2 3-sarjalainen kat. -85

Käy vaihde päällä lämpimänä vain n. 400 kierrosta/min lievästi täristen. Muuten käy ajossa tasaisesti ja vetää hyvin.

Jussi
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Mites pyörii tyhjäkäyntiä vapaalla eli N-asennossa?

Ruiskunhan pitäisi osata nuo rasituksesta (vaihde päällä, ilmastointi, jne) kierrosmuutokset kompensoida. Jos ei kompensoi niin mielestäni jotain muuta on keturallaan kuin pelkkä tyhjäkäynti"ruuvi".

Ja eihän askin pitäisi hirveästi mielestäni edes kuormaa tuoda vaikka pykälän pistää silmään? Meinaako ryömiä D-asennossa enemmän tai herkemmin kuin ennen/tavallisesti ryömivät?

Oisko noista apua eli passelia ohjetta? Läpän asennosta tyhjäkäynnillä näytti ainakin olevan juttua. Oma kokemus on että tuo läpän asento tyhjäkäynnillä ja sen ohitse virtaavan ilman määrä on aika kriittinen juttu tyhjäkäynnin hyvyydelle.

http://www.jag-lovers.org/xjlovers/xjfaq/idleadjust.htm

http://www.jaguarforums.com/forum/xj6-x ... ing-77386/

Edellisestä harrasteesta muistelen että yritykset säädellä sähköisen ruiskun tyhjäkäyntiä käsin oli vähän heikkoa vaikkakin se oli mahdollista. Mutta kun vaan kaikki oli kunnossa niin eipä sitä tarvinnut käsin säädelläkään.

Ei ole tuo Jagen kone tuttu että tietäisin miten "fiksu" siinä se ruisku on mutta kai siinä ihan "oikea" ruisku on? Sille se ainakin äkkiä googlattuna vaikutti.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
exso
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 7:04 pm

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja exso »

Yleensä on tyhjäkännin säädin, ainakin -86 mallissa on, eli kaasuläpän ohitus kanava jota kuristetaan askelmoottorin avulla (venttiili) ne joskus jumituvat, jos sähköisesti on ok , niin voitelu voi auttaa( moottorin akselin ja karan), uudemmassa (-93) on kuusiokololla säädettävä ohitus kanava (ohituskanavan ohituskanava?). Kaasuläpän välys on 0,05mm ainakin -86 eteenpäin, eli kaasuläpän kotelon ja läpän väli. Oliskohan tästä apua jos nyt osaan...? : http://api.viglink.com/api/click?format ... ANUALS.zip

T: esko
Daimler XJ 6 -93
Aakari
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 14, 2015 9:32 pm

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Aakari »

Kiitän suuresti vastauksista. Korjaamokirjan ote varsinkin tuo helpotusta, tutkitaan asiaa.

jussi
Vastaa Viestiin